716 209 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Jag tror att du har fel Amazon har väl hängavtal via ett annat bolag? Eller har jag förstått det fel..Mikael_L skrev:
JAG står inte på Teslas sida, eller hurrar för dem, jag är ingen fanboy av rövhatten Elon Musk heller, han verkar milt sagt vara rätt knepig.
Jag lite typ skiter i det helt, jag tror inte det alls hotar någon svensk modell.
Det är som sagt massor av företag som saknar KA, även en del stora, som Spotify, Amazon,
[länk]
[länk]
Och bland små företag är det vanligt
[länk]
Men jag behöver inte välja någon sida, jag vägrar faktiskt det. Det är inte det det handlar om, i alla fall för mig.
Och jag har redan deklarerat att jag vet vad betydelsefulla fackföreningarna har varit för att tillsammans med andra goda krafter skapa den fina nation vi lever i.
Och jag är inte alls emot facklig aktivitet, strejkrätt osv, tvärtom, det behövs helt klart för maktbalansens skull.
Men däremot har fackförbunden idag börjat att mest missa sitt mål och sin ursprungliga roll, och bli något ... tja, jag vet inte riktigt vad, en maktkoloss som bara finns för sin egen skull - det är i alla fall min känsla.
JAG tror att IF Metall har hoppat i galen tunna här, det kommer bli något som man minns på samma sätt som byggstrejken i Vaxholm eller salladsbaren i Göteborg (var det väl?) som slutade med att den såldes och den enda anställde förlorade jobbet.
https://www.di.se/digital/efter-regeringens-uppmaning-amazon-oppnar-for-kollektivavtal/
Håller med om att det har blivit extremt i detta fallet, men jag tror inte facket har något val😢
Det är stort av dig att backa lite tidigare idag så lät det lite annorlunda😊
Jag har inte backat det minsta.
Jag har haft nyanser i hela tråden, men du har ju inte läst mer än en procent, så du kan inte veta, däremot tycker du att det du läst räcker för att sortera in alla skribenter i dina fack.
Själv har jag dessutom ett par erfarenheter med facket som har skadat mig, men jag försöker ändå se det goda som facken har gjort, och kan göra.
Jag har också skrivit att kollektivavtal ofta är en bra grej, dock inte alltid, och (i Sverige) sällan speciellt nödvändiga. Men rent generellt ganska bra, många arbetsgivare gillar också KA, då det hjälper dem att hålla nere löner. bl.a.
Jag har haft nyanser i hela tråden, men du har ju inte läst mer än en procent, så du kan inte veta, däremot tycker du att det du läst räcker för att sortera in alla skribenter i dina fack.
Själv har jag dessutom ett par erfarenheter med facket som har skadat mig, men jag försöker ändå se det goda som facken har gjort, och kan göra.
Jag har också skrivit att kollektivavtal ofta är en bra grej, dock inte alltid, och (i Sverige) sällan speciellt nödvändiga. Men rent generellt ganska bra, många arbetsgivare gillar också KA, då det hjälper dem att hålla nere löner. bl.a.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Men det du har skrivit idag så har du backat..Mikael_L skrev:
Jag har inte backat det minsta.
Jag har haft nyanser i hela tråden, men du har ju inte läst mer än en procent, så du kan inte veta, däremot tycker du att det du läst räcker för att sortera in alla skribenter i dina fack.
Själv har jag dessutom ett par erfarenheter med facket som har skadat mig, men jag försöker ändå se det goda som facken har gjort, och kan göra.
Jag har också skrivit att kollektivavtal ofta är en bra grej, dock inte alltid, och (i Sverige) sällan speciellt nödvändiga. Men rent generellt ganska bra, många arbetsgivare gillar också KA, då det hjälper dem att hålla nere löner. bl.a.
Man kan inte begära att nya skribenter ska lösa över 7tusen inlägg..
Utan man får lära sig att snabbt ge en rättvis bild av sig i en diskussion…
Hur var det med Amazon?
Mina och MikaelL’s åsikter ligger väldigt nära varandra, då förstår du kanske mig lite bättre.Snoppenpåtoppen skrev:
Det är väldigt intressant att se var detta tar vägen, om det blir en ändrad spelplan efter allt som hänt. Det kan bli förändringar men inte säkert. Arbetsgivarorganisationerna och arbetsgivarna kommer inte sitta på sina tummar.
Det tycker jag visst, det är synnerligen oartigt att hoppa in mitt i en diskussion utan att ta sig tid att först sätta sig in i vad som redan sagts, utan istället tycka att den egna rösten är så viktig att man upprepar saker som alla andra läst och debatterat flera gånger om redanSnoppenpåtoppen skrev:
Ja hur allt detta kommer avlöpa är ju helt klart spännande.
Om rövhatten Elon Musk tror jag att han kan vara beredd att offra hela sin förmögenhet på sina principer (OBS, en gissning alltså, inte speciellt välgrundad, jag tänker mest på twitterköpet), så därför kan detta bli riktigt spännande, och se om Elons plånbok eller IF Metalls strejkkassa är störst.
Nu tror jag inte att Elon kan styra Tesla så hårt, han äger ju trots allt knappt 13%, och får nog inte med sig de andra ägarna på ett "race to the bottom".
Om rövhatten Elon Musk tror jag att han kan vara beredd att offra hela sin förmögenhet på sina principer (OBS, en gissning alltså, inte speciellt välgrundad, jag tänker mest på twitterköpet), så därför kan detta bli riktigt spännande, och se om Elons plånbok eller IF Metalls strejkkassa är störst.
Nu tror jag inte att Elon kan styra Tesla så hårt, han äger ju trots allt knappt 13%, och får nog inte med sig de andra ägarna på ett "race to the bottom".
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Det får du tycka men jag tror inte så många löser sig in på över 7 tusen inlägg..A ajn82 skrev:
Har alldrig påstår att min röst är mer värd än någon annans var har du hitta på det ifrån?
Kan med säkerhet säga att inte många hör inne har läst och kommer ihåg allt som enskilda individer skriver det är helt orimliga krav…
Vi är ju idag styrda av kina. Tack vare våra svenska bolag.Kolla bara vad en sketen kanal i mellanöstern ställer till med, med material som kommer från kinaSnoppenpåtoppen skrev:
Jag försöker så gott det går, tex. handlar ytterst lite från nätet försöker stödja dom lokala handlarna så gott det går..
När det kommer till lyx saker som en ny Elbil så skulle jag inte köpa kinesiskt, är väl medveten om att mycket komponenter till alla bilar kommer därifrån men någonstans måste man dra gränsen..
Lever inte livet begränsat pga. mina val men det är upp till var och en men man ska inte klaga den dagen kina och dessa storbolag styr oss mer och mer, vi såg ju vid pandemin hur sårbara vi var tex. jämfört med vårat grannland i öst…
Men nog raljerat.
Vilka villkor är sämre för tesla Sverige än för vilken annan bilverkstad som helst? Jag är nyfiken.
Det tillkommer inte så många nya användare i tråden längre, kanske för att de flesta inte orkar läsa ikapp, men heller inte vill upprepa saker som redan sagts.Snoppenpåtoppen skrev:
Det får du tycka men jag tror inte så många löser sig in på över 7 tusen inlägg..
Har alldrig påstår att min röst är mer värd än någon annans var har du hitta på det ifrån?
Kan med säkerhet säga att inte många hör inne har läst och kommer ihåg allt som enskilda individer skriver det är helt orimliga krav…
Tror du på allvar att du kommer med nya insikter? Om inte, så vad bidrar du då med om inte annat än att vi ska lyssna på just dig, när du upprepar vad som redan sagts?
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Har ett minne av att dom inte har arbetstidsförkortning, har dom betalda helgdagar?Rkarlsson skrev:
Deras försäkringsskydd är inte lika bra som det som står i kollektivavtalet har det kommit fram, Tesla betalar inte heller in lika mycket till pensionen och vi vet inte hur lönerna ser ut för alla, dom högpresterande har någ det bra men det var någon som pratade om att inte alla fick löneförhöjning utan den var godtycklig enligt närmsta chef som satte ribban..
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Har jag på något sätt släpat ditt arsle till att skriva och svara?A ajn82 skrev:Det tillkommer inte så många nya användare i tråden längre, kanske för att de flesta inte orkar läsa ikapp, men heller inte vill upprepa saker som redan sagts.
Tror du på allvar att du kommer med nya insikter? Om inte, så vad bidrar du då med om inte annat än att vi ska lyssna på just dig, när du upprepar vad som redan sagts?
Jag tror att många inte orkar att skriva emot dessa färgstarka personer i denna frågan har läst lite längre baklänges under dagen och samma personer möter alltid den fackliga sidan med kraftigt motstånd direkt och relativt hårdt om någon håller med om att facket gör rätt..
Den enda jag ser sedan några dagar tillbaka som har en objektivare bild är @djac..
Ja, för han är ju PRO facken.Snoppenpåtoppen skrev:
Har jag på något sätt släpat ditt arsle till att skriva och svara?
Jag tror att många inte orkar att skriva emot dessa färgstarka personer i denna frågan har läst lite längre baklänges under dagen och samma personer möter alltid den fackliga sidan med kraftigt motstånd direkt och relativt hårdt om någon håller med om att facket gör rätt..
Den enda jag ser sedan några dagar tillbaka som har en objektivare bild är @djac..
Själv har jag som princip att inte skriva i en tråd jag inte läst eller åtminstone skummat alla inlägg i innan jag postar något, humortråden och andra liknande undantagna.Snoppenpåtoppen skrev:
Det får du tycka men jag tror inte så många löser sig in på över 7 tusen inlägg..
Har alldrig påstår att min röst är mer värd än någon annans var har du hitta på det ifrån?
Kan med säkerhet säga att inte många hör inne har läst och kommer ihåg allt som enskilda individer skriver det är helt orimliga krav…
Om alla gjorde likadant skulle en mängd oväsentliga och upprepande inlägg var onödiga och göra trådar både mera lättlästa och informativa.
Kryllar av trådar där nya användare hoppar in och upprepar åsikter som framförts ett antal gånger tidigare.
Och som en av mina söner säger, allt bra som sägs eller skrivs är redan sagt eller skrivet för flera tusen år sedan, värt att tänka på.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tur det är mello, annars hade jag nästan blivit lite irriterad över tiden jag har blivit av med för att läsa ikapp en massa upprepningar som redan har tagits upp otaliga gånger i tråden.
