Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Keiller Keiller skrev:
Det är kollektivavtal också. Har jag hört.
Men inte i ögonen på facket, där ska det bara finnas. Om inte så startar facket hela kriget.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ungefär så som osolidarisk definieras. Som det står i SO om solidarisk:
Vänd på saken, är de som strejkar solidariska med sina kollegor som arbetar vidare? De som arbetar vidare får troligen mer att göra och stressigare. Ska en minoritet bestämma över en majoritet?

• Gilla
Perplexus och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att tillskriva kollektivavtal (vilket jag antar att du försöker argumentera för) att vi har gjort en transformation från drängar till arbetare/tjänstemän tycker jag är minst sagt överdrivet. Det finns ju rätt många andra länder i världen där invånarna har gjort liknande resor och där har det ju gått bra utan kollektivavtal.

Jag har skrivit det förr och jag kan skriva det igen, men historiskt har absolut fackförbund och kollektivavtal spelat en roll, men nu är det dags för något annat. Sådana här tilltag som IF metall håller på med kommer sluta med att att företag som Tesla tar efter modellen från byggbranschen där man veckovis låter människor från andra länder komma för att arbeta i Sverige.
Det menar jag såklart inte, jag tror inte på enstaka företeelsers magiska krafter i något sammanhang men arbetsmarknadens påverkan på det allmänna välståndet och landets utveckling är stor, det har gått väldigt bra för Sverige och en del av förklaringen finns i att vi har en välordnad arbetsmarknad och en del av detta är kollektivavtalen men mycket annat har spelat in.

Det är bra att partnerna får ta eget ansvar genom att förhandla med varandra istället för att låta en arbitrator sköta detta, en som dessutom förmodligen är synnerligen olämplig som sådan.

Detta torde inte vara provocerande åsikter för någon, det har jag oerhört svårt att se.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vänd på saken, är de som strejkar solidariska med sina kollegor som arbetar vidare? De som arbetar vidare får troligen mer att göra och stressigare. Ska en minoritet bestämma över en majoritet?
Menar du att de som fortsätter jobba är i behov av stöd och hjälp eller tillhör en utsatt grupp?
Om de känner sig väldigt stressade kan de börja strejka för att få det lugnare :D

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl snarare så att det finns andra grupper av arbetare, än i industrin etc., som verkligen inte anses vara kompetenta och som det inte är brist på. Där är det inte frågan om att arbetsgivaren behöver vara attraktiv. Jag tänker t.ex. på städare, många byggarbetare etc. som utnyttjas grovt av olika arbetsgivare. Så nog finns den världen kvar.
Likt övriga arbetsmarknaden så finns det både seriösa och oseriösa aktörer. Dom seriösa har ett intresse i att ha nöjd personal, dom sköter sig och har normalt KA. Då dom arbetar seriöst och proffesionellt och inte vill svärta ner varumärke så är det inte otänkbart att man kunde klarat sig utan KA.

Sen finns det dom som är ute efter att tillskansa sig maximal vinst på kortast möjliga tid. Här är det olika brevlådelösningar och diverse kreativa upplägg. Dom som jobbar på dessa företag har sällan KA, troligtvis obefintlig facklig organisation och en både dålig lön och tveksamma villkor. Dessa har alltid funnit och fortsätter att finnas, dom lever av att folk är villiga att betala svart eller se mellan fingrarna med oegentligheter. Dom anställda är ofta i samhällets nedre skikt, oklara arbets/uppehållstillstånd och på olika sätt dåligt med skäl att söka hjälp från samhället.

Nu undrar jag på vilket sätt den grupp som faktiskt far illa på arbetsmarknaden hjälps av att i princip alla som jobbar på ett större företag i Sverige har KA? Om vi nu ska ha kollektivavtal för att hjälpa dom svaga på marknaden?

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att de som fortsätter jobba är i behov av stöd och hjälp eller tillhör en utsatt grupp?
Om de känner sig väldigt stressade kan de börja strejka för att få det lugnare :D
Inte i detta fall, de verkade få nya kollegor rätt snabbt som tur är. Men det är viktigt att sätta sig in i båda sidors synvinklar.

D
L Liljeros skrev:
Likt övriga arbetsmarknaden så finns det både seriösa och oseriösa aktörer. Dom seriösa har ett intresse i att ha nöjd personal, dom sköter sig och har normalt KA. Då dom arbetar seriöst och proffesionellt och inte vill svärta ner varumärke så är det inte otänkbart att man kunde klarat sig utan KA.

Sen finns det dom som är ute efter att tillskansa sig maximal vinst på kortast möjliga tid. Här är det olika brevlådelösningar och diverse kreativa upplägg. Dom som jobbar på dessa företag har sällan KA, troligtvis obefintlig facklig organisation och en både dålig lön och tveksamma villkor. Dessa har alltid funnit och fortsätter att finnas, dom lever av att folk är villiga att betala svart eller se mellan fingrarna med oegentligheter. Dom anställda är ofta i samhällets nedre skikt, oklara arbets/uppehållstillstånd och på olika sätt dåligt med skäl att söka hjälp från samhället.

Nu undrar jag på vilket sätt den grupp som faktiskt far illa på arbetsmarknaden hjälps av att i princip alla som jobbar på ett större företag i Sverige har KA? Om vi nu ska ha kollektivavtal för att hjälpa dom svaga på marknaden?
Detta har du rätt i och jag ser det som en (av många) svagheter idag, det är tyvärr en trend att klyftorna ökar och att människor i utsatta situationer är de som får lida mest. Jag tycker att samhället bör rikta ficklampan mot de mörka hörnen och komma upp med förslag på åtgärder, tror inte att det kan göras av facken i nuläget, annat än som opinionsbildare och lobba mot politiker (som de gör i tex gig-frågan).

Det pågår ju även mitt framför ögonen på oss, du kan ta handelns hyvling som exempel, där folk med anställningar plötsligt blir oerhört fattiga men har svårt att börja ta timmar på andra arbeten och riskera det de har.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:

Det blir i alla fall inte lättare för de svagaste om facket och kollektivavtalen blir betydelselösa. De svagaste behöver fack som kan föra deras talan för att få fram vettiga arbetsvillkor och de är inte hjälpta av att det i stället blir reglerat i lag och det finns ingen som är intresserad av att lokalt ta tag i dåliga situationer.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir i alla fall inte lättare för de svagaste om facket och kollektivavtalen blir betydelselösa. De svagaste behöver fack som kan föra deras talan för att få fram vettiga arbetsvillkor och de är inte hjälpta av att det i stället blir reglerat i lag och det finns ingen som är intresserad av att lokalt ta tag i dåliga situationer.
Jag håller inte med om att det inte skulle hjälpa att reglera i lag, även om facket är livrädda för detta (dom blir ju mindre relevanta då) så skulle det till viss del hjälpa dom utsatta. Om det var ett lagbrott att betala någon för lite lön så skulle det bli klart mindre attraktivt att syssla med. Om man dessutom belägger beställaren med ansvar för underliggande leverantörer i alla led så skulle det bli än mer verkningsfullt.

Det är helt enkelt inte lika jobbigt att bryta mot ett civilrättsligt avtal som ren lag.

Jag är i hög grad för facklig organisering, jag anser att strejkrätten skall skyddas och så även rätten att organisera sig. Det finns inget i det jag vänder mig mot. Jag anser dock att det är den egna arbetsplatsen som skall vara roten till dom frågor man driver gemensamt, frågorna skall beslutas demokratiskt och det kan till och med vara gemensamma avtal där man går ihop med andra arbetsplatser.

Det jag vänder mig mot är när det kommer uppifrån, man så att säga säljer eller föreskriver en linje som skall följas av medlemmarna. Kollektivavtal är lite som ett par jeans, LO och svenskt näringsliv kommer överens om att det är ett par Lewis i stl 34/34 som gäller. Inflytande över valet fås främst från dom riktigt stora arbetsgivarna och arbetsplatserna. Dom enskilda förbunden kan sen få välja knappar på sina jeans eller på sin höjd vilken färg dom ska vara, jobbar du hos en mindre arbetsgivare blir det vad det blir och dina chanser att få påverka är obefintliga. Problemet är att ett par jeans i 34/34 passar inte alla, en del kanske behöver 34/32 medans en annan 28/36, nån kanske rentav skulle vilja ha ett par chinos istället för att det helt enkelt passar dom bättre.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo jag vet. Därför anlitar jag svart när jag behöver. Kan inte få in något som blir för trygg i rollen och vabbar, eller snorar hemma och ringer på morgonen och blir hemma en vecka. Och börjar dra benen efter sig.

Då betalar jag högre för antal timmar.
Då är det så att den extra personal ska göra ett arbete som inte kräver något.
Men det var i intressant syn på anställda. Du har blivit bränd. Normalt brukar folk klaga på att man inte har råd

L Liljeros skrev:
Jag håller inte med om att det inte skulle hjälpa att reglera i lag, även om facket är livrädda för detta (dom blir ju mindre relevanta då) så skulle det till viss del hjälpa dom utsatta. Om det var ett lagbrott att betala någon för lite lön så skulle det bli klart mindre attraktivt att syssla med. Om man dessutom belägger beställaren med ansvar för underliggande leverantörer i alla led så skulle det bli än mer verkningsfullt.

Det är helt enkelt inte lika jobbigt att bryta mot ett civilrättsligt avtal som ren lag.

Jag är i hög grad för facklig organisering, jag anser att strejkrätten skall skyddas och så även rätten att organisera sig. Det finns inget i det jag vänder mig mot. Jag anser dock att det är den egna arbetsplatsen som skall vara roten till dom frågor man driver gemensamt, frågorna skall beslutas demokratiskt och det kan till och med vara gemensamma avtal där man går ihop med andra arbetsplatser.

Det jag vänder mig mot är när det kommer uppifrån, man så att säga säljer eller föreskriver en linje som skall följas av medlemmarna. Kollektivavtal är lite som ett par jeans, LO och svenskt näringsliv kommer överens om att det är ett par Lewis i stl 34/34 som gäller. Inflytande över valet fås främst från dom riktigt stora arbetsgivarna och arbetsplatserna. Dom enskilda förbunden kan sen få välja knappar på sina jeans eller på sin höjd vilken färg dom ska vara, jobbar du hos en mindre arbetsgivare blir det vad det blir och dina chanser att få påverka är obefintliga. Problemet är att ett par jeans i 34/34 passar inte alla, en del kanske behöver 34/32 medans en annan 28/36, nån kanske rentav skulle vilja ha ett par chinos istället för att det helt enkelt passar dom bättre.
Facket har för stor makt för sitt eget bästa
Vi har en bra lag. Den hade varit bättre om den inte var dispositiv.
Om folket gå med i facket så är det deras pengar.
Problemet är att facket har fått storhetsvansinne. Sen är LO alldeles för hårt bunden Sossarna. De åker runt mad fackets rätt har de möte med de anställda och predikar sossarnas evangelium

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De underliggande hoten från facket i Umeå känns ju så där:
Vi är inte fysiska i dagsläget.
Men det kan komma till en punkt när vi inte kommer längre.
Fast det blir ju ingen brottslig verksamhet.
– Samtidigt måste det bli tydligt vad det innebär att bryta mot en facklig strejk.

• Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
De underliggande hoten från facket i Umeå känns ju så där:
Vi är inte fysiska i dagsläget.
Men det kan komma till en punkt när vi inte kommer längre.
Fast det blir ju ingen brottslig verksamhet.
– Samtidigt måste det bli tydligt vad det innebär att bryta mot en facklig strejk.
Inte första och sista kalkonen som tror att de lever på 1800-talet…

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Jag håller inte med om att det inte skulle hjälpa att reglera i lag, även om facket är livrädda för detta (dom blir ju mindre relevanta då) så skulle det till viss del hjälpa dom utsatta. Om det var ett lagbrott att betala någon för lite lön så skulle det bli klart mindre attraktivt att syssla med.
Dubbla kontrakt har åtminstone tillämpats när det gäller de thailändska bärplockarna, ett som visas upp för myndigheterna för att få visum etc. och enligt det betalas det ut avtalsmässig lön och det är normala arbetsvillkor, men det andra som är det som gäller mot bärplockarna är helt annorlunda.

För övrigt så är arbetsgivarna minst lika mycket emot att överenskommelser i kollektivavtalen flyttas till lagboken eftersom det innebär stopp för lika mycket lokala anpassningar. Det är framför allt därför som jag föredrar kollektivavtal framför lagar, men om antalet företag (som inte är småföretag) som vägrar kollektivavtal ökar så kommer det att bli fler lagar med arbetsvillkor. Då är en trolig utveckling att det blir som i många EU-länder, många småstrejker för att missnöjet ökar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.