Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
N Niq skrev:
Varför skulle jag inte kunna ha bensin eller dieselbil för det?

Sen är det helt omöjligt att granska alla företag i detalj. Man får söka fakta på nätet och hoppas att den stämmer. När man handlar mat o vardagliga saker så har man oftast lite att gå på om man handlar från inhemska tillverkare.
Tex gick jag igenom olika djurmatstillverkare för inte så länge sedan för att se vilka som åtminstone inte är avslöjade som dåliga företag.
Om du bryter ner det till arbete så är ju oljeindustrin rejält smutsig.

Eftersom ingen levererar vad metall säger sig veta så kan man ju omöjligt välja sida.

Om det hade varit så förbannat illa så hade väl fler arbetare strejkat. Eller hur ?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Storsockret
Jonatan79 Jonatan79 skrev:

TESLA-STREJKEN​


Tesla fyra månader in i strejken: 90 procent arbetar​

Omkring 270 av Teslas 300 anställda i Sverige har valt att stanna kvar på sina tjänster. Det är Teslas besked till Di fyra månader in i strejken.
”Vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa och investerar kraftfullt i fler Tesla Center”, säger den svenska presschefen Maria Lantz.

Källa: di.se
Kan tro att varenda en av dom strejkande är här i Umeå. 1-2 månaders väntetid på servicetillfällen. Hade min inne i fredags, hanns inte med. Ny tid 5 mars 🤷‍♂️

Nu är det väl förvisso inte sämre än vad Volvo erbjöd tidsmässigt när vi körde det, men jämförelsevis innan strejken så var det ofta nån vecka bort.
 
P
Storsockret Storsockret skrev:
Kan tro att varenda en av dom strejkande är här i Umeå. 1-2 månaders väntetid på servicetillfällen. Hade min inne i fredags, hanns inte med. Ny tid 5 mars 🤷‍♂️

Nu är det väl förvisso inte sämre än vad Volvo erbjöd tidsmässigt när vi körde det, men jämförelsevis innan strejken så var det ofta nån vecka bort.
Det är väl inte illa. Vw tog typ 3 månader på sig från första felsökning till åtgärd. Och då har de ändå inte gjort allt vad de skulle göra. Och de är inte underbemmanade på min åf. De är bara snåla och ville inte byta krängningshämmaren trots den klonkar på rejält.
Det kan de får fixa när de får tillbaka skitet i maj :D
Jag fick alltså inte ladda bilen ordentligt i minst 2.5 månad från de fann felet på en moduljäkel.
 
Storsockret
Rkarlsson skrev:
Det är väl inte illa. Vw tog typ 3 månader på sig från första felsökning till åtgärd. Och då har de ändå inte gjort allt vad de skulle göra. Och de är inte underbemmanade på min åf. De är bara snåla och ville inte byta krängningshämmaren trots den klonkar på rejält.
Det kan de får fixa när de får tillbaka skitet i maj :D
Jag fick alltså inte ladda bilen ordentligt i minst 2.5 månad från de fann felet på en moduljäkel.
Kunde varit värre såklart, men det är ju rätt gött att få ha värme i bilen när det är -35 ute :)
 
N
Rkarlsson skrev:
Om du bryter ner det till arbete så är ju oljeindustrin rejält smutsig.

Eftersom ingen levererar vad metall säger sig veta så kan man ju omöjligt välja sida.

Om det hade varit så förbannat illa så hade väl fler arbetare strejkat. Eller hur ?
Ja oljeindustrin är smutsig. Nej jag är ingen extremist ibland måste man bara acceptera att saker är smutsiga eller troligen tillverkade under dåliga vilkor. Jag använder också traktor,motorsåg och röjsåg och flyger på semester. Det hindrar inte att jag försöker köpa varor eller tjänster som är producerade under bra villkor för arbetaren och som är så miljövänliga som möjligt.

När det gäller Tesla strejken tycker jag den verkar ganska onödig. Facken i Sverige verkar också behöva förnya sig och göra sig av med en massa felplacerade personer. Själv har jag bara bra erfarenheter av fackförbunden men har förstått att du och flera andra inte har det.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:

TESLA-STREJKEN​


Tesla fyra månader in i strejken: 90 procent arbetar​

Omkring 270 av Teslas 300 anställda i Sverige har valt att stanna kvar på sina tjänster. Det är Teslas besked till Di fyra månader in i strejken.
”Vi är djupt engagerade i att fortsätta vår resa och investerar kraftfullt i fler Tesla Center”, säger den svenska presschefen Maria Lantz.

Källa: di.se
Verkar vara dålig uppslutning på strejken på Tesla. Men riktigt så där illa är det nog inte. 300 lär vara samtliga anställda på Tesla i Sverige. Metall önskar sig nog att de inom deras avtalsområde ska strejka, knappast till exempel chefer och säljare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
richardtenggren
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verkar vara dålig uppslutning på strejken på Tesla. Men riktigt så där illa är det nog inte. 300 lär vara samtliga anställda på Tesla i Sverige. Metall önskar sig nog att de inom deras avtalsområde ska strejka, knappast till exempel chefer och säljare.
Tror du Metall har räknat? Har de någon toppanalytiker då som egentligen bara kan räkna på fingrarna, på en hand. 🤚
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror du Metall har räknat? Har de någon toppanalytiker då som egentligen bara kan räkna på fingrarna, på en hand. 🤚
Du verkar inte ha förstått vad jag skrev.
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verkar vara dålig uppslutning på strejken på Tesla. Men riktigt så där illa är det nog inte. 300 lär vara samtliga anställda på Tesla i Sverige. Metall önskar sig nog att de inom deras avtalsområde ska strejka, knappast till exempel chefer och säljare.
Det är lika många/få till antalet oavsett så att de är tvungna att kalla in medlemmar från bl.a andra fackförbund…
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verkar vara dålig uppslutning på strejken på Tesla. Men riktigt så där illa är det nog inte. 300 lär vara samtliga anställda på Tesla i Sverige. Metall önskar sig nog att de inom deras avtalsområde ska strejka, knappast till exempel chefer och säljare.
Jag tror inte deras högsta önskan är att bara dom inom deras avtalsområde ska strejka, vore väl snarare än våt dröm att även lite chefer gick ut i strejk. Dom har väl dryga 120-130 mekaniker. Tror inte övriga 180 är säljare utan snarare är en stor del nog enklare personal som arbetar med utlämning av bilar och dylika uppgifter, går dom under Handels? Hur som helst troligtvis minimal anslutningsgrad bland dessa anställda.

Jag tror nog i detta fall att Teslas siffror kan vara realistiska, ett 30-tal mekaniker av av 130 strejkar medans övriga 10 från statistiken är en konsekvens av dom som tex agerar strejkvakt på orter där inga av verkstadsarbetarna gått ut i strejk.

IF Metall hävdade ju att man hade organiserat ungefär hälften av verkstadsarbetarna men i slutändan så var det bara ett 30-tal som var villiga att gå ut i strejk, övriga ville väl inte driva kampen som mest handlar om att vara en fjäder i hatten för LO-borgen och försöka upprätthålla ett system som gynnar LO-toppar snarare än dom faktiska arbetarna. Sen att dom själva hävdar att det är för att övriga anslutna känner sig hotade av TM Sweden och inte vågar strejka är ju bara bullshit, då hade dom knappast uteslutit dom från förbundet.

Strejken handlar ju inte främst om att dom på verkstadsgolvet hos Tesla skulle ha det dåligt, några såna snyfthistorier har man ju inte ens från IFmetall lyckats få fram att publicera utan allt handlar ju om principen att dom ska få till ett kollektivavtal...
 
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
De som var med i facket och inte strejkade skulle ju bli uteslutna ur facket. Så nu bör väl alla fackanslutna på Tesla strejka?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
https://www.nyteknik.se/karriar/bara-en-av-tre-strejkar-pa-tesla-en-besvikelse/4236958

– Det är så klart en besvikelse, säger IF Metalls ordförande Marie Nilsson till tidningen.

Enligt Medlingsinstitutets årsrapport förlorades förra året 1 936 arbetsdagar på grund av Teslakonflikten. Det motsvarar 44 heltidstjänster, att jämföras med att omkring 130 bilmekaniker varslades.

– När vi gick ut i konflikt hade vi organiserat över hälften av arbetarna på Tesla och hoppades självklart att alla skulle delta. Men en del förstod nog inte att de faktiskt behövde lämna arbetsplatsen, och andra blev hårt trängda av Tesla. Det är mänskligt, men jävligt tråkigt, säger Marie Nilsson.
Sympatiåtgärderna påverkar mer än Teslastrejken - de klarar inte ens av att få sina egna medlemmar att strejka.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
De som var med i facket och inte strejkade skulle ju bli uteslutna ur facket. Så nu bör väl alla fackanslutna på Tesla strejka?
Precis, jag är skeptisk till att de var 50% eller fler medlemmar från början…
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P
Storsockret Storsockret skrev:
Kunde varit värre såklart, men det är ju rätt gött att få ha värme i bilen när det är -35 ute :)
Ja som tur är så bor jag ju i skåne. Så vi har bara haft 2 dagar typ med -18. Sen resten av kylan har legat runt 0- -5.
Men jag vill ändå ha 100% och kör 2 dagar på det.
Lämnar tillbaka i förtid i maj =)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är lika många/få till antalet oavsett så att de är tvungna att kalla in medlemmar från bl.a andra fackförbund…
Min poäng gick visst inte fram. Jag förtydligar.

Jag anser att det är vilseledande av Tesla att hävda att 270 av de anställda valt att arbeta, när en majoritet av de 270 i själva verket inte tagits ut i strejk, så de har inte haft något val.

Vad anser du Jonatan79?
Anser du att det är vilseledande av Tesla att hävda att 270 av de anställda valt att arbeta, när en majoritet av de 270 i själva verket inte tagits ut i strejk, så de har inte haft något val?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.