Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Vänta tills du får höra talas om bankerna, du kommer baxna!
Menar du dom anställdas avgifter till facket eller VD -lön , det finns ingen som är värd över miljoner i lön + bonus i miljonklassen + pensionsinbetalning på flera hundra tusen. Det är bara girighet och inget annat. det går inte att sova mer än i säng, ett tak överhuvudet och äta sig mätt. Som ett slut på detta.
DU KAN INTE TA MED DIG NÅGOT NÄR DU GÅR, finns inga fickor på sista fracken.

Som grädde på moset, så ska dom strejkande få full ersättning för utebliven lön. Beror det på att öka på strejkviljan hos dom som är tveksamma att strejka. Som man märker så finns det en tveksamhet hos en del anställda och det försöker IF nu att med allmosor få med sig dessa. Osökt kan man undra om IF är rädda för att det inte ska bli 100 % uppslutning tro och allt gå lite i stå för dom.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Kikade för nyfikenhets skull in på SEF. Det är gratis medlemskap när man studerar till elektriker antingen på gymnasiet eller vuxenutbildningen. Vi studerade på en högskoleutbildning till Elkonstruktör = full fackavgift. Tydligen helt ok att suga ut 10-15% av inkomsten (som dessutom till 80% bestod av lån) enligt dem.

[länk]
Byggnads skriver på sin sida att högsta svgiften är 762 kr/mån.

Sef skriver att deras avgift är 2,4% av om du har kontrollavgiften. Högsta fasta avgiften är 780 kr/mån. Är det faktiskt 10-15% av inkomsten när man studerar?

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N Niq skrev:

Sef skriver att deras avgift är 2,4% av om du har kontrollavgiften. Högsta fasta avgiften är 780 kr/mån. Är det faktiskt 10-15% av inkomsten när man studerar?
Har inte varit exakt, bara läst om avgifterna på deras hemsidor. Oavsett det med storleken på avgiften, så är summorna som dom tar in astronomiska, så där kan vi nog avsluta en del i det hela med avgifterna.
Klart dom inte vill tappa en säker inkomst.
Sen vet jag inte om det ska dras skatt på ersättningen eller inte.

richardtenggren
Sveriges Ingenjörer tar 265 , Akademikerförbundet 130 för A-kassa,

Redigerat:
N
J jonaserik skrev:
Har inte varit exakt, bara läst om avgifterna på deras hemsidor. Oavsett det med storleken på avgiften, så är summorna som dom tar in astronomiska, så där kan vi nog avsluta en del i det hela med avgifterna.
Klart dom inte vill tappa en säker inkomst.
Sen vet jag inte om det ska dras skatt på ersättningen eller inte.
Nej klart dom inte vill det. Själv tycker jag att 2.4% är mycket. Facket i Finland som jag är medlem i nu tar 1% av din inkomst innan skatt dom sänkte avgiften förra året.

Byggnads i Sverige har fast avgift dock uppdelat i några löneklasser.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Sveriges ingenjörer tar 265 , Akademikerförbundet 130 för A-kassa,
För A-kassa kanske JA, men medlemsavgiten då SEF hade 126 kr månad för A-kassa. Sen har dom kollektivt tecknat en hemförsäkring för alla med Folksam och går inte att avsäga sig.. Då om du har en hemförsäkring utanför facket, så tro inte att det går att få ut dubbla ersättningar. Det finns spärrgränser för ersättning, så det dom vill är att du ska säga upp din försäkring. har du då flera i samma bolag och får rabatt kan den gå om intet. För det kommer från Folksam, att nu har du en försäkring här och det lämpliga är att du har alla försäkringar hos oss.

richardtenggren
J jonaserik skrev:
För A-kassa kanske JA, men medlemsavgiten då SEF hade 126 kr månad för A-kassa. Sen har dom kollektivt tecknat en hemförsäkring för alla med Folksam och går inte att avsäga sig.. Då om du har en hemförsäkring utanför facket, så tro inte att det går att få ut dubbla ersättningar. Det finns spärrgränser för ersättning, så det dom vill är att du ska säga upp din försäkring. har du då flera i samma bolag och får rabatt kan den gå om intet. För det kommer från Folksam, att nu har du en försäkring här och det lämpliga är att du har alla försäkringar hos oss.
Jag vet inte vad du svamlar om, men som ingenjör betalar du alltså 395 kr/mån för fack och a-kassa, oavsett lön. De i chefsposition har troligen Ledarna, tror de är något dyrare, men fortfarande billigt i jämförelse med LO-facken låter det som.

Jag vet inte vad du svamlar om
Svamlar inte ett dugg, bara läsa vad som står för SEF och IF-metall, sen vad andra har för avgifter har jag inte sagt ett dugg om. Så där har du helt fel och den saken kommenterar jag inte eftersom du vet bättre, om andras avgifter. Så det kan du hoppa över.

Varför var du inte medlem i Sveriges Ingenjörer bara? Kostade väl inget vill jag minnas :)
För att jag var elektriker innan och dessutom extra som det under studietiden...

När jag senare började som elkonstruktör blev det Unionen istället. Ett fack som faktiskt inte försökte skinna en.

N Niq skrev:

Jag fick ut drygt 7000kr i studiebidrag och studielån när jag studerade så ja. Vill minnas att det låg runt 6-700kr i avgift då. Hade hyra på 3800kr + lite andra räkningar så veckobudgeten för mat var runt 500:-. Så det var verkligen äta eller betala fackavgift en vecka...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Kanske kan ta outlook-diskussionen i en annan tråd ni två?
För mig är diskussionen avslutad, det var felaktiga påståenden i tråden. 😊

J jonaserik skrev:
om du har en hemförsäkring utanför facket, så tro inte att det går att få ut dubbla ersättningar.
Jo man kan få dubbel ersättning för en skada. Naturligtvis kan man inte få ut mer än vad det skadade är värt.
Om det är bra med fler än en försäkring varierar och "beror på". Och är lite off topic här.

Dubbelförsäkring​

[bild]4 § Om samma intresse har försäkrats mot samma risk hos flera försäkringsbolag, är varje försäkringsbolag ansvarigt mot den försäkrade som om det bolaget ensamt hade meddelat försäkring. Den försäkrade har dock inte rätt till högre ersättning sammanlagt från bolagen än som svarar mot skadan. Överstiger summan av ansvarsbeloppen skadan, fördelas ansvarigheten mellan försäkringsbolagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen.
Källor:
  • 6 kap. 4 § försäkringsavtalslagen
  • [länk]

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Detta var runt 15-16 år sedan men att samtliga som var medlemmar i SEF i klassen (ca. 15st) kände behov av att straffa ut sig är ju talande i sig. Sannolikheten att alla 15st skulle ha ringt/mailat fel är rätt låg ;)

Kvinnan jag pratade med informerade mig personligen om uppsägningstiden och på frågan vad som hände om jag slutade betala fick jag svaret "men så kan du ju inte göra!". "Watch me" blev svaret följt av ett klick i luren.
Vad som hände för så länge sedan har ingen som helst relevans idag.

Nu kan man inte vägras utträde. Vad jag vet har man aldrig kunnat vägras utträde i någon fackförening. Men jag vet inte allt. Däremot kan det finnas uppsägningstid. Betalar man inte sin avgift under en uppsägningstid begår man avtalsbrott. Och skulden kan hamna hos kronofogden.

När man går med i en förening, fack eller vilken annan förening som helst förbinder man sig att följa föreningens stadgar. Där står vad som gäller vid utträde. Passar inte stadgarna får man helt enkelt "skylla sig själv" om man trots det går med, betalar avgift och därmed accepterar. Att föreningen följer sina stadgar är inte det minsta konstigt. Allt annat vore olagligt.

För sakens skull så kan det vara värt att påpeka att det är lagligt med livstids medlemsskap, samt att det förekommer i vissa föreningar. T.ex. Svenska Akademien. Vad jag vet dock inte i några svenska fackföreningar.

O O skrev:
När man går med i en förening, fack eller vilken annan förening som helst förbinder man sig att följa föreningens stadgar. Där står vad som gäller vid utträde. Passar inte stadgarna får man helt enkelt "skylla sig själv" om man trots det går med, betalar avgift och därmed accepterar. Att föreningen följer sina stadgar är inte det minsta konstigt. Allt annat vore olagligt.

För sakens skull så kan det vara värt att påpeka att det är lagligt med livstids medlemsskap, samt att det förekommer i vissa föreningar. T.ex. Svenska Akademien. Vad jag vet dock inte i några svenska fackföreningar.
Svenska fackföreningar är inga anhängare av frivillighet. De har tidigare tillämpat kollektivanslutning och fram till 1990 blev alla LO-medlemmar per automatik medlemmar i Socialdemokraterna.

• Gilla
SC Aero och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.