717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag hittade siffran att 70% är med i facket.
Om jag gissar att det är typ 70% av 6 miljoner, och att de i snitt betalar en avgift på 500kr/månad så blir det lite pengar.
Det blir 36000 miljoner, 36 miljarder SEK om året i inkomster för fackföreningarna.
OK, det är kanske 5 miljoner förvärvsarbetare, eller 7 miljoner, jag ska räkna på, eller snittavgiften är kanske 450 kr, eller 600 kr/mån.
Men beloppet på något mellan 30 och 40 miljarder blir det nog ändå.
Jag förstår att den Svenska modellen är viktig (för vissa).
Om jag gissar att det är typ 70% av 6 miljoner, och att de i snitt betalar en avgift på 500kr/månad så blir det lite pengar.
Det blir 36000 miljoner, 36 miljarder SEK om året i inkomster för fackföreningarna.
OK, det är kanske 5 miljoner förvärvsarbetare, eller 7 miljoner, jag ska räkna på, eller snittavgiften är kanske 450 kr, eller 600 kr/mån.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Sveriges största fackförbund, Unionen, har 235 kr/månad. En del andra får ha väldigt hög avgift för att snittet ska bli 500.Mikael_L skrev:
https://www.unionen.se/medlemskapet/vad-kostar-medlemskapet
Det är onekligen en stor apparat och mycket man räknar samman på det sättet blir snabbt stora summor, nu är det ju demokratiskt så det går faktiskt att påverka exempelvis organisationernas storlekar och på så sätt får ner kostnaderna. Jag har inte sett några exempel på att fackliga anställda har fantasilöner som driver upp avgifterna utan det verkar snarare vara storleken på organisationen och jag har inte insikt i om vad som behövs och vad konsekvenserna skulle bli om man tex halverade dessa?Mikael_L skrev:
Hur mycket av dom pengarna används till tex medlemsförsäkringar och andra medlemsförmåner?Mikael_L skrev:
Unionen hade 2022 690531 medlemmar och fick in 1 582 miljoner kronor (inklusive premier för inkomstförsäkringen), det ger ett snitt på 191kr/månad.Stefan Bengtsson skrev:
Vill man veta vad de sysslar med så finns det beskrivet här: https://www.unionen.se/sites/default/files/files/Årsrapport 2022.pdf
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Här visar IF Metall vad deras avgift går till.N Niq skrev:
https://www.ifmetall.se/medlem/om-medlemskapet/medlemsavgiften/
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Vad lokal verksamhet är står förklarat vid asterisken.N Niq skrev:
Jag är ledsen, jag har inte tid att hjälpa er hitta saker på internet mer just nu. Måste jobba ihop till fackavgiften...
Han skruvar förvisso till det men det finns något bakom, reallöneökningen har varit sämre i Sverige än i jämförbara länder utan kollektivavtal.D djac skrev:
Man kan ju summera det med att dom som faktiskt tjänar på KA är facket, främst LO som genom medlemsavgift kan försörja en stor organisation samt socialdemokraterna. Vinnare är också svenska storbolag som slipper strejk och får förutsägbara löneökningar baserade på dessa stora företags försäljningsförutsättningar.
Förlorarna är arbetarna som får sämre löneutveckling än motsvarande kollegor och dessutom behöver lägga en 2-3% av lönen på en kollektiv förhandling av lönen. Självklart säljs det ju av facket in som att man får trygghet och bättre lön...
Förlorarna är också alla mindre företag eller företag som i allmänhet vill kunna anpassa sig till marknaden och kanske locka personal utifrån andra premisser.
Finns det någon seriös större undersökning som visar på missförhållanden i företag utan KA? Nu pratar jag inte om någon kvällspressartikel som utövar cherrypicking med brevlådeföretag som bedriver fuffens i byggbranschen. Dom flesta är ju små fåmansföretag som styrs som familjeföretag eller liknande där man enligt min erfarenhet verkligen värdesätter sin personal.
I riktiga världen skiljer man på korrelation och kausalitet till att börja med, analysen är långt mer omfattande och inbegriper effekterna på ekonomin som kommer av tex ansvarsfulla löneförhandlingar, arbetsmarknadsfred som ger förutsägbarhet och mycket annat, en del som förmodligen kräver riktigt mycket datainsamling osv, ganska säker på att efter allt processande så blir svaret att Sverige drar nytta av modellen, som många andra länder studerar just för att de också vill ha ett bättre utfall.L Liljeros skrev:Han skruvar förvisso till det men det finns något bakom, reallöneökningen har varit sämre i Sverige än i jämförbara länder utan kollektivavtal.
Man kan ju summera det med att dom som faktiskt tjänar på KA är facket, främst LO som genom medlemsavgift kan försörja en stor organisation samt socialdemokraterna. Vinnare är också svenska storbolag som slipper strejk och får förutsägbara löneökningar baserade på dessa stora företags försäljningsförutsättningar.
Förlorarna är arbetarna som får sämre löneutveckling än motsvarande kollegor och dessutom behöver lägga en 2-3% av lönen på en kollektiv förhandling av lönen. Självklart säljs det ju av facket in som att man får trygghet och bättre lön...
Förlorarna är också alla mindre företag eller företag som i allmänhet vill kunna anpassa sig till marknaden och kanske locka personal utifrån andra premisser.
Finns det någon seriös större undersökning som visar på missförhållanden i företag utan KA? Nu pratar jag inte om någon kvällspressartikel som utövar cherrypicking med brevlådeföretag som bedriver fuffens i byggbranschen. Dom flesta är ju små fåmansföretag som styrs som familjeföretag eller liknande där man enligt min erfarenhet verkligen värdesätter sin personal.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Vi kan konstatera att vi har fri lönesättning i Sverige. Fackets uppgifter om löner bör man nog ta med en nypa salt.en rejäl. Jag tror inte att de hade jobbat där för halva lönen.
De älskar att skryta om alla försäkringar som ingår. Men de flesta brukar arbetsgivarna ändå redan betala för.
Just nu sitt IF metall i en rävsax. De slåss mot någon som har väldigt mycket pengar och gör lite vad han vill. IF metall försöker få alla göra som de vill men har inte så mycket pengar. Oavsett Så kommer IF Metall behöva ekonomisk hjälp från alla andra fackförbund. Metall kommer säkerligen inte ge sig. Utan frågan är bara vem som håller ut längst? De fackförbund som ställer upp för metall kommer inte kunna hålla ut lika länge.
Däremot är jag inte positiv till facket. Det är mest problem. När min arbetsgivare skaffade kollektivavtal så blev det sämre för mig. Helt plötsligt fanns beredskap med. Det fanns inte innan. Bra jobbat! Min lön? Jobbat för länge så eventuellt kollektivavtal har ingen effekt. Utan söker man jobb så är det inget prat om kollektivavtal.
Jag hade en period jag jobbade på ett bemanningsföretag. Där gick facket med på saker som försämrade för visso. Och brydde sig ent ens andra frågor visserligen se såg till att man fick lön om man var anställd utan uppsrag. men att man var tvungen att kunna vara redo för att telefonen kunde ringa mellan 7-16 Och man var tvungen att åka iväg. Hur kul skulle det vara att åka iväg kl 16 och jobba i 8h? Andra bemanningsföretag hade att man fick vara redo några timmar på morgonen. Mycket bättre. Då kan man börja slappna av efter dessa timmar. Men inget facket brydde sig.
Ett fackförbund hotade mig och sa antingen är du med oss eller emot oss.
Handels och Konsum har alltid suttit i samma bastu olika eget kollektivavtal. Men det viktigaste facket vägrar hjälpa sina medlemmar om det är en konsumbutik. För dessa gör aldrig fel
Behöver jag säga att jag inte är medlem i något fackförbund?
Skulle jag hamma i trubbel så har jag ganska bra kolla på juridiken. Om inte hjälper finna det jurister som hjälper
De älskar att skryta om alla försäkringar som ingår. Men de flesta brukar arbetsgivarna ändå redan betala för.
Just nu sitt IF metall i en rävsax. De slåss mot någon som har väldigt mycket pengar och gör lite vad han vill. IF metall försöker få alla göra som de vill men har inte så mycket pengar. Oavsett Så kommer IF Metall behöva ekonomisk hjälp från alla andra fackförbund. Metall kommer säkerligen inte ge sig. Utan frågan är bara vem som håller ut längst? De fackförbund som ställer upp för metall kommer inte kunna hålla ut lika länge.
Däremot är jag inte positiv till facket. Det är mest problem. När min arbetsgivare skaffade kollektivavtal så blev det sämre för mig. Helt plötsligt fanns beredskap med. Det fanns inte innan. Bra jobbat! Min lön? Jobbat för länge så eventuellt kollektivavtal har ingen effekt. Utan söker man jobb så är det inget prat om kollektivavtal.
Jag hade en period jag jobbade på ett bemanningsföretag. Där gick facket med på saker som försämrade för visso. Och brydde sig ent ens andra frågor visserligen se såg till att man fick lön om man var anställd utan uppsrag. men att man var tvungen att kunna vara redo för att telefonen kunde ringa mellan 7-16 Och man var tvungen att åka iväg. Hur kul skulle det vara att åka iväg kl 16 och jobba i 8h? Andra bemanningsföretag hade att man fick vara redo några timmar på morgonen. Mycket bättre. Då kan man börja slappna av efter dessa timmar. Men inget facket brydde sig.
Ett fackförbund hotade mig och sa antingen är du med oss eller emot oss.
Handels och Konsum har alltid suttit i samma bastu olika eget kollektivavtal. Men det viktigaste facket vägrar hjälpa sina medlemmar om det är en konsumbutik. För dessa gör aldrig fel
Behöver jag säga att jag inte är medlem i något fackförbund?
Skulle jag hamma i trubbel så har jag ganska bra kolla på juridiken. Om inte hjälper finna det jurister som hjälper
Jag kan hålla med om att IF Metall inte har mycket att välja på, de sitter i kläm mellan resten av branschen, som anser att också Tesla, precis som de andra, ska ha samma förutsättningar, dvs kollektivavtal, och en ganska egen-sinnad arbetsgivare och ur det perspektivet är det svårt att se att de egentligen haft så många val.