717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Märks nog ingen större skillnad ändå…J Jeppson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nej och då är det ännu underligare att strejken får fortgå när man inte ens vet om villkoren är OK...BirgitS skrev:
Fast folk får ju också tänka lite själva och välja vilken risk man vill ta. En del värderar trygghet högre och en del är helt OK med att ta lite risker. Sedan kan man också välja att istället för pensionsavsättningar välja ett arbete med högre lön och själv placera pengar i ISK e.d. till pension. Eller så investerar man dem i ett hus så man är obelånad till pension...BirgitS skrev:
Man kan inte heller lita på att de mekaniker som inte strejkar vet om helheten är okej, t.ex. så struntar de flesta som är 20-25 år helt i om de kan få deltidspension när de är över 60 och deras kroppar är rätt slitna, eller om de som medelålders får någon åkomma som kräver läkarbesök en gång i månaden och en stor del av semesterdagarna försvinner. De får ju aktieoptioner som skulle väga upp men aktierna har ju inte gått så bra de senaste åren.
Det finns inget som säger att det ena är sämre än det andra och till stor grad måste ju människor få välja.
Strejkvakter vad ska dom göra. Blockera så ingen kan gå in på området eller vad, det finns ingen möjlighet lagligt att stoppa någon från att gå in till förtaget. Sen det med vakter, är det Teslafolk som strejkar, som står utanför ?J Jeppson skrev:
Det var IF människor som bara stod vid infarten och pratade med varandra, skulle nog säga att de inte gjorde nån nytta direkt..J jonaserik skrev:
Strejkvakterna är ju där för syns skull, de får ju inte ingripa på något sätt. De kan notera om någon bryter strejken, det är vad de kan göra. Det i sin tur leder ofta till att dessa blir uteslutna ur facket, vilket de uppenbarligen ville bli då de agerade strejkbrytare...
J Jeppson skrev:
Nästa bra fråga är då, är det strejkande från Tesla eller annat folk, är lite lustigt att från andra sätta ut något som kan kallas vakter. Är även dom från ett strejkande företag och då är frågan från vilket, eller anställda fackfolk, som får lön från facket. Stor skillnad på fackfolk och anställda på företaget. Vad vet vi om det, ingenting.J Jeppson skrev:
IF Metall i Göteborg säger bla följande på Fäjsbåkk:pacman42 skrev:
”Som strejkvakt rapporterar de endast in händelser, företag och produkter som åker in och ut från Tesla.
Sen pratar strejkvakterna med förbipasserande, kunder, leverantörer och personal. ”
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 295 inlägg
Snabbaste vägen att gå ur facket! Bra tips!pacman42 skrev:
Finns även en del härliga fackanhängare på Fäjsbåkk som det lever kvar massor av DNA från homo erectus:J jonaserik skrev:Nästa bra fråga är då, är det strejkande från Tesla eller annat folk, är lite lustigt att från andra sätta ut något som kan kallas vakter. Är även dom från ett strejkande företag och då är frågan från vilket, eller anställda fackfolk, som får lön från facket. Stor skillnad på fackfolk och anställda på företaget. Vad vet vi om det, ingenting.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp snabbaste sättet att komma ur ett fack. för om någon begär utträde så ska det stötas och blötas varför i oändlighet, samt vilket fack ska vi skicka papperen till för inträde där.pacman42 skrev:
Nästa bra fråga blir, vill jag gå ur så är en karusell att åka i och dom försöker hålla en kvar.
Men vill jag inte strejka, åker jag ur med buller och bång direkt, var finns logiken kan man osökt fundera på.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
https://www.nyteknik.se/elbilar/tesla-saljer-fler-bilar-rundar-strejken/4244623
Jag glömde återkoppla om mitt besök, strejkvakterba vinkade även när jag åkte hem 😂
Jag glömde återkoppla om mitt besök, strejkvakterba vinkade även när jag åkte hem 😂
Det var inga som helst problem för mig att gå ur facketJ jonaserik skrev:Jepp snabbaste sättet att komma ur ett fack. för om någon begär utträde så ska det stötas och blötas varför i oändlighet, samt vilket fack ska vi skicka papperen till för inträde där.
Nästa bra fråga blir, vill jag gå ur så är en karusell att åka i och dom försöker hålla en kvar.
Men vill jag inte strejka, åker jag ur med buller och bång direkt, var finns logiken kan man osökt fundera på.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Problemet är det spelar ingen roll vad du tycker hur ditt avtal ser ut. Facket skiter fullständigt i dig och vad du tycker och villS Styrman_jansson skrev:Nej och då är det ännu underligare att strejken får fortgå när man inte ens vet om villkoren är OK...
Fast folk får ju också tänka lite själva och välja vilken risk man vill ta. En del värderar trygghet högre och en del är helt OK med att ta lite risker. Sedan kan man också välja att istället för pensionsavsättningar välja ett arbete med högre lön och själv placera pengar i ISK e.d. till pension. Eller så investerar man dem i ett hus så man är obelånad till pension...
Det finns inget som säger att det ena är sämre än det andra och till stor grad måste ju människor få välja.
Även om ditt avtal är mycket bättre så stämmer inte det för ka är bäst.