Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rejäl skrev:
Det är garantera någon Tesla anställd som har vänt sig till facket, mycket troligt att facket har hela anställningsavtalet i sin besittning…
Är det verkligen de fackligt anslutna hos Tesla som bett If Metall om att få strejka för att få till kollektivavtal?

Är det inte så att If Metall tagit beslutet att de fackligt anslutna hos Tesla ska strejka för att If Metall vill tvångsansluta Tesla till kollektivavtal? Och dessutom tvingat andra andra fackförbund till sympatiåtgärder utan att de har haft något att säga till om

Jag har läst nånstans att i andra länder är det arbetarna som i god demokratisk ordning kommer överens om strejk medan det i Sverige är LO som beslutar om stridsåtgärder, även om inte arbetarna vill det. Det låter ju inte direkt demokratiskt utan mer som pampvälde.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
J
Rejäl skrev:
Man behöver inte vara speciellt smart för att räkna ut 1+1 om man slutar vara naiv och tro att Tesla har något annat mål än att tjäna så mycket pengar som möjligt och om detta kan ske med sämre arbetsvillkor så kommer dom inte rygga en sekund över att utnyttja dessa..
De flesta företag har som mål att tjäna mycket pengar. Just Tesla och Apple tror jag är lite speciella, för deras "grundare" verkar drivas framförallt av annat än pengar.

Men visst, målet för Tesla är sannolikt inte välbetalda arbetare på golvet. Korrekt.
Däremot tror jag Tesla vill vara en bra arbetsgivare för att locka kompetenta medarbetare.
Endel vill jobba på bolag där hårt arbete belönas rejält men samtidigt veta att om man inte vill satsa så är det bara att sluta. Jag har pratat med flera som jobbat på "amerikanska" bolag som har den inställningen, jobba hårt, tjäna bra nu, troligen om allt går som det ska så fortsätter de att tjäna mer än på andra bolag men de kan lika väl vara tvungna att sluta.

Vad händer om man blir sjuk? När man får barn? osv osv. Ja. Då kanske man får vara beredd på att sluta. Men de som jobbar på Spotify, Tesla, Google, Microsoft mfl. verkar ju kunna få andra jobb, kanske inte lika bra löner.

Jag tänker, att om företagen vill ha den profilen så får de ha det. Under en viss tid i livet kanske de som jobbar där VILL satsa hårt på jobbet. Man kanske inte har familj, är frisk, stark och full av energi. Ingen tvingas att jobba på Tesla. Kanske någon jobbar där fram till 30 och när man skaffar familj byter man till en arbetsgivare med lite bättre villkor kring ledigheter, lägre lön men mer flexibelt.

Jag förstår givetvis de argument som kommer att de "tar med" amerikanskt synsätt och kommer försämra villkor för motsvarande arbetare på Volvo osv. MEN då kommer tex Volvo att behöva höja lönerna rejält, öka attraktiviteten så att produkten är lika framåt och spännande osv. Annars kommer ju alla vilja jobba på Tesla. Teslas konkurrenter lockar helt enkelt med andra villkor som attraherar andra människor.

Marknaden kommer reglera, de företag som inte är attraktiva kommer folk inte börja på.

Jag har själv gjort ett annat val, jobba på ett svenskt, stort, trögt företag och där är det andra för- och nackdelar.

Vi har en liknande situation mellan fast anställda och (resurs)konsulter. Konsulterna har ofta högre lön och det ställs "lite" högre krav på dem (eller snarare de får mindre flexibilitet). En anledning att vara konsult är väl att man får chansen att "byta runt" utan att CVt förstörs, dvs ständigt lära och bredda sig. Men en del är att det helt enkelt är lite bättre betalt för att tryggheten är något lägre och kraven något högre. Inte på kompetens, för smartare, det är inte konsulterna i snitt. Men de är oftast vana att inte gnälla på "chefen" och bara kavla upp ärmarna och göra det som ska göras även om det inte är kul.

Eftersom jag har barn i skolålder som fortfarande kräver hämtning, lämning och ibland VAB så prioriterar jag flexibilitet framför lön. Jag kan ångra att jag inte tog de första åren, när jag var full av energi och inte hade nån familj att tänka på på kvällarna, på ett konsultbolag eller ett amerikansk bolag eller en startup. Tyvärr är nog många sådana företag inte intresserade av folk som närmar sig pension, men när barnen är utflugna så har man ju lite samma sak, att man bara behöver tänka på sig själv och inte har några munnar att mätta så man skulle våga hoppa på vadsomhelst och inte vara rätt att "bli av med jobbet".


Min åsikt är att facket ska hjälpa de som kommer i kläm, med dåliga chefer, arbetsgivare som inte följer regler, när det tummas på säkerheten, när "personliga" skäl gör att någon sätts åt sidan. Man ska inte behöva säga upp sig för att man har en idiot till chef. Men om man inte ställer upp på företagets värderingar så tycker jag man ska byta jobb, inte gnälla hos facket att man önskar att Tesla blev som Volvo.
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
P
Hade Tesla haft lika villkor i sina avtal så hade konflikten inte uppstått.
Vad som exakt står i dessa vet bara dom som har skrivit på dem samt Tesla själva, problemet är skrämseln om tysthet och livslångt tystnadsplikt för en mekaniker..
Förstår inte er som försvarar detta..
Det har även pratats om ingen arbetstidsförkortning, hot om sänkt lön om man tecknar KA ifrån Teslas sida som nedanstående artiklar tar upp mm..
Så hade Tesal haft liknande vilkor som KA så hade det bara vart o publicera dom delarna av avtalet som visar det.
Skrämmande att detta får pågå i vårat land ni som stödjer detta borde skämmas😊

https://arbetet.se/2023/12/05/facket-om-teslas-hot-om-lagre-loner-skulle-vara-avtalsbrott/

https://www.nyteknik.se/karriar/lo-...ingsavtal-det-ar-tamejfan-for-javligt/4222898

https://da.se/2023/12/professor-sagar-teslas-avtal-om-livstids-tystnadsplikt/
 
  • Gilla
Ulf Peter och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad händer om man blir sjuk? När man får barn? osv osv. Ja. Då kanske man får vara beredd på att sluta. Men de som jobbar på Spotify, Tesla, Google, Microsoft mfl. verkar ju kunna få andra jobb, kanske inte lika bra löner.
Är du insatt i villkoren på dessa företag? De flesta svenska tech företag verkar ha väldigt givmilda föreäldraledighetsregler, jag trodde även Spotify hade det?

Själv jobbar jag på ett annat tech företag, utan kollektivavtal, där man får 100% lön under första sex månadernasföräldraledighet, ganska säker på att jag hört att Spotify och Klarna har liknande. Känns som normen inom tech nuförtiden.
 
  • Gilla
richardtenggren och 3 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hade Tesla haft lika villkor i sina avtal så hade konflikten inte uppstått.
Vad som exakt står i dessa vet bara dom som har skrivit på dem samt Tesla själva, problemet är skrämseln om tysthet och livslångt tystnadsplikt för en mekaniker..
Förstår inte er som försvarar detta..
Det har även pratats om ingen arbetstidsförkortning, hot om sänkt lön om man tecknar KA ifrån Teslas sida som nedanstående artiklar tar upp mm..
Så hade Tesal haft liknande vilkor som KA så hade det bara vart o publicera dom delarna av avtalet som visar det.
Skrämmande att detta får pågå i vårat land ni som stödjer detta borde skämmas😊

[länk]

[länk]

[länk]
Hade ett KA stoppat klausuler om tystnadsplikt i anställningsavtalen?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hade ett KA stoppat klausuler om tystnadsplikt i anställningsavtalen?
Tecknar ett bolag att avtal med facket så förbinder man sig att följa dessa så ja anställningsavtalet kommer att räcka att vara ett ensidigt avtal om typen av anställning lön mm..
 
J
A ajn82 skrev:
Är du insatt i villkoren på dessa företag? De flesta svenska tech företag verkar ha väldigt givmilda föreäldraledighetsregler, jag trodde även Spotify hade det?

Själv jobbar jag på ett annat tech företag, utan kollektivavtal, där man får 100% lön under första sex månadernasföräldraledighet, ganska säker på att jag hört att Spotify och Klarna har liknande. Känns som normen inom tech nuförtiden.
Det kanske är så. Jag vet att de som jobbat på amerikanska bolag varit nöjda även om de haft barn, men att mindset verkar vara att man inte kan vara säker att man blir kvar "till pension".

Det finns andra branscher som inte har generösa villkor, eller så kanske alla har det numera, jag jämför ju med när folk i min ålder skaffade barn för 10-15 år sen.

Jag tror iallafall att det kommer reglera sig självt, vill bolagen ha bra anställda så måste de ha bra villkor. Men vilka villkor som är bra är ju upp till arbetstagaren att bestämma. Högre lön har ibland ett pris att de andra villkoren är sämre. Men ibland kan det kanske vara så att de helt enkelt betalar bättre för samma kompetens.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hade Tesla haft lika villkor i sina avtal så hade konflikten inte uppstått.
Vad som exakt står i dessa vet bara dom som har skrivit på dem samt Tesla själva, problemet är skrämseln om tysthet och livslångt tystnadsplikt för en mekaniker..
Förstår inte er som försvarar detta..
Det har även pratats om ingen arbetstidsförkortning, hot om sänkt lön om man tecknar KA ifrån Teslas sida som nedanstående artiklar tar upp mm..
Så hade Tesal haft liknande vilkor som KA så hade det bara vart o publicera dom delarna av avtalet som visar det.
Skrämmande att detta får pågå i vårat land ni som stödjer detta borde skämmas😊

[länk]

[länk]

[länk]
Det är uppenbart att du styrs av känslor, ideologi och rätt ensidig information snarare än fakta.

Ideologi i sig behöver nödvändigtvis inte vara något negativt men behöver någon form av fakta att stå på. De källor du länkar till är i princip partiska och den fakta de kan innehålla blir svår att skilja från känslor och därför lättare att ifrågasätta.

Ska vi fortsätta med känslor kan jag säga att det är förkastligt hur en intresseorganisation genom maffiametoder kan ställa sig ovan lagen samt slänga sina egna skötsamma medlemmar framför tåget genom att få dem varslade genom sympatiåtgärder.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tecknar ett bolag att avtal med facket så förbinder man sig att följa dessa så ja anställningsavtalet kommer att räcka att vara ett ensidigt avtal om typen av anställning lön mm..
Underligt då att jag har bl.a liknande skrivelser i mitt anställningsavtal ( för övrigt på 30 sidor) trots att vi har KA ;)
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Det är uppenbart att du styrs av känslor, ideologi och rätt ensidig information snarare än fakta.

Ideologi i sig behöver nödvändigtvis inte vara något negativt men behöver någon form av fakta att stå på. De källor du länkar till är i princip partiska och den fakta de kan innehålla blir svår att skilja från känslor och därför lättare att ifrågasätta.

Ska vi fortsätta med känslor kan jag säga att det är förkastligt hur en intresseorganisation genom maffiametoder kan ställa sig ovan lagen samt slänga sina egna skötsamma medlemmar framför tåget genom att få dem varslade genom sympatiåtgärder.
Inga känslor på det viset som du försöker att påstå.
Bara att jag alltid ”även om jag är arbetsgivare” har ståt upp för schysta villkor som ni helt verkar vilja sänka till botten för arbetare…
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P
S Styrman_jansson skrev:
Underligt då att jag har bl.a liknande skrivelser i mitt anställningsavtal ( för övrigt på 30 sidor) trots att vi har KA ;)
Som arbetare? Mekaniker..
 
Rejäl skrev:
Som arbetare?
tjänsteman. Men tystnadsplikten är lika svår att driva igenom för det. Det har HR medgett.
 
Rejäl skrev:
Inga känslor på det viset som du försöker att påstå.
Bara att jag alltid ”även om jag är arbetsgivare” har ståt upp för schysta villkor som ni helt verkar vilja sänka till botten för arbetare…
Jag har ingen önskan att vilja sänka villkoren för mina anställda. Då kommer de säga upp sig.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
P
Återigen som du inte fattar tjänstemänn och arbetare är olika och ska ha olika..
Så har det varit och förhoppningsvis bestå..
 
Rejäl skrev:
Återigen som du inte fattar tjänstemänn och arbetare är olika och ska ha olika..
Så har det varit och förhoppningsvis bestå..
Varför? Menar du att arbetare är inkompetenta och inte har värde for sin arbetsgivare?

Tycker konceptet arbetare/tjänstemän är förlegat och innebär en något unken människosyn
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.