717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.dn.se/ekonomi/teslas-he...-sett-nagot-liknande-pa-svensk-arbetsmarknad/RoTe skrev:
Teslaanställda i Sverige får skriva under omfattande hemliga anställningskontrakt. DN har tagit del av kontrakt där sekretess gäller för evigt och den anställda tvingas betala böter om den slutar och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Tesla svarar att bolaget följer svenska arbetsmarknadsregler.
DN har tagit del av hemliga anställningskontrakt som anställda på Tesla får skriva på när de påbörjar sin anställning. Kontrakten är olika långa beroende på när personen blivit anställd, det kan röra sig om kontrakt på 40–70 A4-sidor.
Darko Davidovic är förbundsjurist på IF Metall. De längsta anställningskontrakt han har stött på tidigare på svensk arbetsmarknad har varit på fyra–fem sidor.
– Det handlar om affärstext och juridisk text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic om Teslas kontrakt.
Petra Herzfeld Olsson är professor i arbetsrätt vid Stockholms universitet. Hon konstaterar att det i anställningsskyddslagen finns krav på att arbetstagare ska få skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet.
– Det ligger i sakens natur att du ska förstå vad som framgår. Om språkbruket är ogenomträngligt är det ett problem, den enskilde måste ta kunna ta till sig informationen, säger hon.
I kontraktet finns en rad förmåner som till exempel tjänstepension, olycksfall- och livförsäkring samt möjlighet att köpa Teslaaktier rabatterat.
Men det som sticker ut, enligt de jurister som DN talat med, är bland annat skrivningar om sekretess där Teslaanställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat sin anställning.
Lena Maier Söderberg, chefsjurist på LO-TCO Rättskydd – fackförbundens juristbyrå, som analyserat kontrakten, har inte sett något liknande på svensk arbetsmarknad.
– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger hon.
I kontrakten framgår också att den som slutat på Tesla och inte lämnar tillbaka utrustning som dator eller telefon inom en viss tid blir skyldig att betala ett vite, böter, till företaget. Dessutom finns skrivningar om immateriella rättigheter.
– Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning, säger hon och fortsätter:
– Enligt skrivningarna gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla, de äger ändå rätten. I praktiken kan det innebära en diktsamling som någon skrivit på fritiden, säger Lena Maier Söderberg.
Det framgår även att den anställda inte får ta ett jobb på en konkurrerande verksamhet under sex månader. Den som gör det kan tvingas betala stora summor till Tesla, enligt avtalet.
– Den här typen av klausuler är inte ovanliga i Sverige men de används restriktivt. Då handlar det om personer med kunskaper om företagshemligheter. Tekniker på Tesla sitter inte på den typen av kunskaper, säger Lena Maier Söderberg.
Exempel på förmåner på Tesla:
Tjänstepension
Olycksfall- och livförsäkring
Möjlighet att köpa Teslaaktier rabatterat
Finansiell och juridisk rådgivning
Enligt Bengt Domeij, professor i civilrätt vid Uppsala universitet, så reglerar svensk lag rätten till ersättning för arbetstagare som uppfinner något på sitt arbete.
– Det finns en tvingade rätt till skälig ersättning för arbetstagaren som inte går att avtala bort, säger han.
Bengt Domeij konstaterar att arbetsgivare medvetet kan skriva in klausuler i anställningsavtal som de vet inte skulle hålla vid en rättslig prövning.
– Arbetstagare som läser tror att det är giltigt. Jag har inga siffror men det sägs att det är vanligare bland amerikanska arbetsgivare, säger han.
DN har sökt Tesla i Sverige för en intervju. Företaget har valt att skicka skriftliga kommentarer:
”Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.”
Tesla Sverige skriver vidare:
”Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal.
Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.
Vi har varit öppna och förblir öppna för dialog med IF Metall, för att hitta lösningar. Vårt primära fokus är dock alltid att säkerställa att vi fortsätter att ge våra anställda en god arbetsupplevelse.”
Tesla svarar att bolaget följer svenska arbetsmarknadsregler.
DN har tagit del av hemliga anställningskontrakt som anställda på Tesla får skriva på när de påbörjar sin anställning. Kontrakten är olika långa beroende på när personen blivit anställd, det kan röra sig om kontrakt på 40–70 A4-sidor.
Darko Davidovic är förbundsjurist på IF Metall. De längsta anställningskontrakt han har stött på tidigare på svensk arbetsmarknad har varit på fyra–fem sidor.
– Det handlar om affärstext och juridisk text både på svenska och på engelska. Jag som jurist har svårt att förstå och får läsa flera gånger. Det är inte rimligt, vanligt folk ska inte behöva göra en rättslig analys av sitt anställningskontrakt, säger Darko Davidovic om Teslas kontrakt.
Petra Herzfeld Olsson är professor i arbetsrätt vid Stockholms universitet. Hon konstaterar att det i anställningsskyddslagen finns krav på att arbetstagare ska få skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet.
– Det ligger i sakens natur att du ska förstå vad som framgår. Om språkbruket är ogenomträngligt är det ett problem, den enskilde måste ta kunna ta till sig informationen, säger hon.
I kontraktet finns en rad förmåner som till exempel tjänstepension, olycksfall- och livförsäkring samt möjlighet att köpa Teslaaktier rabatterat.
Men det som sticker ut, enligt de jurister som DN talat med, är bland annat skrivningar om sekretess där Teslaanställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat sin anställning.
Lena Maier Söderberg, chefsjurist på LO-TCO Rättskydd – fackförbundens juristbyrå, som analyserat kontrakten, har inte sett något liknande på svensk arbetsmarknad.
– Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till, säger hon.
I kontrakten framgår också att den som slutat på Tesla och inte lämnar tillbaka utrustning som dator eller telefon inom en viss tid blir skyldig att betala ett vite, böter, till företaget. Dessutom finns skrivningar om immateriella rättigheter.
– Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning, säger hon och fortsätter:
– Enligt skrivningarna gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla, de äger ändå rätten. I praktiken kan det innebära en diktsamling som någon skrivit på fritiden, säger Lena Maier Söderberg.
Det framgår även att den anställda inte får ta ett jobb på en konkurrerande verksamhet under sex månader. Den som gör det kan tvingas betala stora summor till Tesla, enligt avtalet.
– Den här typen av klausuler är inte ovanliga i Sverige men de används restriktivt. Då handlar det om personer med kunskaper om företagshemligheter. Tekniker på Tesla sitter inte på den typen av kunskaper, säger Lena Maier Söderberg.
Exempel på förmåner på Tesla:
Tjänstepension
Olycksfall- och livförsäkring
Möjlighet att köpa Teslaaktier rabatterat
Finansiell och juridisk rådgivning
Enligt Bengt Domeij, professor i civilrätt vid Uppsala universitet, så reglerar svensk lag rätten till ersättning för arbetstagare som uppfinner något på sitt arbete.
– Det finns en tvingade rätt till skälig ersättning för arbetstagaren som inte går att avtala bort, säger han.
Bengt Domeij konstaterar att arbetsgivare medvetet kan skriva in klausuler i anställningsavtal som de vet inte skulle hålla vid en rättslig prövning.
– Arbetstagare som läser tror att det är giltigt. Jag har inga siffror men det sägs att det är vanligare bland amerikanska arbetsgivare, säger han.
DN har sökt Tesla i Sverige för en intervju. Företaget har valt att skicka skriftliga kommentarer:
”Varje dag uppmuntras våra anställda att vara kreativa och samarbeta med andra team i syfte att erbjuda en ännu högre kundupplevelse. I gengäld belönas de med rättvisa villkor och god arbetsmiljö. Vi har dock, likt många andra företag, valt att inte ingå kollektivavtal. Mer än 90 % av våra anställda har valt att stanna kvar på sina tjänster, redo att välkomna dig till våra leveranscenter, servicecenter och butiker.”
Tesla Sverige skriver vidare:
”Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal.
Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal.
Vi har varit öppna och förblir öppna för dialog med IF Metall, för att hitta lösningar. Vårt primära fokus är dock alltid att säkerställa att vi fortsätter att ge våra anställda en god arbetsupplevelse.”
Händer på andra företag också, ofta när du haft en hög position. Men då brukar företaget betala din lön tex 1år, så det du kände till när gamla saker.H heimlaga skrev:
Nej, jag menar att IF metall har förhandlat fram förmåner som ger mig 11.000kr i snitt per månad.L Liljeros skrev:
Jag förlitar mig mer på chefsjuristen på LO-TCO som sa " Jag tror ingen anställd förstår vad man egentligen förbinder sig och samtycker till" när det handlade om attJanneJanne123 skrev:
"Tesla anställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid"
"arbetsplats utan KA kan ofta ha bättre förmåner"
Inte illa att kunna hela IF Metalls kollektivavtal och alla förmåner som ingår 🙄. Era arbetsgivare har nog full koll på vilka förmåner de slipper dela ut och istället lockar med 1 veckas semester och några tusenlappar i lön.
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Har du läst avtalet själv?MaxHugo skrev:Lite info om hur Teslas anställningsavtal ser ut.
Kontraktet är på 40–70 A4-sidor bla juridisk text på svenska och engelska.
Den anställda tvingas betala böter om den slutar och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning.
Detta gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla, de äger ändå rätten.
Tesla anställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat si anställning.
Många röda flaggor
Vissa saker strider väl mot svensk lag.
Jag funderar på om det är lagligt med böter om man byter jobb?
Jag misstänker att Tesla inte kan äga någons uppfattning om den inte är gjord på arbetstid och inte har med tesla att göra.
40-70 sidor? Det lär inte variera så mycket inom samma yrkeskategori.
Sen är det intressant, vad tjänar man?
Gillar man inte avtalet behöver man ta jobbet. Det är inte så att det är den ända arbetsgivaren
Det är inte ovanligt att om någon slutar på ett tekniskt företag, hamnar i karantän i 6 månader med att inte uppta egen verksamhet. Sen är det mycket vanligt högre upp i topparna att dom får sitta hemma i 6 månader och vara förtaget tillgängligt och uppbära lön för den tiden. Det med avtal om företagshemligheter är inte heller ovanligt, ingen ska sluta och gå till en konkurent med dessa uppgifter som kan gagna nya platsen. Är helt riktigt och ska så vara.
Det beror på vart man bor och hur stor efterfrågan det är på anställda för tillfället. Som bilmekaniker just nu så har man säkert mycket att välja på. För ett antal år sedan så fanns det flera arbetslösa bilmekaniker än arbetsplatser.Bananskalare skrev:
Jepp tekniken i dom nyare bilarna är rätt avancerad, ävensom dom som är delvis eller helt eldrivna. Finns massor av hemligheter i dom. En på Wolksvagen ska inte ta med sig något till BWV, som kan vara bättre. Och säga "" så här är det där jag jobbade förut och det är bättre ""Rejäl skrev:
EDIT Det heter inte bilreparatör eller fordonsmekaniker längre. Nu är titeln Tekniker och dyrare att anlita.
Läste det i "andra hand". Vi har avtalsfrihet i Sverige, så tror det är ganska luddigt, men man går ju med på villkoren när man skriver på kontraktet.Bananskalare skrev:
Har du läst avtalet själv?
Vissa saker strider väl mot svensk lag.
Jag funderar på om det är lagligt med böter om man byter jobb?
Jag misstänker att Tesla inte kan äga någons uppfattning om den inte är gjord på arbetstid och inte har med tesla att göra.
40-70 sidor? Det lär inte variera så mycket inom samma yrkeskategori.
Sen är det intressant, vad tjänar man?
Gillar man inte avtalet behöver man ta jobbet. Det är inte så att det är den ända arbetsgivaren
Jag tror det har suttit en bunte advokater och skräddarsytt avtalet för just Sverige.
Har för mig dom har rätt bra ingångslön, men problem att få den att öka. Sen får dom Tesla aktier men där är också något skrivet i små bokstäver om anställningstid m.m. Plus att Tesla aktien är grovt övervärderad, så vem vet var den är värd när man slutar.
Jag håller inte alls med mekaniker/tekniker skitsamma olika benämningar bara, ska sitta i karantän vid uppsägning är ju bara löjligt…J jonaserik skrev:Jepp tekniken i dom nyare bilarna är rätt avancerad, ävensom dom som är delvis eller helt eldrivna. Finns massor av hemligheter i dom. En på Wolksvagen ska inte ta med sig något till BWV, som kan vara bättre. Och säga "" så här är det där jag jobbade förut och det är bättre ""
EDIT Det heter inte bilreparatör eller fordonsmekaniker längre. Nu är titeln Tekniker och dyrare att anlita.
Du vet väl om att så fort en bil släpps så finns inga hemligheter kvar att dölja, för konkurenterna köper varandras bilar och testar för att sedan plocka ned dom i delar för att se vad det är i dom..
Löjligt Nja så är det i företagsvärlden och enligt civilrättsliga avtal mellan företag och anställda.Rejäl skrev:
Uppsägning säger du, lika vid att sluta själv. Det med hemligheter vet du inget om, finns alltid något som är svårt eller omöjligt att utröna. Det med karantän har du inte varit med om förstår jag, men så är det i den värld vi lever. Vet om en hel del som hamnat på lådan 6 månader och lön. Det är nog lite högre upp i ett företag, men i övrigt är det en del lika på dom från golvet.
Du pratar som du var en mekaniker/tekniker själv? Kan du ta fram någon annan mekaniker/tekniker ifrån Teslas konkurrenter som har tystnadsplikt på livstid samt karantän?J jonaserik skrev:Löjligt Nja så är det i företagsvärlden och enligt civilrättsliga avtal mellan företag och anställda.
Uppsägning säger du, lika vid att sluta själv. Det med hemligheter vet du inget om, finns alltid något som är svårt eller omöjligt att utröna. Det med karantän har du inte varit med om förstår jag, men så är det i den värld vi lever. Vet om en hel del som hamnat på lådan 6 månader och lön. Det är nog lite högre upp i ett företag, men i övrigt är det en del lika på dom från golvet.
Är det många ~20-åringar (mellan 20-30) som arbetar på TM? Det är märkligt att inte alla arbetare är anslutna till facket och kräver KA när det är så fantastiskt som det skrivs om!BirgitS skrev:
Det är väl inget.MaxHugo skrev:
Elektrikerna som anställs i ett kollektivavtalsanslutet företag har 161 sidor med juridisk avtalstext.
Plus ev tilläggsavtal som det aktuella företaget har.
Är ingen sådan själv och har inte en susning om avtal mellan anställda i bilhänseende. Men vet det med karantän och sitta på lådan är något som finns. Om det är att sitta på lådan när det gäller bilar, kan jag inte säga något om. Men tydligen finns det och kanske inte bara hos TM. För att få reda på det så får du fråga dom som jobbar på annat företag eller företaget självt, om din nyfikenhet för bekräftelse ska besannas, vad som är.Rejäl skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det som har framkommit är att Teslas mekaniker är yngre än genomsnittet eftersom det har sagts att det är förklaringen till att deras genomsnittslön är lägre än genomsnittet för alla mekaniker. Kanske att "alla" ska tolkas som "alla som är fackanslutna"?Jonatan79 skrev:
Jag har aldrig påstått att KA är fantastiskt, utan bara att det är bättre i några avseenden. Vem tycker att det är fantastiskt?
Eller var det lika intelligent som att påstå att du har skrivit att du hatar KA och att det är bara pest för alla?
Dock kan man tycka att en bilmekaniker inte ska behöva få någon non-disclosure-klausul.J jonaserik skrev:Det är inte ovanligt att om någon slutar på ett tekniskt företag, hamnar i karantän i 6 månader med att inte uppta egen verksamhet. Sen är det mycket vanligt högre upp i topparna att dom får sitta hemma i 6 månader och vara förtaget tillgängligt och uppbära lön för den tiden. Det med avtal om företagshemligheter är inte heller ovanligt, ingen ska sluta och gå till en konkurent med dessa uppgifter som kan gagna nya platsen. Är helt riktigt och ska så vara.
Det känns minst sagt lite överambitiöst. Verkstadschefen t.ex. japp, men inte de vanliga gubbarna på golvet, de lär ju inte erhålla någon direkt företagskritisk information.
Ähhh, ge dig. Sånt är ändå inte företagshemligheter, för det kommer aldrig kunna hållas hemligt.J jonaserik skrev:Jepp tekniken i dom nyare bilarna är rätt avancerad, ävensom dom som är delvis eller helt eldrivna. Finns massor av hemligheter i dom. En på Wolksvagen ska inte ta med sig något till BWV, som kan vara bättre. Och säga "" så här är det där jag jobbade förut och det är bättre ""
Det är bara löj.
Men som sagt, att det sägs finnas sådana villkor är ju fortfarande bara rykten.
Jag tvivlar faktiskt att det är så, för annars skulle naturligtvis IF Metall visa upp avtalen, istället för att bara gråta krokodiltårar utan att någon vet varför.