717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför är det så många som hakat upp sig på att man har tystnadsplikt "på livstid"? Det är helt normalt, företagshemligheter är inget du får dela med dig av, och det kvarstår efter att du slutat, finns ingen tidsgräns på det.
Ibland känns det som att alla KA-evangelisterna i tråden endast jobbat i offentlig sekter, även om jag förstått att så inte ät fallet.
Ibland känns det som att alla KA-evangelisterna i tråden endast jobbat i offentlig sekter, även om jag förstått att så inte ät fallet.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det roliga är att det är väldigt få som är med med och strejkar.... Så viktigt tycker folk att det är. Trots hemska avtal som ingen läst
När man är ung så har man oftast svårare att värdera helheten av en anställning, man har helt enkelt inte erfarenheten, för oss som bor nere i Skåne så ser man det då och då när ungdomar tar arbete i Köpenhamn, där har man ett annat system och det kan förefalla som väldigt förmånligt. När man sen beaktar pension, sjuk/barn-regler osv så är det inte lika förmånligt och många hamnar i kläm med viss ånger.Jonatan79 skrev:
Du har ju rätt i att detta kan man upplysa sig om och det gör nog en del medan andra hoppar på, som påpekats så är det rätt olika förutsättningar för en som precis påbörjar sin bana i arbetslivet och en krass och cynisk 50-åring som tar ett toppjobb och i övrigt har goda marginaler i livet och ett stort kontaktnät.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag håller med om att dessa villkor inte ska finnas för de verkstadsanställda, dock är de inte förenliga med svensk lag och därför tandlösa...S Skopan skrev:Jo, men i vilket skede får man reda på huruvida man får böter eller inte om man tar annat jobb inom branschen efteråt eller pratar om jobbet?
Om jag söker jobb och får reda på att de saknar KA så förutsätter jag inte diverse skumma yppandeförbud på livstid. Om något sånt läggs fram sent i anställningsprocessen så skulle jag tycka det var oschysst.
Jag har just upptäckt ett sätt som arbetsgivare kan använda för att gå runt reglerna runt konkurrensklausulen, man smiter in i kontraktet att en del av månadslönen är ersättning för just detta, iom detta har den anställde fått betalt för att inte gå till konkurrent och enligt arbetsrättsjuristerna innebär detta sannolikt att du är bunden och kan förhindras ta sådan anställning utan vidare kompensation. Lurigt.Jonatan79 skrev:
Slavkontrakt?D djac skrev:Jag har just upptäckt ett sätt som arbetsgivare kan använda för att gå runt reglerna runt konkurrensklausulen, man smiter in i kontraktet att en del av månadslönen är ersättning för just detta, iom detta har den anställde fått betalt för att inte gå till konkurrent och enligt arbetsrättsjuristerna innebär detta sannolikt att du är bunden och kan förhindras ta sådan anställning utan vidare kompensation. Lurigt.
Då vi i Sverige arbetar alltmer i de högre nivåerna i värdekedjan, i kunskapsintensiva företag, som dessutom ofta har hård konkurrens och verkar i en marknad som är stenhård, man är snabbt helt borta om det går snett.
Så tror jag att vi nog kommer få vänja oss vid att se alltmer av sekretessavtal och sånt.
Det är väl ingen utveckling som någon direkt gläds av, utan det kommer av nödvändighet.
Vi har ju också runt 25 års tid, typ, vant oss vid att drogkontroller utförs både lite här och där.
Jag minns att jag blev förvånad första (och enda gången) jag var tvungen att göra en sådan vid anställningens påbörjande.
Så tror jag att vi nog kommer få vänja oss vid att se alltmer av sekretessavtal och sånt.
Det är väl ingen utveckling som någon direkt gläds av, utan det kommer av nödvändighet.
Vi har ju också runt 25 års tid, typ, vant oss vid att drogkontroller utförs både lite här och där.
Jag minns att jag blev förvånad första (och enda gången) jag var tvungen att göra en sådan vid anställningens påbörjande.
Om de inte funkade skulle de inte finnas. De är nog ganska effektiva i kombination med att kontrakten är hemliga. Du kan ju inte kolla med någon juridisk kunnig kompis huruvida du kan ha någon chans i rätten mot TM.Jonatan79 skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Tja, amerikanerna har också blivit mycket rikare än svenskarna. Kanske finns en koppling där?BirgitS skrev:
Du är alltså inte solidarisk med dina kollegor utan tycker att lojaliteten mot din arbetsgivare är viktigare.
Om den inställningen hade varit vanlig i Sverige under de senaste 150 åren så hade vi väl haft ungefär samma arbetsvillkor som i USA, typ 2 veckors semester och helt tillåtet för arbetsgivaren att kräva hur många timmars jobb som helst.
Medlem
· Uppland
· 2 530 inlägg
Kollektivavtalen är ofta också hemliga. Försök få ut dem som utomstående om du kan.S Skopan skrev:
https://www.unionen.se/kollektivavt...fastighetsarbetsgivarna-2023-06-01-2025-05-31H HenrikHuslöse skrev:
(Jag är inte medlem i vare sig Unionen eller Fastighetsarbetsgivarna)
Redigerat:
-De där villkoren är oschyssta!H HenrikHuslöse skrev:
-Nä, de strider mot svensk lag, så de är tandlösa!
-Men om de finns i hemliga avtal så blir de i praktiken inte tandlösa.
-Men det finns kollektivavtal som är hemliga!
-