Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Företag kan ju också teckna hängavtal som det går att anpassa.
Hängavtal är kollektivavtal mellan ett företag som inte är medlem i någon arbetsgivarorganisation och relevant fackförbund. Inget smörgåsbord för någon av parterna...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Jag är inte helt inläst på hängavtal men av det jag läst verkar det vara rätt mycket mer kostsamt än kollektivavtal ur nästan alla aspekter.
Men möjligheten kanske finns att där att slopa vissa villkor till förmån för andra?
Hängavtal är bara ett kollektivavtal mellan ett företag som inte är medlem i en arbetsgivarorganisation och facket ... Inget mer speciellt än så...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, det ska vara helt fritt. Därför jag inte gillar facket. Men på en frisk marknad tjänar arbetare långt under tjänstemän just pga efterfrågan
Men om det ska vara fritt hur kan du då vara emot att arbetare får förmåner❓
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hängavtal är kollektivavtal mellan ett företag som inte är medlem i någon arbetsgivarorganisation och relevant fackförbund. Inget smörgåsbord för någon av parterna...
Nej säkert inte. Men dom förhandlas väl fram individuellt?
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är jag inte men det är ju bra sjukt. Vad ska arbetare med tjänstepension, de ska ju arbetas ihjäl före pension
Så du har ändrat dig nu? Du skrev ju just att dom inte ska ha det.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är jag inte men det är ju bra sjukt. Vad ska arbetare med tjänstepension, de ska ju arbetas ihjäl före pension
Jo men nu Herr Malmgren är du nog ute och cyklar....
Både arbetare och tjänstemän behöver en bra tjänstepension, sen är det ju så att många arbetsgivare tvingas att köra alla "in i kaklet", +60 folket vet ju en massa samt är mycket plikttrogna som inte 90-talisterna vet som då mest rycker på axlarna och helst vill sitta på oändliga mötesserier. "Houston we have a problem"....
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Så du har ändrat dig nu? Du skrev ju just att dom inte ska ha det.
Det får marknaden bestämma, inte jag eller facken
 
P paralun skrev:
Jo men nu Herr Malmgren är du nog ute och cyklar....
Både arbetare och tjänstemän behöver en bra tjänstepension, sen är det ju så att många arbetsgivare tvingas att köra alla "in i kaklet", +60 folket vet ju en massa samt är mycket plikttrogna som inte 90-talisterna vet som då mest rycker på axlarna och helst vill sitta på oändliga mötesserier. "Houston we have a problem"....
Ja fyfan. 90-talisterna är sjukt lata. Gäller även på tjänstemanna-sidan.
 
P
P paralun skrev:
Jo men nu Herr Malmgren är du nog ute och cyklar....
Både arbetare och tjänstemän behöver en bra tjänstepension, sen är det ju så att många arbetsgivare tvingas att köra alla "in i kaklet", +60 folket vet ju en massa samt är mycket plikttrogna som inte 90-talisterna vet som då mest rycker på axlarna och helst vill sitta på oändliga mötesserier. "Houston we have a problem"....

Måste jag hålla upp en sarkasmskylt?”​

 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja fyfan. 90-talisterna är sjukt lata. Gäller även på tjänstemanna-sidan.
Jo tyvärr är det så...... och experter på att uppfinna mötesserier i Outlook isf att jobba.

Men både arbetare och tjänstemän behöver en bra tjänstepension och jag är sedan ganska säker på att den svenska modellen med kollektivavtal spelat ut sin roll!
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo tyvärr är det så...... och experter på att uppfinna mötesserier i Outlook isf att jobba.

Men både arbetare och tjänstemän behöver en bra tjänstepension och jag är sedan ganska säker på att den svenska modellen med kollektivavtal spelat ut sin roll!
Tjänstepension måste ju gå emot deras röda principer då det är en privat försäkring. Likadant med sjuk och sjukvårds-försäkring
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tjänstepension måste ju gå emot deras röda principer då det är en privat försäkring. Likadant med sjuk och sjukvårds-försäkring
Jo men jag ger inte mycket för dessa "röda principer"...det blir ett hårt stålbad för de röda att se verkligheten som den är numera är med enbart minimilöner därute. Men avsättning till en värdig tjänstepension måste ske för både arbetare och tjänstemän.
 
P paralun skrev:
Jo men jag ger inte mycket för dessa "röda principer"...det blir ett hårt stålbad för de röda att se verkligheten som den är numera är med enbart minimilöner därute. Men avsättning till en värdig tjänstepension måste ske för både arbetare och tjänstemän.
Då erkänner de mao att det offentliga inte är tillräckligt trots världens högsta skatter.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej, det ska vara helt fritt. Därför jag inte gillar facket. Men på en frisk marknad tjänar arbetare långt under tjänstemän just pga efterfrågan
Men nu har ju marknaden bestämt att det inte är så stor skillnad.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Då erkänner de mao att det offentliga inte är tillräckligt trots världens högsta skatter.
Nej men helt uppenbart håller ju "de rödas" doktriner att totalt rasa ihop och värre blir det!

Sen finns det en märklighet med just Tesla att inte LO's ordförande kommenterat saken men hon har nog sedan länge insett var det bärhän?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.