716 192 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag tror att det är väldigt liten risk att Såsse-Sveriges arbetsmarknad förvandlas till USA´s. Du är en mästare i generalisering och verkar tyvärrr tror på allt du hör...Snoppenpåtoppen skrev:
KA avtalen sätter bara en minimum nivå på tex. lönen det finns ingett i avtalet som bromsar en högre lön eller mera semester eller vad det nu kan tänkas vara..
Sedan finns det alltid människor som hamnar i kläm och blir drabbade av alla system..
Men ska vi köra enligt Teslas önskan såsom i Amerika så kommer gemene arbetare att ha det mycket sämre, dom högpresterande och duktiga förhandlarna kommer kanske ha det bättre men absolut inte många procentuellt sett..
Jag tror att det kommer att bli viktigare i framtiden att välja sina köp med sunt förnuft och moral både miljömässigt och humant med tanke på arbetarnas villkor i förhållande till vinsterna bolaget gör..
Ta Tesla som gör enorma vinster och vägrar avtal vad säger det egentligen om bolaget?
Det finns ingett i ett hängavtal som säger att dom anställda inte kan behålla sin lön och sina Aktie utdelningar vad jag vet, men jag är övertygad om att det är och lågor mera ogentligheter än vad som hittills kommit ut..
Men det sagt så är det upp till var och en, jag har valt att inte stödja Tesla med att köpa deras bilar pga. detta som sker, och jag känner mig inte ensam i det beslutet…
Som jag skrev för ett par tusen inlägg sen. Var är bevisen för att anställda på tesla sverige har sämre villkor än ett bolag anslutet till avtal?Snoppenpåtoppen skrev:
KA avtalen sätter bara en minimum nivå på tex. lönen det finns ingett i avtalet som bromsar en högre lön eller mera semester eller vad det nu kan tänkas vara..
Sedan finns det alltid människor som hamnar i kläm och blir drabbade av alla system..
Men ska vi köra enligt Teslas önskan såsom i Amerika så kommer gemene arbetare att ha det mycket sämre, dom högpresterande och duktiga förhandlarna kommer kanske ha det bättre men absolut inte många procentuellt sett..
Jag tror att det kommer att bli viktigare i framtiden att välja sina köp med sunt förnuft och moral både miljömässigt och humant med tanke på arbetarnas villkor i förhållande till vinsterna bolaget gör..
Ta Tesla som gör enorma vinster och vägrar avtal vad säger det egentligen om bolaget?
Det finns ingett i ett hängavtal som säger att dom anställda inte kan behålla sin lön och sina Aktie utdelningar vad jag vet, men jag är övertygad om att det är och lågor mera ogentligheter än vad som hittills kommit ut..
Men det sagt så är det upp till var och en, jag har valt att inte stödja Tesla med att köpa deras bilar pga. detta som sker, och jag känner mig inte ensam i det beslutet…
Med din syn på det, tänker du över vad för kläder och skor du köper med? Vilka telefoner du köper. Eller det gäller bara sjyssta villkor i Sverige?
Lustigt att så många inte fattar att fackets avtalade löner är en miniminivå, sedan får arbetsgivaren betala sina anställda hur mycket dom vill, vilket även ofta händer. Det man med avtal vill komma åt är att företagen dumpar lönenivån.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Tror att du underskattar värdet i denna strid som IF metall tar..Jonatan79 skrev:
Jag jag kanske generaliserar lite men du verkar vara någon slags polis som ena stunden gillar KA och andra stunden lika sådana som skriver väldigt illa om facken om du bara hade stått rakryggad för det du tror på så hade det varit enklare att diskutera…
Men där är du en mellanmjölks Svensson som följer andra tyvärr..
Du gissar dåligt fortfarande. Jag tycker att facken ska ha sin strejkrätt och agera där det verkligen behövs, där arbetarna verkligen far illa. TM Sweden AB är inte ett sådant bolag, det finns flera anledningar varför IF Metall slår på stora trumman och den främsta är inte pga de anställdas bästa och ev. missförhållanden på arbetsplatserna, det förstår du väl själv? (som du brukar skriva)Snoppenpåtoppen skrev:
Tror att du underskattar värdet i denna strid som IF metall tar..
Jag jag kanske generaliserar lite men du verkar vara någon slags polis som ena stunden gillar KA och andra stunden lika sådana som skriver väldigt illa om facken om du bara hade stått rakryggad för det du tror på så hade det varit enklare att diskutera…
Men där är du en mellanmjölks Svensson som följer andra tyvärr..
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Jag försöker så gott det går, tex. handlar ytterst lite från nätet försöker stödja dom lokala handlarna så gott det går..Rkarlsson skrev:
När det kommer till lyx saker som en ny Elbil så skulle jag inte köpa kinesiskt, är väl medveten om att mycket komponenter till alla bilar kommer därifrån men någonstans måste man dra gränsen..
Lever inte livet begränsat pga. mina val men det är upp till var och en men man ska inte klaga den dagen kina och dessa storbolag styr oss mer och mer, vi såg ju vid pandemin hur sårbara vi var tex. jämfört med vårat grannland i öst…
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Jag gissar inte jag går efter det du skriver och framför allt vilka du likar då du inte vågar stå för dina åsikter och kör mellanmjölks resonemang hela tiden😊Jonatan79 skrev:
Du gissar dåligt fortfarande. Jag tycker att facken ska ha sin strejkrätt och agera där det verkligen behövs, där arbetarna verkligen far illa. TM Sweden AB är inte ett sådant bolag, det finns flera anledningar varför IF Metall slår på stora trumman och den främsta är inte pga de anställdas bästa och ev. missförhållanden på arbetsplatserna, det förstår du väl själv? (som du brukar skriva)
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Och det är helt ok, men stå för det du tycker och vinkla inte dina skrivningar som att du står bakom den svenska KA modellen för det är uppenbart att du inte gör. Det bilr en bättre konversation om vi är ärliga och stor för våra åsikter, jag respekterar dig oavsett om du tjatar emot eller håller med.Jonatan79 skrev:
Det är din åsikt. Jag skriver det jag tycker, inte det någon annan tycker. Jag har aldrig sagt att jag står bakom allt som händer i detta fall eller det du kallar KA-modellen. Om du läst hela tråden skulle du få en helhetsbild. Fråga gärna istället för att gissa eller påstå något jag aldrig sagt så får du svar.Snoppenpåtoppen skrev:
Och det är helt ok, men stå för det du tycker och vinkla inte dina skrivningar som att du står bakom den svenska KA modellen för det är uppenbart att du inte gör. Det bilr en bättre konversation om vi är ärliga och stor för våra åsikter, jag respekterar dig oavsett om du tjatar emot eller håller med.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Kommer aldrig att läsa hela denna tråd mina bedömningar om dig grundar sig bara på dagens skrivningar..Jonatan79 skrev:
Det är din åsikt. Jag skriver det jag tycker, inte det någon annan tycker. Jag har aldrig sagt att jag står bakom allt som händer i detta fall eller det du kallar KA-modellen. Om du läst hela tråden skulle du få en helhetsbild. Fråga gärna istället för att gissa eller påstå något jag aldrig sagt så får du svar.
Jag har idag inte sett ett inlägg där du har sagt något positivt om KA och facken i Sverige, men Ok då backar jag ett steg och ber om ursäkt och så får vi se framåt vart du står..
JAG står inte på Teslas sida, eller hurrar för dem, jag är ingen fanboy av rövhatten Elon Musk heller, han verkar milt sagt vara rätt knepig.Snoppenpåtoppen skrev:
Jag lite typ skiter i det helt, jag tror inte det alls hotar någon svensk modell.
Det är som sagt massor av företag som saknar KA, även en del stora, som Spotify, Amazon,
https://www.di.se/ledare/schysta-villkor-kraver-inte-kollektivavtal/
https://www.svd.se/a/wAzXo1/tesla-klarna-amazon-och-spotify-i-konflikt-om-kollektivavtal
Och bland små företag är det vanligt
https://www.foretagarna.se/innehallsbank/riks/2016/mars/sa-manga-smaforetag-har-kollektivavtal/
Men jag behöver inte välja någon sida, jag vägrar faktiskt det. Det är inte det det handlar om, i alla fall för mig.
Och jag har redan deklarerat att jag vet vad betydelsefulla fackföreningarna har varit för att tillsammans med andra goda krafter skapa den fina nation vi lever i.
Och jag är inte alls emot facklig aktivitet, strejkrätt osv, tvärtom, det behövs helt klart för maktbalansens skull.
Men däremot har fackförbunden idag börjat att mest missa sitt mål och sin ursprungliga roll, och bli något ... tja, jag vet inte riktigt vad, en maktkoloss som bara finns för sin egen skull - det är i alla fall min känsla.
JAG tror att IF Metall har hoppat i galen tunna här, det kommer bli något som man minns på samma sätt som byggstrejken i Vaxholm eller salladsbaren i Göteborg (var det väl?) som slutade med att den såldes och den enda anställde förlorade jobbet.
Därför du känner behov av att upprepa allt som redan skrivits tio gånger om?Snoppenpåtoppen skrev:
Vissa forum tillåter inte nya användare att skriva i off topic ämnen, känns som det hade varit bra här också
