Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Spelar det någon roll var man rekryterar?
Självklart, om du rekryterar inom ditt nätverk är det mycket mindre risk

P Putte 9497 skrev:
Oavsett hon är anställd på hel eller deltid så är hon ju anställd i ditt bolag. Det förklarar ju ett å annat. Du har din sambo som du rekryterat som VD och hon driver företaget och du är den anställda på pappret. Kanske du ska gå med i facket och begära kollektivavtal. Eller är hon svartjobbare😉
Jag är VD hon jobbar med admin som bokföring och bokslut.
Samt hon är duktig på att rigga vapnen i vårt spel ❤️

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självklart, om du rekryterar inom ditt nätverk är det mycket mindre risk
Självklart, men det är ju fortfarande externt om det inte är din sambo som antagligen med sitter i styrelsen

Jag är VD hon jobbar med admin som bokföring och bokslut.
Samt hon är duktig på att rigga vapnen i vårt spel ❤️

[media]
Vad roligt att höra att någon annan kan vara smartare än du. Du står för DNA och hon för IQ.

Nu har du 293 prenumeranter.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Nej vad pratar du om, det är inte familjen man kommer ifrån och att pappa fixar utbildning och kontakter, det är det inneboende DRIVET och den HÖGA IQn som gör det! Vissa är helt enkelt bara väldigt duktiga! Eller lever i alla fall sina liv blinda för de goda förutsättningar de fick gratis, och tror sig därför vara bättre än de flesta andra. Och inbillar sig därför att de med sitt lilla enmansföretag är "bäst på det de gör". De enda som är ännu bättre än dessa, är de med mer pengar.
Jag hoppas jag gör rätt när jag tolkar detta som ironi. Ibland måste man ju vara lite försiktig.

P
Motfråga varför finns det inte avtal som skyddar företag mot anställda? Istället har vi LAS som gör det nästan omöjligt bli av med en kass anställd
Det har skett en del förändringar på denna punkten de senaste åren.

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Någon borde skicka Hells Angels på dem. Bekämpa dem med sina egna metoder
Det känns inte som en vettig åtgärd.

Tyvärr så finns det alldeles för många oseriösa arbetstagare i detta landet så det är så man måste gardera sig
Och hur vet du det?
Du kan ju inte dra alla över en kam bara för att din farsa hade problem med facket

G Greger_08 skrev:
Kollektivavtal och fackförbund är en av anledningarna till att bemanningsbranchen är stor i Sverige..

Det är för dyrt att köpa ut anställda som man inte vill ha kvar p.g.a olika anledningar så då betalar man hellre en lite(ibland mycket) högre löpande kostnad..
Men även de seriösa bemanningsföretagen har kollektivavtal och ger sina anställda lägsta lön efter genomsnittet hos det företaget som hyr. Om du nu inte hyr av någon oseriös som skickar en container med arbetare...

maxmsm skrev:
Det har hänt ganska många gånger de senaste åren, man har till och med gett sej på enskilda näringsidkare utan anställda och satt dessa i blockad.
Källa på det?

Någon borde skicka Hells Angels på dem. Bekämpa dem med sina egna metoder
Företagarna ja, det är ju där skattefifflarpengarna finns

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Och hur vet du det?
Du kan ju inte dra alla över en kam bara för att din farsa hade problem med facket
Har träffat på en hel del genom åren vill jag lova, som konsult får man ju se väldigt många bolag genom åren. Pappsens bolag var självklart inte anslutet.

P Putte 9497 skrev:
Lika villkor främjar konkurrensen. Vem anställer en städare idag som man inte kan lura hit från något fattigt land?
Du får nog precisera vilken sorts konkurrens du avser.
Vilken konkurrens avser du? Konkurrens om jobb? Konkurrens mellan produkter/tjänster?

(Städaren som jag mötte på jobbet nu på morgonen kom för övrigt från Skåne, vilket iofs vissa anser är ett annat land ;) )

P Putte 9497 skrev:
Kollektivavtalet säger inget annat om det
Jo det är ju precis det det indirekt gör i och med att det förutsätter att samma uppsättning villkor är lika förmånliga för alla. Ungefär som att du skulle köpa jeans i en butik och det finns en storlek för det har textilföretagen och facket kommit överens om att det bäst för alla.

K Kasken skrev:
Otroligt enspårig och förenklad frågeställning.

Jag vill givetvis ha ett avtal som gör allt bättre för mig, men tänker jag bara aningen längre så vill jag samtidigt inte ha ett avtal som innebär att jag vinner det jag vinner på någon annans bekostnad.

Den svenska modellen i allmänhet och kollektivavtalen i synnerhet står på en urbergs-stabil grund som utgår ifrån kärnvärden så som medmänsklighet, allas lika värde och absolut inte minst solidaritet.

Det spåret du leder in på med din frågeställning utgår ifrån hänsynslös egoism, något som juförsig ligger i tiden, men absolut inte tilltalar mig.
Tror du får läsa mitt inlägg igen, men jag repeterar; "ett avtal anpassat till just dig och det du värderar". Eftersom du värderar kollektivavtal så högt så är du naturligtvis fri att ingå i ett dylikt avtal. Helt enligt med avtalsfriheten.

Sedan vänder jag mig starkt emot att anpassningar till olika personer skulle röra sig av hänsynslös egoism. Det gör vi ju genomgående i samhället idag genom t.ex. tillgänglighet, särskolor o.d. Därför anser jag att det är dags att även det arkaiska systemet med kollektivavtal bör uppluckras och facken inse att "one size" inte passar alla. Vad har t.ex. en person med Downs syndrom för nytta av pensionsavsättningar? Skydd för efterlevande för en ensamstående utan barn?
En anpassat avtal med mer relevanta förmåner än kollektivavtal torde kunna klassas som mer medmänskligt än ett kollektivavtal med förmåner som de aldrig kommer kunna nyttja. Det senare ter sig då snarare som en grym påminnelse om något de aldrig kommer få.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.