716 538 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hrrmmm, jag ställer mig nog lite tvekande till att begränsa strejkrätten så.Jonatan79 skrev:
Jag tycker nog att om 4 st av 9 anställda på ett företag vill ha förändring så ska de ha rättigheter till en del saker. Ja varför inte även om det är en enda.
Och så tycker jag att man ska ha rätten att organisera sig, helt utan begränsningar.
Men däremot kanske fackens rätt att ta till sympatiåtgärder, eller fackens rätt att trycka på för t.ex. ett kollektivavtal skulle kunna vara begränsad till dess att tillräckligt många medlemmar vill ha en ändring.
Jag är alltså ganska emot att begränsa individens rättigheter, men kan tycka att facken såsom organisation kanske bör få lite mer begränsningar, det ser vi ju nu, hur samhällsskadligt de kan agera.
Som sagt ni rebeller som vill ifråga sätta allt som är och finns som har fungerat i sverige.A ajn82 skrev:
Ni får engagera er politiskt och driva igenom era ideologier som ni tror på, jag önskar er all lycka med det och kommer att anpassa mig om ni mot all sund förnuft skulle lyckas att driva igenom försämringar på marknaden för arbetare..
Det funkade väl bra så länge facken var ansvarstagande och skötte sig bra inom sina befofogenheter/möjligheter. Så historiskt har det väl nog inte varit något problem att facken i princip kunnat göra nästan vadsomhelst.H hemix skrev:Verkar dyrare att bryta mot en praxis om kollektivavtal än om det hade varit lag och lagbrott. Är detta den Svenska modellen blir man ju mörkrädd. Kan ledningen för större fackförbund straffa laglydiga företag snabbare och hårdare än staten? Ändra lagen bums, vi kan inte ha ett så odemokratiskt och bedrägligt system. Fy bubblan. Låt de anställda rösta, utan påtryckningar, det är väl det minsta man borde kräva, facket har blivit ett självändamål och alla miljarder de samlat på hög från nu döda och begravda är verkligen inte bara strejkkkassa.
Danmark är inte ett föredöme i några frågor, det är ett missförstånd som spritts i Stockholm (förmodligen för att de inte förstår språket), inget att sträva efter.D Dilato skrev:Danmark..bra land.
I Danmark regleras normalt mer i ditt individuella anställningsavtal än i kollektivavtal eller i lag.
Det finns inga lagstadgade turordningsregler vid uppsägningar. Arbetsgivare kan avskeda en anställd som till exempel anses vara sjukskriven ofta.
Den som har sjukt barn förväntas ha löst barnpassningen från och med andra dagen. Om du får betalt eller inte den dag du är hemma med barnet avgörs av det anställningsavtal du har. Vab-regler à la de svenska finns inte.
20 veckor kortare föräldraledighet än i Sverige.
Vem är ens arbetare nuförtiden? Någon som sköter om maskiner i en fabrik? En it-tekniker som sköter om servrar i en serverhall?Rejäl skrev:Som sagt ni rebeller som vill ifråga sätta allt som är och finns som har fungerat i sverige.
Ni får engagera er politiskt och driva igenom era ideologier som ni tror på, jag önskar er all lycka med det och kommer att anpassa mig om ni mot all sund förnuft skulle lyckas att driva igenom försämringar på marknaden för arbetare..
Konceptet arbetare/tjänsteman känns som en kvarleva från klassamhället. Jag tycker alla ska ha bra arbetsvillkor, och jag tror på individer och inte kollektiv oavsett arbetsuppgifter.
Tesla kan garanterat räkna ut att de måste ha så bra arbetsvillkor att de både behåller sin personal samt lockar ny personal.Rejäl skrev:
Och då vill man ju ha de som är medel och över, och Tesla vet nog även att detta kostar, man måste hålla sin personal nöjd.
Det är liksom inte gatsopare de anställer, där vem som helst kan hålla i en kvast.
Utan de behöver kompetent personal av olika slag och slåss med alla andra företag om att få dessa.
Det är nämligen här de tjänar pengar, de har inte råd att ha missnöjd personal.
Oj, vilka starka känslor, i sammanhanget känns de helt oproportionerliga, det pågår mycket tråkigt just nu som måste anses kränka mänskligheten mer än LO.JanneJanne123 skrev:
Håller med dig på många punkter här😀Mikael_L skrev:
Hrrmmm, jag ställer mig nog lite tvekande till att begränsa strejkrätten så.
Jag tycker nog att om 4 st av 9 anställda på ett företag vill ha förändring så ska de ha rättigheter till en del saker. Ja varför inte även om det är en enda.
Och så tycker jag att man ska ha rätten att organisera sig, helt utan begränsningar.
Men däremot kanske fackens rätt att ta till sympatiåtgärder, eller fackens rätt att trycka på för t.ex. ett kollektivavtal skulle kunna vara begränsad till dess att tillräckligt många medlemmar vill ha en ändring.
Jag är alltså ganska emot att begränsa individens rättigheter, men kan tycka att facken såsom organisation kanske bör få lite mer begränsningar, det ser vi ju nu, hur samhällsskadligt de kan agera.
Problemet blir ju att när anställda kuvas till tystnad genom avtal så blir det svårt att få tillräckligt många som vågar säga vad dom vill..
Så kan vi få bort dessa hotfulla avtal så kan det fungera bra med det som många önskar att man behöver ha en större uppslutning bland dom anställda innan man ska kräva KA..
Varför måste dom ha så kraftiga avtal emot mekaniker?Mikael_L skrev:
Tesla kan garanterat räkna ut att de måste ha så bra arbetsvillkor att de både behåller sin personal samt lockar ny personal.
Och då vill man ju ha de som är medel och över, och Tesla vet nog även att detta kostar, man måste hålla sin personal nöjd.
Det är liksom inte gatsopare de anställer, där vem som helst kan hålla i en kvast.
Utan de behöver kompetent personal av olika slag och slåss med alla andra företag om att få dessa.
Det är nämligen här de tjänar pengar, de har inte råd att ha missnöjd personal.
Självklart är det så.A ajn82 skrev:
De här företagen kan inte bara ha en arbetsstyrka på 19-27-åringar och inga seniora med längre erfarenhet och kunnande.
Så de måste helt enkelt göra sig attraktiva även för de som går in i småbarnsåren.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Börjar inte sympatiåtgärderna gå lite väl långt nu ?
Nu kommer laddstattionerna långsamt förfalla också iom att de inte kan servas !
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...t-elektrikerna-vagrar-forse-teslas-verkstader
Det drabbar då inte bara Teslaägare utan alla elbilsägare (som ju nuförtiden kan ladda där).
Hur långt kan facken dra detta ?
I teorin: Kan dom blockera alla mackar också om en konflikt skulle uppstå som skulle innbära att tex inte pumpar kan recertifieras regelbundet ?
Nu kommer laddstattionerna långsamt förfalla också iom att de inte kan servas !
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...t-elektrikerna-vagrar-forse-teslas-verkstader
Det drabbar då inte bara Teslaägare utan alla elbilsägare (som ju nuförtiden kan ladda där).
Hur långt kan facken dra detta ?
I teorin: Kan dom blockera alla mackar också om en konflikt skulle uppstå som skulle innbära att tex inte pumpar kan recertifieras regelbundet ?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vad menar du med kraftiga?Rejäl skrev:
Många sidor?
Det här avtalet vill ju IF metall tvinga på alla Tesla-anställda, förutom det företagsspecifika.
https://www.ifmetall.se/globalasset...ktivavtalen-2023-2025/motorbranschavtalet.pdf
74 sidor
Det här dåliga avtalet tvingas på många elektriker
161 sidor.
Det har många negativa grejer för både de anställda och företaget, och det har drabbat mig också.
