Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
L Liljeros skrev:
Nu tror jag du missuppfattar, jag har inte skrivit någonstans att det inte är tillåtet, men det är en smula korkat… för man har ju inte på något sätt möjlighet att ge mindre ett annat år. Det blir ha kakan och även äta den för dom anställda och det tror jag inte arbetsgivarna är intresserade av.
Om du ger en bonus som baseras på hur mycket vinst företaget gör så blir det ju mindre när det går dåligt och mer när det går bra. Samma om du får aktier går det bra blir det en bra utdelning går det dåligt blir den mindre

D djac skrev:
Hittade min själ en strejk till som påverkar tredje man, det är alltså mer än Metall som skapar sådan påverkan, wow.

[länk]
Jag vet inte den specifika motparten i den konflikten men jag kan tänka mig att det är själva ägarna till flygplatsen. Dom kan inte bedriva sin verksamhet och får inte in pengar och får säkert betala viten till flygbolagen. Rent krasst det kostar dom ”jävligt mycket pengar” för varje timme som strejken pågår. I det så påverkas även 3e man men den stora smällen är ändå mottagaren av konflikten som får ta. Ungefär så bedriver man en rimlig strejk

I Teslas fall så är den drabbade av konflikten kanske en person som köpte en Tesla för tex 7 år sedan, han har nu blivit påkörd i en korsning och kan inte få bilen lagad. Tesla fortsätter med sin verksamhet som vanligt…

Dvs i princip endast 3e man blir drabbade och även då verkstaden som skulle lagat bilen men trots att dom inte har kollektivavtal inte får röra den. På vilket sett anses detta vara ett rimligt upplägg ?

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Jag vet inte den specifika motparten i den konflikten men jag kan tänka mig att det är själva ägarna till flygplatsen. Dom kan inte bedriva sin verksamhet och får inte in pengar och får säkert betala viten till flygbolagen. Rent krasst det kostar dom ”jävligt mycket pengar” för varje timme som strejken pågår. I det så påverkas även 3e man men den stora smällen är ändå mottagaren av konflikten som får ta. Ungefär så bedriver man en rimlig strejk

I Teslas fall så är den drabbade av konflikten kanske en person som köpte en Tesla för tex 7 år sedan, han har nu blivit påkörd i en korsning och kan inte få bilen lagad. Tesla fortsätter med sin verksamhet som vanligt…

Dvs i princip endast 3e man blir drabbade och även då verkstaden som skulle lagat bilen men trots att dom inte har kollektivavtal inte får röra den. På vilket sett anses detta vara ett rimligt upplägg ?
Ja, så tänker du men någon annan som är drabbad av en annan strejk kan känna annorlunda, jag har en Tesla men har rest väldigt mycket under decennier och har påverkats avsevärt mer av reserelaterade strejker än av Teslastrejken. Jag tror bara att den här konflikten har fått lite väl stort utrymme hos en del helt enkelt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om du ger en bonus som baseras på hur mycket vinst företaget gör så blir det ju mindre när det går dåligt och mer när det går bra. Samma om du får aktier går det bra blir det en bra utdelning går det dåligt blir den mindre
Precis, jag tror väldigt många skulle vilja jobba på det sätt du skriver men det är ju inte förenligt med kollektivavtal… då är det inte du som arbetsgivare som bestämmer löneökningar utan det är primärt LO och Svenskt näringsliv som bestämmer genom märket

Självklart får du ge mer men det har du ju inget för om du får ett tufft år, då är det fortfarande märket som gäller även om killarna fick 2000kr i bonus året innan

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det där är faktiskt inte alldeles korrekt.

Det finns väldigt många fackföreningar som ställer sig helt främmande till kollektivanslutning och aldrig tillämpat det.
Det är sant. Tjänstemannafacken är väldigt annorlunda än LO.

Jag diskuterade denna strejken med ett av fackombuden på min arbetsplats (ett akademikerförbund), tom han som fackrepresentant ansåg att Metall hade gjort bort sig i denna frågan.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
N
L Liljeros skrev:
Precis, jag tror väldigt många skulle vilja jobba på det sätt du skriver men det är ju inte förenligt med kollektivavtal… då är det inte du som arbetsgivare som bestämmer löneökningar utan det är primärt LO och Svenskt näringsliv som bestämmer genom märket

Självklart får du ge mer men det har du ju inget för om du får ett tufft år, då är det fortfarande märket som gäller även om killarna fick 2000kr i bonus året innan
Ja så är det man måste ge det som står i kollektivavtalet. Tyvärr finns det för många företag som skulle skulle ägna sig åt lönedumpning om det inte fanns någon lägsta nivå. Alternativet är ju lagstiftning om en lägsta lönenivå.

Men enligt min uppfattning är det ju inte ovanligt att företag ger bonusar till dom anställda och många av dom har kollektivavtal så det verkar ju gå bra.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Detta är IF Metall Upplands svar på frågan om lika villkor utan KA (gällde TM Sweden AB i detta fall):

”Ensidiga villkor ger ingen garanti för de anställda med löneökningar, arbetstidsförkortningar, försäkringar, pension, deltidspension, högre semesterersättning, övertid och inte en påverkansmöjlighet via MBL för medarbetarna.”

Hur tolkar du det?
Det säger ju inget alls om varför strejken började. Det är ju sant för en alla ställen utan KA men där vidtas det ändå inte någon åtgärd.

BirgitS
L Liljeros skrev:
Menar du på fullaste allvar att du tror kollektivavtal är en lokal företeelse som diskuteras fram av medlemmar som inte är heltidsavlönade av facket. Man kan säkert ha vissa små frågor som drivs men ”the big Numbers” som faktiskt betyder något är det toppskiktet som beslutar. Vet inte om du missat diskussionen om det så kallade ”märket” gällande löneökning…
Och vad är det då som bestämmer "märket" (industrinormen)?
Jo, en förhandling som gäller industriföretag, vilket är väldigt långt ifrån hela LO och hela Svenskt Näringsliv.
"Märket" har kritiserats av vissa LO-förbund och vissa arbetsgivarorganisationer. Att Svenskt Näringsliv och LO som organisationer stödjer det är inte samma sak att det har förhandlats fram på den nivån.

På mitt första riktiga jobb utfördes de lokala förhandlingarna (som ledde till lokalt avtal) med en Saco-representant som jobbade i huvudsak med marknadsföring, alltså utförde det fackliga arbetet på mindre än deltid.

BirgitS BirgitS skrev:
Det säger ju inget alls om varför strejken började. Det är ju sant för en alla ställen utan KA men där vidtas det ändå inte någon åtgärd.
Mellan raderna kan man utläsa ett och annat. Varför tror du just att TM Sweden med stora stygga Tesla som moderbolag fick äran att smaka på fackets vrede och inte Nilssons Bilverkstad i Örkelljunga som också vägrar KA?

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Mellan raderna kan man utläsa ett och annat. Varför tror du just att TM Sweden med stora stygga Tesla som moderbolag fick äran att smaka på fackets vrede och inte Nilssons Bilverkstad i Örkelljunga som också vägrar KA?
Och varför just i höstas och inte under de fem år som Metall har försökt förhandla med Tesla?
Kanske just för att det var först då som mer än hälften av mekanikerna hade gått med i facket.

Lite skillnad på 130 mekaniker varav mer än häften är med i facket och 10 st (eller hur många som kan tänkas jobba på den bilverkstaden). Eller hur?

BirgitS BirgitS skrev:
Och varför just i höstas och inte under de fem år som Metall har försökt förhandla med Tesla?
Kanske just för att det var först då som mer än hälften av mekanikerna hade gått med i facket.

Lite skillnad på 130 mekaniker varav mer än häften är med i facket och 10 st (eller hur många som kan tänkas jobba på den bilverkstaden). Eller hur?
Jadu, det verkar ha tagit lååång tid att värva in fler medlemmar, tror tom de tjötat i mer än 5 år utan att kunna övertyga TM Sweden AB att det är något att nappa på. Det finns självklart en underliggande taktik från facket då de väntat så länge, inte bara att försöka få med sig 50% av de verkstadsanställda, vilket de ändå inte hade, någon har räknat grovt fel...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jadu, det verkar ha tagit lååång tid att värva in fler medlemmar, tror tom de tjötat i mer än 5 år utan att kunna övertyga TM Sweden AB att det är något att nappa på. Det finns självklart en underliggande taktik från facket då de väntat så länge, inte bara att försöka få med sig 50% av de verkstadsanställda, vilket de ändå inte hade, någon har räknat grovt fel...
Varför tror du att Metall behöver gissa hur många medlemmar de har på ett företag?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att Metall behöver gissa hur många medlemmar de har på ett företag?
Är det inte märkligt att de själva trodde att de hade minst 50% av de anställda som medlemmar som ville strejka men i själva verket var det bara ca 30%?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Åkte förbi Bredden i Upplands Väsby på eftermiddagen och där stod 3 strejkvakter, undrar om deras ordinarie arbetsgivare saknar dom?

Man kan ju undra om de företag de får ledigt från tar in Nissar från Manpower eller liknande när de är borta på dagarna..

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.