717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var inte till dig jag riktade mitt inlägg, utan till BirgitS.Rejäl skrev:
Frågan gällde cherry picking av saker som man faktiskt inte har någon aning om utan måste gå efter partiska åsikter.
Det handlar alltså om felet att skapa en motsättning/diskussion om något som kanske inte ens existerar.
Jag talar kanske inte om att det specifik skett på Tesla utan mer förklarande var för en del är medlemmar, dom kan tex jobbat på en verkstad innan där alla var medlemmar och då blivit invallade i facket.BirgitS skrev:
Menar du på fullaste allvar att du tror kollektivavtal är en lokal företeelse som diskuteras fram av medlemmar som inte är heltidsavlönade av facket. Man kan säkert ha vissa små frågor som drivs men ”the big Numbers” som faktiskt betyder något är det toppskiktet som beslutar. Vet inte om du missat diskussionen om det så kallade ”märket” gällande löneökning…BirgitS skrev:
Redigerat:
Fast har man kollektivavtal kan man inte plocka in massa andra lösningar, det är ju hål i huvudet att höja lönen lite extra ett visst år för dina anställda om det går bra för 2 år senare när det kanske går sämre och du har ett tufft år så kanske du hade velat höja lönen mindre, men du är låst att höja enligt dom kollektiva besluten. Då kan du inte komma dragandes med att ni fick ju faktiskt en liten andel av bolaget för 2 år sen utan det är bara vackert att höja. Därför vill man inte höja mer än man måste om man har kollektivavtal.N Niq skrev:Nu har jag inte läst if metalls kollektivavtal men dom avtal jag läst säger inget om en högsta nivå på lön dom säger inte heller att man inte får bli delägare. Dom säger däremot något om tex lägsta lönenivå och rätt till semester,bra arbetsmiljö,rimliga arbetstider.
Jag har aldrig behövt betala en hel del av min lön för att vara med i facket.
Tesla försäljning ökar
Fackets riktade åtgärder för att slå mot Teslas försäljning verkar gå alldeles utmärkt. Trots rubriker om fallande försäljning av nya bilar så ökar Tesla ?
Resultat hittils av fackets åtgärder är att Tesla säljer mer än nånsin och åtgärder som drabbar primärt 3e man fortsätter.
Mest spännande blir ju när man ska ”stänga ner” Teslas laddnätverk, dvs Sveriges största som används även av ägare av andra bilmärken. Kommer bli trångt att ladda elbil i Sverige i sommar. Hur stor andel av Teslas omsättning i Sverige utförs av intäkter från superchargern 0,5%?
Fackets riktade åtgärder för att slå mot Teslas försäljning verkar gå alldeles utmärkt. Trots rubriker om fallande försäljning av nya bilar så ökar Tesla ?
Resultat hittils av fackets åtgärder är att Tesla säljer mer än nånsin och åtgärder som drabbar primärt 3e man fortsätter.
Mest spännande blir ju när man ska ”stänga ner” Teslas laddnätverk, dvs Sveriges största som används även av ägare av andra bilmärken. Kommer bli trångt att ladda elbil i Sverige i sommar. Hur stor andel av Teslas omsättning i Sverige utförs av intäkter från superchargern 0,5%?
Fram till 1996 blev man det, alltså sent 1900-tal.O skrev:
Vad jag vet fanns det ingen automatisk anslutning till "Kyrkan" under 1900-talet. Jag tror aldrig att det har funnits, i alla fall inte de senaste 1000 åren. Att bli medlem i Svenska Kyrkan kräver en aktiv handling av någon. Ett dop. Det går inte med automatik.
Samma sak gäller vad jag vet alla andra religioner/kyrkor i Sverige. Rätta mig om jag har missat något.
MEN - I de allra flesta fall är det någon annan som bestämmer vilken religiös förening/församling/kyrka en person skall vara med i. Samt dessutom verkställs medlemskapet innan personen är myndig. Jag är enig i att detta inte hör hemma i en modern civiliserad demokrati.
Håller med om att detta är långt värre än att LO kollektivanslöt sina medlemmar till sitt politiska parti Arbetarpartiet Socialdemokraterna. Samt att de fortsatte med det alldeles för länge.
"Medlem i Svenska kyrkan
Man blir medlem i kyrkan genom dopet. Är du redan döpt i ett annat kristet samfund kan du bli medlem i Svenska kyrkan efter ett samtal med ansvarig präst i din församling. Tidigare blev man i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan vid födelsen, men så är det alltså inte längre."
https://www.svenskakyrkan.se/jarna-vardinge/medlemskap
Hittade min själ en strejk till som påverkar tredje man, det är alltså mer än Metall som skapar sådan påverkan, wow.L Liljeros skrev:Tesla försäljning ökar
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/O8LpyA/storstrejk-pa-flygplatser-tusentals-paverkas
Finns inget som helst hinder att betala ut bonusar utöver lönen eller ge extra förmåner som inte är direkta pengar. Tex ett företag jag jobbade på med kollektivavtal så fick alla en bonus baserad på företagets vinst.L Liljeros skrev:Fast har man kollektivavtal kan man inte plocka in massa andra lösningar, det är ju hål i huvudet att höja lönen lite extra ett visst år för dina anställda om det går bra för 2 år senare när det kanske går sämre och du har ett tufft år så kanske du hade velat höja lönen mindre, men du är låst att höja enligt dom kollektiva besluten. Då kan du inte komma dragandes med att ni fick ju faktiskt en liten andel av bolaget för 2 år sen utan det är bara vackert att höja. Därför vill man inte höja mer än man måste om man har kollektivavtal.
Jag får kalla det gissning eftersom jag inte kan se in i framtiden, det kan ju lösas på annat sätt, men detta har varit min uppfattning hela tiden.Jonatan79 skrev:
Konflikten gäller om Tesla ska teckna KA, inget annat som jag fattat det. Upprinnelsen till detta kan man spekulera i men min uppfattning är att man kan lägga pussel med de publika uppgifterna och se att det inte är en detalj vid ett tillfälle, utan en perfekt storm av samverkande händelser och omständigheter som har tagit Tesla och Metall till där vi är nu.
Den stora frågan är väl snarare hur de två ska kunna komma ur den här situationen, det känns låst.
Du kan inte jämföra olika strejker med varandra då orsakerna skiljer som du själv tydligt beskrev alldeles nyss.D djac skrev:
Nu tror jag du missuppfattar, jag har inte skrivit någonstans att det inte är tillåtet, men det är en smula korkat… för man har ju inte på något sätt möjlighet att ge mindre ett annat år. Det blir ha kakan och även äta den för dom anställda och det tror jag inte arbetsgivarna är intresserade av.N Niq skrev:
Självklart och det är också subjektivt vilka anledningar man sympatiserar med men upprördheten att det drabbar tredje person, som min kommentar gällde, har jag svårt att förstå och väntar fortfarande på strejker som inte gör så och därmed faller dessa i smaken.Jonatan79 skrev:
Ja, och dessa strejker lär ju inte existera så det är väl en ickefråga?D djac skrev: