716 939 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
När man läser detta kan man få uppfattningen att du tror att (IF Metall tror) att det är upp till var och en av de teslaanställda som inte tagits ut i strejk, att brista ut i sympatistrejk.L Liljeros skrev:
Men det tror du väl inte?
Självklart inte, cheferna är troligtvis medlemmar i Ledarna om dom är med i ett fackförbund, då behöver ju således dom lägga ett sympativarsel eller även dom strejka för avtal. Oklart vad dom som förbereder och lämnar ut bilar samt hanterar provkörningar ligger under för förbund men kanske är det Handels ?Stefan Bengtsson skrev:
Varför skulle inte IFmetall vilja ha så många som möjligt av dom anställda på arbetsplatsen med på tåget oavsett facktillhörighet?
Faktum kvarstår ju att 30 av 300 som saknar kollektivavtal strejkar vilket ger väldigt lite legitimitet…
Jag har inte tänkt på saken ur den vinkeln, känns inte som en stor sak oavsett då de ändå är så pass få som strejkar.Stefan Bengtsson skrev:
Min poäng gick visst inte fram. Jag förtydligar.
Jag anser att det är vilseledande av Tesla att hävda att 270 av de anställda valt att arbeta, när en majoritet av de 270 i själva verket inte tagits ut i strejk, så de har inte haft något val.
Vad anser du Jonatan79?
Anser du att det är vilseledande av Tesla att hävda att 270 av de anställda valt att arbeta, när en majoritet av de 270 i själva verket inte tagits ut i strejk, så de har inte haft något val?
Nu verkar det som att arbetarna i Vetlanda har förlorat jobbet:
https://carup.se/svenska-tesla-jobben-kan-vara-borta-for-alltid/
Hydro är också oroliga att arbetstillfällena inte kommer tillbaka eftersom Tesla Tyskland redan har bytt underleverantör, ett utdrag från artikeln:
Strejken som kostat 20 anställda och inhyrd personal jobben är verkningslös. Teslas fabrik i Grünheide tar nu delarna från annat håll, troligen från Kina. Produktionen fortgår som vanligt i Gigafactory Berlin.
Osäkert om delarna nu produceras i Kina men det vore väl höjden av ironi ändå?
Att resultatet av den Svenska modellen får rent motsatt effekt, istället för produktion i ett av världens mest demokratiska länder, hos ett företag med kollektivavtal, goda arbetsförhållanden och bland världens strängaste miljökrav så flyttas arbetstillfällen till en diktatur, som förtrycker minoriteter, struntar i mänskliga rättigheter och miljökraven är det väl också lite sisådär med...
https://carup.se/svenska-tesla-jobben-kan-vara-borta-for-alltid/
Hydro är också oroliga att arbetstillfällena inte kommer tillbaka eftersom Tesla Tyskland redan har bytt underleverantör, ett utdrag från artikeln:
Strejken som kostat 20 anställda och inhyrd personal jobben är verkningslös. Teslas fabrik i Grünheide tar nu delarna från annat håll, troligen från Kina. Produktionen fortgår som vanligt i Gigafactory Berlin.
Osäkert om delarna nu produceras i Kina men det vore väl höjden av ironi ändå?
Att resultatet av den Svenska modellen får rent motsatt effekt, istället för produktion i ett av världens mest demokratiska länder, hos ett företag med kollektivavtal, goda arbetsförhållanden och bland världens strängaste miljökrav så flyttas arbetstillfällen till en diktatur, som förtrycker minoriteter, struntar i mänskliga rättigheter och miljökraven är det väl också lite sisådär med...
Ja det var väl högst väntat, levererar man inte så har man till slut inga kunder! Man undrar vilken värld IF Metall och övriga sosseriet egentligen lever i?O och en till skrev:
Frågan är väl bara vilka 20 som förlorat jobbet, är det de 20 strejkande dumskallarna eller har facket förhandlat turordningen så att det är 20 helt andra stackare som fått sluffen?
Tyvärr känns det som facket ibland inte agerar utifrån medlemmarnas bästa utan för egna politiska principer. Tragiskt men väntat. Bara välavlönade fackpampar vinner på detta. Inte folket på golvet. Det är bara spelpjäser.O och en till skrev:Nu verkar det som att arbetarna i Vetlanda har förlorat jobbet:
[länk]
Hydro är också oroliga att arbetstillfällena inte kommer tillbaka eftersom Tesla Tyskland redan har bytt underleverantör, ett utdrag från artikeln:
Strejken som kostat 20 anställda och inhyrd personal jobben är verkningslös. Teslas fabrik i Grünheide tar nu delarna från annat håll, troligen från Kina. Produktionen fortgår som vanligt i Gigafactory Berlin.
Osäkert om delarna nu produceras i Kina men det vore väl höjden av ironi ändå?
Att resultatet av den Svenska modellen får rent motsatt effekt, istället för produktion i ett av världens mest demokratiska länder, hos ett företag med kollektivavtal, goda arbetsförhållanden och bland världens strängaste miljökrav så flyttas arbetstillfällen till en diktatur, som förtrycker minoriteter, struntar i mänskliga rättigheter och miljökraven är det väl också lite sisådär med...
Är anledningen att dom inte tar emot lönestödet att dom inte kan säga upp dom då?
Känns ju ändå som det skulle vara trevligare för arbetarna att få lönestöd en tid innan dom måste gå till A-kassan. Men det kanske inte är möjligt att göra på det viset.
Känns ju ändå som det skulle vara trevligare för arbetarna att få lönestöd en tid innan dom måste gå till A-kassan. Men det kanske inte är möjligt att göra på det viset.
Är man en dumskalle bara för att man är fackligt ansluten och strejkar?mnils skrev:
Uppsägningar i kollektivavtals anslutna företag är efter Huvudregeln för turordning.
Huvudregeln för turordning vid uppsägningar är sist in, först ut. Det betyder enligt lagen att arbetstagare med längre anställningstid har företräde till fortsatt anställning framför arbetstagare med kortare anställning. Dock måste arbetstagarna alltid ha tillräckliga kvalifikationer för det arbete som ska utföras. Innan turordningen fastställs får en arbetsgivare undanta högst tre arbetstagare som arbetsgivaren bedömer har särskild betydelse för den fortsatta verksamheten.
Anledningen är att Hydro har mer kostnader är bara lön, så IF Metalls kompensation täcker bara en mindre del menar företaget, från artikeln:N Niq skrev:
– Bara att få lönekostnaderna täckta betyder inte att Hydro kommer oskadda ur en situation som denna. Vi har investerat i utrustning och maskiner, vi har fasta kostnader och vi har avskrivningar – även när vi står stilla och inte producerar. Lön är en mindre del av de totala kostnaderna för en strejk och därför räcker det tyvärr inte att bara lönekompensera.
Sen gissar jag att det är svårt att komma överens om hur länge kompensationen skulle gälla? Är det så länge strejken pågår, även om den skulle pågå i flera år? Eller så länge Hydro har kontrakt på att leverera komponenten? Eller som i dagsläget, att Tesla byter underleverantör och affären försvinner, hur länge är det rimligt att IF Metall ersätter förlorad inkomst?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Mja, alltså just uppsägning och turordningsreglerna är ju en av de största morötterna för en arbetsgivare för att teckna kollektivavtal. Utan kollektivavtal gäller turordningsreglerna rakt av, några undantag får göras enligt gällande lagstiftning som du nämner. Med kollektivavtal däremot kan arbetsgivaren göra i precis hur som helst, så länge facket är med på det.Rejäl skrev:Är man en dumskalle bara för att man är fackligt ansluten och strejkar?
Uppsägningar i kollektivavtals anslutna företag är efter Huvudregeln för turordning.
Huvudregeln för turordning vid uppsägningar är sist in, först ut. Det betyder enligt lagen att arbetstagare med längre anställningstid har företräde till fortsatt anställning framför arbetstagare med kortare anställning. Dock måste arbetstagarna alltid ha tillräckliga kvalifikationer för det arbete som ska utföras. Innan turordningen fastställs får en arbetsgivare undanta högst tre arbetstagare som arbetsgivaren bedömer har särskild betydelse för den fortsatta verksamheten.
Vet inte exakt vad du jobbar med och vilka förbund som skulle göra det..JanneJanne123 skrev:
Mja, alltså just uppsägning och turordningsreglerna är ju en av de största morötterna för en arbetsgivare för att teckna kollektivavtal. Utan kollektivavtal gäller turordningsreglerna rakt av, några undantag får göras enligt gällande lagstiftning som du nämner. Med kollektivavtal däremot kan arbetsgivaren göra i precis hur som helst, så länge facket är med på det.
Fackförbunden som företräder arbetare industri, bygg mm är av mina erfarenheter att facken alltid förespråkar och följer Huvudregeln för turordning..
Sedan finns det alltid några få undantag och avvikelser i en förhandling emellan parterna..
Jo jag läste det och förstår att det är mer kostnader än lön som uppstår. Men jag känner spontant att om företaget tog hand om sina anställda så skulle dom låta dom göra något struntjobb eller bara gå hemma under tiden som dom får lönen betald av metall.O och en till skrev:Anledningen är att Hydro har mer kostnader är bara lön, så IF Metalls kompensation täcker bara en mindre del menar företaget, från artikeln:
– Bara att få lönekostnaderna täckta betyder inte att Hydro kommer oskadda ur en situation som denna. Vi har investerat i utrustning och maskiner, vi har fasta kostnader och vi har avskrivningar – även när vi står stilla och inte producerar. Lön är en mindre del av de totala kostnaderna för en strejk och därför räcker det tyvärr inte att bara lönekompensera.
Sen gissar jag att det är svårt att komma överens om hur länge kompensationen skulle gälla? Är det så länge strejken pågår, även om den skulle pågå i flera år? Eller så länge Hydro har kontrakt på att leverera komponenten? Eller som i dagsläget, att Tesla byter underleverantör och affären försvinner, hur länge är det rimligt att IF Metall ersätter förlorad inkomst?
Det är möjligt att det inte är tillåtet att göra på det sättet jag vet inte. Sen brukar väl företag vara intresserade av göra så liten förlust som möjligt så spontant känns det som en bra idé att ta emot lönestödet. Kanske man skulle lyckas hitta några nya kunder under tiden som dom får lönen betald av metall så att en eller flera kunde bli kvar.
Men det är mycket möjligt att här finns regler och krav eller något annat som jag inte vet som gör att det inte är någon bra idé.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Unionen gick ju ut med det senast nu när Spotify skulle säga upp personal att ”synd att ni inte har kollektivavtal, då hade ni kunnat göra en mer flexibel uppsägningsrunda”. Citatet är min sammanfattning av budskapet och inte ett direkt citat från Unionen vill jag vara tydlig med.Rejäl skrev:Vet inte exakt vad du jobbar med och vilka förbund som skulle göra det..
Fackförbunden som företräder arbetare industri, bygg mm är av mina erfarenheter att facken alltid förespråkar och följer Huvudregeln för turordning..
Sedan finns det alltid några få undantag och avvikelser i en förhandling emellan parterna..
Återigen jämföra tjänstesidan med arbetar sidan, när ska du lära dig se skillnaden?JanneJanne123 skrev:
Men då är det ingett citat om det är din skrivning..

