717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vet inte om ovanstående är bekräftat men oavsett så får man ju se till helheten i avtalet och väga fördelar mot nackdelar. Det finns inget självändamål med exakt lika avtal för alla i branschen utan det är bara sunt att olika företag gör saker på olika sätt så länge helheten är OK.BirgitS skrev:
Haha, när man ser intervjuer i frågan så är det inte TM Sweden som leder företaget, det brukar vara VD som uttalar sig och han har uttryckt mycket åsikter om facklig verksamhet och kollektivavtal. Nu tror jag inte att det räcker i sig men kombinationen av att vara öppet mot organiserade arbetare, vara väldigt synlig både som person och organisation och till sist bli stor och framgångsrik är nog dålig om man tänker sig att man ska gå under radarn.Jonatan79 skrev:
Som sagt, jag tror det är få som såg detta som annat än oundvikligt, självklart.
Detsamma händer i andra branscher, när ett icke-anslutet företag börjar vinna affärer från de anslutna så reageras det där också, det är liksom inget nytt på något sätt.
Det kan man tycka men trots att detta är en del av avtalet så väljer folk frivilligt att arbeta där? Det är ju inte tvångsrekryterad personal det handlar om, det råder brist på kompetenta mekaniker så hade man varit missnöjd hade man utan problem kunnat söka sig till en arbetsgivare med kollektivavtal men uppenbarligen så är det inget som lockar en majoritet av Teslas mekanikerBirgitS skrev:
Det är som med allt, det råder självklart ingen brist på kompetenta mekaniker men på billiga kompetenta är det stor brist.L Liljeros skrev:Det kan man tycka men trots att detta är en del av avtalet så väljer folk frivilligt att arbeta där? Det är ju inte tvångsrekryterad personal det handlar om, det råder brist på kompetenta mekaniker så hade man varit missnöjd hade man utan problem kunnat söka sig till en arbetsgivare med kollektivavtal men uppenbarligen så är det inget som lockar en majoritet av Teslas mekaniker
Du glömde svara på mina frågor.D djac skrev:Haha, när man ser intervjuer i frågan så är det inte TM Sweden som leder företaget, det brukar vara VD som uttalar sig och han har uttryckt mycket åsikter om facklig verksamhet och kollektivavtal. Nu tror jag inte att det räcker i sig men kombinationen av att vara öppet mot organiserade arbetare, vara väldigt synlig både som person och organisation och till sist bli stor och framgångsrik är nog dålig om man tänker sig att man ska gå under radarn.
Som sagt, jag tror det är få som såg detta som annat än oundvikligt, självklart.
Detsamma händer i andra branscher, när ett icke-anslutet företag börjar vinna affärer från de anslutna så reageras det där också, det är liksom inget nytt på något sätt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Håller med om tandläkaren, att kunna flexa är lyxigtBirgitS skrev:
Viktigast för mig:
1. Lön / nerlagd tid
2. Sjukvård/olycksfallsförsäkring (hygien faktor)
3. Tjänstepension (egentligen lön till lägre skatt)
4. Semester (kan vara utan semester bara jag kan ta ledigt och får samma totala inkomst)
Hade Sverige haft platt skattesats på all inkomst hade jag gärna skippat tjänstepensionen och tagit ut det i lön istället och lagt marginalen på eget ISK.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag kanske missat något men jag har inte sett några tecken alls på att andra tillverkare/återförsäljare skulle ha uttryckt sig positivt till konfliken. Snarare verkar t.ex. Svenskt Näringsliv rätt splittrat och VD:n vill att rätten till sympatiåtgärder ses över (https://da.se/2023/11/svenskt-naringsliv-om-upptrappade-strejken-inte-rimligt/)D djac skrev:
Så jag är högst tveksam till att konkurrenterna ser ev. press på Tesla som enbart något positivt.
ja och precis därför är strejken, eller mer specifikt sympatiåtgärderna, orimlig. Det finns ingen proportionalitet mellan arbetarnas villkor och konfliktåtgärderna.D djac skrev:
Det allvarligaste är väl att facket tryckte på kärnvapenknappen och det smällde en handgranat.P Putte 9497 skrev:
Jag tycker det är rätt stor grej. Fackets viktigaste vapen har ju här visat sig helt ineffektivt.
Ja det där är ju lite Mazlows, den listan ser garanterat lite olika ut beroende på dels jobbsituationen och dels den privata situationen.Johannes Carlsson skrev:
Håller med om tandläkaren, att kunna flexa är lyxigt
Viktigast för mig:
1. Lön / nerlagd tid
2. Sjukvård/olycksfallsförsäkring (hygien faktor)
3. Tjänstepension (egentligen lön till lägre skatt)
4. Semester (kan vara utan semester bara jag kan ta ledigt och får samma totala inkomst)
Hade Sverige haft platt skattesats på all inkomst hade jag gärna skippat tjänstepensionen och tagit ut det i lön istället och lagt marginalen på eget ISK.
Där håller jag inte med, jag ser bara ett massivt stöd för kollektivavtal, med inslag av motstånd såklart, några är alltid emot, även Svenskt Näringsliv har varit vaga, har inte sett tendens till att de tar till stridsåtgärder.S Styrman_jansson skrev:Jag kanske missat något men jag har inte sett några tecken alls på att andra tillverkare/återförsäljare skulle ha uttryckt sig positivt till konfliken. Snarare verkar t.ex. Svenskt Näringsliv rätt splittrat och VD:n vill att rätten till sympatiåtgärder ses över ([länk])
Så jag är högst tveksam till att konkurrenterna ser ev. press på Tesla som enbart något positivt.
ja och precis därför är strejken, eller mer specifikt sympatiåtgärderna, orimlig. Det finns ingen proportionalitet mellan arbetarnas villkor och konfliktåtgärderna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
En del klarar inte att hantera eget kapital så absolut. Jag hade kunnat vara timmavlönad lika gärna men såklart är det även viktigt med en anställningstrygghet med uppsägningstid. Tycker inte man ska krångla till saker helt enket. och krångla till det och bygga upp ett låssasvärlden är ju lite det facket kör medD djac skrev:
För mig är tex arbetssituation viktigare än lön, för andra ligger lön på alla platser, det enda som betyder något.Johannes Carlsson skrev:
En del klarar inte att hantera eget kapital så absolut. Jag hade kunnat vara timmavlönad lika gärna men såklart är det även viktigt med en anställningstrygghet med uppsägningstid. Tycker inte man ska krångla till saker helt enket. och krångla till det och bygga upp ett låssasvärlden är ju lite det facket kör med