Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
K kurlakarl skrev:
För att arbetare är knappt vatten värda för lille Anders med sitt stora ego, har du inte läst några tidigare inlägg i tråden?
Jodå. Men det är alltid intressant att se vad Anders har för svar. Om han alls svarar. Han brukar låta bli eller byta ämne om han inte har något svar
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tjänstepension är en förmån till tjänstemän, inget som arbetare ska avnjuta. De får nöja sig med den allmänna.
Nu tycker jag du går lite för långt. Om vi bortser från nomentakluren (tjänstemän och tjänstepension kontra arbetare) så ogillar jag när man ställer grupper mot varandra på det där sättet. Det finns naturligtvis ett värde/funktion i det en snickare eller verkstadsarbetare gör lika mycket som det en tjänsteman på ett kontor. Båda behövs och bör därför inte ställas mot varandra.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Hur applicerar du den metoden på ett justitieråd eller på en stridspilot? Jag ser vissa svårigheter men det kanske är enklare än vad jag tror...
Det är svårt med mätbara mål inom många yrken, men det innebär inte att det inte går. De lär ju mätas på något sätt redan idag. Sedan är det ju faktisk lite upp till den anställde som vill ha bättre villkor/lön att på något sätt visar varför.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan ju se att bolaget har 2,662 miljoner i lönekostander. Tror du jag är så dum att jag skulle ta ut 2,7 miljoner i lön i ett land med de högsta marginalskatterna i världen?
Ja, det tror jag att du är😉
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tycker du inte?

”Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.”
Bytte halmgubben namn till dockan nu?
 
J JohanLun skrev:
Ska någon tipsa Metall om Anders företag, eller kanske vi kan lämna den biten ur denna tråden? Tycker det nu handlar mer om Anders och hans pappas företag än om Teslas blockad.
Inte metall utan akademikerna😂
 
S Styrman_jansson skrev:
Nu tycker jag du går lite för långt. Om vi bortser från nomentakluren (tjänstemän och tjänstepension kontra arbetare) så ogillar jag när man ställer grupper mot varandra på det där sättet. Det finns naturligtvis ett värde/funktion i det en snickare eller verkstadsarbetare gör lika mycket som det en tjänsteman på ett kontor. Båda behövs och bör därför inte ställas mot varandra.
Det är för lite skillnader redan i lön mellan arbetare och tjänstemän. Ska de få våra förmåner också. Snart ska de väl ha privat sjukvårdsförsäkring också :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är för lite skillnader redan i lön mellan arbetare och tjänstemän. Ska de få våra förmåner också. Snart ska de väl ha privat sjukvårdsförsäkring också :)
Brukar du inte förespråka tillgång/efterfrågan?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är för lite skillnader redan i lön mellan arbetare och tjänstemän. Ska de få våra förmåner också. Snart ska de väl ha privat sjukvårdsförsäkring också :)
Det är väl tillgång och efterfrågan som styr löner och förmåner?
 
L lat skrev:
Och det gäller inte nuvarande marionettregering & dess "puppetmaster"?
Att sammarbeta i frågor man tycker lika i är så riksdagen är tänkt fungera. Inte exempel på maktfullkomlighet
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är väl tillgång och efterfrågan som styr löner och förmåner?
Ja och nej. Det styr bruttolönen, inte nettolönen.

Det är därför man i Sverige får pilla med löneväxlingar mer semester och andra förmåner istället för ren lön.
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja och nej. Det styr bruttolönen, inte nettolönen.
Ja och det är väl bruttolönen man brukar gå efter när man jämför löner. Sen så brukar förmåner också styras av tillgång och efterfrågan
 
N Niq skrev:
Ja och det är väl bruttolönen man brukar gå efter när man jämför löner. Sen så brukar förmåner också styras av tillgång och efterfrågan
Arbetare och tjänstemän har för lika löner efter skatt pga det inhumana skattetrycket. Det jämnar ut sig lite om man trixar med förmåner men det är fortfarande snedvridet
 
N
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Arbetare och tjänstemän har för lika löner efter skatt pga det inhumana skattetrycket. Det jämnar ut sig lite om man trixar med förmåner men det är fortfarande snedvridet
Ok men det är ju fortfarande tillgång o efterfrågan som styr löner och förmåner.

Så tycker du då att vi ska ha lagar som reglerar vilka förmåner en arbetsgivare får ge till anställda med olika anställningsformer?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ok men det är ju fortfarande tillgång o efterfrågan som styr löner och förmåner.

Så tycker du då att vi ska ha lagar som reglerar vilka förmåner en arbetsgivare får ge till anställda med olika anställningsformer?
Nej, det ska vara helt fritt. Därför jag inte gillar facket. Men på en frisk marknad tjänar arbetare långt under tjänstemän just pga efterfrågan
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.