Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MaxHugo skrev:
Here you go.

Arbetstidsförkortning - 18,000 kr
Övertidsarbete - 13,000 kr
Helglön - 15,000 kr
OB-ersättning - 25,000 kr
Semestertillägg - 10,000 kr
Avtal/pension - 13,000 kr
Löneökning - 12,000 kr
Pension - 32,000 kr
Premie försäkringar 3000 kr

Nu blev denna total summan 141,000 kr, anledningen till denna summan är pga att jag rundade upp och ner till tusental. Förmodligen har jag rundat upp mer än ner och detta har förmodligen att göra med mig positiva personlighet. 🙏
Du glömde fackavgiften på -7000kr?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mekanikernas avtal det gäller, inte platschefens om du trodde det.
Det är inte så tydligt. Men okej. Då bör åtminstone avtalet stämma

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömde fackavgiften på -7000kr?
Men så kam du inte räkna för de är ingen utgift utan bara något positivt som det är till sekter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men så kam du inte räkna för de är ingen utgift utan bara något positivt som det är till sekter.
Ajdå, tänkte inte på det. Är det avdragsgillt också?

MaxHugo skrev:
Vilken lyx att man får välja! Hoppas språkkursen är inräknad! 😂

Där kan vi alla känna igen oss 😉

Vilken överraskning att när jag skriver ner all information, så hade ni i princip samma förmåner.... Vad är oddsen😲😲
Det är nog ganska stor chans att även företag utan har bra löneförmåner. Facket har inte ensamrätt med att erbjuda bra villkor. Å andra sidan det jag saknar i det här det skulle vara se era anställda som en tillgång och stötta de.
Men det finns inte inskrivet i ka.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, tänkte inte på det. Är det avdragsgillt också?
Å andra sidan . Det är häftigt att betala kollekt Så att våra jurister ska någon juridisk kompetens.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Det är nog ganska stor chans att även företag utan har bra löneförmåner.
Ja, annars så byter de anställda jobb ju, dvs. så länge som det är mer ont om folk än om platser. Motsatsen gäller också, byggare och städare finns det gott om så de har sämre villkor än KA när de är anställda på företag utan KA.
Å andra sidan det jag saknar i det här det skulle vara se era anställda som en tillgång och stötta de.
Det är nog ont om företag som verkligen vill få det inskrivet i ett avtal. Oavsett hur vänligt de uttrycker sig om de anställda vid andra tillfällen.

P
Det är nog ganska stor chans att även företag utan har bra löneförmåner. Facket har inte ensamrätt med att erbjuda bra villkor. Å andra sidan det jag saknar i det här det skulle vara se era anställda som en tillgång och stötta de.
Det stämmer det du säger.
Kan inte hitta någonstans att IF metall har förmåner som tex föräldraledighet och unika språkkurser online. Så det blir poäng till Testa.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, annars så byter de anställda jobb ju, dvs. så länge som det är mer ont om folk än om platser. Motsatsen gäller också, byggare och städare finns det gott om så de har sämre villkor än KA när de är anställda på företag utan KA.

Det är nog ont om företag som verkligen vill få det inskrivet i ett avtal. Oavsett hur vänligt de uttrycker sig om de anställda vid andra tillfällen.
Självklart finns det företag utan ka som inte sköter sig. Men det var inte dessa företag som mitt inlägg handlade om. Du glömde dessutom bort alla företag som betalar ut svarta löner.

Jag tycker att det är en viktig punkt hur mam behandlar sina anställda. Det borde egentligen vara med i ka Men det det inte. Det om något borde vara något som är viktigt att driva.
Jag förstår att inte går. Jag vet att det är många företag som säger en sak men gör en annan.

MaxHugo skrev:
Det stämmer det du säger.
Kan inte hitta någonstans att IF metall har förmåner som tex föräldraledighet och unika språkkurser online. Så det blir poäng till Testa.
Där ser du! Tänk Om du jobbar på tesla, då är det en förmån. Det är inte många andra som har den.förmånen
(bara för att det står i lagen, nu ska vi inte vara negativa här)

D
D Dilato skrev:
Jo ja, men har det kommit till allmänhetens kännedom om TM har rätt eller fel i sitt påstående?
Är det relevant, det handlar ju inte om detta?

H heimlaga skrev:
Om det inte igår i kontraktet att man har full lön från Tesla 6 månader efter att man har slutat så är det där fullkomligt orimligt. Är det olagligt till och med?

Inte heller är det rimligt att Tesla kan äga den där förbättringen till vedklyvaren som man uppfann och svetsade ihop där hemma en helg. Kan ett sådant kontrakt vara lagligt?
Jag menar folk uppfinner ju saker hela tiden. Skall man bara sitta och glo på TV på fritiden för att inte riskera att uppfinna någonting så bprde ju Tesla betala lön för 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan.
Old news. Detta har diskuterats innan i tråden. Man får avtala om allt möjligt konstigt. Även sådant som är svårt eller inte alls går att driva igenom juridiskt och därmed är verkningslöst.

Det är heller inte unikt för Tesla. Jag har några liknande formuleringar i mitt anställningskontrakt och vi har KA. HR vet mkt väl om att formuleringarna är vatten värda men de är kvar ändå.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Både Polestar och Zeekr har massa konstiga klausuler i sina kontrakt också. Dom har betydligt fler anställda än Tesla i Sverige men det har jag inte hört något gnäll om från facket

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Både Polestar och Zeekr har massa konstiga klausuler i sina kontrakt också. Dom har betydligt fler anställda än Tesla i Sverige men det har jag inte hört något gnäll om från facket
Facket bryr sig bara om sitt kollektivavtal. Huruvida företaget sköter sig är inget man vill veta

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
D djac skrev:
Är det relevant, det handlar ju inte om detta?
Klart det är relevant om dom redan har samma eller bättre förmåner utan KA, då blir ju kampen för KA bara patetisk.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.