717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Helglön och ob är väl med i las om jag minns rätt semester är lagstadgat.MaxHugo skrev:
Löneökning? Är ibland väldigt blygsam.
Sen är det så här att ett företag som inte har kollektivavtal betalar inte alltid dålig lön har dåliga försäkringar. och liknande, ett företag med kollektivavtal kan de betala dåliga löner.
Jag känner en som hade en verksamhet som var rätt ojämn över året, så han hade säsongsanställda.P Pligg85 skrev:
Och det gick bra några år, det var ju inga anställda som satsade på detta för hela sitt liv, utan det var lite folk som studerade eller hade annat tidsmässigt ojämnt jobb osv, och någon var bara ett år, andra några år, men självklart skulle ingen bli kvar där tills pension. Ett typiskt genomgångsjobb i ett skede i livet.
Det hela funkade bra, alla var glada och nöjda, tills en dag då något fack stormade in och började domdera över allt som var fel, det saknades duschar och annat och allt möjligt.
Det var sista dagen någon fick arbeta där och få vanlig lön. Karln här i fråga är en principfast man, ja kanske en del likheter med Elon Musk kan jag tänka.
Så från den dagen så var det endast släktingar (hans egna barn främst) och lite annat löst folk som jobbade vid behov. Själv har jag gjort ett antal svarta timmar där. Både jag och denna ägare av verksamheten var väldigt nöjda med hela upplägget.
På den här tiden hade jag själv inte än råkat illa ut av facket, det kom massor av år senare, jag var metallare då, och det enda som jag än så länge funnit märkligt var den där tvångsanslutningen till S.
Det där stämmer inte, alla stora bolag har kontinuerlig bevakning på sin marknad och konkurrenter, man vill varken spendera mer eller mindre än de andra, det får effekter på konkurrenskraft och risker, där ingår KA och det som dessa medför, självklart.Jonatan79 skrev:
Var har du räknat ut för exakta anslutningssiffror per bransch där kollektiva förhandlingar riskerar att tappa sin relevans, du menar ju att alla andras är fel?
Facket gick in för det var IF metall medlemmar som jobbade på Tesla.JanneJanne123 skrev:
Hade varit intressant att få veta exakt vad Tesla erbjuder. Detta gör dom "reklam" för på deras hemsida.
Hälsa och familj
Program för hälsa och välbefinnandeFöräldraledighet
Friskvårdsförmåner
Lön och ersättning
Konkurrenskraftig ingångslönMöjlighet att erhålla aktier
Generöst antal betalda semesterdagar och flexibelt schema
Unika förmåner
Rabatterade tillbehör och uppgraderingarProgram för rabatt på aktieköp
Språkkurser online
Är ju inte "Team Tesla" men att erbjuda föräldraledighet är ju snällt 😉 och den unika möjligheten att göra språkkurser online.
Ja det känns väldigt luddigt och flummigt.MaxHugo skrev:Facket gick in för det var IF metall medlemmar som jobbade på Tesla.
Hade varit intressant att få veta exakt vad Tesla erbjuder. Detta gör dom "reklam" för på deras hemsida.
Hälsa och familj
Program för hälsa och välbefinnande
Föräldraledighet
Friskvårdsförmåner
Lön och ersättning
Konkurrenskraftig ingångslön
Möjlighet att erhålla aktier
Generöst antal betalda semesterdagar och flexibelt schema
Unika förmåner
Rabatterade tillbehör och uppgraderingar
Program för rabatt på aktieköp
Språkkurser online
Är ju inte "Team Tesla" men att erbjuda föräldraledighet är ju snällt 😉 och den unika möjligheten att göra språkkurser online.
Det som står där kan betyda vad som helst. Det går inte att sluta sig till att det finns några särskilt värdefulla förmåner. Hälften har redan alla andra, det mesta reglerat i lag.
Det utöver detta är bara flumord, vad betyder "Program för hälsa och välbefinnande" eller "Generöst antal betalda semesterdagar och flexibelt schema".
Nä, lite ordentlig fakta skulle vara kul att få ta del av.
Helglön (röda dagar) är upp till arbetsgivaren om inte kollektivavtal säger annat, samma gäller OB.Bananskalare skrev:
Helglön och ob är väl med i las om jag minns rätt semester är lagstadgat.
Löneökning? Är ibland väldigt blygsam.
Sen är det så här att ett företag som inte har kollektivavtal betalar inte alltid dålig lön har dåliga försäkringar. och liknande, ett företag med kollektivavtal kan de betala dåliga löner.
Ne, ofta brukar dom locka med högre lön och extra semesterdagar. Men för min del är mitt kollektivavtal i snitt värt 10000kr i månaden och en stabil sommarsemester.
Lite info om hur Teslas anställningsavtal ser ut.Mikael_L skrev:
Ja det känns väldigt luddigt och flummigt.
Det som står där kan betyda vad som helst. Det går inte att sluta sig till att det finns några särskilt värdefulla förmåner. Hälften har redan alla andra, det mesta reglerat i lag.
Det utöver detta är bara flumord, vad betyder "Program för hälsa och välbefinnande" eller "Generöst antal betalda semesterdagar och flexibelt schema".
Nä, lite ordentlig fakta skulle vara kul att få ta del av.
Kontraktet är på 40–70 A4-sidor bla juridisk text på svenska och engelska.
Den anställda tvingas betala böter om den slutar och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning.
Detta gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla, de äger ändå rätten.
Tesla anställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat sin anställning.
Många röda flaggor
Hur detta fungerar nu har jag koll på. Men att det var så annorlunda tidigare hade jag missat. Det inser jag nu. Jag har sökt en del och har inte hittat hur länge sedan det var man blev medlem automatiskt. Men det verkar vara väldigt länge sedan. För mycket länge sedan var stat och kyrka tätt sammankopplade och alla medborgare var med i kyrkan. Då fungerade kyrkan i stor utsträckning som en slags statlig myndighet.D djac skrev:Fram till 1996 blev man det, alltså sent 1900-tal.
"Medlem i Svenska kyrkan
Man blir medlem i kyrkan genom dopet. Är du redan döpt i ett annat kristet samfund kan du bli medlem i Svenska kyrkan efter ett samtal med ansvarig präst i din församling. Tidigare blev man i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födelsen, men så är det alltså inte längre."
[länk]
Det har under mycket lång tid funnits andra religiösa samfund än Svenska Kyrkan i Sverige. T.ex katoliker, judar. Det verkar märkligt om barn till judar och katoliker automatiskt blev medlemmar i Svenska Kyrkan
Före 1996(?) brev kunde barn automatiskt bli medlem. Då blev barn till en förälder som var medlem i Svenska Kyrkan automatiskt oxo medlem. Huruvida de då med automatik kunde bli medlemmar både i en judisk, katolsk eller muslims församling samtidigt som de blev medlemmar i Svenska Kyrkan undrar jag. Men har inte fått svar på.
Men nyfödda vars föräldrar inte var medlemmar i Svenska Kyrkan blev inte medlemmar. Så att säga att alla blev medlemmar med automatik, som det står i länken till Svenska Kyrkan, är inte korrekt.
Oavsett hur det är med det har det blivit bättre inom detta område. Även om problemet med odemokratisk tvångsanslutning kvarstår. Nu är det inte staten utan istället föräldrar, släkt och nätverk som tvingar in små barn i livslånga medlemskap.
Det är fakta att i princip alla arbetsförmåner som existerar i svensk lag finns för att facket har drivit fram dem. I första hand har LO gjort grovjobbet. Det är värt att komma ihåg att vi alla har dem att tacka för väldigt mycket. Övriga fack har deltagit mer eller mindre. LO har lyckats genomdriva mycket trots starkt motstånd från arbetsgivarna och staten. Lagstadgad arbetstid, lediga lördagar, lediga söndagar, en lön det går att leva på, förbud mot barnarbete, semester, föräldraledighet, lika lön för kvinnor, sjukledighet, sjuklön, mm. Listan är vääldigt lång. Detta har skett under lång tid.JanneJanne123 skrev:
Idag är det andra frågor facket driver. Distansarbete till exempel. Om det fortfarande behövs fackföreningar för att behålla och ytterligare förbättra villkoren kan man ju tro vad man vill om.
Ett exempel med viss relevans för Teslakonflikten är att USA är det ända utvecklade landet, ja nästan det ända landet alla länder inräknade som inte har lagstadgad semester. En arbetsgivare behöver alltså inte ge en enda dag semester i USA.
Hittade en länk med info om vilken semester Teslaanställda har i USA. PTO Payed Time Off = Betald ledighet Tesla PTO
Hittade en länk med info om vilken semester Teslaanställda har i USA. PTO Payed Time Off = Betald ledighet Tesla PTO
Naturligtvis inte alltid. Men i de flesta fall är det så. Så klart finns enstaka bra exempel. Men det finns många fler riktiga skräckexempel.Bananskalare skrev:
Självklart kan lönerna vara låga med kollektivavtal, men i sådana fall skulle de antagligen vara ännu sämre utan KA. T.ex. har man inte KA blir ofta övertid helt obetald.Bananskalare skrev:
Generellt ger KAs regler och garantier fördelar för arbetstagarna. Men det finns alltid variationer i verkligheten.
Lägg gärna upp avtalet här så alla kan läsa.MaxHugo skrev:Lite info om hur Teslas anställningsavtal ser ut.
Den anställda tvingas betala böter om den slutar och tar ett konkurrerande jobb inom sex månader.
Om en anställd uppfinner något så äger arbetsgivaren alla rättigheter, den enskilde får ingen ersättning.
Detta gäller det även utanför arbetstid och utanför arbetsplatsen. Det behöver heller inte finnas kopplingar till Tesla, de äger ändå rätten.
Tesla anställda förbinder sig att inte yppa något om företaget för all framtid, även om personen har slutat sin anställning.
Många röda flaggor
Om det inte igår i kontraktet att man har full lön från Tesla 6 månader efter att man har slutat så är det där fullkomligt orimligt. Är det olagligt till och med?MaxHugo skrev:Lite info om hur Teslas anställningsavtal ser ut.
Många röda flaggor
Inte heller är det rimligt att Tesla kan äga den där förbättringen till vedklyvaren som man uppfann och svetsade ihop där hemma en helg. Kan ett sådant kontrakt vara lagligt?
Jag menar folk uppfinner ju saker hela tiden. Skall man bara sitta och glo på TV på fritiden för att inte riskera att uppfinna någonting så bprde ju Tesla betala lön för 16 timmar om dagen 7 dagar i veckan.
Väldigt märkligt att Tesla har lyckats anställa några...MaxHugo skrev:Lite info om hur Teslas anställningsavtal ser ut.
Många röda flaggor
Det är ju en rätt rejäl brist på bilmekaniker, varför är de så korkade att de inte har tagit anställning på något vettigt ställe istället?
Det där lätt som ordentligt tillfriserade siffror…MaxHugo skrev:
61% av alla företag 1-49 personer saknar kollektivavtal. Menar du på fullaste allvar att du på en arbetsplats utan KA skulle ha 11.000kr mindre per månad ?
Min erfarenhet är snarare tvärtom, att man som anställd på ett mindre företag har högre lön och fler förmåner.