Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
Konstigt nog klarar dom flesta företagen i Sverige sig utan att göra så.

Häromkring har funnits några företag som haft allt i olika bolag och sagt upp alla när det passat dom. Dom har alla gått i konkurs för dom bra arbetarna har bara gått vidare till andra arbetsgivare. Så dom enda dom lyckats anställa på nytt var dom som inte var så duktiga.
Ett lysande exempel på att kollektivavtal inte är enda sättet att bli av med taskiga arbetsgivare ;)
 
N
S Styrman_jansson skrev:
Tror du får läsa mitt inlägg igen, men jag repeterar; "ett avtal anpassat till just dig och det du värderar". Eftersom du värderar kollektivavtal så högt så är du naturligtvis fri att ingå i ett dylikt avtal. Helt enligt med avtalsfriheten.

Sedan vänder jag mig starkt emot att anpassningar till olika personer skulle röra sig av hänsynslös egoism. Det gör vi ju genomgående i samhället idag genom t.ex. tillgänglighet, särskolor o.d. Därför anser jag att det är dags att även det arkaiska systemet med kollektivavtal bör uppluckras och facken inse att "one size" inte passar alla. Vad har t.ex. en person med Downs syndrom för nytta av pensionsavsättningar? Skydd för efterlevande för en ensamstående utan barn?
En anpassat avtal med mer relevanta förmåner än kollektivavtal torde kunna klassas som mer medmänskligt än ett kollektivavtal med förmåner som de aldrig kommer kunna nyttja. Det senare ter sig då snarare som en grym påminnelse om något de aldrig kommer få.
Företag kan ju också teckna hängavtal som det går att anpassa.
 
N Niq skrev:
Företag kan ju också teckna hängavtal som det går att anpassa.
Nja. Jag är inte helt inläst på hängavtal men av det jag läst verkar det vara rätt mycket mer kostsamt än kollektivavtal ur nästan alla aspekter.
Men möjligheten kanske finns att där att slopa vissa villkor till förmån för andra?
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Ett lysande exempel på att kollektivavtal inte är enda sättet att bli av med taskiga arbetsgivare ;)
Det finns andra exempel där företagen är framgångsrika och rundar både anställningsskydd och kollektivavtal. Det är inom konsultvärlden inte direkt ovanligt med ”F-skattare”, ingen anställning i lagens mening, ingen LAS utan bara ett avtal mellan två företag. Det är mycket vanligt att konsultbolag med 35-40 ”anställda” i själva verket bara har 3-4 anställda.

Det är inte heller likställt med att avsaknaden av kollektivavtal eller viljan att inte ha det per automatik betyder att företaget är en bandit och slavdrivare.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Jag är inte helt inläst på hängavtal men av det jag läst verkar det vara rätt mycket mer kostsamt än kollektivavtal ur nästan alla aspekter.
Men möjligheten kanske finns att där att slopa vissa villkor till förmån för andra?
Jag kan inte det så noga heller men troligtvis blir det dyrare om man inte använder sig av rabatter som ges till stora grupper. Samt att det blir en kostnad att skriva och förhandla fram ett. Men den kostnaden uppkommer ju oavsett om man erbjuder samma eller bättre förmåner utan kollektivavtal.

Jag håller sedan med dig om att det borde gå att göra mera anpassade avtal. Globalisering gör att man inte bara kan utgå från ett land.

Nu är det längesedan jag hade med svenska fack att göra. Men min uppfattning är att dom verkar ha fastnat. Dom finska fackförbunden har varit tvungna och villiga att anpassa sig bättre och tidigare än dom svenska. Mycket pga att det är så nära och lätt för bla ester och tidigare ryssar att komma hit.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har träffat på en hel del genom åren vill jag lova, som konsult får man ju se väldigt många bolag genom åren. Pappsens bolag var självklart inte anslutet.
Men om han varit det skulle han kanske inte haft problem med anställda
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Du får nog precisera vilken sorts konkurrens du avser.
Vilken konkurrens avser du? Konkurrens om jobb? Konkurrens mellan produkter/tjänster?

(Städaren som jag mötte på jobbet nu på morgonen kom för övrigt från Skåne, vilket iofs vissa anser är ett annat land ;) )
Kan man inte bo i skåne om man kommer från ett annat land?

Eller tror du städaren pendlar från Malaysia varje dag.

Så urbota dum trodde jag inte att du var.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jo det är ju precis det det indirekt gör i och med att det förutsätter att samma uppsättning villkor är lika förmånliga för alla. Ungefär som att du skulle köpa jeans i en butik och det finns en storlek för det har textilföretagen och facket kommit överens om att det bäst för alla.
Antar att du bara spelar dum nu eller var det så att du såg din egen spegelbild när du träffade städaren i morse från tredje världen och bosatt i Skåne.😉

Kollektivavtalet ger ett grundläggande skydd för arbetstagaren
 
S Styrman_jansson skrev:
Nja. Jag är inte helt inläst på hängavtal men av det jag läst verkar det vara rätt mycket mer kostsamt än kollektivavtal ur nästan alla aspekter.
Men möjligheten kanske finns att där att slopa vissa villkor till förmån för andra?
Vad är det för fel med kollektivavtal som ger ett grundskydd för de anställda?

En lägsta lön för att anställda ska kunna leva ett drägligt liv utan att tära på statens resurser, är de inte värda det?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kan man inte bo i skåne om man kommer från ett annat land?

Eller tror du städaren pendlar från Malaysia varje dag.

Så urbota dum trodde jag inte att du var.
Det är uppenbart att du medveten försöker misstolka det jag skriver. Kanske skriver du i affekt eller så tryter argumenten. Jag lämnar det där och önskar dig välgång i framtiden.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
En lägsta lön för att anställda ska kunna leva ett drägligt liv utan att tära på statens resurser, är de inte värda det?
Men kan du sluta med dina halmgubbar? Ingen påstår eller argumenterar för att man ska slopa kollektivavtal för att de anställda ska få det sämre, vi vill att det ska vara flexibelt från båda håll. Är ju ingen idé att ta den här diskussionen om du hittar på egna argument som du svarar på.
 
  • Gilla
swe.jocke och 5 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Men det kallas utveckling.

Du och ditt DNA verkar ha en snedvriden människosyn och kan inte känna empati med andra människor utan ditt DNA har lärt dig att hata alla andra. Tycker synd om dina barn.

Att ditt bolag har 2 anställda (du o din sambo) efter 7 år är ju knappast utveckling men å andra sidan har ni ju fastnat i barndom med att ladda vapen i tv spel.
Du kan ju se att bolaget har 2,662 miljoner i lönekostander. Tror du jag är så dum att jag skulle ta ut 2,7 miljoner i lön i ett land med de högsta marginalskatterna i världen?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men kan du sluta med dina halmgubbar? Ingen påstår eller argumenterar för att man ska slopa kollektivavtal för att de anställda ska få det sämre, vi vill att det ska vara flexibelt från båda håll. Är ju ingen idé att ta den här diskussionen om du hittar på egna argument som du svarar på.
Det där är inte på något sätt definitionen av en halmgubbe.
 
  • Haha
Putte 9497
  • Laddar…
JanneJanne123
F fsn skrev:
Det där är inte på något sätt definitionen av en halmgubbe.
Tycker du inte?

”Halmdockan består i att debattören först bygger en nidbild av motståndarens åsikter och argument och sedan argumenterar mot denna nidbild.”
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har förövrigt jobbat som leverantör åt flera stora fackförbund och mängden korruption som pågår innanför de fackliga väggarna är hårresande. Det sköts såklart snyggt, med tjänster och gentjänster och kliar du min rygg kliar jag din, men i slutändan är det korruption det handlar om. Se tex på Baudins våning i centrala Stockholm, de där organisationerna vill jag inte ta i med tång.

Jag kan se att de historiskt fyllde en funktion, men idag är det bara korruption.
Jag kan bara bekräfta din bild. Jag har konsultat åt ett av de större privata fackföreningar i Sverige samt ett LO-fack.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.