Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Det var inga som helst problem för mig att gå ur facket
Var det IF som du gick ur då, eller. Inom byggnads och elektriker så är det nästan ett måste att vara med i facket, detta är för att dom jobbar på ackord. Det är ett oerhört tryck från andra att vara med i facket, på sådana arbetsplatser. En del vet jag har och är terrade till max.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Som tillägg till det med uteslutning. Hur vet IF-metall vilka som inte strejkar. Dom s,k. vakter som står på utsidan, jobbade som på verkstaden innanför grindarna och är så att säga angivare på sina arbetskamrater.
IF gubbar sitter långt från platsen och vet ingenting, om vilka som är därinne.
Finner det märkligt att ange sina arbetskamrater med namn till IF , så dom kan uteslutas. Dom på utsidan är liksom kollabratörer då och ett folk för sig, som vänder sig mot sina lika geliker. Usch Fy-fan

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N
J jonaserik skrev:
Var det IF som du gick ur då, eller. Inom byggnads och elektriker så är det nästan ett måste att vara med i facket, detta är för att dom jobbar på ackord. Det är ett oerhört tryck från andra att vara med i facket, på sådana arbetsplatser. En del vet jag har och är terrade till max.
Byggnads var det. Ringde bara o sa att jag ville gå ur. Kommer inte ihåg om dom frågade varför.

• Gilla
djac
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det inte märkligt att de själva trodde att de hade minst 50% av de anställda som medlemmar som ville strejka men i själva verket var det bara ca 30%?
På vilket sätt är det märkligt att tro att en som går med i en förening inte ställer upp på föreningens syfte och stadgar?

BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt är det märkligt att tro att en som går med i en förening inte ställer upp på föreningens syfte och stadgar?
Det märkliga är att facket inte stämt av med samtliga medlemmar innan de drog igång cirkusen! Om du lyssnar på den intervju jag länkade till tidigare ikväll bekräftas det av en av de anställda som inte längre är med i facket utan jobbar vidare som vanligt, (dock på en annan verkstad).

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Finns garanterat mer än bara fackets envishet med i det hela att vilja bromsa Tesla.

Tesla är en nål i ögat på hela bilbranschen.
En bransch som blöder ändå med dykande försäljning och nästan död marknad mot privatpersoner.
En situation som absolut kan vara ett globalt hot mot hela finansiella stabiliteten när det är hundratusentals bilar som riskerar att inte bli sålda.

Tesla går upp i topp med mest sålda bilmodell i Sverige och tillika Europa.
Sänker priserna ytterligare så redan bästsäljande Tesla är ännu billigare än likvärdig Volvo, skoda, Volkswagen eller vad som helst.

Tror absolut att den boostade bilbranschen är större bubbla än fastigheter och Tesla har ställt till mycket huvudvärk för övriga märken.

Och då har vi inte ens nämnt kineserna än.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
J jonaserik skrev:
Finner det märkligt att ange sina arbetskamrater med namn till IF , så dom kan uteslutas. Dom på utsidan är liksom kollabratörer då och ett folk för sig, som vänder sig mot sina lika geliker. Usch Fy-fan
Traditionellt så är det strejkbrytare (svartfötter) som anses vara de som vänder sig mot sina gelikar och skiter i solidariteten inom gruppen. Det var svartfötterna som man svor åt.

Strejkbryteri bryter mot andan i Saltsjöbadsavtalet från 1938 och det var det avtalet som grundlade den svenska modellen och som gjorde att strejker blev ovanligare.

• Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det märkliga är att facket inte stämt av med samtliga medlemmar innan de drog igång cirkusen! Om du lyssnar på den intervju jag länkade till tidigare ikväll bekräftas det av en av de anställda som inte längre är med i facket utan jobbar vidare som vanligt, (dock på en annan verkstad).
Varför ska man då och då fråga varje föreningsmedlem om de ställer upp på syftet och villkoren i föreningen?
Har det varit så i de föreningar som du har varit med i?

BirgitS BirgitS skrev:
Traditionellt så är det strejkbrytare (svartfötter) som anses vara de som vänder sig mot sina gelikar och skiter i solidariteten inom gruppen. Det var svartfötterna som man svor åt.

Strejkbryteri bryter mot andan i Saltsjöbadsavtalet från 1938 och det var det avtalet som grundlade den svenska modellen och som gjorde att strejker blev ovanligare.
Nästa fråga då, om någon inte är med i facket, är denna en strejkbrytare då.

BirgitS
J jonaserik skrev:
Nästa fråga då, om någon inte är med i facket, är denna en strejkbrytare då.
Det här är väl en traditionell definition:
Strejkbryteri är arbete som pågår trots regelrätt strejk eller arbetsblockad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Strejkbryteri

Det har alltså inget att göra med om någon är med i facket eller inte. Från samma sida:
I Sverige har i regel även icke-medlemmarna deltagit i strejker trots att de inte kan räkna med strejkunderstöd från fackföreningen.

BirgitS BirgitS skrev:
Det här är väl en traditionell definition:

[länk]

Det har alltså inget att göra med om någon är med i facket eller inte. Från samma sida:
Ska en anställd lyda sin arbetsgivares order eller order utifrån sin kollegas medlemsregister?

Är svaret det sistnämnda så måste jag nog börja med både Ramadan och planera städdagar på otaliga föreningar jag inte bryr ett skit om.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om man frivilligt går med så håller jag med dig i frågan.
Om man måste vara medlem (vägförening, dikesförening, eller vilken GA som helst) så kan man ha en annan åsikt om syfte och stadgar, utdebitering m.m.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska man då och då fråga varje föreningsmedlem om de ställer upp på syftet och villkoren i föreningen?
Har det varit så i de föreningar som du har varit med i?
Så, vi säger att du i samband med att när du ska skriva på ett avtal får frågan om du kommer att strejka om facket beordrar dig, hur ska du kunna svara på det utan att veta omständigheterna? Detta är något mer komplicerat än vissa andra villkor och innehåll i avtalet om du frågar mig. Jag skulle inte ställa upp på allt som en förening kräver av mig utan att ifrågasätta det om det inte stämmer överens med min syn på saken, eller om jag tex inte sympatiserar med just dessa frågeställningar.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.