Status
Inte öppen för fler kommentarer.
MaxHugo skrev:
Nej, jag menar att IF metall har förhandlat fram förmåner som ger mig 11.000kr i snitt per månad.
Man måste ändå säga att dom har riktigt vassa kommunikatörer på IF metall, men något ska man väl lägga intäckterna på…
MaxHugo skrev:
Jag förlitar mig mer på chefsjuristen på LO-TCO som sa " Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till" när det handlade om att
"Tesla anställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid"
Är det samma chefsjurist som bedrev bedrev juridikstudier bekostade av medlemmarna utan att faktiskt delta i studierna ? För jag vet inte om jag skulle värdera hans ord så högt…
MaxHugo skrev:
"arbetsplats utan KA kan ofta ha bättre förmåner"
Inte illa att kunna hela IF Metalls kollektivavtal och alla förmåner som ingår 🙄. Era arbetsgivare har nog full koll på vilka förmåner de slipper dela ut och istället lockar med 1 veckas semester och några tusenlappar i lön.
Alltså vilka är alla dessa magiska förmåner som ger så mycket pengar? Det kan ju knappast vara tjänstepensionen som är detta för det har både jag själv haft och många jag känner alla fall i hantverksbranchen trots avsaknad av kollektivavtal . Avtalen ligger runt 70-90 sidor. Merparten av avtalet är olika turordningsregler och annat kring LAS, uträkningsmodeller för lön i olika situationer och arbetstider. Överlag är avtalen ganska lättlästa och dom flesta läskunniga har läst igenom och fångat upp väsentlig info på dryga timmen…

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Är det samma chefsjurist som bedrev bedrev juridikstudier bekostade av medlemmarna utan att faktiskt delta i studierna ? För jag vet inte om jag skulle värdera hans ord så högt…
Nej det är det inte.

Lena Maier Söderberg, chefsjurist på LO-TCO Rättskydd – fackförbundens juristbyrå, som analyserat kontrakten, har inte sett något liknande på svensk arbetsmarknad.

– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger hon.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte så troligt att det är chefen som verkligen läser igenom ett avtal, det låter mer som att det är något som delegeras till en underställd person.

Vet inte om jag lyckas med att inte låta fördomsfull, men det är nog sannolikare att en person som faktiskt klarat av en del juristutbildning och sen har lyckats jobba med juridiska frågor och arbetsledning i åtskilliga år är smartare än en som just gått ut gymnasiet och där valde en praktisk linje i stället för en teoretisk.
De ska du verkligen inte ta för givet. Att man hoppar av högskolan är inte direkt meriterande.
Läste snabbt och utan källkritik
Enligt de uppgifter han säger till tidningen Så skulle han varit ledig och pluggat i ett år.
Så de haft en chefs förhandlare utan juridiska kunskaper... Snacka om att alla medlemmar kan känna sig blåsta!

Tänk på att man har en fin titel då jobbar man inte längre aktivt.
Sen skrev du smartare. Om man under flera åt lurar if metall är man smart då?
Men vad är det som säger att man är smart för att klarat av 2år juridikstuider.
Smart är svårt att avgöra beroende gymnasieutbildning eller någon.som bara klarat av 2års srudider.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det roliga när man läser de kurser som Darco har gått. är att det är att han har bara läst 7,5 poäng arbetsrätt, medans andra utbildningar var 17,5
Sista utbildningen var rättsvetenskap A.
Den sista utbildningen verkar bra för det jobb han har.

Jag tycker det säger väldigt mycket om facket

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
L Liljeros skrev:
Är det samma chefsjurist som bedrev bedrev juridikstudier bekostade av medlemmarna utan att faktiskt delta i studierna ?

Alltså vilka är alla dessa magiska förmåner som ger så mycket pengar?
Nej.

"Överlag är avtalen ganska lättlästa och dom flesta läskunniga har läst igenom och fångat upp väsentlig info på dryga timmen"

"Alltså vilka är alla dessa magiska förmåner som ger så mycket pengar?"✌️

Arbetstidsförkortning
Helglön
OB-ersättning
Semestertillägg
Avtal/pension
Löneökning
Premie försäkringar

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Nej.

"Överlag är avtalen ganska lättlästa och dom flesta läskunniga har läst igenom och fångat upp väsentlig info på dryga timmen"

"Alltså vilka är alla dessa magiska förmåner som ger så mycket pengar?"✌️

Arbetstidsförkortning
Helglön
OB-ersättning
Semestertillägg
Avtal/pension
Löneökning
Premie försäkringar
Kan du vänligen sätta prislapp på var och en av dessa förmåner som tillsammans blir 11000/månad (132000/år).

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
vilka har detta avtal på tesla?
Det är mekanikernas avtal det gäller, inte platschefens om du trodde det.

BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
De ska du verkligen inte ta för givet. Att man hoppar av högskolan är inte direkt meriterande.
Läste snabbt och utan källkritik
Enligt de uppgifter han säger till tidningen Så skulle han varit ledig och pluggat i ett år.
Så de haft en chefs förhandlare utan juridiska kunskaper... Snacka om att alla medlemmar kan känna sig blåsta!

Tänk på att man har en fin titel då jobbar man inte längre aktivt.
Sen skrev du smartare. Om man under flera åt lurar if metall är man smart då?
Men vad är det som säger att man är smart för att klarat av 2år juridikstuider.
Smart är svårt att avgöra beroende gymnasieutbildning eller någon.som bara klarat av 2års srudider.
Som framgår av inlägget ovanför ditt så är det fel person du skriver om.

P
D Dilato skrev:
Kan du vänligen sätta prislapp på var och en av dessa förmåner som tillsammans blir 11000/månad (132000/år).
Here you go.

Arbetstidsförkortning - 18,000 kr
Övertidsarbete - 13,000 kr
Helglön - 15,000 kr
OB-ersättning - 25,000 kr
Semestertillägg - 10,000 kr
Avtal/pension - 13,000 kr
Löneökning - 12,000 kr
Pension - 32,000 kr
Premie försäkringar 3000 kr

Nu blev denna total summan 141,000 kr, anledningen till denna summan är pga att jag rundade upp och ner till tusental. Förmodligen har jag rundat upp mer än ner och detta har förmodligen att göra med mig positiva personlighet. 🙏

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som framgår av inlägget ovanför ditt så är det fel person du skriver om.
Där har du fel.
I artikeln yttrar sig både Darko Davidovic, (f.d) förbundsjurist på IF Metall, och Lena Maier Söderberg, chefsjurist LO-TCO rättskydd.
Så han skriver om Darko Davidovic.

Har facket bemött TM Sveriges pståenden från artikeln i DN?

”Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.”

Tesla Sverige skriver vidare:

”Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal.

Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.

D
D Dilato skrev:
Har facket bemött TM Sveriges pståenden från artikeln i DN?

”Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.”

Tesla Sverige skriver vidare:

”Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal.

Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.
De har pratat med varandra i flera år, jag gissar att allt är sagt, så brukar det vara om man tjafsat om samma sak i åratal.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Here you go.

Arbetstidsförkortning - 18,000 kr
Övertidsarbete - 13,000 kr
Helglön - 15,000 kr
OB-ersättning - 25,000 kr
Semestertillägg - 10,000 kr
Avtal/pension - 13,000 kr
Löneökning - 12,000 kr
Pension - 32,000 kr
Premie försäkringar 3000 kr

Nu blev denna total summan 141,000 kr, anledningen till denna summan är pga att jag rundade upp och ner till tusental. Förmodligen har jag rundat upp mer än ner och detta har förmodligen att göra med mig positiva personlighet. 🙏
På mitt förra jobb (inget KA) hade vi i princip samma förmåner, plus flextid där man kan ta ut ledighet i tid eller pengar och månadsbonus och kvartalsbonus om budget hölls.
Att få betald ledighet vid läkarbesök och annat viktigt var självklart.

Det enda vi inte hade var Premie försäkringar (typ Folksam hemförsäkring som Kommunal har).

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Vilken lyx att man får välja! Hoppas språkkursen är inräknad! 😂
D djac skrev:
De har pratat med varandra i flera år, jag gissar att allt är sagt, så brukar det vara om man tjafsat om samma sak i åratal
Där kan vi alla känna igen oss 😉

D Dilato skrev:
På mitt förra jobb (inget KA) hade vi i princip samma förmåner, plus flextid där man kan ta ut ledighet i tid eller pengar och månadsbonus och kvartalsbonus om budget hölls.
Att få betald ledighet vid läkarbesök och annat viktigt var självklart.

Det enda vi inte hade var Premie försäkringar (typ Folksam hemförsäkring som Kommunal har).
Vilken överraskning att när jag skriver ner all information, så hade ni i princip samma förmåner.... Vad är oddsen😲😲

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
De har pratat med varandra i flera år, jag gissar att allt är sagt, så brukar det vara om man tjafsat om samma sak i åratal.
Jo ja, men har det kommit till allmänhetens kännedom om TM har rätt eller fel i sitt påstående?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.