Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Läs gärna detta inlägg mm från en partikamrat till bl.a dig, tänkvärd.

[länk]
Det är lättare (för S och LO m.fl) att se trenderna, identifiera bristerna och allt det där.
Det svåra är att komma på hur man ska bli relevanta idag och för framtiden.

Jag tycker den stora bristen inom S och all den rörelsen runt omkring är bristen på idéer och tankar om vad man ska och vill göra. Svaret idag är inte klasskamp a'la 1934.
De klasserna finns inte idag, förutom en klick på 3-8% av de i Sverige som har det riktigt uruselt (papperslösa, gig-ekonomi, invandrare utan möjligheter eller hopp, jag har nämnt det förut), dessa grupper är inte S eller LO intresserade av (av naturliga orsaker), de vill helst att de bara försvinner.

Men så länge de inte klarar av att formulera en fräsch och framförallt en relevant framtidsvision så är den fortsatta kräftgången garanterad, och de engagerade faller sakta ifrån och ersätts inte med nya.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Jag kan rekommendera ensamsporter till dessa individer, tex tennis, skulle vara svårt för de att ingå i ett fotbollslag och underordna sig ett spelsystem.
Är man med i ett fotbollslag känner man som regel stor lojalitet med laget, ja kanske t.o.m större lojalitet med detta lag än det fackförbund man är ansluten till när man är på jobbet.

Detta kanske kan sticka lite i ögonen på en och annan fackpamp, men så länge vi inte får det som i ryssland idag, så kan man faktiskt ha och visa upp en annan lojalitet än den som någon annan har bestämt åt en.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Det räcker att du studerar arbetsmarknaden för 100 år sedan så ser du stora förändringar, nu sker de gradvis och är därmed små så det är lätt att missa.

Visst kan jag hålla med om att det vore bra med mer flexibilitet men den har ju ökat, i vår föräldrageneration var guldklockor tex vanliga, idag går det långt mellan dem.

Vill man vara negativ till något så är det enkelt, det finns massor av fel på allting som är tillräckligt komplext eller stort men jag kan nästan alltid konstatera att de som klagar mest oftast hade slutat sina karriärer som någon slags drängar på bruket (inklusive mig själv) utan den omstöpning av samhället som varit men oftast saknar de dessa insikter och känner sig väldigt duktiga och berättigade.
Att tillskriva kollektivavtal (vilket jag antar att du försöker argumentera för) att vi har gjort en transformation från drängar till arbetare/tjänstemän tycker jag är minst sagt överdrivet. Det finns ju rätt många andra länder i världen där invånarna har gjort liknande resor och där har det ju gått bra utan kollektivavtal.

Jag har skrivit det förr och jag kan skriva det igen, men historiskt har absolut fackförbund och kollektivavtal spelat en roll, men nu är det dags för något annat. Sådana här tilltag som IF metall håller på med kommer sluta med att att företag som Tesla tar efter modellen från byggbranschen där man veckovis låter människor från andra länder komma för att arbeta i Sverige.

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att tillskriva kollektivavtal (vilket jag antar att du försöker argumentera för) att vi har gjort en transformation från drängar till arbetare/tjänstemän tycker jag är minst sagt överdrivet. Det finns ju rätt många andra länder i världen där invånarna har gjort liknande resor och där har det ju gått bra utan kollektivavtal.

Jag har skrivit det förr och jag kan skriva det igen, men historiskt har absolut fackförbund och kollektivavtal spelat en roll, men nu är det dags för något annat. Sådana här tilltag som IF metall håller på med kommer sluta med att att företag som Tesla tar efter modellen från byggbranschen där man veckovis låter människor från andra länder komma för att arbeta i Sverige.
Ja det är mycket möjligt att det kommer utlänska mekaniker in hos Tesla, detta är ju tyvärr EUs fria rörliga arbetsmarknad ingett som kollektivavtalen har skapat..

JanneJanne123
Rejäl skrev:
Ja det är mycket möjligt att det kommer utlänska mekaniker in hos Tesla, detta är ju tyvärr EUs fria rörliga arbetsmarknad ingett som kollektivavtalen har skapat..
Om vi inte ens lyckas konkurrera på vår egen hemmamarknad vill jag nog hända att kollektivavtal är en minst lika stor bidragande orsak som den fria och rörliga arbetsmarknaden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Om vi inte ens lyckas konkurrera på vår egen hemmamarknad vill jag nog hända att kollektivavtal är en minst lika stor bidragande orsak som den fria och rörliga arbetsmarknaden.
Håller inte med hade inte vi vart med i EU så hade inte det problemet funnits..

JanneJanne123
Rejäl skrev:
Håller inte med hade inte vi vart med i EU så hade inte det problemet funnits..
Själv blir jag konkurrensutsatt från Indiska arbetare, sist jag kollade var Indien inte med i EU, så förklaringsmodellen att alla problem kan tillskrivas EU var inte rätt den här gången heller.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
Tror ett stort problem är att hela LO rörelsen är baserad på ett vi och dom synsätt. Vi måste försvara den svaga arbetaren mot den stygga arbetsgivaren. Det är en värld vi inte längre lever i även om syftet för 100 år sedan fanns där.

Idag så är arbetsgivare tvingade att vara attraktiva, kompetent arbetskraft är det brist på vilket gör att den här uppmålade fasaden om ett vi och dom raseras, arbetarna märker att den där chefen kanske ändå var en ganska hyvens kille, man behöver inte längre facket för att komma överens och förhandla utan man har i många fall ganska lätt att lösa det själv, passar det inte hittar du någon annan som tillgodoser dina önskemål.

Här blir det tufft för facket för medlemsantalen sjunker och man har snart bara kollektivavtal att hålla fast vid, där är man fortfarande relevanta, man ”behövs”. Då är det ju ett guldläge när det helt plötsligt dyker upp en fackligt hatande storägare som vägrar allt som kan liknas vid ett kollektivavtal . Äntligen motpol av den gamla skolan, den onde arbetsgivaren som vill lura den stackars arbetaren. Och det var nog så här man målade upp det i LO borgen, man gav en rejäl spark till IF metall att nu tar ni kampen. Uppenbarligen hade dom inte riktigt hört sig för bland medlemmarna på Tesla vilka som faktiskt ville strejka, man drog igång karusellen och nu står vi i situationen dör arbetarna visst uppenbarligen var ganska nöjda, 130% av lönen för att strejka till trots…

Intervjun på SR satte nog fingret på det ganska bra, här finns en arbetsgivare som premierar dom som är ambitiösa, man är inte låst till en fast lönetrappa baserat på ålder och år i branschen utan vad du faktiskt presterar. Dom här 80 som inte strejkar tillhör nog många det resonemanget…det är nog därför man sökt sig till Tesla. Att det är just i Umeå som strejktalen är som störst, uppåt i landet finns en annan tradition kvar av facklig rörelse

• Gilla
ironhead och 3 till
  • Laddar…
P
Själv blir jag konkurrensutsatt från Indiska arbetare, sist jag kollade var Indien inte med i EU, så förklaringsmodellen att alla problem kan tillskrivas EU var inte rätt den här gången heller.
Har jag någonstans nämt ordet ”alla” men att fri rörlighet skulle gynna i detta fallet har jag svårt att se..
Sitter dessa Indier bredvid dig eller konkurrerar dom ifrån sitt hemland?
Sväva inte iväg i dina ideologier😊

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
#8167 i ditt egna inlägg, första meningen.
”Solidarisk med dina kollegor….”

Jag tolkade din åsikt som att alla som inte strejkar på TM är osolidariska, stämmer det inte?
Det är väl ungefär så som osolidarisk definieras. Som det står i SO om solidarisk:
som känner samhörighet med och är beredd att stödja och hjälpa andra människor särsk. sådana som tillhör den egna gruppen el. sådana som tillhör en utsatt grupp

• Gilla
djac
  • Laddar…
Facket har gjorts mycket bra för Sverige .
Problemet är att världen har förändrats. Men det har inte facket gjort. Att man inte bryr sig om facket är inte samma sak som att man vill försämra lagen. Kan förändras eftersom den är dispositiv med fördel KA.
Kollektivavtalet behövs inte. LAS finns
Facket ska vara med och förhandla När man säger upp folk. Men det är någon som inte kan sitt jobb.
Facket behöver förändras från grunden.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L Liljeros skrev:
Tror ett stort problem är att hela LO rörelsen är baserad på ett vi och dom synsätt. Vi måste försvara den svaga arbetaren mot den stygga arbetsgivaren. Det är en värld vi inte längre lever i även om syftet för 100 år sedan fanns där.

Idag så är arbetsgivare tvingade att vara attraktiva, kompetent arbetskraft är det brist på vilket gör att den här uppmålade fasaden om ett vi och dom raseras, arbetarna märker att den där chefen kanske ändå var en ganska hyvens kille, man behöver inte längre facket för att komma överens och förhandla utan man har i många fall ganska lätt att lösa det själv, passar det inte hittar du någon annan som tillgodoser dina önskemål.
Det är väl snarare så att det finns andra grupper av arbetare, än i industrin etc., som verkligen inte anses vara kompetenta och som det inte är brist på. Där är det inte frågan om att arbetsgivaren behöver vara attraktiv. Jag tänker t.ex. på städare, många byggarbetare etc. som utnyttjas grovt av olika arbetsgivare. Så nog finns den världen kvar.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du vet om att det är lagligt att strejka väl?
Förhoppningsvis även att det är genom fackföreningar och solidaritet bland de som jobbar som det i Sverige är bra arbetsvillkor, väldigt mycket bättre än för 150 år sen. Jämför med USA där väldigt många har skitdåliga villkor, typ som i Sverige för 100 år sen.
Jo jag vet. Därför anlitar jag svart när jag behöver. Kan inte få in något som blir för trygg i rollen och vabbar, eller snorar hemma och ringer på morgonen och blir hemma en vecka. Och börjar dra benen efter sig.

Då betalar jag högre för antal timmar.

• Arg
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt brukar det vara de som strejkar som är strejkvakter.
Normalt ja, men nu är det ju fler som strejkvaktar än som strejkar. Från vilka andra arbetsplatser hämtas alla strejkvakter, om de nu har arbeten?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fackföreningar är ju frivilliga.
Det är kollektivavtal också. Har jag hört.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.