Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
D Dilato skrev:
Klart det är relevant om dom redan har samma eller bättre förmåner utan KA, då blir ju kampen för KA bara patetisk.
Det får du ju tycka men det är precis detta som konflikten gäller, inte att en enskild individ har ett avtal strax under par..Att vara ansluten som arbetsgivare handlar inte bara om att betala lön enligt avtal, det handlar om att delta i arbetsmarknaden på samma villkor som andra och lika mycket om att organisera dig som arbetsgivare o arbetsgivarkollektivet.

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror inte någon läst avtal. Jag har svårt att se att det skulle vara på 40 sidor för en mekaniker. Man kan täcka allting på ett par sidor
Nejdå, ett seriöst anställningsavtal är helt omöjligt att klämma in på två A4, hur litet teckensnitt du än använder.
Avtalet bör väl reglera anställnings start och upphörande och uppsägningstider (för bägge parter) och hur allt det där går till för flera anställningsformer, tillsvidare, vistids, timarbete och provanställning.
Avtalet bör också reglera arbetstid, semester, annan ledighet, komptid, arbetstidsförkortning, flextid, raster och en massa sånt.
Avtalet bör reglera lön, lönebildning, lönevillkor, OB-ersättning och andra ersättningar.
Avtalet bör reglera vad som gäller för resa i tjänst och liknande saker
Avtalet bör reglera pensionsavsättningar och andra förmåner
Avtalet bör reglera utbildning och kompetenskrav och kompetensutveckling.

För att bara nämna en del saker.
Om man kikar på detta korta kollektivavtal som HRF (hotell & restauranganställda) har så är det på bara 57 sidor (mot elektrikernas 161 sidor), men då hänvisas det sen till ytterligare 7 andra avtal i detta avtal samt delar av ytterligare 4 avtal samt lite svepande att huvudavtalet SAF/LO också gäller med visst undantag.
Så det är nog totalt minst 150 sidor avtalstext, och om du kikar på detta avtalet (i länken) så ser du snabbt att det är kompakt och effektivt skrivet, och de 33 första sidorna är direkt avtalstext mellan löntagare och arbetsgivare och bara vettiga saker och ingen flumtextutfyllnad.

Så ett ordentligt anställningsavtal kommer nog aldrig att omfatta mindre än 25 sidor, men ofta bortåt 100 sidor eller mer.

Det här är ju också en fördel för arbetsgivare att teckna kollektivavtal, allt detta är klart, de behöver inte själv värka fram ett heltäckande avtal.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ofta hänvisas det slentrianmässigt till kollektivavtalet i de två sidor korta avtalet man kan få framför sig på bordet. Har vid flera tillfällen frågat HR om man kan få hela avtalet, men då suckar HR och säger något i stil med ”trust me bro”. Jämfört med det känns det ju snarare renhårigt av Tesla att presentera det fullständiga avtalet.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ofta hänvisas det slentrianmässigt till kollektivavtalet i de två sidor korta avtalet man kan få framför sig på bordet. Har vid flera tillfällen frågat HR om man kan få hela avtalet, men då suckar HR och säger något i stil med ”trust me bro”. Jämfört med det känns det ju snarare renhårigt av Tesla att presentera det fullständiga avtalet.
Det kan du såklart få men det slutar ju inte där, för i avtalet finns säkert referenser til lagstiftning, som inte heller ligger med och denna i sin tur vilar på förarbeten och prejudicerande domar, som man också måste ha tillgång till för att helt säkert veta vad de betyder.

Jag har själv varit i bägge situationerna, företag med kollektivavtal, då har man villkor som slipats fram genom åren och jag känner mig ganska trygg att de inte innehåller överraskningar, åt något håll.

Har också fått ta ställning till avtal från amerikanska bolag, som tagits fram av stjärnbyrån i Stockholm tillsammans med bolagets amerikanska dito, de är på många sidor, röriga och kräver många iterationer med egen jurist, ändå kvarstår det i slutet alltid några tveksamheter som man får svälja och hoppas att man aldrig kommer dit.

Jag är nog som de flesta lite slö och framförallt mer intresserad av jobbet än av att leka hobbyjurist och vet i alla fall vilket av de två jag föredrar.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur tror du att det vore helt utan kollektivavtal?
Som i USA där vårdanställda kan tvingas jobba dubbla skift, alltså 16 timmar i sträck, om någon anställd är sjuk och efter det vara på jobbet kl. 7 på morgonen efter ändå?
I Sverige var det krisavtalet med 12,5 h långa skift som trädde i kraft under de värsta vågorna under pandemin.

En fackförening kan inte göra allt för att ge de anställda bra villkor, det krävs en arbetsgivare som vill kompromissa också.
Oj, hörde jag ordet "Whataboutism" flyga förbi?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
20-åringar har inte fullt utvecklade hjärnor och t.ex. när det gäller att tänka långsiktigt och inse vilka konsekvenser som ett val innebär. Då kan det låta väldigt lockande att få möjligheten att lära sig om något nytt, tufft och exklusivt.
Det här går ju inte att besvära på något värdigt sätt, så jag avstår ...

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
[...] Har vid flera tillfällen frågat HR om man kan få hela avtalet, men då suckar HR och säger något i stil med ”trust me bro”. Jämfört med det känns det ju snarare renhårigt av Tesla att presentera det fullständiga avtalet.
Jag förstår hur du menar, men fördelen med KA är ju att du kan fråga en arbetsgivare vilket KA som gäller, ladda ner det från webben och sedan läsa det i godan ro i hemmets lugna vrå innan du bestämmer dig om du ens vill gå vidare i ansökningsprocessen.
Sen är det bara det som avviker som du behöver ta ställning till under tidspress.

Vore ju nice att få veta vad som gäller innan man lagt ner tid på intervjuer och sånt. Kanske accepterar man ett oschysst villkor som dyker upp i det hemliga kontraktet bara för att man redan lagt ned så mycket tid och energi på att byta jobb? Processen hinner gå för långt innan villkoren uppdagas för att man ska orka hålla på sina principer?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
S Skopan skrev:
Jag förstår hur du menar, men fördelen med KA är ju att du kan fråga en arbetsgivare vilket KA som gäller, ladda ner det från webben och sedan läsa det i godan ro i hemmets lugna vrå innan du bestämmer dig om du ens vill gå vidare i ansökningsprocessen.
Sen är det bara det som avviker som du behöver ta ställning till under tidspress.

Vore ju nice att få veta vad som gäller innan man lagt ner tid på intervjuer och sånt. Kanske accepterar man ett oschysst villkor som dyker upp i det hemliga kontraktet bara för att man redan lagt ned så mycket tid och energi på att byta jobb? Processen hinner gå för långt innan villkoren uppdagas för att man ska orka hålla på sina principer?
Det här är vanlig försäljning, man presenterar fördelarna före nackdelarna, när kandidaten är såld på visionen och har visualiserat hur härligt det kommer att bli på nya jobbet, och hur tråkigt det gamla är, så är det dags att presentera avtalet, då är folk benägna att svälja det mesta :)

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Normalt sett har man koll på om det bolag man söker på går under KA eller ej om det är av stor vikt. Väldigt svårt att missa just i TM Swedens fall...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
MaxHugo skrev:
Det är deras kollektivavtal... Då det gäller alla som börjar på ett företag som har en kollektivavtal☺️
Och om man inte har kollektivavtal så bör väl allt det regleras i ett annat avtal ...
Eller vad tror du.
Är det ett seriöst anställningsavtal att det står att lönen är 34000 i månaden och att man arbetar 40 timmar i veckan?
Det är väldigt väldigt mycket mer som bör/ska avtalas.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller hur många sidor som avtalet är på kan jag direkt tänka ut en möjlig orsak, att längden beror på när personen blev anställd, alltså att Tesla har ändrat avtalet under åren som gått.
Ojoj, nu verkar du tro att det är fler än en som vågat visa upp sitt anställningsavtal.
Ja det är ju sensationellt, de riskerar ju minst 10 års fängelse, enligt sina avtal, att de har hittat minst två som vågar trotsa yppandeförbudet är starkt.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Farstatjej90
N Niq skrev:
Finns inget som helst hinder att betala ut bonusar utöver lönen eller ge extra förmåner som inte är direkta pengar. Tex ett företag jag jobbade på med kollektivavtal så fick alla en bonus baserad på företagets vinst.
Det är sant men det är också sant att facket ofta har synpunkter på vem som blir belönad på det sättet och har åsikten att fler ska få samma ersättning för att det ska vara rättvist.

Det är ju egentligen en god tanke, att det ska vara rättvist. Det är inte säkert att det är arbetsgivarens främsta mål.

Men i praktiken blir det istället så att ingen får något extra för det är inte värt besväret att diskutera och bråka med facket.

Jag har rätt begränsad personlig erfarenhet av detta utan har mest läst så ta det för vad det är. Mitt första mycket korta jobb efter gymnasiet så minns jag att facket kom och presenterade sig men dom lyckades aldrig förklara för mig varför jag skulle gå med...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jo men det är ju dock en av styrkorna med kollektivavtal.
Du vet ju att det är framförhandlat av två relativt jämnbördiga parter, och du vet ju också ungefär vad det handlar om då den Svenska arbetsmarknaden är ganska homogen avtalsmässigt, genom "den svenska modellen".
Jag kan ändå tycka att detta är en styrka med "den svenska modellen".

Jag är inte det minsta emot att vi har det som det är idag, men jag tycker att IF Metall just nu ägnar sig åt oproportionerliga stridsåtgärder, samt att de defacto försöker tvinga fram något som åtminstone i teorin är frivilligt.
Kunde jag på något sätt få svart på vitt att TM Sweden verkligen var en usel arbetsgivare så skulle jag ha en annan åsikt, men för tillfället finns det inget objektivt som visar detta och ren logik säger också att de inte är en usel arbetsgivare (då personalen verkar inom ett bristyrke).

• Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt sett har man koll på om det bolag man söker på går under KA eller ej om det är av stor vikt. Väldigt svårt att missa just i TM Swedens fall...
Jo, men i vilket skede får man reda på huruvida man får böter eller inte om man tar annat jobb inom branschen efteråt eller pratar om jobbet?

Om jag söker jobb och får reda på att de saknar KA så förutsätter jag inte diverse skumma yppandeförbud på livstid. Om något sånt läggs fram sent i anställningsprocessen så skulle jag tycka det var oschysst.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här går ju inte att besvära på något värdigt sätt, så jag avstår ...
Det finns faktiskt testdata om man intresserar sig för ämnet. Men i denna frågan handlar det nog mer om vad man prioriterar i stunden beroende på var man är i sin karriärfas blandat med tradition

Linjediagram som visar medelvärdet av olika kognitiva förmågor efter ålder, från 25 till 81 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.