716 119 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Det är jag inte så säker på, det etableras med många batterifabriker i Sverige inte omöjligt att någon del eller hela fabriker läggs i Sveriges av Tesla då dom är aggressivt snabba i sina beslut, se vi problemen som Tyskland har med energikrisen som hotar så är ingett skrivet i sten…Jonatan79 skrev:
Jag kan nästan garantera att Tesla inte kommer öppna fabrik i Sverige efter det här 🤣Snoppenpåtoppen skrev:
Vi kan väl ta med fakta, utan vidare känslor.Mikael_L skrev:
Det är ju helt klarlagt, och väldigt tydligt att det är endast IF Metalls fel allt detta.
Det är IF Metalls fel att en massa folk får sparken i alla möjliga andra företag (som har kollektivavtal)
Det är IF Metalls fel att Posten har tvingats till att bryta mot lagen.
Det är IF Metalls fel att helt oskyldiga bilägare inte får sina bilar reparerade.
Det är IF Metalls fel att elektrifieringen av fordonsflottan går långsammare
Det är IF Metalls fel att folk får gå och sagga och bli allt okunnigare och oattraktivare på arbetsmarknaden
Det är IF Metalls fel att en del sabotage och andra brott sker.
Innan IF Metall började köra sitt idiotiska vansinnesrace så var ju faktiskt allt bra.
Varför ska IF metall tillåtas få förstöra så mycket?
Kan DU svara mig på det?
Tesla ska etablera sig i Sverige och gör sedvanliga förberedelser, det är osannolikt att de inte får veta hur arbetsmarknaden är organiserad i Sverige, speciellt avseende kollektivavtal eftersom det är ett rött skynke för just Tesla, de får säkert ta del av anekdoter som Toys r Us och liknande. Trots detta så beslutar man sig för att köra igång och etablerar sig här, när sen det man visste kunde hända händer, så vill man förflytta skulden till någon annan.
Nu lite spekulation, några år senare blir man den mest framgångsrika billeverantören i Sverige och dessutom ställer man till det för resten av branschen. Detta gör dels att man blir väldigt synlig för facket men också att de andra företagen i branschen, som har kollektivavtal, tittar snett på en, man skapar alltså press på facket att agera, enligt de rutiner som finns i landet. Det skulle vara mycket svårt för facket att förklara för alla sina medlemsföretag, med många medlemmar, varför man anser att just Tesla inte ska ha avtal.
Redigerat:
Om Musk inte varit VD för Tesla hade Tesla inte funnits och hela elbilsbranchen bestått av några småskuttar utan volym.Snoppenpåtoppen skrev:
Det har givit exempel i tråden, och det var bolag mycket större än Tesla Sweden.Snoppenpåtoppen skrev:
Men det är dock mest vanligt i bolag i tjänstesektorn, som t.e.x Unionen organiserar.
Jag är inte speciellt kunnig här, du får leta i tråden, eller så hoppas vi att de som skrivit förut orkar upprepa några stora bolag som saknar KA.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Ja han är en egocentrisk affärsman, men man ska inte överskatta en persons nytta.D Dilato skrev:
elektrifieringen hade kommit utan honom med men med lite fördröjning kanske om några år…
Det är inte han som driver och bestämmer om förbudet mot fossila bränslen utan har haft lite flyt med sitt köp av Tesla och tiden när fossilbränslen ska urfasas..
Vi andra lever i en annan värld där ett system inte är så bräckligt som ni inbitna tror/blivit itutade.D djac skrev:Vi kan väl ta med fakta, utan vidare känslor.
Tesla ska etablera sig i Sverige och gör sedvanliga förberedelser, det är osannolikt att de inte får veta hur arbetsmarknaden är organiserad i Sverige, speciellt avseende kollektivavtal eftersom det är ett rött skynke för just Tesla, de får säkert ta del av anekdoter som Toys r Us och liknande. Trots detta så beslutar man sig för att köra igång och etablerar sig här, när sen det man visste kunde hända händer, så vill man förflytta skulden till någon annan.
Nu lite spekulation, några år senare blir man den mest framgångsrika billeverantören i Sverige och dessutom ställer man till det för resten av branschen. Detta gör dels att man blir väldigt synlig för facket men också att de andra företagen i branschen, som har kollektivavtal, tittar snett på en, man skapar alltså press på facket att agera, enligt de rutiner som finns i landet. Det skulle vara mycket svårt för facket att förklara för alla sina medlemsföretag, med många medlemmar, varför man anser att just Tesla inte ska ha avtal.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Men KAn är viktigare på arbetar sidan än tjänstesidan det går inte att förneka..Mikael_L skrev:
Det har givit exempel i tråden, och det var bolag mycket större än Tesla Sweden.
Men det är dock mest vanligt i bolag i tjänstesektorn, som t.e.x Unionen organiserar.
Jag är inte speciellt kunnig här, du får leta i tråden, eller så hoppas vi att de som skrivit förut orkar upprepa några stora bolag som saknar KA.
Och speciellt mot utländska bolag som Tesla..
Det kan jag inte bedöma, ingen vet nog exakt var gränsen går, men jag bortser inte från att de andra, anslutna, bolagen i branschen sannolikt sätter press på facket.Jonatan79 skrev:
Jag har precis varit i diskussion med säljare på annat bilmärke och Teslas uppförande nämndes flera gånger, i syfte att avskräcka mig från att köpa en sådan. Såklart är detta en gåva till konkurrenterna.
