717 483 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men du hade ju bara 2 anställda så var kommer då din sambo in i bilden? Med henne blir det ju 3AndersMalmgren skrev:
nej jag har en anställd utöver min sambo som får en väldigt hög lön. Han jobbade på IT-Huset innan de tar 30% av det man fakturerar. Jag tar ännu mindre. Han har en riktigt bra lön mao. Men det är han värd. Samt jag får sjukt mycket utrymme enligt huvudregeln. Vi pratar mycket mer än vad jag har i vinst så jag skulle kunna skippa lön i två år eller mer och leva på utdelning
Nej klart att en företagare betalar så lite som möjligt. Ok så om jag förstår rätt så bruttolöneskillnaderna mellan arbetare och tjänstemän är på en ok nivå men nettolöneskillnaden blir för låg pga marginalskatten? Har jag förstått rätt att det är din åsikt?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 254 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 254 inlägg
De hade ju kunnat få högre löner på ett icke anslutet bolag.N Niq skrev:
Du har säkert rätt i det byggbranschen verkar ju ha varit överhettad en ganska lång tid.S Styrman_jansson skrev:Helt riktigt. Men sedan har vi ju haft en lång period med ovanligt låga räntor och kraftigt stigande värde i bostäder som starkt gynnat t.ex. hantverkare. Det har ju redan börjat bli en rejäl avkylning i branschen med lägre timpenningar och större konkurrens. Troligtvis kommer lönegapet mellan t.ex. en snickare och valfri tjänsteman att öka under några år framöver.
Renoverare
· Stockholm
· 20 254 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 254 inlägg
Men hon räknas inte som 1 anställd i bokslutet. 2 deltid räknas som 1.P Putte 9497 skrev:
Edit: dessutom nu när jag googlar så verkar det baserat på totalt antal timmar på ett år hon kanske jobbar 1 timme i månaden med bokföringen och lite mer under bokslutet. Så hon kanske är 0.001 anställd då
Renoverare
· Stockholm
· 20 254 inlägg
Det är andra skillnader mellan bolagen än att ett var anslutet och ett inte. Tex verkar du inte vara sådär supervass på kommunikation, en viktig aspekt när man ska förhandla sin egen lön.P Putte 9497 skrev: