717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Var det IF som du gick ur då, eller. Inom byggnads och elektriker så är det nästan ett måste att vara med i facket, detta är för att dom jobbar på ackord. Det är ett oerhört tryck från andra att vara med i facket, på sådana arbetsplatser. En del vet jag har och är terrade till max.N Niq skrev:
Som tillägg till det med uteslutning. Hur vet IF-metall vilka som inte strejkar. Dom s,k. vakter som står på utsidan, jobbade som på verkstaden innanför grindarna och är så att säga angivare på sina arbetskamrater.
IF gubbar sitter långt från platsen och vet ingenting, om vilka som är därinne.
Finner det märkligt att ange sina arbetskamrater med namn till IF , så dom kan uteslutas. Dom på utsidan är liksom kollabratörer då och ett folk för sig, som vänder sig mot sina lika geliker. Usch Fy-fan
IF gubbar sitter långt från platsen och vet ingenting, om vilka som är därinne.
Finner det märkligt att ange sina arbetskamrater med namn till IF , så dom kan uteslutas. Dom på utsidan är liksom kollabratörer då och ett folk för sig, som vänder sig mot sina lika geliker. Usch Fy-fan
Intressant intervju med en anställd
https://sverigesradio.se/artikel/teslaanstalld-kritisk-mot-strejken
https://sverigesradio.se/artikel/teslaanstalld-kritisk-mot-strejken
Byggnads var det. Ringde bara o sa att jag ville gå ur. Kommer inte ihåg om dom frågade varför.J jonaserik skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det märkliga är att facket inte stämt av med samtliga medlemmar innan de drog igång cirkusen! Om du lyssnar på den intervju jag länkade till tidigare ikväll bekräftas det av en av de anställda som inte längre är med i facket utan jobbar vidare som vanligt, (dock på en annan verkstad).BirgitS skrev:
Finns garanterat mer än bara fackets envishet med i det hela att vilja bromsa Tesla.
Tesla är en nål i ögat på hela bilbranschen.
En bransch som blöder ändå med dykande försäljning och nästan död marknad mot privatpersoner.
En situation som absolut kan vara ett globalt hot mot hela finansiella stabiliteten när det är hundratusentals bilar som riskerar att inte bli sålda.
Tesla går upp i topp med mest sålda bilmodell i Sverige och tillika Europa.
Sänker priserna ytterligare så redan bästsäljande Tesla är ännu billigare än likvärdig Volvo, skoda, Volkswagen eller vad som helst.
Tror absolut att den boostade bilbranschen är större bubbla än fastigheter och Tesla har ställt till mycket huvudvärk för övriga märken.
Och då har vi inte ens nämnt kineserna än.
Tesla är en nål i ögat på hela bilbranschen.
En bransch som blöder ändå med dykande försäljning och nästan död marknad mot privatpersoner.
En situation som absolut kan vara ett globalt hot mot hela finansiella stabiliteten när det är hundratusentals bilar som riskerar att inte bli sålda.
Tesla går upp i topp med mest sålda bilmodell i Sverige och tillika Europa.
Sänker priserna ytterligare så redan bästsäljande Tesla är ännu billigare än likvärdig Volvo, skoda, Volkswagen eller vad som helst.
Tror absolut att den boostade bilbranschen är större bubbla än fastigheter och Tesla har ställt till mycket huvudvärk för övriga märken.
Och då har vi inte ens nämnt kineserna än.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Traditionellt så är det strejkbrytare (svartfötter) som anses vara de som vänder sig mot sina gelikar och skiter i solidariteten inom gruppen. Det var svartfötterna som man svor åt.J jonaserik skrev:
Strejkbryteri bryter mot andan i Saltsjöbadsavtalet från 1938 och det var det avtalet som grundlade den svenska modellen och som gjorde att strejker blev ovanligare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Varför ska man då och då fråga varje föreningsmedlem om de ställer upp på syftet och villkoren i föreningen?Jonatan79 skrev:
Har det varit så i de föreningar som du har varit med i?
Nästa fråga då, om någon inte är med i facket, är denna en strejkbrytare då.BirgitS skrev:
Traditionellt så är det strejkbrytare (svartfötter) som anses vara de som vänder sig mot sina gelikar och skiter i solidariteten inom gruppen. Det var svartfötterna som man svor åt.
Strejkbryteri bryter mot andan i Saltsjöbadsavtalet från 1938 och det var det avtalet som grundlade den svenska modellen och som gjorde att strejker blev ovanligare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Det här är väl en traditionell definition:J jonaserik skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Strejkbryteri
Det har alltså inget att göra med om någon är med i facket eller inte. Från samma sida:
Ska en anställd lyda sin arbetsgivares order eller order utifrån sin kollegas medlemsregister?BirgitS skrev:
Är svaret det sistnämnda så måste jag nog börja med både Ramadan och planera städdagar på otaliga föreningar jag inte bryr ett skit om.
Om man frivilligt går med så håller jag med dig i frågan.BirgitS skrev:
Om man måste vara medlem (vägförening, dikesförening, eller vilken GA som helst) så kan man ha en annan åsikt om syfte och stadgar, utdebitering m.m.
Så, vi säger att du i samband med att när du ska skriva på ett avtal får frågan om du kommer att strejka om facket beordrar dig, hur ska du kunna svara på det utan att veta omständigheterna? Detta är något mer komplicerat än vissa andra villkor och innehåll i avtalet om du frågar mig. Jag skulle inte ställa upp på allt som en förening kräver av mig utan att ifrågasätta det om det inte stämmer överens med min syn på saken, eller om jag tex inte sympatiserar med just dessa frågeställningar.BirgitS skrev: