717 538 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ett lysande exempel på att kollektivavtal inte är enda sättet att bli av med taskiga arbetsgivareN Niq skrev:Konstigt nog klarar dom flesta företagen i Sverige sig utan att göra så.
Häromkring har funnits några företag som haft allt i olika bolag och sagt upp alla när det passat dom. Dom har alla gått i konkurs för dom bra arbetarna har bara gått vidare till andra arbetsgivare. Så dom enda dom lyckats anställa på nytt var dom som inte var så duktiga.
Företag kan ju också teckna hängavtal som det går att anpassa.S Styrman_jansson skrev:Tror du får läsa mitt inlägg igen, men jag repeterar; "ett avtal anpassat till just dig och det du värderar". Eftersom du värderar kollektivavtal så högt så är du naturligtvis fri att ingå i ett dylikt avtal. Helt enligt med avtalsfriheten.
Sedan vänder jag mig starkt emot att anpassningar till olika personer skulle röra sig av hänsynslös egoism. Det gör vi ju genomgående i samhället idag genom t.ex. tillgänglighet, särskolor o.d. Därför anser jag att det är dags att även det arkaiska systemet med kollektivavtal bör uppluckras och facken inse att "one size" inte passar alla. Vad har t.ex. en person med Downs syndrom för nytta av pensionsavsättningar? Skydd för efterlevande för en ensamstående utan barn?
En anpassat avtal med mer relevanta förmåner än kollektivavtal torde kunna klassas som mer medmänskligt än ett kollektivavtal med förmåner som de aldrig kommer kunna nyttja. Det senare ter sig då snarare som en grym påminnelse om något de aldrig kommer få.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja. Jag är inte helt inläst på hängavtal men av det jag läst verkar det vara rätt mycket mer kostsamt än kollektivavtal ur nästan alla aspekter.N Niq skrev:
Men möjligheten kanske finns att där att slopa vissa villkor till förmån för andra?
Det finns andra exempel där företagen är framgångsrika och rundar både anställningsskydd och kollektivavtal. Det är inom konsultvärlden inte direkt ovanligt med ”F-skattare”, ingen anställning i lagens mening, ingen LAS utan bara ett avtal mellan två företag. Det är mycket vanligt att konsultbolag med 35-40 ”anställda” i själva verket bara har 3-4 anställda.S Styrman_jansson skrev:
Det är inte heller likställt med att avsaknaden av kollektivavtal eller viljan att inte ha det per automatik betyder att företaget är en bandit och slavdrivare.
Jag kan inte det så noga heller men troligtvis blir det dyrare om man inte använder sig av rabatter som ges till stora grupper. Samt att det blir en kostnad att skriva och förhandla fram ett. Men den kostnaden uppkommer ju oavsett om man erbjuder samma eller bättre förmåner utan kollektivavtal.S Styrman_jansson skrev:
Jag håller sedan med dig om att det borde gå att göra mera anpassade avtal. Globalisering gör att man inte bara kan utgå från ett land.
Nu är det längesedan jag hade med svenska fack att göra. Men min uppfattning är att dom verkar ha fastnat. Dom finska fackförbunden har varit tvungna och villiga att anpassa sig bättre och tidigare än dom svenska. Mycket pga att det är så nära och lätt för bla ester och tidigare ryssar att komma hit.
Kan man inte bo i skåne om man kommer från ett annat land?S Styrman_jansson skrev:
Eller tror du städaren pendlar från Malaysia varje dag.
Så urbota dum trodde jag inte att du var.
Antar att du bara spelar dum nu eller var det så att du såg din egen spegelbild när du träffade städaren i morse från tredje världen och bosatt i Skåne.😉S Styrman_jansson skrev:
Kollektivavtalet ger ett grundläggande skydd för arbetstagaren
Vad är det för fel med kollektivavtal som ger ett grundskydd för de anställda?S Styrman_jansson skrev:
En lägsta lön för att anställda ska kunna leva ett drägligt liv utan att tära på statens resurser, är de inte värda det?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det är uppenbart att du medveten försöker misstolka det jag skriver. Kanske skriver du i affekt eller så tryter argumenten. Jag lämnar det där och önskar dig välgång i framtiden.P Putte 9497 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Men kan du sluta med dina halmgubbar? Ingen påstår eller argumenterar för att man ska slopa kollektivavtal för att de anställda ska få det sämre, vi vill att det ska vara flexibelt från båda håll. Är ju ingen idé att ta den här diskussionen om du hittar på egna argument som du svarar på.P Putte 9497 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 273 inlägg
Du kan ju se att bolaget har 2,662 miljoner i lönekostander. Tror du jag är så dum att jag skulle ta ut 2,7 miljoner i lön i ett land med de högsta marginalskatterna i världen?P Putte 9497 skrev:Men det kallas utveckling.
Du och ditt DNA verkar ha en snedvriden människosyn och kan inte känna empati med andra människor utan ditt DNA har lärt dig att hata alla andra. Tycker synd om dina barn.
Att ditt bolag har 2 anställda (du o din sambo) efter 7 år är ju knappast utveckling men å andra sidan har ni ju fastnat i barndom med att ladda vapen i tv spel.
Det där är inte på något sätt definitionen av en halmgubbe.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag kan bara bekräfta din bild. Jag har konsultat åt ett av de större privata fackföreningar i Sverige samt ett LO-fack.JanneJanne123 skrev:
Har förövrigt jobbat som leverantör åt flera stora fackförbund och mängden korruption som pågår innanför de fackliga väggarna är hårresande. Det sköts såklart snyggt, med tjänster och gentjänster och kliar du min rygg kliar jag din, men i slutändan är det korruption det handlar om. Se tex på Baudins våning i centrala Stockholm, de där organisationerna vill jag inte ta i med tång.
Jag kan se att de historiskt fyllde en funktion, men idag är det bara korruption.