Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Det som har framkommit är att Teslas mekaniker är yngre än genomsnittet eftersom det har sagts att det är förklaringen till att deras genomsnittslön är lägre än genomsnittet för alla mekaniker. Kanske att "alla" ska tolkas som "alla som är fackanslutna"?

Jag har aldrig påstått att KA är fantastiskt, utan bara att det är bättre i några avseenden. Vem tycker att det är fantastiskt?
Eller var det lika intelligent som att påstå att du har skrivit att du hatar KA och att det är bara pest för alla?
Kanske det. Nej , jag påstår inte att du skrivit det lika lite som du påstår att jag skrivit att facken ska läggas ned.

BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl inget.
Elektrikerna som anställs i ett kollektivavtalsanslutet företag har 161 sidor med juridisk avtalstext.
Plus ev tilläggsavtal som det aktuella företaget har.
Det är väl inte längden i sig som är det konstiga med Teslas avtal utan att de antingen förväntar sig att deras mekaniker ska förstå juridisk engelska eller att mekanikerna ska skriva på något de inte kan förstå. Samt att det då uppenbarligen är något som inte har skrivits om för passa svenska lagar och andra förhållanden.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl inte längden i sig som är det konstiga med Teslas avtal utan att de antingen förväntar sig att deras mekaniker ska förstå juridisk engelska eller att mekanikerna ska skriva på något de inte kan förstå. Samt att det då uppenbarligen är något som inte har skrivits om för passa svenska lagar och andra förhållanden.
Snälla, visa mig det där omtalade avtalet.
Jag fattar inte att vi håller på och diskuterar ett avtal som ingen har sett.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
MaxHugo skrev:
Läste det i "andra hand". Vi har avtalsfrihet i Sverige, så tror det är ganska luddigt, men man går ju med på villkoren när man skriver på kontraktet.
Jag tror det har suttit en bunte advokater och skräddarsytt avtalet för just Sverige.

Har för mig dom har rätt bra ingångslön, men problem att få den att öka. Sen får dom Tesla aktier men där är också något skrivet i små bokstäver om anställningstid m.m. Plus att Tesla aktien är grovt övervärderad, så vem vet var den är värd när man slutar.
Att vi har avtalsfrihet i Sverige innebär inte att man bryta mot lagen. Om vi skriver ett avtal där det står att du ska råna en bank.
Det är olagligt. Så du kan inte råna en bank.

Att det är svårt att få en lön att öka märkbart, är omöjligt kollektivavtal eller inte kommunalt eller privat anställd. Det bästa sättet att öka lönen är att byta jobb. Jag tror det är lika illa om du jobbar på facket.

Bra ingångslön är det folk bryr sig om mest. sen kommer andra fördelar.
Om tesla. aktien är grovt övervärderad kan säkert stämma. Men å andra sidan oavsett kollektivavtal eller inte. aktier kan stört dyka. Det är inte ovanligt. En aktie som är övervärderad brukar snabbt tappa i värde.
Alla borde väl komma i telia aktien staten övervärderade den totalt. När den släpptes sjönk den som en sten.
Nu tror jag att Tesla än så.länge är hyffsade aktier. Åtminstone som en förmån.

Du vill väldigt gärna tro på kollektivavtalet.
Jag tror på spöken.
Spöken finns inte och kollektivavtal är inte svaret på allt det onda. Bättre att uppdatera Las istället. Sen kan kollektivavtal vara något extra man lockar de anställda med.
Facket har spelat ut sin roll. Du betalar massa pengar men det är inte säkert att att man får hjälp

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Det med hemligheter vet du inget om, finns alltid något som är svårt eller omöjligt att utröna. Det med karantän har du inte varit med om förstår jag, men så är det i den värld vi lever. Vet om en hel del som hamnat på lådan 6 månader och lön.
Här är du ganska säker om karantän. Och läxar upp mig som att jag ingett vet🤓
J jonaserik skrev:
Är ingen sådan själv och har inte en susning om avtal mellan anställda i bilhänseende.
Och här har du ingen susning om det, hur ska du ha det?
J jonaserik skrev:
Men vet det med karantän och sitta på lådan är något som finns.
Ja det är väldigt vanligt bland tjänstemän som sitter på kritisk information om företaget samt chefer på högre nivå..
Mig veterligen så har inga konkurrenter till Tesla livslånga tystnadspliktsavtal samt karantän om 6 månader på sina mekaniker/tekniker..
Känner några som jobbar på Volvo som vet varenda del om bilen men har inga karantänsavtal i sina anställningar😊

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror inte någon läst avtal. Jag har svårt att se att det skulle vara på 40 sidor för en mekaniker. Man kan täcka allting på ett par sidor

Bananskalare Bananskalare skrev:
ag misstänker att Tesla inte kan äga någons uppfattning om den inte är gjord på arbetstid och inte har med tesla att göra.
Från DN:
Enligt Bengt Domeij, professor i civilrätt vid Uppsala universitet, så reglerar svensk lag rätten till ersättning för arbetstagare som uppfinner något på sitt arbete.

– Det finns en tvingade rätt till skälig ersättning för arbetstagaren som inte går att avtala bort, säger han.

Bengt Domeij konstaterar att arbetsgivare medvetet kan skriva in klausuler i anställningsavtal som de vet inte skulle hålla vid en rättslig prövning.

– Arbetstagare som läser tror att det är giltigt. Jag har inga siffror men det sägs att det är vanligare bland amerikanska arbetsgivare, säger han.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Vad gör facket egentligen på era arbetsplatser och för arbetarna i Sverige just nu? Helt ärligt så bevakar de ju bara positioner och bedriver symbolisk verksamhet.

Förr i tiden formade facket arbetsmarknaden och vi pratar ju 1900 fram till och med 70 talet som det stora sakerna hände.
Det var väl 1978 som femte semesterveckan kom.

Hade nyligen besök av facket och det framgår ju bara hur illa det är. Krasst sett betalar de anställda ca 6500kr om året för en hemförsäkring värde ca 1000-1200kr samt en olycksfallsförsäkring med matchande villkor strax under tusenlappen.

Så 4500kr betalar man för en sosseblaska i brevlådan och ett telefonnummer till kontoret man kan ringa om frågor.

Lyftet med A-kassan underminerade ju fackens inkomstförsäkring för väldigt många.

Snacka om att leva på gamla meriter om man kan få människor jobba motsvarande 3-4 dagar om året för något de byggde upp för två generationer sedan.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Sånt är ändå inte företagshemligheter, för det kommer aldrig kunna hållas hemligt.
Det är bara löj.
👍
Dessutom är väl kritiska tekniska innovationer patenterade så dom är ju ändå publika.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Löjligt Nja så är det i företagsvärlden och enligt civilrättsliga avtal mellan företag och anställda.
Uppsägning säger du, lika vid att sluta själv. Det med hemligheter vet du inget om, finns alltid något som är svårt eller omöjligt att utröna. Det med karantän har du inte varit med om förstår jag, men så är det i den värld vi lever. Vet om en hel del som hamnat på lådan 6 månader och lön. Det är nog lite högre upp i ett företag, men i övrigt är det en del lika på dom från golvet.
Om en tekniker på Tesla i Sverige vet det, så vet alla andra som vill veta också det. Det är alltså väldigt junior arbetskraft det handlar om, inga utvecklare.

Hemligheter rent allmänt är mycket svåra att bevara, om mer än en känner till de, man kan utgå från att allt tekniskt är känt. Kvar finns hur det är att vara anställd på Tesla, det är förmodligen det som företaget inte vill ha offentligt diskuterat.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fortfarande: Eftersom ingen mekaniker har valt att offentliggöra hela avtalet, kanske för att det står i avtalet att de inte får det, så går det ju inte att länka till det utan det enda vi har är viss information om dess innehåll.

Det är inte heller någon icke-strejkande Tesla-anställd som har sagt att den information som strejkande och Metall har gått ut med är felaktigt, i alla fall har det inte länkats till något sånt och jag har inte sett något sånt heller.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror inte någon läst avtal. Jag har svårt att se att det skulle vara på 40 sidor för en mekaniker. Man kan täcka allting på ett par sidor
Naturligtvis kan man inte täcka alla arbetsvillkor på ett par sidor.

Det finns ett stort problem när det gäller Tesla och facket. Det är problematisk att få reda på seriös information. " Vem i hela världen kan man lita på"
Facket? Nix det är den sista du kan lita på i den här affären? Media? Nix, de brukar ofta ställa sig på fackets sida. Nu läcker det ut uppgifter från avtalet men ingen har läst avtalet. Man får reda på små detaljer. Men ingen berättar vilket avtal det är. Vi får reda på att avtalet är på mellan 40sidor eller nästan det dubbla 70sidor. ingen verkar ifrågasätta skillnaden i antalet sidor.

Själv tar jag all info här med en.nypa salt eller två. Det spelar ingen roll vem på facket det är. Utgå från att alla anpassar sanningen. Både chefer och advokater.

Om någon här på forumet skulle komma åt och läsa avtalet i sin helhet så skulle jag ändå kunna tro på det tillbdelar.

BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan man inte täcka alla arbetsvillkor på ett par sidor.
Alla andra kan det. men visst vi säger tre sidor

D Dilato skrev:
Från DN:
Enligt Bengt Domeij, professor i civilrätt vid Uppsala universitet, så reglerar svensk lag rätten till ersättning för arbetstagare som uppfinner något på sitt arbete.

– Det finns en tvingade rätt till skälig ersättning för arbetstagaren som inte går att avtala bort, säger han.

Bengt Domeij konstaterar att arbetsgivare medvetet kan skriva in klausuler i anställningsavtal som de vet inte skulle hålla vid en rättslig prövning.

– Arbetstagare som läser tror att det är giltigt. Jag har inga siffror men det sägs att det är vanligare bland amerikanska arbetsgivare, säger han.
De va ungefär som jag trodde lite bättre
Bra då vet jag det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.