Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi kan göra som tyskarna, strejkrätt om 50% eller fler av arbetarna vill. Demokratiskt och bra. Begränsat utrymme för sympatiåtgärder såsom används i Sverige just nu , det som är skadligt för andra utomstående parter.
Hrrmmm, jag ställer mig nog lite tvekande till att begränsa strejkrätten så.
Jag tycker nog att om 4 st av 9 anställda på ett företag vill ha förändring så ska de ha rättigheter till en del saker. Ja varför inte även om det är en enda.
Och så tycker jag att man ska ha rätten att organisera sig, helt utan begränsningar.

Men däremot kanske fackens rätt att ta till sympatiåtgärder, eller fackens rätt att trycka på för t.ex. ett kollektivavtal skulle kunna vara begränsad till dess att tillräckligt många medlemmar vill ha en ändring.

Jag är alltså ganska emot att begränsa individens rättigheter, men kan tycka att facken såsom organisation kanske bör få lite mer begränsningar, det ser vi ju nu, hur samhällsskadligt de kan agera.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Varför? Menar du att arbetare är inkompetenta och inte har värde for sin arbetsgivare?
Som sagt ni rebeller som vill ifråga sätta allt som är och finns som har fungerat i sverige.
Ni får engagera er politiskt och driva igenom era ideologier som ni tror på, jag önskar er all lycka med det och kommer att anpassa mig om ni mot all sund förnuft skulle lyckas att driva igenom försämringar på marknaden för arbetare..
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
H hemix skrev:
Verkar dyrare att bryta mot en praxis om kollektivavtal än om det hade varit lag och lagbrott. Är detta den Svenska modellen blir man ju mörkrädd. Kan ledningen för större fackförbund straffa laglydiga företag snabbare och hårdare än staten? Ändra lagen bums, vi kan inte ha ett så odemokratiskt och bedrägligt system. Fy bubblan. Låt de anställda rösta, utan påtryckningar, det är väl det minsta man borde kräva, facket har blivit ett självändamål och alla miljarder de samlat på hög från nu döda och begravda är verkligen inte bara strejkkkassa.
Det funkade väl bra så länge facken var ansvarstagande och skötte sig bra inom sina befofogenheter/möjligheter. Så historiskt har det väl nog inte varit något problem att facken i princip kunnat göra nästan vadsomhelst.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Danmark..bra land.

I Danmark regleras normalt mer i ditt individuella anställningsavtal än i kollektivavtal eller i lag.

Det finns inga lagstadgade turordningsregler vid uppsägningar. Arbetsgivare kan avskeda en anställd som till exempel anses vara sjukskriven ofta.

Den som har sjukt barn förväntas ha löst barnpassningen från och med andra dagen. Om du får betalt eller inte den dag du är hemma med barnet avgörs av det anställningsavtal du har. Vab-regler à la de svenska finns inte.

20 veckor kortare föräldraledighet än i Sverige.
Danmark är inte ett föredöme i några frågor, det är ett missförstånd som spritts i Stockholm (förmodligen för att de inte förstår språket), inget att sträva efter.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Som sagt ni rebeller som vill ifråga sätta allt som är och finns som har fungerat i sverige.
Ni får engagera er politiskt och driva igenom era ideologier som ni tror på, jag önskar er all lycka med det och kommer att anpassa mig om ni mot all sund förnuft skulle lyckas att driva igenom försämringar på marknaden för arbetare..
Vem är ens arbetare nuförtiden? Någon som sköter om maskiner i en fabrik? En it-tekniker som sköter om servrar i en serverhall?

Konceptet arbetare/tjänsteman känns som en kvarleva från klassamhället. Jag tycker alla ska ha bra arbetsvillkor, och jag tror på individer och inte kollektiv oavsett arbetsuppgifter.
 
  • Gilla
hemix och 5 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Magda-klass på dig i diskussionen!
Tja, det verkar ju vara en tidens melodi att alla förändringar ska gå mot "sämst i klassen"-standard, jag förstår inte detta självhat.
 
Mikael_L
Rejäl skrev:
Man behöver inte vara speciellt smart för att räkna ut 1+1 om man slutar vara naiv och tro att Tesla har något annat mål än att tjäna så mycket pengar som möjligt och om detta kan ske med sämre arbetsvillkor så kommer dom inte rygga en sekund över att utnyttja dessa..
Tesla kan garanterat räkna ut att de måste ha så bra arbetsvillkor att de både behåller sin personal samt lockar ny personal.
Och då vill man ju ha de som är medel och över, och Tesla vet nog även att detta kostar, man måste hålla sin personal nöjd.

Det är liksom inte gatsopare de anställer, där vem som helst kan hålla i en kvast.
Utan de behöver kompetent personal av olika slag och slåss med alla andra företag om att få dessa.

Det är nämligen här de tjänar pengar, de har inte råd att ha missnöjd personal.
 
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför tror du att jag bara föraktar facket bakom dold identitet? I verkliga livet tar jag varje chans jag får att försöka få upp folks ögon för vilken vidrig organisation facken har blivit.
Oj, vilka starka känslor, i sammanhanget känns de helt oproportionerliga, det pågår mycket tråkigt just nu som måste anses kränka mänskligheten mer än LO.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrrmmm, jag ställer mig nog lite tvekande till att begränsa strejkrätten så.
Jag tycker nog att om 4 st av 9 anställda på ett företag vill ha förändring så ska de ha rättigheter till en del saker. Ja varför inte även om det är en enda.
Och så tycker jag att man ska ha rätten att organisera sig, helt utan begränsningar.

Men däremot kanske fackens rätt att ta till sympatiåtgärder, eller fackens rätt att trycka på för t.ex. ett kollektivavtal skulle kunna vara begränsad till dess att tillräckligt många medlemmar vill ha en ändring.

Jag är alltså ganska emot att begränsa individens rättigheter, men kan tycka att facken såsom organisation kanske bör få lite mer begränsningar, det ser vi ju nu, hur samhällsskadligt de kan agera.
Håller med dig på många punkter här😀
Problemet blir ju att när anställda kuvas till tystnad genom avtal så blir det svårt att få tillräckligt många som vågar säga vad dom vill..
Så kan vi få bort dessa hotfulla avtal så kan det fungera bra med det som många önskar att man behöver ha en större uppslutning bland dom anställda innan man ska kräva KA..
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tesla kan garanterat räkna ut att de måste ha så bra arbetsvillkor att de både behåller sin personal samt lockar ny personal.
Och då vill man ju ha de som är medel och över, och Tesla vet nog även att detta kostar, man måste hålla sin personal nöjd.

Det är liksom inte gatsopare de anställer, där vem som helst kan hålla i en kvast.
Utan de behöver kompetent personal av olika slag och slåss med alla andra företag om att få dessa.

Det är nämligen här de tjänar pengar, de har inte råd att ha missnöjd personal.
Varför måste dom ha så kraftiga avtal emot mekaniker?
 
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Själv jobbar jag på ett annat tech företag, utan kollektivavtal, där man får 100% lön under första sex månadernasföräldraledighet, ganska säker på att jag hört att Spotify och Klarna har liknande. Känns som normen inom tech nuförtiden.
Självklart är det så.
De här företagen kan inte bara ha en arbetsstyrka på 19-27-åringar och inga seniora med längre erfarenhet och kunnande.
Så de måste helt enkelt göra sig attraktiva även för de som går in i småbarnsåren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Börjar inte sympatiåtgärderna gå lite väl långt nu ?
Nu kommer laddstattionerna långsamt förfalla också iom att de inte kan servas !

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...t-elektrikerna-vagrar-forse-teslas-verkstader

Det drabbar då inte bara Teslaägare utan alla elbilsägare (som ju nuförtiden kan ladda där).
Hur långt kan facken dra detta ?

I teorin: Kan dom blockera alla mackar också om en konflikt skulle uppstå som skulle innbära att tex inte pumpar kan recertifieras regelbundet ?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Varför måste dom ha så kraftiga avtal emot mekaniker?
Jag tror de har liknande avtal för alla anställda.
 
Politikerna får väl bestämma sig
 
  • Animerad figur håller presentation, ändrar åsikt om anpassning beroende på företag, pekar på inkonsekvens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rejäl skrev:
Varför måste dom ha så kraftiga avtal emot mekaniker?
Vad menar du med kraftiga?
Många sidor?

Det här avtalet vill ju IF metall tvinga på alla Tesla-anställda, förutom det företagsspecifika.
https://www.ifmetall.se/globalasset...ktivavtalen-2023-2025/motorbranschavtalet.pdf
74 sidor

Det här dåliga avtalet tvingas på många elektriker
161 sidor.
Det har många negativa grejer för både de anställda och företaget, och det har drabbat mig också.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.