717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du glömde fackavgiften på -7000kr?MaxHugo skrev:Here you go.
Arbetstidsförkortning - 18,000 kr
Övertidsarbete - 13,000 kr
Helglön - 15,000 kr
OB-ersättning - 25,000 kr
Semestertillägg - 10,000 kr
Avtal/pension - 13,000 kr
Löneökning - 12,000 kr
Pension - 32,000 kr
Premie försäkringar 3000 kr
Nu blev denna total summan 141,000 kr, anledningen till denna summan är pga att jag rundade upp och ner till tusental. Förmodligen har jag rundat upp mer än ner och detta har förmodligen att göra med mig positiva personlighet. 🙏
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är nog ganska stor chans att även företag utan har bra löneförmåner. Facket har inte ensamrätt med att erbjuda bra villkor. Å andra sidan det jag saknar i det här det skulle vara se era anställda som en tillgång och stötta de.MaxHugo skrev:
Men det finns inte inskrivet i ka.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Ja, annars så byter de anställda jobb ju, dvs. så länge som det är mer ont om folk än om platser. Motsatsen gäller också, byggare och städare finns det gott om så de har sämre villkor än KA när de är anställda på företag utan KA.Bananskalare skrev:
Det är nog ont om företag som verkligen vill få det inskrivet i ett avtal. Oavsett hur vänligt de uttrycker sig om de anställda vid andra tillfällen.Bananskalare skrev:
Det stämmer det du säger.Bananskalare skrev:
Kan inte hitta någonstans att IF metall har förmåner som tex föräldraledighet och unika språkkurser online. Så det blir poäng till Testa.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Självklart finns det företag utan ka som inte sköter sig. Men det var inte dessa företag som mitt inlägg handlade om. Du glömde dessutom bort alla företag som betalar ut svarta löner.BirgitS skrev:
Ja, annars så byter de anställda jobb ju, dvs. så länge som det är mer ont om folk än om platser. Motsatsen gäller också, byggare och städare finns det gott om så de har sämre villkor än KA när de är anställda på företag utan KA.
Det är nog ont om företag som verkligen vill få det inskrivet i ett avtal. Oavsett hur vänligt de uttrycker sig om de anställda vid andra tillfällen.
Jag tycker att det är en viktig punkt hur mam behandlar sina anställda. Det borde egentligen vara med i ka Men det det inte. Det om något borde vara något som är viktigt att driva.
Jag förstår att inte går. Jag vet att det är många företag som säger en sak men gör en annan.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Där ser du! Tänk Om du jobbar på tesla, då är det en förmån. Det är inte många andra som har den.förmånenMaxHugo skrev:
(bara för att det står i lagen, nu ska vi inte vara negativa här)
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Old news. Detta har diskuterats innan i tråden. Man får avtala om allt möjligt konstigt. Även sådant som är svårt eller inte alls går att driva igenom juridiskt och därmed är verkningslöst.H heimlaga skrev:Om det inte igår i kontraktet att man har full lön från Tesla 6 månader efter att man har slutat så är det där fullkomligt orimligt. Är det olagligt till och med?
Inte heller är det rimligt att Tesla kan äga den där förbättringen till vedklyvaren som man uppfann och svetsade ihop där hemma en helg. Kan ett sådant kontrakt vara lagligt?
Jag menar folk uppfinner ju saker hela tiden. Skall man bara sitta och glo på TV på fritiden för att inte riskera att uppfinna någonting så bprde ju Tesla betala lön för 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan.
Det är heller inte unikt för Tesla. Jag har några liknande formuleringar i mitt anställningskontrakt och vi har KA. HR vet mkt väl om att formuleringarna är vatten värda men de är kvar ändå.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Både Polestar och Zeekr har massa konstiga klausuler i sina kontrakt också. Dom har betydligt fler anställda än Tesla i Sverige men det har jag inte hört något gnäll om från facket
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Facket bryr sig bara om sitt kollektivavtal. Huruvida företaget sköter sig är inget man vill vetaJohannes Carlsson skrev: