717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nu tycker jag du går lite för långt. Om vi bortser från nomentakluren (tjänstemän och tjänstepension kontra arbetare) så ogillar jag när man ställer grupper mot varandra på det där sättet. Det finns naturligtvis ett värde/funktion i det en snickare eller verkstadsarbetare gör lika mycket som det en tjänsteman på ett kontor. Båda behövs och bör därför inte ställas mot varandra.AndersMalmgren skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är svårt med mätbara mål inom många yrken, men det innebär inte att det inte går. De lär ju mätas på något sätt redan idag. Sedan är det ju faktisk lite upp till den anställde som vill ha bättre villkor/lön att på något sätt visar varför.Alfredo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Det är för lite skillnader redan i lön mellan arbetare och tjänstemän. Ska de få våra förmåner också. Snart ska de väl ha privat sjukvårdsförsäkring ocksåS Styrman_jansson skrev:Nu tycker jag du går lite för långt. Om vi bortser från nomentakluren (tjänstemän och tjänstepension kontra arbetare) så ogillar jag när man ställer grupper mot varandra på det där sättet. Det finns naturligtvis ett värde/funktion i det en snickare eller verkstadsarbetare gör lika mycket som det en tjänsteman på ett kontor. Båda behövs och bör därför inte ställas mot varandra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Arbetare och tjänstemän har för lika löner efter skatt pga det inhumana skattetrycket. Det jämnar ut sig lite om man trixar med förmåner men det är fortfarande snedvridetN Niq skrev:
Ok men det är ju fortfarande tillgång o efterfrågan som styr löner och förmåner.AndersMalmgren skrev:
Så tycker du då att vi ska ha lagar som reglerar vilka förmåner en arbetsgivare får ge till anställda med olika anställningsformer?
Renoverare
· Stockholm
· 20 265 inlägg
Nej, det ska vara helt fritt. Därför jag inte gillar facket. Men på en frisk marknad tjänar arbetare långt under tjänstemän just pga efterfråganN Niq skrev:
Redigerat: