716 182 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har läst om många privatpersoner som vill stödja Tesla och gärna köper en av deras bilar.Snoppenpåtoppen skrev:
I USA har Tesla andra problem, där har Musks person gjort att en hel del inte kan tänka sig att ha en Tesla.Jonatan79 skrev:
Jag har utgått ifrån att vi pratat om den marknad som berörs av strejken, svenska marknaden alltså, har du tänkt andra marknader?
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Kanske skiljer det sig i landet, men i bilmeccat på västkusten kanske man är mera lojal mot dom inhemska och europeiska märkerna..Jonatan79 skrev:
Men ser att det är en handfull supportrar till Tesla på denna tråden också😊
Tiden kommer utvisa hur bra eller dåligt försäljning går. Jag kör inte Tesla och har ingen synpunkt om Musk som person.Snoppenpåtoppen skrev:
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Hade jag inte haft pågående skitleasing med vw idag så hade jag mest troligt plockat ut en ny m3. Men bara pga att det är i mitt tycke den mest prisvärda bilen just nu. Tvekrar inte pga dubbelmoralen i facket.Snoppenpåtoppen skrev:
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Jag tycker att bilen i sig är bra men skulle inte stödja Tesla om jag kunde välja.Rkarlsson skrev:
Men det är upp till var och en att välja vilken riktning samhället ska ta men klaga inte den dagen när våra arbetare har sämre villkor än idag om kollektiv avtal inte ska vara normen.
Vem har sagt att KA inte ska vara normen i denna tråd?Snoppenpåtoppen skrev:
Det roliga är att jag fick bättre villkor än vad facket ville ge oss. Alltså facket ville ge oss mindre än arbetsgivaren.Snoppenpåtoppen skrev:
Och sen går de ut och säger att de har förhandlat fram våra villkor. Jag har lite förtroende för metall, att deras representant i vårt område dessutom blir riktigt otrevlig med när man väljer att gå ur när de kallar till möte på arbetsplatsen för att sprida ren propaganda inför valet gör att jag inte gillar de alls.
Om man väljer ett annat fack "transport" så kan jag säga att de förstörde livet en hel del och sänkte lönen med ett par tusen kr och gjorde villkoren betydligt sämre. Och var på arbetsgivarens sida.
Jag har inte sett bevisen för just tesla men jag börjar tveka mer och mer. Men denna konflikten hade inte fått mig att tveka om bilval ändå.
Jag menar, folk köper ju värmepumpar av företag som pressar sönder arbetarna
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Alla som inte anser att Tesla ska ha det, för kommer dom undan så kommer alla nya bolag vandra samma väg det måste väl även du förstå..Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt i denna frågan, du likar i stort sett alla som skriver dåligt om facket tex. Mikael L och att facket styrs av pampar, allt är IF Metalls fel mm. Sedan så helt plötsligt så ska KA vara normen enligt dig nu..
Så vart står du egentligen? antingen stöttar man den svenska modellen eller så står man på Teslas sida att vi inte ska ha KA?
Och kom inte med dina mesiga svar om att du inte väljer sida när du så tydligt står på Tesla sidan..
Världen är inte svart eller vit. KA är inte heligt eller nödvändigt för att att anställda ska få bra villkor. Ca 65% av mellanstora och små bolag i Sverige har avtal. Om ett litet bolag inte vill ha avtal går inte modellen sönder.Snoppenpåtoppen skrev:
Alla som inte anser att Tesla ska ha det, för kommer dom undan så kommer alla nya bolag vandra samma väg det måste väl även du förstå..
Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt i denna frågan, du likar i stort sett alla som skriver dåligt om facket tex. Mikael L och att facket styrs av pampar, allt är IF Metalls fel mm. Sedan så helt plötsligt så ska KA vara normen enligt dig nu..
Så vart står du egentligen? antingen stöttar man den svenska modellen eller så står man på Teslas sida att vi inte ska ha KA?
Och kom inte med dina mesiga svar om att du inte väljer sida när du så tydligt står på Tesla sidan..
Har du tänkt på detta? Följer du dina känslor och politiska ställning eller inte ?
PS. Facken i Sverige har inte ens chans mot Tesla och deras koncernbolag. Det är redan game over!
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
KA avtalen sätter bara en minimum nivå på tex. lönen det finns ingett i avtalet som bromsar en högre lön eller mera semester eller vad det nu kan tänkas vara..Rkarlsson skrev:Det roliga är att jag fick bättre villkor än vad facket ville ge oss. Alltså facket ville ge oss mindre än arbetsgivaren.
Och sen går de ut och säger att de har förhandlat fram våra villkor. Jag har lite förtroende för metall, att deras representant i vårt område dessutom blir riktigt otrevlig med när man väljer att gå ur när de kallar till möte på arbetsplatsen för att sprida ren propaganda inför valet gör att jag inte gillar de alls.
Om man väljer ett annat fack "transport" så kan jag säga att de förstörde livet en hel del och sänkte lönen med ett par tusen kr och gjorde villkoren betydligt sämre. Och var på arbetsgivarens sida.
Jag har inte sett bevisen för just tesla men jag börjar tveka mer och mer. Men denna konflikten hade inte fått mig att tveka om bilval ändå.
Jag menar, folk köper ju värmepumpar av företag som pressar sönder arbetarna![]()
Sedan finns det alltid människor som hamnar i kläm och blir drabbade av alla system..
Men ska vi köra enligt Teslas önskan såsom i Amerika så kommer gemene arbetare att ha det mycket sämre, dom högpresterande och duktiga förhandlarna kommer kanske ha det bättre men absolut inte många procentuellt sett..
Jag tror att det kommer att bli viktigare i framtiden att välja sina köp med sunt förnuft och moral både miljömässigt och humant med tanke på arbetarnas villkor i förhållande till vinsterna bolaget gör..
Ta Tesla som gör enorma vinster och vägrar avtal vad säger det egentligen om bolaget?
Det finns ingett i ett hängavtal som säger att dom anställda inte kan behålla sin lön och sina Aktie utdelningar vad jag vet, men jag är övertygad om att det är och lågor mera ogentligheter än vad som hittills kommit ut..
Men det sagt så är det upp till var och en, jag har valt att inte stödja Tesla med att köpa deras bilar pga. detta som sker, och jag känner mig inte ensam i det beslutet…
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Bra att du äntligen vågar visa vart du står!Jonatan79 skrev:
Världen är inte svart eller vit. KA är inte heligt eller nödvändigt för att att anställda ska få bra villkor. Ca 65% av mellanstora och små bolag i Sverige har avtal. Om ett litet bolag inte vill ha avtal går inte modellen sönder.
Har du tänkt på detta? Följer du dina känslor och politiska ställning eller inte ?
PS. Facken i Sverige har inte ens chans mot Tesla och deras koncernbolag. Det är redan game over!
