Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Tja, amerikanerna har också blivit mycket rikare än svenskarna. Kanske finns en koppling där?
En del i alla fall. :)

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Mycket svårt.

[länk]
Mycket bra av dem. När jag behövde olika kollektivavtal för ett antal år sedan var de inte tillgängliga. Jag kollade runt nu och idag finns flera tillgängliga. Plus till arbetsmarknadens parter för det!

Men om man ska kolla till exempel vad kommunal och Almega kommit överens om?

D
H HenrikHuslöse skrev:
Mycket bra av dem. När jag behövde olika kollektivavtal för ett antal år sedan var de inte tillgängliga. Jag kollade runt nu och idag finns flera tillgängliga. Plus till arbetsmarknadens parter för det!

Men om man ska kolla till exempel vad kommunal och Almega kommit överens om?
Ring ditt fack eller googla.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här går ju inte att besvära på något värdigt sätt, så jag avstår ...
Det verkar råda konsensus bland de som forskar om hjärnans utveckling att det är först vid 25-årsåldern som den är färdigutvecklad och att konsekvenstänk är bland det sista som utvecklas. Att en hjärna inte är färdigutvecklad har också positiva effekter, t.ex. går det då att lära sig uttala nya ljud, att lära sig prata som en infödd.

Så vad var problemet med mitt inlägg?

• Gilla
Ddd999 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det roliga är att det är väldigt få som är med med och strejkar.... Så viktigt tycker folk att det är. Trots hemska avtal som ingen läst
Så du anser att inga mekaniker på Tesla har läst sina anställningsavtal som de har undertecknat?
Är de för svårförståeliga?

Ungefär 1/3 av mekanikerna strejkar väl. Är det väldigt få?
Det är väldigt få barn och pensionärer i Sverige, det är bara ungefär 1/4 var?

BirgitS
H HenrikHuslöse skrev:
Tja, amerikanerna har också blivit mycket rikare än svenskarna. Kanske finns en koppling där?
De rikaste har blivit det ja, men inte de fattigaste. Och medellivslängden sjunker i USA.

BirgitS BirgitS skrev:
De rikaste har blivit det ja, men inte de fattigaste. Och medellivslängden sjunker i USA.
Ja, oavsett rikedom eller ej äter de ju väldigt onyttigt tyvärr, vad det nu har med TM Sweden och KA att göra. Det är nog också Musks fel...

• Haha
TommyC
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, oavsett rikedom eller ej äter de ju väldigt onyttigt tyvärr, vad det nu har med TM Sweden och KA att göra. Det är nog också Musks fel...
Medellivslängd och spädbarnsdödlighet är två ganska bra indikatorer på hur ett land mår, bägge går åt fel håll i USA och fattigdom anses vara största orsaken, många som arbetar i USA är trots detta fattiga. Kombinerar man detta med nyheten att USA nu officiellt är klassat som "Demokrati på tillbakagång", så får man nog en rätt sann bild av landet, självklart ska inte detta vara del av någon målbild för Sverige.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att inga mekaniker på Tesla har läst sina anställningsavtal som de har undertecknat?
Är de för svårförståeliga?

Ungefär 1/3 av mekanikerna strejkar väl. Är det väldigt få?
Det är väldigt få barn och pensionärer i Sverige, det är bara ungefär 1/4 var?
Det innebär att 2 av 3 inte strejkar.
Men visst vi kan diskutera lite eller mycket hur länge som helst. Facket var tydligen inte helt nöjda med siffrorna.
Men du får tycka att det är en massa. Det är självklart upp till dig.
Men vi kan konstatera att jag har inga siffror. Vilket gör det svårare att bedöma.

Jag tänker inte bedöma om ett avtal jag bara fått brottstycken från brottstycken är svårtolkat. Har du läst hela avtalet? eftersom du frågar som du gör
Generellt är folk på att läsa det finstilta. Även om det bara är några rader. Med tanke på är det inte helt konstig gissning att ingen läst hela.
Men visst nån har läst hela avtalet.

Redigerat:
  • Gilla
Bertrange8079
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det innebär att 2 av 3 inte strejkar.
Men visst vi kan diskutera lite eller mycket hur länge som helst. Facket var tydligen inte helt nöjda med siffrorna.
Men du får tycka att det är en massa. Det är självklart upp till dig.
Men vi kan konstatera att jag har inga siffror. Vilket gör det svårare att bedöma.
Jag tycker inte att 1/3 är en massa. Det finns faktiskt väldigt många alternativ mellan "väldigt få!" och "en massa". Är det inte lite tramsigt att bara för att jag inte håller med dig om att det är "väldigt få" påstå att jag tycker att det är "en massa"?

Det är klart att Metall inte är nöjda när ung. 1/3 av deras medlemmar inte ville strejka utan hade antagit att deras medlemmar ställde upp på vad som gäller i fackföreningar.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och om man inte har kollektivavtal så bör väl allt det regleras i ett annat avtal ...
Eller vad tror du.
Är det ett seriöst anställningsavtal att det står att lönen är 34000 i månaden och att man arbetar 40 timmar i veckan?
Det är väldigt väldigt mycket mer som bör/ska avtalas.
Allt sådant som var gemensamt för alla var beskrivet i ett elektroniskt dokument som hos oss kallades "personalpärmen".
I själva anställningsavtalet (ett A4) stod bara det som var indivuellt (lön) och eventuella avvikelser från "pärmen".

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att 1/3 är en massa. Det finns faktiskt väldigt många alternativ mellan "väldigt få!" och "en massa". Är det inte lite tramsigt att bara för att jag inte håller med dig om att det är "väldigt få" påstå att jag tycker att det är "en massa"?

Det är klart att Metall inte är nöjda när ung. 1/3 av deras medlemmar inte ville strejka utan hade antagit att deras medlemmar ställde upp på vad som gäller i fackföreningar.
Är det inte en väldigt tramsig diskussion du fortsätter nu?

Se än var det 2/3 inte strejkar

Mikael_L
D djac skrev:
Medellivslängd och spädbarnsdödlighet är två ganska bra indikatorer på hur ett land mår, bägge går åt fel håll i USA och fattigdom anses vara största orsaken, många som arbetar i USA är trots detta fattiga. Kombinerar man detta med nyheten att USA nu officiellt är klassat som "Demokrati på tillbakagång", så får man nog en rätt sann bild av landet, självklart ska inte detta vara del av någon målbild för Sverige.
Och jag har lite svårt att koppla detta, samt ett antal andra inlägg till Teslas och IFM's konflikt.

Menar du att om IFMetall vinner så blir det så i Sverige, eller menar du att ifall Tesla inte tecknar kollektivavtal så blir det så i Sverige.

Du får ursäkta mig, men jag ser inte varför detta ens hör till trådens ämne.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.