Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att 1/3 är en massa. Det finns faktiskt väldigt många alternativ mellan "väldigt få!" och "en massa". Är det inte lite tramsigt att bara för att jag inte håller med dig om att det är "väldigt få" påstå att jag tycker att det är "en massa"?

Det är klart att Metall inte är nöjda när ung. 1/3 av deras medlemmar inte ville strejka utan hade antagit att deras medlemmar ställde upp på vad som gäller i fackföreningar.
Det är lite intressant att försöka analysera båda sidor i ett fall som detta.

IF Metall verkar ha förutsatt att samtliga medlemmar i facket hade stenkoll på vad som gäller vid en strejk , dvs konflikt. De förväntade sig förmodligen att alla? ( eller majoriteten ) har samma syn på saken inkl. politiska grundvärderingar.

Jag killgissar att många anställda troligtvis inte ens tänkt tanken över hur de ska agera vid en strejk.
De som inte sympatiserar med S och/eller anser sig ha dåliga villkor struntar helt enkelt i strejken och blir förmodligen uteslutna ur facket.

Slutsats: Facken ”gissade” fel och ligger något fel i tiden just i denna fråga. Vilket kan komma att kosta tappande medlemmar och minskad trovärdighet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det får du ju tycka men det är precis detta som konflikten gäller, inte att en enskild individ har ett avtal strax under par..Att vara ansluten som arbetsgivare handlar inte bara om att betala lön enligt avtal, det handlar om att delta i arbetsmarknaden på samma villkor som andra och lika mycket om att organisera dig som arbetsgivare o arbetsgivarkollektivet.
Nu blir det ju patetiskt.
Facket ska alltså dessutom tvinga arbetsgivaren att organisera sig i arbetsgivarkollektivet.
Blev inte mycket frivillighet kvar.

Som företagare ser jag inte fördelarna med att mot min vilja vara med i en klubb där mina konkurrenter kan sätta upp villkor som jag måste följa och dessutom betala för nöjet.

Att arbetstagare kanske gillar att ses som ett kollektiv må så vara, men dom flesta företagare ser sig nog inte som ett kollektiv utan mer som individer med unika ideer och visioner (fast i en Svenska modellen är det ju något dåligt).

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag har lite svårt att koppla detta, samt ett antal andra inlägg till Teslas och IFM's konflikt.

Menar du att om IFMetall vinner så blir det så i Sverige, eller menar du att ifall Tesla inte tecknar kollektivavtal så blir det så i Sverige.

Du får ursäkta mig, men jag ser inte varför detta ens hör till trådens ämne.
Köper det, vagt off topic, annat än som ett sidospår när någon framhåller att USAs arbetsmarknadsarrangemang, som Tesla är vana vid, är överlägsna det svenska/nordiska/europeiska, en kommentar som också ligger strax utanför tråden.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Nu blir det ju patetiskt.
Facket ska alltså dessutom tvinga arbetsgivaren att organisera sig i arbetsgivarkollektivet.
Blev inte mycket frivillighet kvar.

Som företagare ser jag inte fördelarna med att mot min vilja vara med i en klubb där mina konkurrenter kan sätta upp villkor som jag måste följa och dessutom betala för nöjet.

Att arbetstagare kanske gillar att ses som ett kollektiv må så vara, men dom flesta företagare ser sig nog inte som ett kollektiv utan mer som individer med unika ideer och visioner (fast i en Svenska modellen är det ju något dåligt).
Vad trodde du denna och alla liknande konflikter handlar om...?

Det har varit rätt tydligt hela tiden att det är en konflikt relaterat till systemet som sådant.

Mikael_L
D Dilato skrev:
Allt sådant som var gemensamt för alla var beskrivet i ett elektroniskt dokument som hos oss kallades "personalpärmen".
Ja och då var det väl ungefär motsvarigheten till ett kollektivavtal, och utskrivet skulle det väl troligen bli flera tiotals A4, antar jag.

Jag tror inte att man kommer undan med att ett anställningsavtal måste innehålla en rätt ansenlig mängd paragrafer. Om dessa ska stå i ett kollektivavtal, ett generellt avtal för företaget ifråga till sina anställda eller som en nästan likalydande kopia i varje enskilt anställningsavtal tycker jag inte spelar någon roll rent juridiskt. Antingen blir det en stor bunt papper där allt står, eller så blir det ett papper där det hänvisas till en massa andra buntar med papper.

Men fördelen med att det hänvisas till ett kollektivavtal är att då vet den som är påväg att anställas att denne får i grunden hyggligt schyssta villkor i enlighet med den bransch man jobbar inom. Det är liksom inte nödvändigt att fingranska kollektivavtalet, det är redan vad det är.
Och det är i praktiken dessutom väldigt onödigt att granska det, ty man kan med i princip 100% säkerhet vara säker på att man inte har en chans att ändra på enda detalj. Så även om jag blir upprörd över villkoren i någon paragraf, så är det nog redan slutdiskuterat - Vill du ha jobbet eller inte?

Men ett av företaget eget hemsnickrat avtal, det kan ju vara väldigt bra att läsa igenom ordentligt. Dessutom, ifall det är individuella avtal, så finns absolut möjligheten att ändra på något. Är man en värdefull resurs för arbetsgivaren så kan man gå i land med en del ändringar som gynnar en.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
som ett sidospår när någon framhåller att USAs arbetsmarknadsarrangemang, som Tesla är vana vid, är överlägsna det svenska/nordiska/europeiska, en kommentar som också ligger strax utanför tråden.
Och där håller jag hundra procent med dig. Precis lika tramsigt att försöka blanda in amerikanska förhållanden för att försöka bevisa motsatsen. Dessutom när det även var verkligt tveksamt ifall utsagan ens var sann. Jag har väl inte superkoll, men jag har inte något intryck av att amerikanska folket blir allt rikare, mer att klyftan mellan fattiga och rika hela tiden ökar, vilket inte är samma sak.
Men visst gynnar det vissa, men ändå helt offtopic här.

Vi kanske borde bestämma oss för att åtminstone hålla oss inom Sveriges gränser framöver.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Slavkontrakt?
Det där har varit reglerat sedan urminnes tider, 2 Mosebok 21.

D djac skrev:
Medellivslängd och spädbarnsdödlighet är två ganska bra indikatorer på hur ett land mår, bägge går åt fel håll i USA och fattigdom anses vara största orsaken, många som arbetar i USA är trots detta fattiga. Kombinerar man detta med nyheten att USA nu officiellt är klassat som "Demokrati på tillbakagång", så får man nog en rätt sann bild av landet, självklart ska inte detta vara del av någon målbild för Sverige.
En demokrati på tillbakagång. Det säger man om Sverige ibland.

Det intressanta är att om demokratin fungerar eller inte beror enbart på om det går bra eller dåligt för Trump. Men jag kan hålla med om att demokratin är hotad i usa om det är möjligt för presidenten att bestämma över de som är ansvariga för att räkna röster. Men det är ett allvarligt systemfel och inte Trumps fel Däremot skulle Trump garanterat utnyttja det.
Men jag har väldigt dålig koll på hus usas demokrati är uppbyggd

Men jag brukar inte lyssna så mycket på sånt tjaffs. Det är som de idiotier som Säger att demokratin är hotad för att sd är med i regeringen. Det är inte så lätt i Sverige att förändra grundlagen. Först den pytte detaljen inte är intresserade sen en ännu mindre detalj. Ingen i regeringen är intresserade. Sen en nästan helt onödig detalj är att inga andra partier vill förändra demokratin. Men jag förstår att "experter" tycker det är stor risk....

H HenrikHuslöse skrev:
Tja, amerikanerna har också blivit mycket rikare än svenskarna. Kanske finns en koppling där?
USA är fattigt numera. Det är bara på grund av den extrema skillnaden på fattiga och rika som det rika fåẗalet kan ge sken av ett rikt land.
Vanligt folk lär leva ungefär som i de fattigaste småstäderna i Polen och Litauen. Dessutom har de en stor underklass som inte räknas till vanligt folk och lever på eller under svältgränsen.
Tar man medeltalet av extremerna så blir det inte så rikt.

Mikael_L
H heimlaga skrev:
USA är fattigt numera. Det är bara på grund av den extrema skillnaden på fattiga och rika som det rika fåẗalet kan ge sken av ett rikt land.
Vanligt folk lär leva ungefär som i de fattigaste småstäderna i Polen och Litauen. Dessutom har de en stor underklass som inte räknas till vanligt folk och lever på eller under svältgränsen.
Tar man medeltalet av extremerna så blir det inte så rikt.
Jag tror att du ska bredda dig lite i vad för källor för information du har. Det kan inte vara sunt att se på hela världen i ett sånt smalt fönster.

Och i övrigt tycker jag också att vi kanske bör lämna USA utanför i denna tråd. Det finns väl typ 193 st stater i världen, det blir lite jobbigt ifall vi ska ha med allt detta i denna tråd.
Bättre att vi fokuserar på Sverige, där det här faktiskt utspelar sig.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
D djac skrev:
Ring ditt fack eller googla.
Man kan behöva kollektivavtalstexten utan att själv beröras av den.

D
H HenrikHuslöse skrev:
Man kan behöva kollektivavtalstexten utan att själv beröras av den.
Ring och förklara ditt ärende så får du säkert det du behöver.

D
Bananskalare Bananskalare skrev:
En demokrati på tillbakagång. Det säger man om Sverige ibland.

Det intressanta är att om demokratin fungerar eller inte beror enbart på om det går bra eller dåligt för Trump. Men jag kan hålla med om att demokratin är hotad i usa om det är möjligt för presidenten att bestämma över de som är ansvariga för att räkna röster. Men det är ett allvarligt systemfel och inte Trumps fel Däremot skulle Trump garanterat utnyttja det.
Men jag har väldigt dålig koll på hus usas demokrati är uppbyggd

Men jag brukar inte lyssna så mycket på sånt tjaffs. Det är som de idiotier som Säger att demokratin är hotad för att sd är med i regeringen. Det är inte så lätt i Sverige att förändra grundlagen. Först den pytte detaljen inte är intresserade sen en ännu mindre detalj. Ingen i regeringen är intresserade. Sen en nästan helt onödig detalj är att inga andra partier vill förändra demokratin. Men jag förstår att "experter" tycker det är stor risk....
Ja demokrati är bara tjafs… det är lite mer komplext än så, iaf än vad vår utrikesminister tror, -har man val är det demokrati ! Haha

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja demokrati är bara tjafs… det är lite mer komplext än så, iaf än vad vår utrikesminister tror, -har man val är det demokrati ! Hah
Man tycka det är lite pinsamt när partiledare inte vet hur demokratin och grundlagen fungerar.
Hade de haft koll hade de inte behövt oroas

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar råda konsensus bland de som forskar om hjärnans utveckling att det är först vid 25-årsåldern som den är färdigutvecklad och att konsekvenstänk är bland det sista som utvecklas. Att en hjärna inte är färdigutvecklad har också positiva effekter, t.ex. går det då att lära sig uttala nya ljud, att lära sig prata som en infödd.

Så vad var problemet med mitt inlägg?
Då tycker jag det är djupt obehagligt att folk under 25 får rösta i allmänna val, köra bil, eller gud förbjude ha ansvar för barn. Här borde såklart facket gå in och ta över.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
ironhead och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.