716 587 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi diskuterar ju ett ämne i en tråd i ett forum.
Det skapar ju ett visst scope, som vi väl får anses hålla oss inom. Dvs i denna tråd innefattas organisationer i form av Svenska företag (av olika vidrighetsgrad) fackföreningar och annat någorlunda jämförbart.
Vi får hoppas att ingen drar jämförelser med IS, Waffen SS, Quanon osv, då blir ju liksom allt vi talar om här rena änglarna, alla är jättesnälla och goa och helt utan problem.
Det skapar ju ett visst scope, som vi väl får anses hålla oss inom. Dvs i denna tråd innefattas organisationer i form av Svenska företag (av olika vidrighetsgrad) fackföreningar och annat någorlunda jämförbart.
Vi får hoppas att ingen drar jämförelser med IS, Waffen SS, Quanon osv, då blir ju liksom allt vi talar om här rena änglarna, alla är jättesnälla och goa och helt utan problem.
De har sina skäl som de inte uppger tyvärr. Enligt en av de anställda har de tom livförsäkring, det tror jag inte facket erbjuder gratis.Nissens skrev:
Det du kan fundera över är varför Tesla försöker undvika kollektivavtal. På ett eller annat sätt förlorar Testa på ett sådant. Du kan vara säker på att det betyder att arbetstagarna förlorar på att det inte finns något kollektivavtal.
Alla här pratar lön och föräldraersättning, men hur är det med pensionsavsättningar, turregler, försäkringar etc?
Och på tal om det (alltså att greppa om ett lite väl stort scope) så...
Detta tänkte jag ju svara på men det föll bort, men jag tänkte inte svara på sakfrågan, utan mer skriva och konstatera att jag inte finner det vare sig lämpligt eller möjligt att ta in alla globala orättvisor i detta trådens ämne.
Jag är också förfärad och irriterad på dessa ekonomiska vansinniga klyftor, och de finns både inom Sverige som i vår omvärld, jag är också bekymrad över klyftorna över all möjlig välfärd, utbildning och mat och konsumtion likaså över bristen på demokrati (såsom folks inflytande över sitt eget liv och sitt samhälle) och en massa andra sådana här stora frågor.
Men jag tror vi håller detta vid sidan av i denna tråd.
Detta tänkte jag ju svara på men det föll bort, men jag tänkte inte svara på sakfrågan, utan mer skriva och konstatera att jag inte finner det vare sig lämpligt eller möjligt att ta in alla globala orättvisor i detta trådens ämne.
Jag är också förfärad och irriterad på dessa ekonomiska vansinniga klyftor, och de finns både inom Sverige som i vår omvärld, jag är också bekymrad över klyftorna över all möjlig välfärd, utbildning och mat och konsumtion likaså över bristen på demokrati (såsom folks inflytande över sitt eget liv och sitt samhälle) och en massa andra sådana här stora frågor.
Men jag tror vi håller detta vid sidan av i denna tråd.
D djac skrev:Detta och lite video, som jag tror du klarar dig utan.
"Världens fem rikaste män har fördubblat sin förmögenhet sedan 2020. Samtidigt blev nästan fem miljarder människor fattigare, enligt en ny Oxfamrapport.
– Det leder till fler konflikter, enligt professor Ashok Swain.
•
– Det är så uppenbart att det är vanliga människor som tvingas hantera konsekvenserna av de senaste årens pandemi, krig och inflation. Samtidigt fortsätter de stora globala företagen att generera storvinster, säger Suzanne Standfast, generalsekreterare för Oxfam Sverige.
De senaste två åren har 791 miljoner arbetare haft en sämre löneutveckling än inflationen, enligt rapporten.
– När priserna på varor och tjänster stiger så räcker lönen till mycket mindre. Eftersom vi bara har data för 76 länder, är det troligt att det är många fler som står inför tuffa år.
Ökade ojämlikhet riskerar att leda till krig och konflikter, enligt Ashok Swain.
Många kan nog acceptera att rika blir rikare, om man själv samtidigt upplever att man själv får det bättre.
– Men när folk blir fattigare, medan andra blir rikare, så startar det konflikter eller gör dem tydligare.
Redan nu syns ett ökat antal dödsfall världen över till följd av konflikter, som eldas på av ojämlikhet. Swain nämner Etiopien, Sudan, Jemen, Afghanistan och Gaza.
– De fattiga betalar genom att antingen dödas eller på andra sätt betala kostnaden för kriget, medan de rika och mäktiga varken betalar för eller slåss i kriget, säger Swain.
Både Oxfam och Swain anser att politiken är motmedlet för att bryta den negativa spiralen. Oxfam vill ur svenskt perspektiv se en årlig ojämlikhetsrapport, beskattning av de rikaste och att företag prioriterar högre löner framför vinstutdelningar.
– Det här är en av vår tids största utmaningar som politikerna måste hantera, och det skyndsamt, säger Suzanne Standfast."
Jag har ändå svårt, omöjligt för mig, att se det som rimligt, det finns relaterade organisationer jag ogillar men att känna så starkt att jag kan kalla de vidriga kan jag bara inte.Mikael_L skrev:
Vi diskuterar ju ett ämne i en tråd i ett forum.
Det skapar ju ett visst scope, som vi väl får anses hålla oss inom. Dvs i denna tråd innefattas organisationer i form av Svenska företag (av olika vidrighetsgrad) fackföreningar och annat någorlunda jämförbart.
Vi får hoppas att ingen drar jämförelser med IS, Waffen SS, Quanon osv, då blir ju liksom allt vi talar om här rena änglarna, alla är jättesnälla och goa och helt utan problem.
Det finns nog iofs någon arbetsgivare som kan klassas så, har ju sett reportage om de som bedriver människohandel och låser in arbetskraften i baracker osv, det kan väl i sanning kallas vidrigt. Att facken skulle göra motsvarande har jag svårt att se.
Jag tror vi hamnade där eftersom fackföreningar gar en roll i just dessa frågor, förhindrar man arbetare att organisera sig, strejka osv, så lär klyftorna öka dramatiskt. Visst kan sveriges fackföreningars arbete verka futtigt men det är trots allt en del i ett globalt arbete, för de flestas bästa.Mikael_L skrev:
Och på tal om det (alltså att greppa om ett lite väl stort scope) så...
Detta tänkte jag ju svara på men det föll bort, men jag tänkte inte svara på sakfrågan, utan mer skriva och konstatera att jag inte finner det vare sig lämpligt eller möjligt att ta in alla globala orättvisor i detta trådens ämne.
Jag är också förfärad och irriterad på dessa ekonomiska vansinniga klyftor, och de finns både inom Sverige som i vår omvärld, jag är också bekymrad över klyftorna över all möjlig välfärd, utbildning och mat och konsumtion likaså över bristen på demokrati (såsom folks inflytande över sitt eget liv och sitt samhälle) och en massa andra sådana här stora frågor.
Men jag tror vi håller detta vid sidan av i denna tråd.
Jag skulle också undvika så pass kraftfulla ord. Otrevlig, tveksam, jobbig osv, kanske är mer min nivå, vad jag antar jag skulle kunna använda om facken, Tesla eller andra svenska företag.
Nåväl, de värsta bolagen i byggbranschens baksida, t.ex. uppnår nog nivån för "vidriga", de som i princip idkar människohandel.
Nåväl, de värsta bolagen i byggbranschens baksida, t.ex. uppnår nog nivån för "vidriga", de som i princip idkar människohandel.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag tror du och jag lägger lite olika värdering i just ordet vidrig. Dialektalt möjligen, men för mig är det inga konstigheter att säga att ”dagens lunch i personalmatsalen var riktigt vidrig”. Det innebär inte att jag vill skicka kocken till Haag för den sakens skull.D djac skrev:Jag har ändå svårt, omöjligt för mig, att se det som rimligt, det finns relaterade organisationer jag ogillar men att känna så starkt att jag kan kalla de vidriga kan jag bara inte.
Det finns nog iofs någon arbetsgivare som kan klassas så, har ju sett reportage om de som bedriver människohandel och låser in arbetskraften i baracker osv, det kan väl i sanning kallas vidrigt. Att facken skulle göra motsvarande har jag svårt att se.
Låt oss inte haka upp oss på just det ordet, jag kan andra ord också.
Jag har dock aldrig förespråkat någon begränsning av arbetares rätt att strejka eller att organisera sig. Och jag kan inte minna mig att någon i tråden har varit på det spåret heller.D djac skrev:
Det är de extremt drakoniska sympatiåtgärderna som IF Metall håller på med som verkar vara i fokus.
Och det verkar ju inte direkt heller gynna någon arbetare någonstans, tvärtom så lider väldigt många icke inblandade stor skada.
Hobbysnickare
· Stockholm
· 246 inlägg
Alltid roligt att stoppa in en pinne i ett getingbo
Jag förstår ärligt inte hur det är rimligt att lägga varsel på underhåll av laddstationer. När det gäller Teslas verkstad. Man straffar som sagt både teslaförare och andra förare.
På ett diversifierat stort företag, kan man straffa ut alla delar och låta kunder som egentligen inte har med området att göra lida?
På ett diversifierat stort företag, kan man straffa ut alla delar och låta kunder som egentligen inte har med området att göra lida?
Jag misstänker att Tesla hittar en väg runt denna sympatiåtgärden också, och i annat fall så börjar de troligen stänga ner sina laddare för icke-Tesla ägare för att upprätthålla tillgängligheten för de som kör Tesla.
Lite mer info om strejken här:
https://bulletin.nu/gustavsson-lo-m...H-TUD7W9_vCxkTmxiYQDV2_n1PH6H3UC9QU4unlL9vi4H
https://bulletin.nu/gustavsson-lo-m...H-TUD7W9_vCxkTmxiYQDV2_n1PH6H3UC9QU4unlL9vi4H
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Med tanke på Teslas beteende i USA verkar den röda linjen vara betydligt tidigare än så. Där har de arbetat för att stoppa bildandet av lokala fackklubbar.A ajn82 skrev:
https://www.reuters.com/business/au...-silencing-workers-official-rules-2023-04-26/
Och det är inte enda gången de har fällt för liknande beteenden (för att inte tala om antalet gånger de har blivit stämda).
https://www.reuters.com/business/au...ctory-workers-amid-union-campaign-2023-11-27/
och inte är det för att deras arbetare är välbetalda:
https://edition.cnn.com/2023/10/12/business/tesla-union-uaw-strike/index.html
Tesla är inte speciellt diversifierat, jag misstänker att om de haft väldigt annorlunda verksamhet i andra bolag så hade de inte drabbats men bara en gissning.J JohanLun skrev:Jag förstår ärligt inte hur det är rimligt att lägga varsel på underhåll av laddstationer. När det gäller Teslas verkstad. Man straffar som sagt både teslaförare och andra förare.
På ett diversifierat stort företag, kan man straffa ut alla delar och låta kunder som egentligen inte har med området att göra lida?
