Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte dåligt att vara tvungen att ta ut en hel semesterdag för att gå till tandläkaren?
Är det inte dåligt att det inte avsätts några pengar till deltidspension?
Glöm inte heller att Metall har försökt förhandla i 5 år, dvs. just meddelat Tesla att de har ögonen på dem.
Vet inte om ovanstående är bekräftat men oavsett så får man ju se till helheten i avtalet och väga fördelar mot nackdelar. Det finns inget självändamål med exakt lika avtal för alla i branschen utan det är bara sunt att olika företag gör saker på olika sätt så länge helheten är OK.

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, det har IF M bekräftat. Men du får gärna utveckla hur TM Sweden AB häcklar de andra verkstäderna i Sverige och tar deras business?!
Haha, när man ser intervjuer i frågan så är det inte TM Sweden som leder företaget, det brukar vara VD som uttalar sig och han har uttryckt mycket åsikter om facklig verksamhet och kollektivavtal. Nu tror jag inte att det räcker i sig men kombinationen av att vara öppet mot organiserade arbetare, vara väldigt synlig både som person och organisation och till sist bli stor och framgångsrik är nog dålig om man tänker sig att man ska gå under radarn.

Som sagt, jag tror det är få som såg detta som annat än oundvikligt, självklart.

Detsamma händer i andra branscher, när ett icke-anslutet företag börjar vinna affärer från de anslutna så reageras det där också, det är liksom inget nytt på något sätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det inte dåligt att vara tvungen att ta ut en hel semesterdag för att gå till tandläkaren?
Glöm inte heller att Metall har försökt förhandla i 5 år, dvs. just meddelat Tesla att de har ögonen på dem.
Det kan man tycka men trots att detta är en del av avtalet så väljer folk frivilligt att arbeta där? Det är ju inte tvångsrekryterad personal det handlar om, det råder brist på kompetenta mekaniker så hade man varit missnöjd hade man utan problem kunnat söka sig till en arbetsgivare med kollektivavtal men uppenbarligen så är det inget som lockar en majoritet av Teslas mekaniker

• Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
D
L Liljeros skrev:
Det kan man tycka men trots att detta är en del av avtalet så väljer folk frivilligt att arbeta där? Det är ju inte tvångsrekryterad personal det handlar om, det råder brist på kompetenta mekaniker så hade man varit missnöjd hade man utan problem kunnat söka sig till en arbetsgivare med kollektivavtal men uppenbarligen så är det inget som lockar en majoritet av Teslas mekaniker
Det är som med allt, det råder självklart ingen brist på kompetenta mekaniker men på billiga kompetenta är det stor brist.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, när man ser intervjuer i frågan så är det inte TM Sweden som leder företaget, det brukar vara VD som uttalar sig och han har uttryckt mycket åsikter om facklig verksamhet och kollektivavtal. Nu tror jag inte att det räcker i sig men kombinationen av att vara öppet mot organiserade arbetare, vara väldigt synlig både som person och organisation och till sist bli stor och framgångsrik är nog dålig om man tänker sig att man ska gå under radarn.

Som sagt, jag tror det är få som såg detta som annat än oundvikligt, självklart.

Detsamma händer i andra branscher, när ett icke-anslutet företag börjar vinna affärer från de anslutna så reageras det där också, det är liksom inget nytt på något sätt.
Du glömde svara på mina frågor.

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömde svara på mina frågor.
Nej, jag anser inte att TM Sweden är aktiva i frågan, däremot är moderbolaget det.

BirgitS BirgitS skrev:
Håller med om tandläkaren, att kunna flexa är lyxigt

Viktigast för mig:
1. Lön / nerlagd tid
2. Sjukvård/olycksfallsförsäkring (hygien faktor)
3. Tjänstepension (egentligen lön till lägre skatt)
4. Semester (kan vara utan semester bara jag kan ta ledigt och får samma totala inkomst)

Hade Sverige haft platt skattesats på all inkomst hade jag gärna skippat tjänstepensionen och tagit ut det i lön istället och lagt marginalen på eget ISK.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D djac skrev:
...De andra arbetsgivarna är ju konkurrenter och ser såklart inga problem med att Tesla sätts under press (Tesla tar deras marknadsandelar) och jag tror nog att det är den sidan som haft störst påverkan på utfallet.
Jag kanske missat något men jag har inte sett några tecken alls på att andra tillverkare/återförsäljare skulle ha uttryckt sig positivt till konfliken. Snarare verkar t.ex. Svenskt Näringsliv rätt splittrat och VD:n vill att rätten till sympatiåtgärder ses över (https://da.se/2023/11/svenskt-naringsliv-om-upptrappade-strejken-inte-rimligt/)

Så jag är högst tveksam till att konkurrenterna ser ev. press på Tesla som enbart något positivt.
D djac skrev:
Som påpekats av andra flera gånger så kan ju annars facken vara ganska pragmatiska och offra få för många, så att den handfull själar som behövde räddning på tesla skulle utlösa detta har jag svårt att tro på.
ja och precis därför är strejken, eller mer specifikt sympatiåtgärderna, orimlig. Det finns ingen proportionalitet mellan arbetarnas villkor och konfliktåtgärderna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
P Putte 9497 skrev:
Snart Mars månad och konflikten håller i sig. Frågan man kan undra nu är vem som kommer att ge sig först och vad konsekvensen blir
Det allvarligaste är väl att facket tryckte på kärnvapenknappen och det smällde en handgranat.

Jag tycker det är rätt stor grej. Fackets viktigaste vapen har ju här visat sig helt ineffektivt.

• Gilla
  • Haha
Perplexus och 2 till
  • Laddar…
D
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Håller med om tandläkaren, att kunna flexa är lyxigt

Viktigast för mig:
1. Lön / nerlagd tid
2. Sjukvård/olycksfallsförsäkring (hygien faktor)
3. Tjänstepension (egentligen lön till lägre skatt)
4. Semester (kan vara utan semester bara jag kan ta ledigt och får samma totala inkomst)

Hade Sverige haft platt skattesats på all inkomst hade jag gärna skippat tjänstepensionen och tagit ut det i lön istället och lagt marginalen på eget ISK.
Ja det där är ju lite Mazlows, den listan ser garanterat lite olika ut beroende på dels jobbsituationen och dels den privata situationen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag kanske missat något men jag har inte sett några tecken alls på att andra tillverkare/återförsäljare skulle ha uttryckt sig positivt till konfliken. Snarare verkar t.ex. Svenskt Näringsliv rätt splittrat och VD:n vill att rätten till sympatiåtgärder ses över ([länk])

Så jag är högst tveksam till att konkurrenterna ser ev. press på Tesla som enbart något positivt.

ja och precis därför är strejken, eller mer specifikt sympatiåtgärderna, orimlig. Det finns ingen proportionalitet mellan arbetarnas villkor och konfliktåtgärderna.
Där håller jag inte med, jag ser bara ett massivt stöd för kollektivavtal, med inslag av motstånd såklart, några är alltid emot, även Svenskt Näringsliv har varit vaga, har inte sett tendens till att de tar till stridsåtgärder.

D djac skrev:
Ja det där är ju lite Mazlows, den listan ser garanterat lite olika ut beroende på dels jobbsituationen och dels den privata situationen.
En del klarar inte att hantera eget kapital så absolut. Jag hade kunnat vara timmavlönad lika gärna men såklart är det även viktigt med en anställningstrygghet med uppsägningstid. Tycker inte man ska krångla till saker helt enket. och krångla till det och bygga upp ett låssasvärlden är ju lite det facket kör med

D
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En del klarar inte att hantera eget kapital så absolut. Jag hade kunnat vara timmavlönad lika gärna men såklart är det även viktigt med en anställningstrygghet med uppsägningstid. Tycker inte man ska krångla till saker helt enket. och krångla till det och bygga upp ett låssasvärlden är ju lite det facket kör med
För mig är tex arbetssituation viktigare än lön, för andra ligger lön på alla platser, det enda som betyder något.

D djac skrev:
Nej, jag anser inte att TM Sweden är aktiva i frågan, däremot är moderbolaget det.
Ja, det går bra att svara på vad moderbolaget och alla deras dotterbolag gjort, dvs det du påstår.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det allvarligaste är väl att facket tryckte på kärnvapenknappen och det smällde en handgranat.

Jag tycker det är rätt stor grej. Fackets viktigaste vapen har ju här visat sig helt ineffektivt.
Näe, 5-öres smällare blev det...

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.