Status
Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.dn.se/ekonomi/tva-av-tre-strejkar-inte-pa-tesla-en-besvikelse/
I den färska årsrapporten från statliga Medlingsinstitutet framgår att 1 936 dagar förlorats på svensk arbetsmarknad under 2023 på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster och betyder att endast cirka en tredjedel av den potentiella strejkstyrkan aktivt deltagit i konflikten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
[länk]
Tycker det inte var solklart hur underlaget är framräknat ? Totalt 44 heltidstjänster motsvarar förvisso 1/3 av Teslas anställda men det är ju inte så det presenteras då det motsvarar tjänster på svensk arbetsmarknad, är även dom andra kollektivavtalade som lägger ner jobb inkluderade ? Var väl ett 20-tal som blev sysslolösa bara på fabriken i Vetlanda.

Man blir ju lite misstänksam för uppfattningen har inte varit att Tesla tappat 30% av sin personal, då hade dom haft betydligt mer problem
 
Gör också den tolkningen, att det skulle vara alla sympatiåtgärder inräknade också, vilket inte lämnar många timmar kvar för faktiska strejkande direkt på Tesla

Men sen tror jag inte Postens anställda räknas in, då de jobbar, även om de inte gör sitt jobb så att säga.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Gör också den tolkningen, att det skulle vara alla sympatiåtgärder inräknade också, vilket inte lämnar många timmar kvar för faktiska strejkande direkt på Tesla

Men sen tror jag inte Postens anställda räknas in, då de jobbar, även om de inte gör sitt jobb så att säga.
Nej det är väl alla som på något sätt varit frånvarande för att strejka relaterat till Teslakonflikten. Strejkvakterna står väl inte där på sin fritid ? Dvs står det 2 st 8h per dag på varje Teslaverkstad/utlämning så är bara det ett 20-tal tjänster. Lägg därtill ett par som säkert inte kunna jobba på kollektivavtalade verkstäder relaterat till blockaden mot Teslabilar så börjar man närma sig dom 15-20 strejkande som det pratats om tidigare…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är frågande till varför LO inte publicerat de hemska villkoren som råder hos Tesla?
Eller är det så att de fortfarande sitter på sin högborg och tillsammans försöker läsa igenom det omtalade avtalet på ~70 sidor? 🤓

Det som framkommit i tråden, är att de som stödjer kampen och IF Metall, ofta har en tendens till att särskriva. 🤷🏻‍♂️

Jag har fått uppskjutet rutbyte för andra gången nu, så nog drabbas Tesla ändå.
Det har nämnt flera gånger, det handlar om principer snarare än hemska villkor. Från båda sidor i konflikten.

Att andra firmor stoppar vissa typer av jobb räknas sannolikt inte in. Det är inga som strejkar eller satta i blockad där.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
D Daniel 109 skrev:
Det har nämnt flera gånger, det handlar om principer snarare än hemska villkor. Från båda sidor i konflikten.

Att andra firmor stoppar vissa typer av jobb räknas sannolikt inte in. Det är inga som strejkar eller satta i blockad där.
Menar du att LO publicerat villkoren?

Jag har alltså bokat mitt rutbyte hos Tesla, då det gäller ett garantiärende, men samma där, knappt någon som strejkar där heller :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag är frågande till varför LO inte publicerat de hemska villkoren som råder hos Tesla?
Eller är det så att de fortfarande sitter på sin högborg och tillsammans försöker läsa igenom det omtalade avtalet på ~70 sidor? 🤓
Det var väl Metalls chefsjurist som sa att avtalen var så svåra att läsa att han inte begrep dem, senare visade det sig dock att han inte var utbildad jurist utan gjort något annat de tre år som förbundet betalat honom för att studera.
https://arbetet.se/2024/01/29/if-metall-stanger-av-sin-forbundsjurist-saknar-juristexamen/
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 9 till
  • Laddar…
richardtenggren
D Daniel 109 skrev:
Nej, det menar jag inte.
Det är som med enheter, tydligare när man skriver korrekt, men svårt med ironi i text 🤓
 
BirgitS
L Liljeros skrev:
Tycker det inte var solklart hur underlaget är framräknat ? Totalt 44 heltidstjänster motsvarar förvisso 1/3 av Teslas anställda men det är ju inte så det presenteras då det motsvarar tjänster på svensk arbetsmarknad, är även dom andra kollektivavtalade som lägger ner jobb inkluderade ? Var väl ett 20-tal som blev sysslolösa bara på fabriken i Vetlanda.

Man blir ju lite misstänksam för uppfattningen har inte varit att Tesla tappat 30% av sin personal, då hade dom haft betydligt mer problem
Medlingsinstitutet formulerar det så här i årsrapporten https://www.mi.se/app/uploads/Medlingsinstitutets-arsrapport-2023.pdf avsnitt 3.3.2:
Det uppskattas att 1 936 arbetsdagar förlorades i strejken på Tesla under 2023.
Det står alltså Tesla. Sen om de menar det eller inte vet ju inte jag.

De skriver också följande:
Enligt upp-gift finns cirka 120 arbetstagare inom det aktuella avtalsområdet varav ungefär hälften uppges vara medlemmar i IF Metall.
Kapitel 7 handlar om kollektivavtalstäckning och det börjar med:
Nästan nio av tio anställda på svensk arbetsmarknad täcks av kollektivavtal. De som saknar kollektivavtal finns uteslutande i den privata sektorn eftersom samtliga offentlig- anställda omfattas av dem. Totalt sett var det 82 procent av de anställda i privat sektor som omfattades av kollektivavtal 2022. Anställda i arbetaryrken täcks av kollektivavtal i högre utsträckning än de som har ett chefs- eller akademikeryrke.
Bryter man ner statistiken i privat sektor på olika yrkesgrupper visar det sig att den högsta kollektivavtalstäckningen finns i arbetaryrken. Det gäller framför allt yrken inom maskinell tillverkning och transport m.m. där 95 procent av de anställda arbetar på företag med kollektivavtal. Täckningsgraden är även relativt hög, cirka 90 procent, i yrken inom service, omsorg och försäljning samt inom byggverksamhet och tillverkning.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Medlingsinstitutet formulerar det så här i årsrapporten [länk] avsnitt 3.3.2:

Det står alltså Tesla. Sen om de menar det eller inte vet ju inte jag.

De skriver också följande:

Kapitel 7 handlar om kollektivavtalstäckning och det börjar med:
Som de flesta vet hjälper många andra fackanslutna till att gå strejkvakt. Kanske räknas dessa personer in i totalen?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
"strejken på Tesla" som begrepp anser jag kan innehålla alla stridsåtgärder relaterade till konflikten, men det kan givetvis också tolkas som den del av konflikten som fysiskt befinner sig " på Tesla".
Är en konst att uttrycka sig på ett entydigt sätt som inte går att tolka på mer än ett sätt.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
"strejken på Tesla" som begrepp anser jag kan innehålla alla stridsåtgärder relaterade till konflikten, men det kan givetvis också tolkas som den del av konflikten som fysiskt befinner sig " på Tesla".
Är en konst att uttrycka sig på ett entydigt sätt som inte går att tolka på mer än ett sätt.
Ja, det är en konst :D

Så som jag minns det från när det skrevs om Vetlanda-fabriken så fick de anställda där andra arbetsuppgifter så egentligen förlorades väl inga arbetsdagar under 2023 på den fabriken.
 
N
Rkarlsson skrev:
Då har du inte bensin eller dieselbil då?

Jag har slutat bry mig. Jag är inte storkonsument men jag bryr mig inte längre då våra största bolag i Sverige skiter i vilket. det enda vi tittar på är om köttet har svensk flagga typ. Att de som jobbar på slakterier och chark inte har bra arbetsvillkor heller kan man inte göra något åt. Då får man bli egen producent av allt.

Det är en form av hyckleri när LO gå på tesla men de går inte på andra företag som klockar när du går och skiter/pissar, och skickar till dig och frågar om du verkligen är sjuk. Och företagen har full rättighet enligt lag att neka en sjukskrivning. Ja jag blev själv förvånad över det men de kan säga nej och ge dig andra jobb trots en läkare säger att man inte ska arbeta .

Det händer på rätt många företag som har "ka"
Varför skulle jag inte kunna ha bensin eller dieselbil för det?

Sen är det helt omöjligt att granska alla företag i detalj. Man får söka fakta på nätet och hoppas att den stämmer. När man handlar mat o vardagliga saker så har man oftast lite att gå på om man handlar från inhemska tillverkare.
Tex gick jag igenom olika djurmatstillverkare för inte så länge sedan för att se vilka som åtminstone inte är avslöjade som dåliga företag.
 

TESLA-STREJKEN​


Tesla fyra månader in i strejken: 90 procent arbetar​

Omkring 270 av Teslas 300 anställda i Sverige har valt att stanna kvar på sina tjänster. Det är Teslas besked till Di fyra månader in i strejken.
”Vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa och investerar kraftfullt i fler Tesla Center”, säger den svenska presschefen Maria Lantz.

Källa: di.se
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.