Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Många som pratar om att Tesla ör en bra elbil med ett attraktivt pris idag men tvekar av moraliska och solidariska skäl när man diskuterar med olika människor..
Tror inte att denna striden gynnar Tesla i Sverige…
Jag har läst om många privatpersoner som vill stödja Tesla och gärna köper en av deras bilar.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menar du att biluthyrarna i Europa och USA tvekar pga att Tesla inte vill ha KA i Sverige?
I USA har Tesla andra problem, där har Musks person gjort att en hel del inte kan tänka sig att ha en Tesla.

Jag har utgått ifrån att vi pratat om den marknad som berörs av strejken, svenska marknaden alltså, har du tänkt andra marknader?
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har läst om många privatpersoner som vill stödja Tesla och gärna köper en av deras bilar.
Vi ser ju aldrig försäljningssiffrorna, bara registreringssiffrorna och de släpar. Även Tesla själv talar ju om levererade bilar så hur försäljningen ser ut kan vi nog inte ens gissa.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har läst om många privatpersoner som vill stödja Tesla och gärna köper en av deras bilar.
Kanske skiljer det sig i landet, men i bilmeccat på västkusten kanske man är mera lojal mot dom inhemska och europeiska märkerna..
Men ser att det är en handfull supportrar till Tesla på denna tråden också😊
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Kanske skiljer det sig i landet, men i bilmeccat på västkusten kanske man är mera lojal mot dom inhemska och europeiska märkerna..
Men ser att det är en handfull supportrar till Tesla på denna tråden också😊
Tiden kommer utvisa hur bra eller dåligt försäljning går. Jag kör inte Tesla och har ingen synpunkt om Musk som person.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tiden kommer utvisa hur bra eller dåligt försäljning går. Jag kör inte Tesla och har ingen synpunkt om Musk som person.
Så du tycker att han är som en vanlig mellanmjölks Svensson?
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Så du tycker att han är som en vanlig mellanmjölks Svensson?
Jag tycker ingenting om honom som sagt, tråden handlar inte om honom
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Många som pratar om att Tesla ör en bra elbil med ett attraktivt pris idag men tvekar av moraliska och solidariska skäl när man diskuterar med olika människor..
Tror inte att denna striden gynnar Tesla i Sverige…
Hade jag inte haft pågående skitleasing med vw idag så hade jag mest troligt plockat ut en ny m3. Men bara pga att det är i mitt tycke den mest prisvärda bilen just nu. Tvekrar inte pga dubbelmoralen i facket.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Rkarlsson skrev:
Hade jag inte haft pågående skitleasing med vw idag så hade jag mest troligt plockat ut en ny m3. Men bara pga att det är i mitt tycke den mest prisvärda bilen just nu. Tvekrar inte pga dubbelmoralen i facket.
Jag tycker att bilen i sig är bra men skulle inte stödja Tesla om jag kunde välja.
Men det är upp till var och en att välja vilken riktning samhället ska ta men klaga inte den dagen när våra arbetare har sämre villkor än idag om kollektiv avtal inte ska vara normen.
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Jag tycker att bilen i sig är bra men skulle inte stödja Tesla om jag kunde välja.
Men det är upp till var och en att välja vilken riktning samhället ska ta men klaga inte den dagen när våra arbetare har sämre villkor än idag om kollektiv avtal inte ska vara normen.
Vem har sagt att KA inte ska vara normen i denna tråd?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Jag tycker att bilen i sig är bra men skulle inte stödja Tesla om jag kunde välja.
Men det är upp till var och en att välja vilken riktning samhället ska ta men klaga inte den dagen när våra arbetare har sämre villkor än idag om kollektiv avtal inte ska vara normen.
Det roliga är att jag fick bättre villkor än vad facket ville ge oss. Alltså facket ville ge oss mindre än arbetsgivaren.
Och sen går de ut och säger att de har förhandlat fram våra villkor. Jag har lite förtroende för metall, att deras representant i vårt område dessutom blir riktigt otrevlig med när man väljer att gå ur när de kallar till möte på arbetsplatsen för att sprida ren propaganda inför valet gör att jag inte gillar de alls.

Om man väljer ett annat fack "transport" så kan jag säga att de förstörde livet en hel del och sänkte lönen med ett par tusen kr och gjorde villkoren betydligt sämre. Och var på arbetsgivarens sida.

Jag har inte sett bevisen för just tesla men jag börjar tveka mer och mer. Men denna konflikten hade inte fått mig att tveka om bilval ändå.
Jag menar, folk köper ju värmepumpar av företag som pressar sönder arbetarna ;)
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vem har sagt att KA inte ska vara normen i denna tråd?
Alla som inte anser att Tesla ska ha det, för kommer dom undan så kommer alla nya bolag vandra samma väg det måste väl även du förstå..
Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt i denna frågan, du likar i stort sett alla som skriver dåligt om facket tex. Mikael L och att facket styrs av pampar, allt är IF Metalls fel mm. Sedan så helt plötsligt så ska KA vara normen enligt dig nu..
Så vart står du egentligen? antingen stöttar man den svenska modellen eller så står man på Teslas sida att vi inte ska ha KA?
Och kom inte med dina mesiga svar om att du inte väljer sida när du så tydligt står på Tesla sidan..
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Alla som inte anser att Tesla ska ha det, för kommer dom undan så kommer alla nya bolag vandra samma väg det måste väl även du förstå..
Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt i denna frågan, du likar i stort sett alla som skriver dåligt om facket tex. Mikael L och att facket styrs av pampar, allt är IF Metalls fel mm. Sedan så helt plötsligt så ska KA vara normen enligt dig nu..
Så vart står du egentligen? antingen stöttar man den svenska modellen eller så står man på Teslas sida att vi inte ska ha KA?
Och kom inte med dina mesiga svar om att du inte väljer sida när du så tydligt står på Tesla sidan..
Världen är inte svart eller vit. KA är inte heligt eller nödvändigt för att att anställda ska få bra villkor. Ca 65% av mellanstora och små bolag i Sverige har avtal. Om ett litet bolag inte vill ha avtal går inte modellen sönder.

Har du tänkt på detta? Följer du dina känslor och politiska ställning eller inte ?

PS. Facken i Sverige har inte ens chans mot Tesla och deras koncernbolag. Det är redan game over!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Rkarlsson skrev:
Det roliga är att jag fick bättre villkor än vad facket ville ge oss. Alltså facket ville ge oss mindre än arbetsgivaren.
Och sen går de ut och säger att de har förhandlat fram våra villkor. Jag har lite förtroende för metall, att deras representant i vårt område dessutom blir riktigt otrevlig med när man väljer att gå ur när de kallar till möte på arbetsplatsen för att sprida ren propaganda inför valet gör att jag inte gillar de alls.

Om man väljer ett annat fack "transport" så kan jag säga att de förstörde livet en hel del och sänkte lönen med ett par tusen kr och gjorde villkoren betydligt sämre. Och var på arbetsgivarens sida.

Jag har inte sett bevisen för just tesla men jag börjar tveka mer och mer. Men denna konflikten hade inte fått mig att tveka om bilval ändå.
Jag menar, folk köper ju värmepumpar av företag som pressar sönder arbetarna ;)
KA avtalen sätter bara en minimum nivå på tex. lönen det finns ingett i avtalet som bromsar en högre lön eller mera semester eller vad det nu kan tänkas vara..
Sedan finns det alltid människor som hamnar i kläm och blir drabbade av alla system..
Men ska vi köra enligt Teslas önskan såsom i Amerika så kommer gemene arbetare att ha det mycket sämre, dom högpresterande och duktiga förhandlarna kommer kanske ha det bättre men absolut inte många procentuellt sett..
Jag tror att det kommer att bli viktigare i framtiden att välja sina köp med sunt förnuft och moral både miljömässigt och humant med tanke på arbetarnas villkor i förhållande till vinsterna bolaget gör..
Ta Tesla som gör enorma vinster och vägrar avtal vad säger det egentligen om bolaget?
Det finns ingett i ett hängavtal som säger att dom anställda inte kan behålla sin lön och sina Aktie utdelningar vad jag vet, men jag är övertygad om att det är och lågor mera ogentligheter än vad som hittills kommit ut..
Men det sagt så är det upp till var och en, jag har valt att inte stödja Tesla med att köpa deras bilar pga. detta som sker, och jag känner mig inte ensam i det beslutet…
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Världen är inte svart eller vit. KA är inte heligt eller nödvändigt för att att anställda ska få bra villkor. Ca 65% av mellanstora och små bolag i Sverige har avtal. Om ett litet bolag inte vill ha avtal går inte modellen sönder.

Har du tänkt på detta? Följer du dina känslor och politiska ställning eller inte ?

PS. Facken i Sverige har inte ens chans mot Tesla och deras koncernbolag. Det är redan game over!
Bra att du äntligen vågar visa vart du står!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.