Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Tystnadsplikt om att prata visa sitt avtal är inte ok som Tesla verkar ha i sina avtal..

Men återigen är du så missnöjd engagera dig politiskt istället för att sitta här och smutskasta och döma ut ett fungerande system..
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Drivisen Drivisen skrev:
Politikerna får väl bestämma sig
Ja, lustigt hur SDs retorik plötsligt hörs från vänsterhåll istället.
 
  • Gilla
  • Haha
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tystnadsplikt om att prata visa sitt avtal är inte ok som Tesla verkar ha i sina avtal..
Och det kommer man inte åt med KA. Det förekommer frekvent även bland företag med KA.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Och det kommer man inte åt med KA. Det förekommer frekvent även bland företag med KA.
Det man åstadkommer med KA är ett kollektivt avtal, de anställda får tillgång till kvalificerad representation och det ger de en starkare ställning i diskussioner med arbetsgivaren, detsamma gäller åt andra hållet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Det man åstadkommer med KA är ett kollektivt avtal, de anställda får tillgång till kvalificerad representation och det ger de en starkare ställning i diskussioner med arbetsgivaren, detsamma gäller åt andra hållet.
Eller så kan arbetstagaren vara med i facket, samma effekt för just "representationen".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eller så kan arbetstagaren vara med i facket, samma effekt för just "representationen".
Inte riktigt, då är det en i taget, mer effektivt och strukturerat med ett KA, det är smidigaste lösningen.
 
D djac skrev:
Det man åstadkommer med KA är ett kollektivt avtal, de anställda får tillgång till kvalificerad representation och det ger de en starkare ställning i diskussioner med arbetsgivaren, detsamma gäller åt andra hållet.
Och då blir det kollektiv lönesättning 🫣
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D
J Jeppson skrev:
Och då blir det kollektiv lönesättning 🫣
Haha, nej varför tror du det?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Börjar inte sympatiåtgärderna gå lite väl långt nu ?
Nu kommer laddstattionerna långsamt förfalla också iom att de inte kan servas !

[länk]

Det drabbar då inte bara Teslaägare utan alla elbilsägare (som ju nuförtiden kan ladda där).
Hur långt kan facken dra detta ?

I teorin: Kan dom blockera alla mackar också om en konflikt skulle uppstå som skulle innbära att tex inte pumpar kan recertifieras regelbundet ?
Tror inte det är någon större risk. Finns ju massvis med godhjärtade elektriker som valt att stå utanför kollektivavtalen och facket. Nu belönas dom med lite mindre konkurrens på marknaden
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det man åstadkommer med KA är ett kollektivt avtal, de anställda får tillgång till kvalificerad representation och det ger de en starkare ställning i diskussioner med arbetsgivaren, detsamma gäller åt andra hållet.
Och även potentiellt varslad…
 
D djac skrev:
Haha, nej varför tror du det?
Klart det till viss del blir kollektiv lönesättning. Det vet jag av erfarenhet. ”Potten” gäller. Ska någon ha mer blir det på bekostnad av någon annan.
 
  • Gilla
hemix och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Klart det till viss del blir kollektiv lönesättning. Det vet jag av erfarenhet. ”Potten” gäller. Ska någon ha mer blir det på bekostnad av någon annan.
Det är det redan, ett företag som Tesla har strukturer runt lönesättningen. Du får betala vad du vill även med KA, möjligtvis blir det för några företag lite mer strukturerat men för ett av Teslas storlek så finns garanterat dessa rutiner redan på plats.
 
D djac skrev:
Det är det redan, ett företag som Tesla har strukturer runt lönesättningen. Du får betala vad du vill även med KA, möjligtvis blir det för några företag lite mer strukturerat men för ett av Teslas storlek så finns garanterat dessa rutiner redan på plats.
Jovisst. Men som arbetsgivare får man ju det superbra argumentet att löneökningen redan är ”avtalad” som facket så fint säger i reklamen ;) Förhandlingen är klar och löneökningen satt. Därav kallas det ”lönesamtal” och inte ”löneförhandling” när man drar detta med personalen…
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst. Men som arbetsgivare får man ju det superbra argumentet att löneökningen redan är ”avtalad” som facket så fint säger i reklamen ;) Förhandlingen är klar och löneökningen satt. Därav kallas det ”lönesamtal” och inte ”löneförhandling” när man drar detta med personalen…
Jag tror att det möjligtvis är en fråga om att ord byts ut, har lång erfarenhet av amerikanska företag utan KA och det är detsamma. Man sätter ett löneutrymme i budgeten för kommande år, sen bryts det ner över grupper, geografier. osv, till sist meddelas individen resultatet, alla eventuella förhandlingar är chimärer.

Avvikelser hanteras löpande men de årliga påökningarna är inte mer magiska än så.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror att det möjligtvis är en fråga om att ord byts ut, har lång erfarenhet av amerikanska företag utan KA och det är detsamma. Man sätter ett löneutrymme i budgeten för kommande år, sen bryts det ner över grupper, geografier. osv, till sist meddelas individen resultatet, alla eventuella förhandlingar är chimärer.

Avvikelser hanteras löpande men de årliga påökningarna är inte mer magiska än så.
Ska man få bra löneökning och/eller befordran gäller det att chefens chef, eller ännu hellre chefens chefs chef vet vem du är och tycker du gör ett bra jobb, för alla andra så är det snittet plus/minus någon enstaka procentenhet i min erfarenhet. (Så håller alltså med dig)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.