717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Det känns ju rätt tvetydigt, blir strejkvakterna fysiska så är det väl brottsligt.D Dilato skrev:
Det sista lär väl vara ett citat med tanke på strecket innan men hur är det med de andra tre meningarna?
Hur många % behöver det bli (de större bolagen som saknar KA) för att det riskerar att bli lagstiftning?BirgitS skrev:
Dubbla kontrakt har åtminstone tillämpats när det gäller de thailändska bärplockarna, ett som visas upp för myndigheterna för att få visum etc. och enligt det betalas det ut avtalsmässig lön och det är normala arbetsvillkor, men det andra som är det som gäller mot bärplockarna är helt annorlunda.
För övrigt så är arbetsgivarna minst lika mycket emot att överenskommelser i kollektivavtalen flyttas till lagboken eftersom det innebär stopp för lika mycket lokala anpassningar. Det är framför allt därför som jag föredrar kollektivavtal framför lagar, men om antalet företag (som inte är småföretag) som vägrar kollektivavtal ökar så kommer det att bli fler lagar med arbetsvillkor. Då är en trolig utveckling att det blir som i många EU-länder, många småstrejker för att missnöjet ökar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Många på vänsterkanten och fackälskarna påstås vara oroliga att just detta ska hända, är det måhända en oro för att tappa makt och inflytande från fackens sida?BirgitS skrev:
Eftersom en så stor andel av de stora bolagen redan har KA idag känns det inte logiskt att några få stora bolag som inte tecknar KA ska kunna rubba balansen i den bubbla vissa lever i…
Jo jag har inte råd att ha en anställd och bygga en orderbok efter det. När personen är sjuk några dagar så kostar det i lön men inget blir gjort och i värsta fall blir kunder lidande.Bananskalare skrev:
Är det vab så kostar det ingen lön men viktiga projekt kan bli stående om man inte kör dubbelt själv. Funkar inte.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Själv undrar jag om det inte är näringslivet (större arbetsgivare) som är rädda för konkurrens på ojämlika villkor, alltså t.ex. en del moderater. De företag som har KA riskerar att bli utkonkurrerade av andra som har billigare anställda. Näringslivet ger väl pengar till moderaterna har jag för mig.Jonatan79 skrev:
Många på vänsterkanten och fackälskarna påstås vara oroliga att just detta ska hända, är det måhända en oro för att tappa makt och inflytande från fackens sida?
Eftersom en så stor andel av de stora bolagen redan har KA idag känns det inte logiskt att några få stora bolag som inte tecknar KA ska kunna rubba balansen i den bubbla vissa lever i…
Mycket långsökt! Kan du påvisa några exempel på när stora bolag anslutna riskerat att bli utkonkurrerade av icke anslutna bolag? I TM Swedens falls finns det knappast någon konkurrensrisk på så sätt. Detta är ett "spöke" vänstern hittat på helt själva.BirgitS skrev:
Själv undrar jag om det inte är näringslivet (större arbetsgivare) som är rädda för konkurrens på ojämlika villkor, alltså t.ex. en del moderater. De företag som har KA riskerar att bli utkonkurrerade av andra som har billigare anställda. Näringslivet ger väl pengar till moderaterna har jag för mig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Varför skulle företag gilla att konkurrera med andra företag som har lägre utgifter därför att de t.ex. inte gör avsättningar till delpension?
Jag ser inte att det är långsökt alls. Utkonkurrens är väl just som har skett inom bygg, där de stora svenska företag som man förknippar med byggande knappt har några anställda byggare utan anlitar underentreprenörer som anlitar andra företag osv. tills man är framme på ett bemanningsföretag beläget i ett låglöneland som hyr ut byggare till priser som är mycket lägre än vad svenska byggjobbare ska ha enligt avtalen. Det syntes ju tydligt i arbetsplatsolyckan med hissen i Sundbyberg.
Så Svenskt näringsliv vill ha kollektivavtal och inte lagstiftning, de kommer förstås att försöka påverka det politiskt.
En historisk tillbakablick på Saltsjöbadsavtalet, kollektivavtalens utveckling etc. så som Svenskt näringsliv ser det kanske fler kan tycka är läsvärt: https://www.svensktnaringsliv.se/sa...or-ar-saltsjobadsandan-ateruppst_1205661.html
Jag ser inte att det är långsökt alls. Utkonkurrens är väl just som har skett inom bygg, där de stora svenska företag som man förknippar med byggande knappt har några anställda byggare utan anlitar underentreprenörer som anlitar andra företag osv. tills man är framme på ett bemanningsföretag beläget i ett låglöneland som hyr ut byggare till priser som är mycket lägre än vad svenska byggjobbare ska ha enligt avtalen. Det syntes ju tydligt i arbetsplatsolyckan med hissen i Sundbyberg.
https://www.svensktnaringsliv.se/sa...n-svenska-arbetsmarknadsmodellen_1204580.html
Så Svenskt näringsliv vill ha kollektivavtal och inte lagstiftning, de kommer förstås att försöka påverka det politiskt.
En historisk tillbakablick på Saltsjöbadsavtalet, kollektivavtalens utveckling etc. så som Svenskt näringsliv ser det kanske fler kan tycka är läsvärt: https://www.svensktnaringsliv.se/sa...or-ar-saltsjobadsandan-ateruppst_1205661.html
De flesta av dessa byggbolag har väl KA redan? Det handlar även om olaglig verksamhet och mygel i just byggbranchen. Det är svårt för fack och arbetsgivarorganisationerna att få bukt med detta tyvärrBirgitS skrev:
Varför skulle företag gilla att konkurrera med andra företag som har lägre utgifter därför att de t.ex. inte gör avsättningar till delpension?
[länk]
En historisk tillbakablick på Saltsjöbadsavtalet, kollektivavtalens utveckling etc. så som Svenskt näringsliv ser det kanske fler kan tycka är läsvärt: [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
De stora byggbolagen har ju KA och kan inte längre ha egna byggjobbare anställda, så som de hade för några årtionden sen, eftersom de då inte får jobben för att de är för dyra. Deras avdelningar med byggjobbare har blivit utkonkurrerade av byggare på företag utan KA. Vilket du verkade tycka var långsökt.Jonatan79 skrev:
Jag ville ha info, det där kan du bättre än mig. Däremot förstår jag inte kopplingen gällande lagstiftning och stora bolag utan KA. När den ska träda in eller varför den inte gjort det redan.BirgitS skrev:
De stora byggbolagen har ju KA och kan inte längre ha egna byggjobbare anställda, så som de hade för några årtionden sen, eftersom de då inte får jobben för att de är för dyra. Deras avdelningar med byggjobbare har blivit utkonkurrerade av byggare på företag utan KA. Vilket du verkade tycka var långsökt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Jag sitter inte i regeringen så jag kan ju lika lite som du veta om det förekommer sonderingar, lobbning etc. för att införa mer lagstiftning på arbetsrättsområdet, eller när några anser att det är dags för det. Du ställer ju en fråga som är omöjlig att svara på.Jonatan79 skrev:
Men du fick ett exempel på när stora företag med KA har blivit utkonkurrerade av icke anslutna företag, vilket du frågade om tidigare.
Så KA gör att det blir för dyrt att ha anställda för kunderna vill inte betala vad det kostar.BirgitS skrev:
De stora byggbolagen har ju KA och kan inte längre ha egna byggjobbare anställda, så som de hade för några årtionden sen, eftersom de då inte får jobben för att de är för dyra. Deras avdelningar med byggjobbare har blivit utkonkurrerade av byggare på företag utan KA. Vilket du verkade tycka var långsökt.
Lösningen är då att ändå fler företag ska ha KA så det blir så dyrt att kunderna vill betala??