715 570 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej det är sannolikt synkat med den amerikanska debatten.Jonatan79 skrev:
https://edition.cnn.com/2023/10/12/business/tesla-union-uaw-strike/index.html
Jag tror inte Elon Musk viker ner sig.
Får ju hoppas att de inte ligger under avtalets löner. För då hade de nog inte varit en enda av de som sagt att de var nöjda, för avtalets lägsta lön för en bilmekaniker var ju löjligt låg.Fairlane skrev:
Det står iofs inte att de ligger lägre än avtalet utan att de ligger under snittet i branchen. En anledning kan vara att de anställda är yngre och därför har en lägre lön. De kan ha både under branschsnitt och samtidigt högre än jämnåriga i branchen och över avtal. Att facket inte skriver "under avtal" utan "lägre än genomsnittet i motorbranchavtalet" ger en hint tycker jag. Om lönerna legat under avtal så hade maan garanterat skrivit det.
Nej, så är det inte. För att hålla undan politisk klåfingrighet och de stela system en lagreglerad arbetsmarknad innebär så har vi ett system som bygger på kollektivavtal. Om Tesla får bryta med det så sitter vi snart med politiskt dikterade villkor på arbetsmarknaden. Det här handlar nog mer om principer än arbetarnas villkor. Att försvara modellen.anders07 skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 014 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 014 inlägg
Nej, man kan inte tvinga en arbetsgivare att teckna kollektivavtal, men de fackanslutna kan via facket ta stridsåtgärder mot dig som arbetsgivare för att få dig att göra det, men det finns inget lagkrav eller förordning som skulle tvinga en arbetsgivare till det.D Daniel 109 skrev:Nej, så är det inte. För att hålla undan politisk klåfingrighet och de stela system en lagreglerad arbetsmarknad innebär så har vi ett system som bygger på kollektivavtal. Om Tesla får bryta med det så sitter vi snart med politiskt dikterade villkor på arbetsmarknaden. Det här handlar nog mer om principer än arbetarnas villkor. Att försvara modellen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 008 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 008 inlägg
Fråga Elon.N Nalleman64 skrev:
Jag antar att man får exportera sina fordon om det inte poppar upp fristående verkstäder typ som Grufman bil.
Ingen kommer att sakna dom, så låt dom dra med sin skit och medeltida inställning till rimliga arbetsvillkor för sina anställda.S sinuslinus skrev:
Shit happens, men det är väl knappast någon nyhet hur Tesla har betett sig mot sina anställda, så köper man en Tesla får man väl ta den risken?N Nalleman64 skrev:
Har jag sagt att det finns en lag? Jag sa ju att det är väldigt lite lagar just gör att modellen accepterats. Det kommer säkerligen att bli ändring på det om Tesla vinner den här striden.anders07 skrev:
Tycker det är fullt rimligt att kräva kollektivavtal, jobbar själv på ett företag som startades som svenskt med goda villkor och frikostig ersättning, men köptes upp av amerikansk koncern. Amerikansk VD tillsattes som körde sitt invanda US race med publika utskällningar och omotiverade krav på övertid för att nå målen samt diverse hot som strider mot svensk arbetsrätt. Ganska enkelt uträknat så blev folk som var vana att behandlas som rockstars rätt snea på detta och bildade snabbt en fackklubb och krävde kollektivavtal med reglerad övertidsersättning osv. Detta var precis före min tid så vet inte om VDn frivilligt tog ett flyg hem över Atlanten eller om det var så uppenbart för ledningen att det inte fanns något lokalt förtroende kvar för honom att han fick kicken.
Finns inget som hindrar att man har bättre villkor än kollektivavtalet, vilket vi nog haft med råge alla år utom ett då alla andra delar av koncernen fick lönestopp men vårt kollektivavtal krävde minst 2.8% eller vad det nu var. (Kan ju tillägga att även detta år gick bolaget med bra vinst bara inte lika mycket som börsen tyckte)
Så om jag inte äger företaget själv så skulle jag absolut kräva kollektivavtal, speciellt om det är ett börsnoterat företag, då vinst till ägarna alltid kommer vara det viktigaste. Som arbetstagare är du aldrig mer än en siffra i det stora, du må behandlas väl när det går bra men vänder vinden går det inte att ta något för givet utan avtal.
Finns inget som hindrar att man har bättre villkor än kollektivavtalet, vilket vi nog haft med råge alla år utom ett då alla andra delar av koncernen fick lönestopp men vårt kollektivavtal krävde minst 2.8% eller vad det nu var. (Kan ju tillägga att även detta år gick bolaget med bra vinst bara inte lika mycket som börsen tyckte)
Så om jag inte äger företaget själv så skulle jag absolut kräva kollektivavtal, speciellt om det är ett börsnoterat företag, då vinst till ägarna alltid kommer vara det viktigaste. Som arbetstagare är du aldrig mer än en siffra i det stora, du må behandlas väl när det går bra men vänder vinden går det inte att ta något för givet utan avtal.
Redigerat:
Tolkade ditt svar som att det gick att tvinga fram kollektivavtal, så jag ville förtydliga att det inte finns någon möjlighet till det.D Daniel 109 skrev:
Sen kan ju i praktiken ett fackförbund göra det genom stridsåtgärder, vilket ju är helt galet, och om någon ny lag ska stiftas borde det vara mot fackförbund och sabotage...
Det är just det facket försöker med. Tvinga fram ett avtal, om det inte fanns någon möjlighet skulle de nog inte försöka.