717 711 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Man kan raljera men det är sannerligen en aktuell fråga idag, här står folkets vilja i direkt konflikt med vetenskapligt belagd fakta.JanneJanne123 skrev:
Det vore inte otänkbart att lagstiftningen inom några viktiga och i sammanhanget relevanta områden hade tagit hänsyn till detta och skyddat unga mot en del saker. Det är ju inte alla hjärnans förmågor som utvecklas sent men som du själv nämner visar olycksstatistik väldigt tydligt hur det kan påverka.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det är väl som tidigare sagts normalt att veta vad det innebär att gå med i en förening och om man inte vet det och inte bryr sig om att ta reda på det ens efter inträdet så får man väl stå sitt kast och i alla fall följa vad som gäller (läropeng brukar vi kalla det i andra sammanhang).Jonatan79 skrev:
Det är lite intressant att försöka analysera båda sidor i ett fall som detta.
IF Metall verkar ha förutsatt att samtliga medlemmar i facket hade stenkoll på vad som gäller vid en strejk , dvs konflikt. De förväntade sig förmodligen att alla? ( eller majoriteten ) har samma syn på saken inkl. politiska grundvärderingar.
Jag killgissar att många anställda troligtvis inte ens tänkt tanken över hur de ska agera vid en strejk.
De som inte sympatiserar med S och/eller anser sig ha dåliga villkor struntar helt enkelt i strejken och blir förmodligen uteslutna ur facket.
Slutsats: Facken ”gissade” fel och ligger något fel i tiden just i denna fråga. Vilket kan komma att kosta tappande medlemmar och minskad trovärdighet.
Väldigt konstigt att blanda in partipolitik i strejker, det har förekommit strejker med Saco-medlemmar också. Är inte vanligt med S-sympatiserande civilingenjörer. Är man med i facket och det blir en strejk för att arbetsgivarorganisationen och fackföreningen inte kommer överens trots medling etc. så får man vara solidarisk och strejka. Det är helt oväsentligt vilket parti man röstar på.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tror att facken måste slita bort navelsträngen till Sossarna. Samt börja fundera över kollektivavtalets vara.
Men jag tror att det viktigaste är att inte vara em del av sossarna. Alla vet vi att om inte en direkt koppling så en indirekt koppling dit. Då kam de nog locka till sig några flera
medlemmar. Sen kan de försöka göra lite bättre undersökningar innan de börjar trycka in kollektivavtal
Men jag tror att det viktigaste är att inte vara em del av sossarna. Alla vet vi att om inte en direkt koppling så en indirekt koppling dit. Då kam de nog locka till sig några flera
medlemmar. Sen kan de försöka göra lite bättre undersökningar innan de börjar trycka in kollektivavtal
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag tycker att det är dags.att.reformera LAS. ta bort kopplingen till ka. Det skulle gynna alla. kopplingen till löner går att styra upp. Det ända som finns kvar av ka är lönesättning. Den är bara intressant för se oerfarna. Inom vissa yrkeskategorier.
Som fastighetsskötare så är det en diskussion mellan den som söker arbetet och arbetsgivaren. Det har inget med ka och göra De gick t.om att arbeta utan ka!
Som fastighetsskötare så är det en diskussion mellan den som söker arbetet och arbetsgivaren. Det har inget med ka och göra De gick t.om att arbeta utan ka!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Plocka bort turordningsreglerna helt. Uppsägningstid och A-kassa bör räcka som trygghetBananskalare skrev:
Jag tycker att det är dags.att.reformera LAS. ta bort kopplingen till ka. Det skulle gynna alla. kopplingen till löner går att styra upp. Det ända som finns kvar av ka är lönesättning. Den är bara intressant för se oerfarna. Inom vissa yrkeskategorier.
Nu har Tesla Sverige uttalat sig om strejken, dom tänker inte ge upp, utdrag från artikeln
– Det finns inte något som helst tryck internt på att införa kollektivavtal och med tanke på att det är frivilligt och att våra anställda har fina förmåner och ersättningar som de är nöjda med har vi nyttjat vår lagliga rätt att inte skriva på, säger Jens Stark till DI.
https://carup.se/teslas-sverigechef-bryter-tystnaden-om-strejken/
– Det finns inte något som helst tryck internt på att införa kollektivavtal och med tanke på att det är frivilligt och att våra anställda har fina förmåner och ersättningar som de är nöjda med har vi nyttjat vår lagliga rätt att inte skriva på, säger Jens Stark till DI.
https://carup.se/teslas-sverigechef-bryter-tystnaden-om-strejken/
Dessutom verkar Tesla ha ett hittat ett sätt att få registreringsskyltarna levererade till sig, dom har startat en filial med nytt namn och adress dit skylarna skickas.
Antagligen bara en tidsfråga innan adressen hamnar på Postnords lista med blockerade adresser, men då startar väl Tesla bara en filial någon annanstans?
https://carup.se/teslas-nya-trick-sa-lurar-de-if-metalls-blockad/
Antagligen bara en tidsfråga innan adressen hamnar på Postnords lista med blockerade adresser, men då startar väl Tesla bara en filial någon annanstans?
https://carup.se/teslas-nya-trick-sa-lurar-de-if-metalls-blockad/
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vi vet att Tesla är det ända företag som erbjuder som så förmånligt erbjuder föräldraledighet.
Det är inga andra som gör det....
Kanske för att det är en rättighet? Nää nu är jag petig
Det är inga andra som gör det....
Kanske för att det är en rättighet? Nää nu är jag petig
En fundering bara, nu är det en tvist mellan facket och TM, där TM säger att det är vår lagliga rätt att neka. Är då IF stående över lagen om fri föreningsrätt. Det finns arbetsdomstolen, om jag inte har fel så är det dit som en stämning inges i spörsmål. Det kanske är bara tvister som gäller avtalsbrott på ett företag som facket anser dom gjort. Därom kan jag inte säga något, att dom skulle ta upp något om olaglighet från IF.
Läste för några år sen om att facket tvingade arbetsgivare att dra avgiften till facket, oavsett vad den anställde sa ( inte säker men tror det var 4 st ) Dom fick inget gehör på detta med att dra avgiften från AD. Dom stämde facket och svenska staten i EU-domstolen och där vart det pisk för fack och stat. Det får inte förekomma, det är intrång i den personliga integriteten och förbjudet enligt EU-lagar.
Undrar om EU-domstolen kan göra detsamma i denna konflikt, vi får se vad som händer.
Läste för några år sen om att facket tvingade arbetsgivare att dra avgiften till facket, oavsett vad den anställde sa ( inte säker men tror det var 4 st ) Dom fick inget gehör på detta med att dra avgiften från AD. Dom stämde facket och svenska staten i EU-domstolen och där vart det pisk för fack och stat. Det får inte förekomma, det är intrång i den personliga integriteten och förbjudet enligt EU-lagar.
Undrar om EU-domstolen kan göra detsamma i denna konflikt, vi får se vad som händer.
med tanke på att det är frivilligt och att våra anställda har fina förmåner och ersättningar som de är nöjda med har vi nyttjat vår lagliga rätt att inte skriva på, säger Jens Stark till DI.
Hur kan dom med, dra upp rättigheter och frivillighet, det strider ju mot den svenska modellen! 🤓
Hur kan dom med, dra upp rättigheter och frivillighet, det strider ju mot den svenska modellen! 🤓
Nu tänker jag inte på någon modell som har uppkommit, som är något fiktivt och inte någon lag. Utan mer på den juridiska delen, om det är enligt EU:s lagar och fri föreningsrätt som står inskrivet i Sveriges rikes lagrum. Men därom är jag nollställd, men tanken finns.D Dilato skrev:
Det finns och har funnits fackföreningar. Att gissa hur det skulle varit annars anser jag vara helt meningslöst och definitivt OT.Mikael_L skrev:
Nej jag killgissar verkligen inte det minsta.Mikael_L skrev:
Du killgissar bara nu.
Eller... , tja, du fick ett gilla, för själv tror jag också att arbetarrörelsen har varit väldigt viktig för en mängd av de reformer vi nu tycker är självklara och hör ett modernt samhälle till.
Det är dock inte helt säkert att det inte skulle uppstått ändå, men kanske lite senare och lite annorlunda.
Det är fakta att fackföreningsrörelsen med LO i spetsen ligger bakom i princip all lagstiftning om arbetstagarnas rättigheter.
Det finns ingen anledning att du ändrar dig. Du har rätt.Mikael_L skrev:
Även om vilsenheten.
Som jag ser det fanns det en logik när facken bildade Socialdemokraterna för att få igenom sina önskemål och krav i riksdagen genom lagstiftning. Då var det logiskt att man stöttade "sitt" parti på alla sätt när de drev de "egna" frågorna, som ett arbetarparti. Facket bestämde vad partiet skulle göra.
Nu verkar det mera vara partiet som bestämmer vad facket skall göra och dessutom tar betalt för det...
Om man skall generalisera.
Jo jag oxo.JanneJanne123 skrev:
Vi är överens. Såklart.JanneJanne123 skrev:
Så jag skriver det igen: Det finns tusentals fackklubbar i Sverige. De är mycket olika. Din anklagande generalisering är inte korrekt.JanneJanne123 skrev:
Möjligen med undantag för inom vissa LO-förbund. Många av dessa fackklubbar fungerar alldeles utmärkt och hjälper sina medlemmar i stället för att ge medlemmarnas pengar till socialdemokratiska partiet. Sådana korrupta avarter förekommer inte inom SACO och Unionen. Och någon tvångsanslutning till socialdemokraterna har heller aldrig förekommit.
Det är helt OK att kritisera de fack som beter sig som du skriver. Om man namnger vilket fackförbund eller vilken fackklubb man menar. Jag skulle hålla med dig!
Men att generalisera detta till "facket" och därmed dra alla över en kam är inte det minsta OK. Och det blir inte OK om man upprepar det.
Antagligen av den enkla anledningen att facket bara kan ta strid för sina egna medlemmar. Bärplockare är mycket sällan medlemmar i något LO-förbund.JanneJanne123 skrev:
Det fantastiska med kollektivavtal är nog inte de exakta formuleringarna utan att den som är medlem i facket på arbetsplatsen har en egen representant som känner till avtalets alla detaljer, och har möjlighet att gratis anlita juridisk expertis om det behövs. Samt att företaget oxo har representanter som känner till avtalet. När båda parter kan alla spelregler blir det lätt att lösa konflikter.Jonatan79 skrev:
Eller egentligen är det inte speciellt fantastiskt. Det är det normala.
Utan KA och medlemskap i facket är det den anställde som själv som har ansvaret. Att känna till och förstå anställningsavtalet på 40-70 sidor juridisk text inte ens expertisen klarar utan svårighet. Och som vid oenighet själv får ta kampen mot företagets advokatfirma och högste chef.