717 717 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du brukar vara väldigt noga med källor och källgranskning säkerligen än av de bättreBirgitS skrev:
Fortfarande: Eftersom ingen mekaniker har valt att offentliggöra hela avtalet, kanske för att det står i avtalet att de inte får det, så går det ju inte att länka till det utan det enda vi har är viss information om dess innehåll.
Det är inte heller någon icke-strejkande Tesla-anställd som har sagt att den information som strejkande och Metall har gått ut med är felaktigt, i alla fall har det inte länkats till något sånt och jag har inte sett något sånt heller.
Ändå sväljer man allting med hull och hår.
Bara för någon icke strejkande protesterar så är det sant.
Vad har hänt?
Att Darko kan ha svårt att förstå är väl inte så konstigt, mannen har ju knappt någon juridisk utbildning.🤓Darko Davidovic är förbundsjurist på IF Metall. De längsta anställningskontrakt han har stött på tidigare på svensk arbetsmarknad har varit på fyra–fem sidor.
– Det handlar om affärstext och juridisk text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic om Teslas kontrakt.
IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic har högskolepoäng motsvarande knappt två terminer. Juristprogrammet är en nio terminer lång utbildning.
Fascinerande läsning:
https://da.se/2024/01/if-metalls-forbundsjurist-byggde-karriaren-pa-en-logn/
Okej. Svårt att veta vem man diskuterar med ibland på forumet. Men att gå från "så tror det är ganska luddigt" till att använda bankrån som ett exempel. 👍Bananskalare skrev:
Att vi har avtalsfrihet i Sverige innebär inte att man bryta mot lagen. Om vi skriver ett avtal där det står att du ska råna en bank.
Det är olagligt. Så du kan inte råna en bank.
Att det är svårt att få en lön att öka märkbart, är omöjligt kollektivavtal eller inte kommunalt eller privat anställd. Det bästa sättet att öka lönen är att byta jobb. Jag tror det är lika illa om du jobbar på facket.
Bra ingångslön är det folk bryr sig om mest. sen kommer andra fördelar.
Om tesla. aktien är grovt övervärderad kan säkert stämma. Men å andra sidan oavsett kollektivavtal eller inte. aktier kan stört dyka. Det är inte ovanligt. En aktie som är övervärderad brukar snabbt tappa i värde.
Alla borde väl komma i telia aktien staten övervärderade den totalt. När den släpptes sjönk den som en sten.
Nu tror jag att Tesla än så.länge är hyffsade aktier. Åtminstone som en förmån.
Du vill väldigt gärna tro på kollektivavtalet.
Jag tror på spöken.
Spöken finns inte och kollektivavtal är inte svaret på allt det onda. Bättre att uppdatera Las istället. Sen kan kollektivavtal vara något extra man lockar de anställda med.
Facket har spelat ut sin roll. Du betalar massa pengar men det är inte säkert att att man får hjälp
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det var ett tydligt exempel på att avtalsfrihet inte alltid stämmer Sen är det du som tycker det var luddigt och pratade om avtalsfrihet.MaxHugo skrev:
Blanda in mig i det. Men du uppskattade inte mitt exempel. Ska vi ta ett annat exempel. Du får inte säga upp någon utan uppsägningstid och inte någon lön sen får du betala tillbaka de pengar su har tjänat.
Även om det står i avtalet så stämmer inte det du har din uppsägningstid. Och pengar du tjänat in kan man inte kräva tillbaks. Detta oavsett vad ett avtal säger. Det är lagen som styr
Ett avtal som enligt någon här i tråden var på både Svenska och engelska. Det visar att man inte ens brytt sig om att översätta hela avtalet. Har man inte orkat översätta hela, så har man garanterat inte gått igenom och till svenska omständigheter. Även om man nu gjort det innebär det inte att avtalet inte innehåller saker som egentligen inte är korrekta. många läser inte andra tror att eftersom vi har avtalsfrihet så gäller allting.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Visst är det roligt. Du och jag kan starta en jurist firma ihop.😋D Dilato skrev:
Jag har läst 10 poäng på högskolan, Byggahus! Sen har lite extra kurser från Arla baksidan! 😋
Vi borde bli rika det bästa är om vi kan ha flera filialer. En hemma hos dig och en hos mig! Så enkelt har man flera filialer. Då kan man även kalla sig distriktschef. 😉
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 208 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 208 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 208 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 208 inlägg
Jag sväljer inte allt med hull och hår. Det har redan diskuterats det man vet om avtalet i samband med att Metall kom ut med en del information om det. Som jag ser det så skulle ju Metall verkligen skjuta sig själva om de spred rena lögner om avtalet, t.ex. ljög om att det delvis är på engelska, att de vinklar det är självklart alltså tar upp de punkter som de tycker är bland det mest negativa utan att direkt outa någon.Bananskalare skrev:
När det gäller hur många sidor som avtalet är på kan jag direkt tänka ut en möjlig orsak, att längden beror på när personen blev anställd, alltså att Tesla har ändrat avtalet under åren som gått.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 208 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 208 inlägg
Anser du att det är vettigt att anställningsavtalet är skrivet på ett sånt sätt att mekanikerna måste ha en juristutbildning på minst 2 terminer för att förstå avtalet de skriver på och ska följa?D Dilato skrev:
Jag har ögnat igenom några kollektivavtal medan den här tråden har funnits och det har inte varit några principiella problem att förstå dem trots att jag inte har någon juristutbildning alls.
Annars kanske samtliga av mekanikerna/teknikerna är smartare än Darko? Att det inte alls behöver vara så svårt att tolka innehållet i avtalen ;=)BirgitS skrev:
Anser du att det är vettigt att anställningsavtalet är skrivet på ett sånt sätt att mekanikerna måste ha en juristutbildning på minst 2 terminer för att förstå avtalet de skriver på och ska följa?
Jag har ögnat igenom några kollektivavtal medan den här tråden har funnits och det har inte varit några principiella problem att förstå dem trots att jag inte har någon juristutbildning alls.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 208 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 208 inlägg
Det är väl inte så troligt att det är chefen som verkligen läser igenom ett avtal, det låter mer som att det är något som delegeras till en underställd person.Jonatan79 skrev:
Vet inte om jag lyckas med att inte låta fördomsfull, men det är nog sannolikare att en person som faktiskt klarat av en del juristutbildning och sen har lyckats jobba med juridiska frågor och arbetsledning i åtskilliga år är smartare än en som just gått ut gymnasiet och där valde en praktisk linje i stället för en teoretisk.
Det jag gissar är att det kanske inte är så svårt att läsa avtalet om det nu är på svenska. Vissa verkar överdriva något och media älskar att elda på. Hoppas vi får veta sanningen om innehållet i framtiden. Vi måste ju få fler nyheter att diskutera i tråden :=)BirgitS skrev:
Det är väl inte så troligt att det är chefen som verkligen läser igenom ett avtal, det låter mer som att det är något som delegeras till en underställd person.
Vet inte om jag lyckas med att inte låta fördomsfull, men det är nog sannolikare att en person som faktiskt klarat av en del juristutbildning och sen har lyckats jobba med juridiska frågor och arbetsledning i åtskilliga år är smartare än en som just gått ut gymnasiet och där valde en praktisk linje i stället för en teoretisk.
Jepp och den är obliatorisk och kan inte som jag hört väljas bort, du måste som medlem betala premien. Det innebär att du kanske har två hemförsäkringar. Och tro inte att det betalas ut något i dubbel ersättning om olyckan är fram. Denna försäkring är kollektiv för hela LO/facket och dom har tecknat det med Folksam som inte behöver slåss eller övertala presumtiva kunder. Även jag skulle vill starta ett företag på dom premisserna och bara luta mig tillbaka när pengarna kommer i på kontot.P Pligg85 skrev:
Har inte varit någon avsikt med läxa, utan mer som info, känner du det så får jag be om ursäkt.Rejäl skrev:Här är du ganska säker om karantän. Och läxar upp mig som att jag ingett vet🤓
Och här har du ingen susning om det, hur ska du ha det?
Ja det är väldigt vanligt bland tjänstemän som sitter på kritisk information om företaget samt chefer på högre nivå..
Mig veterligen så har inga konkurrenter till Tesla livslånga tystnadspliktsavtal samt karantän om 6 månader på sina mekaniker/tekniker..
Känner några som jobbar på Volvo som vet varenda del om bilen men har inga karantänsavtal i sina anställningar😊
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det är en sak att ljuga, det är en annan att anpassa sanningen. If metall har bara ett mål just nu. Kosta vad det kosta vill. En fot eller två spelar ingen roll. De kan inte förloraBirgitS skrev:
Jag sväljer inte allt med hull och hår. Det har redan diskuterats det man vet om avtalet i samband med att Metall kom ut med en del information om det. Som jag ser det så skulle ju Metall verkligen skjuta sig själva om de spred rena lögner om avtalet, t.ex. ljög om att det delvis är på engelska, att de vinklar det är självklart alltså tar upp de punkter som de tycker är bland det mest negativa utan att direkt outa någon.
När det gäller hur många sidor som avtalet är på kan jag direkt tänka ut en möjlig orsak, att längden beror på när personen blev anställd, alltså att Tesla har ändrat avtalet under åren som gått.
De kan till och offra knäet
Att man hade fel? De kan ordna den biten sen.
Förstår du varför facket inte är trovärdiga.
vilka har detta avtal på tesla?