Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag sitter inte i regeringen så jag kan ju lika lite som du veta om det förekommer sonderingar, lobbning etc. för att införa mer lagstiftning på arbetsrättsområdet, eller när några anser att det är dags för det. Du ställer ju en fråga som är omöjlig att svara på.

Men du fick ett exempel på när stora företag med KA har blivit utkonkurrerade av icke anslutna företag, vilket du frågade om tidigare.
Ja så kan det vara. Jag vet inte vilka som hade KA eller inte. Det borde vara lagstiftat sedan länge om politikerna trodde att det skulle hjälpt :(

D Dilato skrev:
Så KA gör att det blir för dyrt att ha anställda för kunderna vill inte betala vad det kostar.

Lösningen är då att ändå fler företag ska ha KA så det blir så dyrt att kunderna vill betala??
BirgitS BirgitS skrev:
Jag sitter inte i regeringen så jag kan ju lika lite som du veta om det förekommer sonderingar, lobbning etc. för att införa mer lagstiftning på arbetsrättsområdet, eller när några anser att det är dags för det. Du ställer ju en fråga som är omöjlig att svara på.

Men du fick ett exempel på när stora företag med KA har blivit utkonkurrerade av icke anslutna företag, vilket du frågade om tidigare.
Det vanliga är att byggföretag som inte följer kollektivavtal eller någon lagstiftning överhuvudtaget får entreporenaderna. Sedan är det meningen att man skall stå där och riva asbestisoleringar utan skydd för en skitlön som i praktiken sällan betalas överhuvudtaget. Och så skall man givetvis betala kontanta "ersätningar" åt chefen allt emellanåt. Sisådär halva den skitlön man får. Den billigaste underentreprenören får alltid uppdraget.
Skrotar man kollektivavtalen leder det till att de här firmorna kan konkurrera ut alla andra. Då tvingas man leva på bidrag i stället för att arbeta. Det vill högern lösa genom att skrota bidragen.

Fast jag undrar hur många av de här högerprofeterna som själva skulle ställa upp på att riva asbest utan skydd för en lön som inte räcker till pendling och arbetskläder och ett minimum av mat och boende? Jag tycker de borde hålla käft tills de själva har arbetat så i 20 år och är totalt utfattiga och egendomslösa och ligger på långvården och spottar blod med lungorna fulla av asbest och ryggen sönderbruten vid 40 års ålder. Då får de uttala sig. Om de inte först har gjort det själva skall de inte kräva sånt där av oss andra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det vanliga är att byggföretag som inte följer kollektivavtal eller någon lagstiftning överhuvudtaget får entreporenaderna. Sedan är det meningen att man skall stå där och riva asbestisoleringar utan skydd för en skitlön som i praktiken sällan betalas överhuvudtaget. Och så skall man givetvis betala kontanta "ersätningar" åt chefen allt emellanåt. Sisådär halva den skitlön man får. Den billigaste underentreprenören får alltid uppdraget.
Skrotar man kollektivavtalen leder det till att de här firmorna kan konkurrera ut alla andra. Då tvingas man leva på bidrag i stället för att arbeta. Det vill högern lösa genom att skrota bidragen.

Fast jag undrar hur många av de här högerprofeterna som själva skulle ställa upp på att riva asbest utan skydd för en lön som inte räcker till pendling och arbetskläder och ett minimum av mat och boende? Jag tycker de borde hålla käft tills de själva har arbetat så i 20 år och är totalt utfattiga och egendomslösa och ligger på långvården och spottar blod med lungorna fulla av asbest och ryggen sönderbruten vid 40 års ålder. Då får de uttala sig. Om de inte först har gjort det själva skall de inte kräva sånt där av oss andra.
Amen broder!

JanneJanne123
Gissar att jag är en av personerna du vänder dig till @heimlaga och jag tycker verkligen att det du beskriver låter som fullständigt orimliga arbetsförhållanden. Problemet jag ser är att detta sker varje dag, sju dagar i veckan på byggen i Sverige och detta trots kollektivavtal och fackförbund. Precis det här är vad fackförbunden borde fokusera på, inte tvinga på ett välfungerande företag kollektivavtal där personalen inte är särdeles intresserade.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
P
Jag vill tack IF-metall för dessa förmåner jag har tackvare dom.

Arbetstidsförkortning
Helglön
OB-ersättning
Semestertillägg
Avtal/pension
Löneökning
Premie försäkringar

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
MaxHugo skrev:
Jag vill tack IF-metall för dessa förmåner jag har tackvare dom.

Arbetstidsförkortning
Helglön
OB-ersättning
Semestertillägg
Avtal/pension
Löneökning
Premie försäkringar
Jag har haft allt det där -OB för att det inte var aktuellt, men +sjukvårdsförsäkring på företag som inte har kollektivavtal. Vad får dig att tro att det behövs ett fack och kollektivavtal för att få bra arbetsförmåner?

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har haft allt det där -OB för att det inte var aktuellt, men +sjukvårds försäkring på företag som inte har kollektivavtal. Vad får dig att tro att det behövs ett fack och kollektivavtal för att få bra arbetsförmåner?
Vad får dig att tror jag tror något sånt?
Klart det finns rättvisa och bra arbetsgivare som ger samma förmåner som kollektivavtalet. Men det är inte pga av dom vi behöver kollektivavtal.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
JanneJanne123
MaxHugo skrev:
Vad får dig att tror jag tror något sånt?
Klart det finns rättvisa och bra arbetsgivare som ger samma förmåner som kollektivavtalet. Men det är inte pga av dom vi behöver kollektivavtal.
Eftersom du inledde ditt inlägg med att du ville tacka IF Metall för förmånerna fick man lätt intrycket av att du tyckte det var tack vare facket du hade dessa förmåner.

Om enda anledningen att ett företag vill ge sina anställda schyssta villkor är att man ska behöva hota arbetsgivaren med strejk för att få igenom detta hade jag sett mig om efter en annan arbetsgivare.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rejäl skrev:
Har jag någonstans nämt ordet ”alla” men att fri rörlighet skulle gynna i detta fallet har jag svårt att se..
Sitter dessa Indier bredvid dig eller konkurrerar dom ifrån sitt hemland?
Sväva inte iväg i dina ideologier😊
Jag har också blivit utsatt för indisk konkurrens.
Det skedde på två sätt i mitt fall.
Dels öppnade företaget en avdelning i Indien med indiska ingenjörer som utförde ungefär samma arbete och alltså konkurrerade med oss i Sverige, sen kom det också indier till oss i Sverige för att jobba här, eller för det mesta för att lära sig saker och ting.
Och det var ju iofs konkurrens inom företaget ifråga, men hotet om att den svenska verksamheten kunde läggas ner ifall den inte var tillräckligt bra och lönsam fanns ju i praktiken, dvs en riktig konkurrens som kunde leda till att man blev av med jobbet.

Jag kan inte påstå att vi gick omkring och kände oss hotade eller så, vårt bidrag från den svenska verksamheten var såpass bra och kraftfullt och lönsamt att det var rätt uppenbart att det inte fanns någon direkt plan att stänga sverigekontoret. Kanske på lång sikt, men det var så långt framåt att det lika gärna skulle kunna hända helt andra saker som var värre.

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker t.ex. på städare, många byggarbetare etc. som utnyttjas grovt av olika arbetsgivare. Så nog finns den världen kvar.
Du kanske även tänker på vårdanställda, de i kommunens hemtjänst mm.
Dvs de som utnyttjas grovt av sin arbetsgivare (såpass grovt att numera har så många lämnat jobben att det nu är personalkris i dessa branscher), och allt med fackets goda minne.
Ja där har verkligen kommunal och vårdförbundet lyckats bra.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Om de känner sig väldigt stressade kan de börja strejka för att få det lugnare :D
:D :D

P Pligg85 skrev:
Jo jag har inte råd att ha en anställd och bygga en orderbok efter det. När personen är sjuk några dagar så kostar det i lön men inget blir gjort och i värsta fall blir kunder lidande.
Är det vab så kostar det ingen lön men viktiga projekt kan bli stående om man inte kör dubbelt själv. Funkar inte.
Så du menar att servicen blir bättre av att du jobbar ensam? Du måste haft otur med dina anställda. Själv är jag nästan aldrig sjuk. Hur ofta en person är svårt att kolla upp. Samt att det behöver inte betyda något
Vabbandet är enklare att kolla upp finns det barn och hur gamla är barnen? Så en sak går att kolla upp och minimera Jag hade en kollega han hade inte varit sjuk på fem år när jag träffade honom.
Att säga det är för dyrt att anställa någon så hade jag håll med..

JanneJanne123
Rejäl skrev:
Har jag någonstans nämt ordet ”alla” men att fri rörlighet skulle gynna i detta fallet har jag svårt att se..
Sitter dessa Indier bredvid dig eller konkurrerar dom ifrån sitt hemland?
Sväva inte iväg i dina ideologier😊
Tack vare @Mikael_L såg jag att jag missade svara på detta.

Det är både och. Indierna jobbar oftast med att de skickar över ett antal som jobbar på plats i Sverige och så skickar de vidare arbetsuppgifter till deras indiska kollegor i indien. Som svensk är oftast uppdraget att lära upp dessa indier det man kan och sedan får man sparken. Det kallas ju dock inte sparken utan är något företagen har förhandlat fram tillsammans med facken och kallas arbetsbrist.

• Ledsen
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Eftersom du inledde ditt inlägg med att du ville tacka IF Metall för förmånerna fick man lätt intrycket av att du tyckte det var tack vare facket du hade dessa förmåner.

Om enda anledningen att ett företag vill ge sina anställda schyssta villkor är att man ska behöva hota arbetsgivaren med strejk för att få igenom detta hade jag sett mig om efter en annan arbetsgivare.
Men det stämmer. Jag har dessa förmåner eftersom dom ingår i vårt kollektivavtal.

Håller med. Men många nya på arbetsmarknaden vet inte vad bra villkor är. Hur många vet att IF Metalls kollektivavtal ger en "snitt anställd" ca 130 000kr per år.

JanneJanne123
MaxHugo skrev:
Men det stämmer. Jag har dessa förmåner eftersom dom ingår i vårt kollektivavtal.

Håller med. Men många nya på arbetsmarknaden vet inte vad bra villkor är. Hur många vet att IF Metalls kollektivavtal ger en anställd ca 130 000kr per år.
Jag håller med om att ungdomar ofta har en naiv bild om vilka förmåner som verkligen spelar roll och de stirrar sig gärna blinda på lön, men glömmer fullständigt av att speciellt pension också är en väldigt viktig förmån.

Jag säger inte att det är dåligt att ha ett kollektivavtal som reglerar dessa förmåner, det jag menar är att det inte är det enda sättet att få bra villkor. I fallet Tesla verkar mekanikerna nöjda med de villor man har fått och varför ska då facket in och lägga sig i?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.