717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hmmm..... Så sade folk i Finland också när det var "brist" på byggnadsingenjörer. Sanningen var att så många företag hade hittat på olika sätt att dumpa löner och villkor att det inte gick att arbeta där. Andra företag hade anställt nya högt skolade personalchefer som hade gått på kurs och lärt sig hur en ung ingenjör måste vara för att vara anställbar. Rika föräldrar, fin bil, måste ha vissa specifika hobbyer och så vidare.Mikael_L skrev:
Då blev det "brist".
Min erfarenhet från Finland är det samma som Hugo hänvisar till.L Liljeros skrev:Det där lätt som ordentligt tillfriserade siffror…
61% av alla företag 1-49 personer saknar kollektivavtal. Menar du på fullaste allvar att du på en arbetsplats utan KA skulle ha 11.000kr mindre per månad ?
Min erfarenhet är snarare tvärtom, att man som anställd på ett mindre företag har högre lön och fler förmåner.
Företag som inte följer kollektivavtal i byggnads- snickeri- och metallbranschen i Finland verkar generellt ha ungefär halva lönen. Samt ingen betald semester och inga kilometerpengar för körning med egen bil och inga ersättningar för arbetskläder och egna verktyg. Ibland inte heller lediga lördagar.
Egentligen vet vare sig du eller någon annan hur det skulle sett ut idag utan fackföreningar, LO och S.O skrev:
Det är fakta att i princip alla arbetsförmåner som existerar i svensk lag finns för att facket har drivit fram dem. I första hand har LO gjort grovjobbet. Det är värt att komma ihåg att vi alla har dem att tacka för väldigt mycket. Övriga fack har deltagit mer eller mindre. LO har lyckats genomdriva mycket trots starkt motstånd från arbetsgivarna och staten. Lagstadgad arbetstid, lediga lördagar, lediga söndagar, en lön det går att leva på, förbud mot barnarbete, semester, föräldraledighet, lika lön för kvinnor, sjukledighet, sjuklön, mm. Listan är vääldigt lång. Detta har skett under lång tid.
Idag är det andra frågor facket driver. Distansarbete till exempel. Om det fortfarande behövs fackföreningar för att behålla och ytterligare förbättra villkoren kan man ju tro vad man vill om.
Du killgissar bara nu.
Eller... , tja, du fick ett gilla, för själv tror jag också att arbetarrörelsen har varit väldigt viktig för en mängd av de reformer vi nu tycker är självklara och hör ett modernt samhälle till.
Det är dock inte helt säkert att det inte skulle uppstått ändå, men kanske lite senare och lite annorlunda.
Och jag har ju tidigt i tråden hävdat hur viktig arbetarrörelsen varit för Sverige, jag tänker inte ändra mig nu.
Dock är arbetarrörelsen vilsen idag, ty omvärlden och samhället ser inte längre likadant ut, inte alls det minsta lika.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Bara så du är medveten om det har det skrivits snart 9000 inlägg i den här tråden och ovan har vi avhandlat några svängar vid det här laget.MaxHugo skrev:Lite info om hur Teslas anställningsavtal ser ut.
Kontraktet är på 40–70 A4-sidor bla juridisk text på svenska och engelska.
Den anställda tvingas betala böter om den slutar och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning.
Detta gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla, de äger ändå rätten.
Tesla anställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat sin anställning.
Många röda flaggor
Sammanfattningsvis är att det är vanliga paragrafer att ha med på tjänstemannaavtal, men juridiskt håller de inte.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja men då skriver jag det igen, var ju bara mindre än ett dygn sedan sist:O skrev:
Det är fakta att i princip alla arbetsförmåner som existerar i svensk lag finns för att facket har drivit fram dem. I första hand har LO gjort grovjobbet. Det är värt att komma ihåg att vi alla har dem att tacka för väldigt mycket. Övriga fack har deltagit mer eller mindre. LO har lyckats genomdriva mycket trots starkt motstånd från arbetsgivarna och staten. Lagstadgad arbetstid, lediga lördagar, lediga söndagar, en lön det går att leva på, förbud mot barnarbete, semester, föräldraledighet, lika lön för kvinnor, sjukledighet, sjuklön, mm. Listan är vääldigt lång. Detta har skett under lång tid.
Idag är det andra frågor facket driver. Distansarbete till exempel. Om det fortfarande behövs fackföreningar för att behålla och ytterligare förbättra villkoren kan man ju tro vad man vill om.
Jag håller med om att facken har historiskt sett spelat en viktig roll, men deras roll har fullständigt spelats ut numera och det enda de ägnar sig åt är att skydda sina egna intressen, medlemmarnas är man inte så intresserade av. Arbetsmarknaden i stort är man helt ointresserad av, varför är det inte bärplockare och foodorabud som facket tar strid för där det faktiskt verkar vara missförhållanden?
Svårigheten med Foodorabuden, just nu iaf, är att de inte är anställda, de är egna företagare och detta gör att de fnv är onåbara för facken.JanneJanne123 skrev:
Ja men då skriver jag det igen, var ju bara mindre än ett dygn sedan sist:
Jag håller med om att facken har historiskt sett spelat en viktig roll, men deras roll har fullständigt spelats ut numera och det enda de ägnar sig åt är att skydda sina egna intressen, medlemmarnas är man inte så intresserade av. Arbetsmarknaden i stort är man helt ointresserad av, varför är det inte bärplockare och foodorabud som facket tar strid för där det faktiskt verkar vara missförhållanden?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Sverige i ett nötskal "Tesla är skurkar och banditer och utnyttjar deras anställda" enligt facket.
Samtidigt sitter Ashish från pakistan och skiter i en buske efter att ha jobbat i 12h.. Nääää vi kan inte göra något åt det...
Samtidigt sitter Ashish från pakistan och skiter i en buske efter att ha jobbat i 12h.. Nääää vi kan inte göra något åt det...
Det kanske vi kan men inte via facket iaf, det är ju enmansföretag.JanneJanne123 skrev:
Just nu blåser inte de politiska vindarna åt det hållet, de som befinner sig i dessa situationer är ju till stor del icke önskvärda människor ändå.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Jag har svårt att förstå vad du menar.D Dilato skrev:
Menar du att företag och kommuner etc. ska välja ett dyrare anbud fast det inte finns några synliga skillnader när det gäller arbetsvillkor?
Men att det är underförstått att det dyrare ger arbetarna bättre villkor och att uppdragsgivaren därför ska välja det dyrare?
Eller menar du att det är rätt att företag vinner uppdrag därför att de exploaterar arbetare mer än de företag som förlorar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Även fackföreningar kan ha två tankar i huvudet och det verkar pågå verksamhet från t.ex. fackets sida för att försöka få stopp på de värsta avarterna på byggarbetsplatserna, däremot är det ju sällan det skrivs om det i media.JanneJanne123 skrev:
Gissar att jag är en av personerna du vänder dig till @heimlaga och jag tycker verkligen att det du beskriver låter som fullständigt orimliga arbetsförhållanden. Problemet jag ser är att detta sker varje dag, sju dagar i veckan på byggen i Sverige och detta trots kollektivavtal och fackförbund. Precis det här är vad fackförbunden borde fokusera på, inte tvinga på ett välfungerande företag kollektivavtal där personalen inte är särdeles intresserade.
https://www.byggnads.se/aktuellt/20...nu-kontrollerar-byggnads-1-200-arbetsplatser/
Och även de svenska byggföretagen eftersom de vill motverka osund konkurrens:
https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra...pris-for-basta-brottsforebyggande-insats.html
https://www.byggnyheter.se/20230811/29117/sveriges-storsta-kontroll-av-byggarbetsplatser
Det finns ju en anledning till att ID06 finns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Och hur tror du att det vore helt utan kollektivavtal?Mikael_L skrev:
Du kanske även tänker på vårdanställda, de i kommunens hemtjänst mm.
Dvs de som utnyttjas grovt av sin arbetsgivare (såpass grovt att numera har så många lämnat jobben att det nu är personalkris i dessa branscher), och allt med fackets goda minne.
Ja där har verkligen kommunal och vårdförbundet lyckats bra.
Som i USA där vårdanställda kan tvingas jobba dubbla skift, alltså 16 timmar i sträck, om någon anställd är sjuk och efter det vara på jobbet kl. 7 på morgonen efter ändå?
I Sverige var det krisavtalet med 12,5 h långa skift som trädde i kraft under de värsta vågorna under pandemin.
En fackförening kan inte göra allt för att ge de anställda bra villkor, det krävs en arbetsgivare som vill kompromissa också.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Ingen full lön under 6 månader och det är troligen olagligt men vilken mekaniker vågar riskera en juridisk tvist utan fackligt stöd.H heimlaga skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
20-åringar har inte fullt utvecklade hjärnor och t.ex. när det gäller att tänka långsiktigt och inse vilka konsekvenser som ett val innebär. Då kan det låta väldigt lockande att få möjligheten att lära sig om något nytt, tufft och exklusivt.Mikael_L skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Det har de ju gjort.JanneJanne123 skrev:
Foodora har sen 3 år kollektivavtal för sina cykel- och mopedbud. Transport höll på och förhandlade fram det under ett år: https://www.foodora.se/contents/aktuellt
Även om mycket fortfarande återstår att göra så var det ett steg på vägen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/foodora
Mycket har hänt på bärplockningssidan också under åren.