Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Jag tror att det möjligtvis är en fråga om att ord byts ut, har lång erfarenhet av amerikanska företag utan KA och det är detsamma. Man sätter ett löneutrymme i budgeten för kommande år, sen bryts det ner över grupper, geografier. osv, till sist meddelas individen resultatet, alla eventuella förhandlingar är chimärer.

Avvikelser hanteras löpande men de årliga påökningarna är inte mer magiska än så.
Javisst budgeteras det för ett visst löneutrymme. Men facket ger ju arbetsgivaren ett tokbra argument för minsta möjliga löneökning ;)
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst budgeteras det för ett visst löneutrymme. Men facket ger ju arbetsgivaren ett tokbra argument för minsta möjliga löneökning ;)
Hänger väl starkt ihop med att det även är ett väldigt starkt argument för den arbetsgivare som får mindre än snittet, dvs "Varför får jag mindre än vad facket avtalat?", vilket gör det svårare att ge underpresterande lägre ökningar (eftersom det blir väldigt tydligt), vilket i sin tur lämnar mindre över av potten till att belöna de som gjort bra ifrån sig. Helt enkel, lönerna dras ihop mot mitten.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Mats-S
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Finns ju massvis med godhjärtade elektriker som valt att stå utanför kollektivavtalen och facket.
njae ... elektrikerna har traditionellt en ganska stor anslutningsgrad till facket, och är kända för att vara lojala när det gäller konflikter, så "massvis" tror jag du får revidera till några.
 
N
S Styrman_jansson skrev:
Jovisst. Men som arbetsgivare får man ju det superbra argumentet att löneökningen redan är ”avtalad” som facket så fint säger i reklamen ;) Förhandlingen är klar och löneökningen satt. Därav kallas det ”lönesamtal” och inte ”löneförhandling” när man drar detta med personalen…
Om man som arbetsgivare vill ha kvar sina arbetstagare i en tid när det är brist på arbetskraft gäller det ju att skapa en miljö dom trivs i och betala en konkurrenskraftig lön oavsett om man har kollektivavtal eller inte.
Kollektivavtal förhindrar lönedumpning när det är brist på arbete.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är det inte. Även om det härfallet fungerar dåligt så anser jag att den modell vi haft fungerat bra.
A ajn82 skrev:
Hänger väl starkt ihop med att det även är ett väldigt starkt argument för den arbetsgivare som får mindre än snittet, dvs "Varför får jag mindre än vad facket avtalat?", vilket gör det svårare att ge underpresterande lägre ökningar (eftersom det blir väldigt tydligt), vilket i sin tur lämnar mindre över av potten till att belöna de som gjort bra ifrån sig. Helt enkel, lönerna dras ihop mot mitten.
Jag begriper inte riktigt hur det kan ses som ett problem att det finns en bestämd minimisnittökning som är känt för alla.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag begriper inte riktigt hur det kan ses som ett problem att det finns en bestämd minimisnittökning som är känt för alla.
Vad är minimisnitt? Antingen är det snitt, eller minimum?

Oftast är det väl så att de förhandlas fram ett snitt, vilken sen då direkt översätts till företagets budget, dvs det verkliga snittet kommer att sammanfalla med det förhandlade.

Sen kan det centralt såklart förhandlas minimum ökningar också, men som närmsta chef är det troligen jobbigare att ge 2% ökning när det kommunicerats att snittet är 3% än vad det hade varit "i blindo". Min uppfattning hur det utspelar sig i praktiken är att om det är 3% ökning i snitt så blir det 10 st som får 2.9% och en som får 4% som tack för ett extra bra arbete.
(och alla 11 är missnöjda)
 
Redigerat:
Nissens
S Styrman_jansson skrev:
Det är uppenbart att du styrs av känslor, ideologi och rätt ensidig information snarare än fakta.

Ideologi i sig behöver nödvändigtvis inte vara något negativt men behöver någon form av fakta att stå på. De källor du länkar till är i princip partiska och den fakta de kan innehålla blir svår att skilja från känslor och därför lättare att ifrågasätta.

Ska vi fortsätta med känslor kan jag säga att det är förkastligt hur en intresseorganisation genom maffiametoder kan ställa sig ovan lagen samt slänga sina egna skötsamma medlemmar framför tåget genom att få dem varslade genom sympatiåtgärder.
Det du kan fundera över är varför Tesla försöker undvika kollektivavtal. På ett eller annat sätt förlorar Testa på ett sådant. Du kan vara säker på att det betyder att arbetstagarna förlorar på att det inte finns något kollektivavtal.

Alla här pratar lön och föräldraersättning, men hur är det med pensionsavsättningar, turregler, försäkringar etc?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Vad är minimisnitt? Antingen är det snitt, eller minimum?
Den lägst tillåtna snittökning av lönen.
 
D Daniel 109 skrev:
Den lägst tillåtna snittökning av lönen.
Hur är det ett snitt? En minimum ökning är en faktiskt minsta ökning av lönen, vad skulle snittet vara beräknat över?
 
Snittet är medlet av löneökningar. Det är snittet som har en lägst tillåten nivå enligt avtalet.
 
D Daniel 109 skrev:
Snittet är medlet av löneökningar. Det är snittet som har en lägst tillåten nivå enligt avtalet.
Jaha, du pratar om den förhandlade snittökningen.

Är företaget villigt att ge mer än den överenskomna snitthöjningen så var ju förhandlingen meningslös, så att referera till det som ett minimum för snitthöjningen för att indikera att det i teorin är möjligt för företaget att ge mer blir missvisande, när det i praktiken är ett fixt nummer där parterna mötts efter förhandling.
 
Redigerat:
JanneJanne123
D djac skrev:
Oj, vilka starka känslor, i sammanhanget känns de helt oproportionerliga, det pågår mycket tråkigt just nu som måste anses kränka mänskligheten mer än LO.
Låt mig påminna dig om min historik här, jag har varit leverantör av mjukvara till flera fackförbund tidigare i min karriär och har sett hur det fungerar på insidan och det är inte vackert.
 
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Rejäl skrev:
Om opinionen mot facket hade vart stor så borde det märkts i någon form i samhället..
Varför är inte fikarummen bevis i någon riktning det är ju vanliga människors åsikter?
Jag tror du och jag rör oss i lite olika kretsar. Där jag rör mig är man generellt sett negativ till fackförbund och i dina kretsar är det tvärt om. Ur ett statistiskt perspektiv är det dock inte speciellt representativt med två mätpunkter för att avgöra vad ”vanliga människor” (vad nu en vanlig människa är) har för åsikter.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Låt mig påminna dig om min historik här, jag har varit leverantör av mjukvara till flera fackförbund tidigare i min karriär och har sett hur det fungerar på insidan och det är inte vackert.
Jag reagerar på dina ordval, undrar vad du har för ord över med tanke på att du kallar facklig verksamhet för "vidriga organisationer", jag kan spontant tänka på många som jag anser värre.
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Jag reagerar på dina ordval, undrar vad du har för ord över med tanke på att du kallar facklig verksamhet för "vidriga organisationer", jag kan spontant tänka på många som jag anser värre.
Jo men nu gör jag ju ingen jämförelse här, bara för att jag nämner en organisation som jag tycker är vidrig innebär det inte att det är den enda. Jag har plats i mitt hjärta för att ogilla mycket 😉
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.