Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Men nu har ju marknaden bestämt att det inte är så stor skillnad.
Nej det är styrt via marginalskatter inte marknaden
 
N Niq skrev:
Men nu har ju marknaden bestämt att det inte är så stor skillnad.
Helt riktigt. Men sedan har vi ju haft en lång period med ovanligt låga räntor och kraftigt stigande värde i bostäder som starkt gynnat t.ex. hantverkare. Det har ju redan börjat bli en rejäl avkylning i branschen med lägre timpenningar och större konkurrens. Troligtvis kommer lönegapet mellan t.ex. en snickare och valfri tjänsteman att öka under några år framöver.
 
S Styrman_jansson skrev:
Helt riktigt. Men sedan har vi ju haft en lång period med ovanligt låga räntor och kraftigt stigande värde i bostäder som starkt gynnat t.ex. hantverkare. Det har ju redan börjat bli en rejäl avkylning i branschen med lägre timpenningar och större konkurrens. Troligtvis kommer lönegapet mellan t.ex. en snickare och valfri tjänsteman att öka under några år framöver.
Jo men det var ju det som Magda levde på men det tog då slut.

Sen hade inte Löfven samt Magda byggt sin makt på Stendum/Bolund så hade det sett annorlunda ut.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är styrt via marginalskatter inte marknaden
Marginalskatterna påverkar ju inte hur mycket arbetsgivaren betalar.
 
N Niq skrev:
Marginalskatterna påverkar ju inte hur mycket arbetsgivaren betalar.
Nej det påverkar nettolöneskillnaden mellan en arbetare och en tjänsteman
 
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Bytte halmgubben namn till dockan nu?
Varför lägger du debattnivån så lågt?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det påverkar nettolöneskillnaden mellan en arbetare och en tjänsteman
Är det nettolönerna du tycker det är för liten skillnad på? Och bruttolöneskillnaden är på en bra nivå?
Det är ju en viss skillnad om man diskuterar netto eller bruttolön
 
N Niq skrev:
Är det nettolönerna du tycker det är för liten skillnad på? Och bruttolöneskillnaden är på en bra nivå?
Det är ju en viss skillnad om man diskuterar netto eller bruttolön
Tycker och tycker, den ÄR för liten. Jag hade inte velat vara anställd med lön över statlig inkomstskatt och se 66% av pengarna gå upp i rök för varje tusenlapp över 60k i månaden.

Arbetare och tjänstemän kan tjäna mer på icke anslutna bolag då lönerna på anslutna bolag tenderar att gå mot mitten.
 
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför lägger du debattnivån så lågt?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”
― Mark Twain
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det påverkar nettolöneskillnaden mellan en arbetare och en tjänsteman
Så din fru är tjänstemannen som tjänar 2,6 miljoner och du är arbetaren som inte får något då för svartfötter är ju inget värda
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker och tycker, den ÄR för liten. Jag hade inte velat vara anställd med lön över statlig inkomstskatt och se 66% av pengarna gå upp i rök för varje tusenlapp över 60k i månaden.

Arbetare och tjänstemän kan tjäna mer på icke anslutna bolag då lönerna på anslutna bolag tenderar att gå mot mitten.
Tycker du skillnaden i bruttolön är på en bra nivå?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker och tycker, den ÄR för liten. Jag hade inte velat vara anställd med lön över statlig inkomstskatt och se 66% av pengarna gå upp i rök för varje tusenlapp över 60k i månaden.

Arbetare och tjänstemän kan tjäna mer på icke anslutna bolag då lönerna på anslutna bolag tenderar att gå mot mitten.
Men livet går ju inte ut på att tjäna massor av pengar. När jag var yngre ville man vara lika tät som dig och ha vad man ville men det är ju inget roligt när man upplevt allt för då har man ju inga drömmar kvar.
 
P Putte 9497 skrev:
Så din fru är tjänstemannen som tjänar 2,6 miljoner och du är arbetaren som inte får något då för svartfötter är ju inget värda
nej jag har en anställd utöver min sambo som får en väldigt hög lön. Han jobbade på IT-Huset innan de tar 30% av det man fakturerar. Jag tar ännu mindre. Han har en riktigt bra lön mao. Men det är han värd. Samt jag får sjukt mycket utrymme enligt huvudregeln. Vi pratar mycket mer än vad jag har i vinst så jag skulle kunna skippa lön i två år eller mer och leva på utdelning
 
N Niq skrev:
Tycker du skillnaden i bruttolön är på en bra nivå?
De skulle säkert kunna få lite mer på ett icke anslutet bolag. Om de kan förhandla dvs.
Ingen företagare ger dig automatiskt högre lön, det måste förhandlas.
 
P
P Putte 9497 skrev:
Källa på det?
Vanlig media.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.