717 107 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
https://www.realtid.se/vem-star-upp-for-bolag-utan-kollektivavtal/
Den här (ganska korta) artikeln försöker belysa möjlighet och önskan till kollektivavtalsfrihet, att det absolut kan finnas många andra skäl till den önskan än att man är ute efter rovdrift på de anställda.
Och de avslutar med ett förslag för arbetsmarknadens parter.
Den här (ganska korta) artikeln försöker belysa möjlighet och önskan till kollektivavtalsfrihet, att det absolut kan finnas många andra skäl till den önskan än att man är ute efter rovdrift på de anställda.
Och de avslutar med ett förslag för arbetsmarknadens parter.
Mycket bra, kanske en hybrid-lösning går att styra upp hos många arbetsgivare istället för den ibland gamla stela modellen.Mikael_L skrev:
Länka till korrekta uppgifter då =) Ett minne är ju inget som kan övertala mig.Snoppenpåtoppen skrev:
Har ett minne av att dom inte har arbetstidsförkortning, har dom betalda helgdagar?
Deras försäkringsskydd är inte lika bra som det som står i kollektivavtalet har det kommit fram, Tesla betalar inte heller in lika mycket till pensionen och vi vet inte hur lönerna ser ut för alla, dom högpresterande har någ det bra men det var någon som pratade om att inte alla fick löneförhöjning utan den var godtycklig enligt närmsta chef som satte ribban..
På mitt förra jobb hade vi inte heller arbetstidsförkortning. För att gå till tandläkarn så förlorade man 12 timmars arbetstid. Man hade ingen rast på 12 timmar. Jobbade 70 timmar i veckan.
Och det var transport.
Har tesla det så illa ? 13000 kr i lön efter skatt för normal arbetstid?
Ööö vilken värld lever du i.. 13000kr tjänar en 15-17 åriga sommarjobbare..Rkarlsson skrev:Länka till korrekta uppgifter då =) Ett minne är ju inget som kan övertala mig.
På mitt förra jobb hade vi inte heller arbetstidsförkortning. För att gå till tandläkarn så förlorade man 12 timmars arbetstid. Man hade ingen rast på 12 timmar. Jobbade 70 timmar i veckan.
Och det var transport.
Har tesla det så illa ? 13000 kr i lön efter skatt för normal arbetstid?
Arbetstidsförkortning är ganska så standard på svenska arbetsmarknaden.:
Förlorar man 12timmar som mekaniker på att gå till tandläkaren? Ligger tandläkaren i Grekland så kanske..
Dags och landa på jorden🤔
Verkligheten. Jag skrev transport din rejäla filur. Men läsa kan du inte.Rejäl skrev:
Kör man för en girig jävel så förlorar du 12 arbetstimmar då det var 12 timmar schemalagt och för jobbigt för schemaläggaren att lägga in rast på bilen i 2 timmar i rätt ände av landskapet.
Men du förnekar alltså att vi har slavarbete under transport? Kallas för taxibranschen, men den tas aldrig upp nånsin som ett av de sämst betalda arbetena i sverige.
Taxi känner jag inga men några lastbilschaffissar känner jag och dom har det inte så som du beskriver dom kör 8timmar tjänar kring 27-30tkr i månaden..Rkarlsson skrev:Verkligheten. Jag skrev transport din rejäla filur. Men läsa kan du inte.
Kör man för en girig jävel så förlorar du 12 arbetstimmar då det var 12 timmar schemalagt och för jobbigt för schemaläggaren att lägga in rast på bilen i 2 timmar i rätt ände av landskapet.
Men du förnekar alltså att vi har slavarbete under transport? Kallas för taxibranschen, men den tas aldrig upp nånsin som ett av de sämst betalda arbetena i sverige.
Ja lastbil. Inte taxi.Rejäl skrev:
Hade minsann kvar min gamla fil på löneräkning.
Snittet vi hade sista året var 230 timmar i månaden utan rast. Men vi räknar in 11,5 timmes "rast" för skojs skull. Då fick vi 21059 kr före skatt, efter 17164 kr.
Om vi skulle göra om detta till 8 timmars pass vilket jag i princip blev bestraffad med (nåja, jag fick köra de 12 timmar i rad men som en normal arbetstid i månad) så hamnar vi på 16625 kr före skatt och efter skatt här 13948 kr.
Lägg till att trots jag körde 12 timmar i ett sträck så ringde ägaren ut och tvingade mig att skriva att jag haft minst 30 minuter varje pass.
När man tog upp detta med skyddsombudet och fackrepresentanten så var det ok.
Transport försvarade alltså ett sånt beteende och ville inte göra något. =)
Så välkommen till verkligheten.
Låter onekligen som modernt slavarbete..Rkarlsson skrev:Ja lastbil. Inte taxi.
Hade minsann kvar min gamla fil på löneräkning.
Snittet vi hade sista året var 230 timmar i månaden utan rast. Men vi räknar in 11,5 timmes "rast" för skojs skull. Då fick vi 21059 kr före skatt, efter 17164 kr.
Om vi skulle göra om detta till 8 timmars pass vilket jag i princip blev bestraffad med (nåja, jag fick köra de 12 timmar i rad men som en normal arbetstid i månad) så hamnar vi på 16625 kr före skatt och efter skatt här 13948 kr.
Lägg till att trots jag körde 12 timmar i ett sträck så ringde ägaren ut och tvingade mig att skriva att jag haft minst 30 minuter varje pass.
När man tog upp detta med skyddsombudet och fackrepresentanten så var det ok.
Transport försvarade alltså ett sånt beteende och ville inte göra något. =)
Så välkommen till verkligheten.
Men vi kan inte jämföra Teslas mekaniker med det utan dom ska jämföras med andra liknande mekaniker som jobbar…
Nej men stopp och belägg. Vi pratar om arbete i sverige. Och fackföreningar som är hycklareRejäl skrev:
Det är i princip detsamma.
Skillnaden är att det verkar inte finnas konkreta bevis från metall, och de brukar hitta på saker för skojs skull.
Ja LO är ju hittepå och väljer strider. Min erfarenhet är att de valde arbetsgivarens sida i ett modernt sverige. Det fanns en anledning att jag och övriga chaufförer som krävde ett liv försvann från den branschen.Rejäl skrev:
Inom industrin så har jag sett att facket gör heller inte så mycket. Det är fortfarande arbetsgivarens makt som står före och de kan sparka dig exakt när och hur de vill. Finns den ekonomiska faktorn så är du en piss i nilen =)
De får passa sig för att berätta vad de röstar på. Har varit med om detta med, jag röstar inte rött men har inte ens sagt vad jag röstar på. Det gillar inte vissa som är representanter såklart.Krilleman skrev:
Jag var med men jag gick ju ur. Funderar på att byta a-kassa med, de använder säkert de pengarna med till politik som jag var emot.
Varför skulle jag passa mig för att berätta sanningen?Rkarlsson skrev:De får passa sig för att berätta vad de röstar på. Har varit med om detta med, jag röstar inte rött men har inte ens sagt vad jag röstar på. Det gillar inte vissa som är representanter såklart.
Jag var med men jag gick ju ur. Funderar på att byta a-kassa med, de använder säkert de pengarna med till politik som jag var emot.
Mer än 50% röstar blått inom LO idag.
Det är en sanning som dom själva inom LO inte ens vill ta i...
