Status
Inte öppen för fler kommentarer.
maxmsm skrev:
Vanlig media.
Du kan ju inte hänvisa till vanlig media utan vilken specifik media syftar du på?

Googla men hittade inget
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
nej jag har en anställd utöver min sambo som får en väldigt hög lön. Han jobbade på IT-Huset innan de tar 30% av det man fakturerar. Jag tar ännu mindre. Han har en riktigt bra lön mao. Men det är han värd. Samt jag får sjukt mycket utrymme enligt huvudregeln. Vi pratar mycket mer än vad jag har i vinst så jag skulle kunna skippa lön i två år eller mer och leva på utdelning
Men du hade ju bara 2 anställda så var kommer då din sambo in i bilden? Med henne blir det ju 3
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Du kan ju inte hänvisa till vanlig media utan vilken specifik media syftar du på?

Googla men hittade inget
Det har stått om detta i helt vanliga dagstidningar ett flertal gånger de senaste 20 åren.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De skulle säkert kunna få lite mer på ett icke anslutet bolag. Om de kan förhandla dvs.
Ingen företagare ger dig automatiskt högre lön, det måste förhandlas.
Nej klart att en företagare betalar så lite som möjligt. Ok så om jag förstår rätt så bruttolöneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän är på en ok nivå men nettolöneskillnaden blir för låg pga marginalskatten? Har jag förstått rätt att det är din åsikt?
 
P Putte 9497 skrev:
Men du hade ju bara 2 anställda så var kommer då din sambo in i bilden? Med henne blir det ju 3
Hon är deltid. För att få 3 måste du ha 2 deltid. Jag har bara en.
 
N Niq skrev:
Nej klart att en företagare betalar så lite som möjligt. Ok så om jag förstår rätt så bruttolöneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän är på en ok nivå men nettolöneskillnaden blir för låg pga marginalskatten? Har jag förstått rätt att det är din åsikt?
De hade ju kunnat få högre löner på ett icke anslutet bolag.
 
N
S Styrman_jansson skrev:
Helt riktigt. Men sedan har vi ju haft en lång period med ovanligt låga räntor och kraftigt stigande värde i bostäder som starkt gynnat t.ex. hantverkare. Det har ju redan börjat bli en rejäl avkylning i branschen med lägre timpenningar och större konkurrens. Troligtvis kommer lönegapet mellan t.ex. en snickare och valfri tjänsteman att öka under några år framöver.
Du har säkert rätt i det byggbranschen verkar ju ha varit överhettad en ganska lång tid.
 
maxmsm skrev:
Det har stått om detta i helt vanliga dagstidningar ett flertal gånger de senaste 20 åren.
Tror dig inte, varför skulle de göra det?
Om inte företaget är kriminellt med svart arbetskraft isåfall
 
P Putte 9497 skrev:
Tror dig inte, varför skulle de göra det?
Om inte företaget är kriminellt med svart arbetskraft isåfall
För att facket är knäppt finns flera exempel på tex bagerier och andra enmansföretag som fått blockad. Vidrigt är det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hon är deltid. För att få 3 måste du ha 2 deltid. Jag har bara en.
Oavsett om hon jobbar deltid eller heltid så är hon anställd eller jobbar hon gratis och lever på styrelsearvodet
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Oavsett om hon jobbar deltid eller heltid så är hon anställd eller jobbar hon gratis och lever på styrelsearvodet
Men hon räknas inte som 1 anställd i bokslutet. 2 deltid räknas som 1.

Edit: dessutom nu när jag googlar så verkar det baserat på totalt antal timmar på ett år hon kanske jobbar 1 timme i månaden med bokföringen och lite mer under bokslutet. Så hon kanske är 0.001 anställd då
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För att facket är knäppt finns flera exempel på tex bagerier och andra enmansföretag som fått blockad. Vidrigt är det.
Exakt!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De hade ju kunnat få högre löner på ett icke anslutet bolag.
Varför tror du det?
Senast jag bytte jobb fick jag det jag begärde trots att de har kollektivavtal och det var lite mer än företaget innan och de hade inte kollektivavtal. Nu får man övertid, det fick jag inte förut.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Tror dig inte, varför skulle de göra det?
Om inte företaget är kriminellt med svart arbetskraft isåfall
Om du inte tror på mej så är det ditt problem, man har ofta gjort det av samma orsak som gör att hundar och katter slickar sej i skrevet och i arslet.
 
P Putte 9497 skrev:
Varför tror du det?
Senast jag bytte jobb fick jag det jag begärde trots att de har kollektivavtal och det var lite mer än företaget innan och de hade inte kollektivavtal. Nu får man övertid, det fick jag inte förut.
Det är andra skillnader mellan bolagen än att ett var anslutet och ett inte. Tex verkar du inte vara sådär supervass på kommunikation, en viktig aspekt när man ska förhandla sin egen lön.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.