Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Du tror inte att Tesla kommer bli större än 130 arbetare inom snar framtid?
Det hoppas jag. Men fortfarande inte med tillverkning och du kommer aldrig kunna jämföra TM Sweden AB med tex Volvo!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det hoppas jag. Men fortfarande inte med tillverkning och du kommer aldrig kunna jämföra TM Sweden AB med tex Volvo!
Det är jag inte så säker på, det etableras med många batterifabriker i Sverige inte omöjligt att någon del eller hela fabriker läggs i Sveriges av Tesla då dom är aggressivt snabba i sina beslut, se vi problemen som Tyskland har med energikrisen som hotar så är ingett skrivet i sten…
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Det är jag inte så säker på, det etableras med många batterifabriker i Sverige inte omöjligt att någon del eller hela fabriker läggs i Sveriges av Tesla då dom är aggressivt snabba i sina beslut, se vi problemen som Tyskland har med energikrisen som hotar så är ingett skrivet i sten…
Jag kan nästan garantera att Tesla inte kommer öppna fabrik i Sverige efter det här 🤣
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
OramaC och 8 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Eller så är detta som avgör slipper dom avtal så kanske en fabrik ploppar upp i norra delarna av Sverige…
 
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Eller så är detta som avgör slipper dom avtal så kanske en fabrik ploppar upp i norra delarna av Sverige…
Inte troligt, facket har visat sina sämsta sidor nu så den ev fabriken hamnar någon annanstans.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är ju helt klarlagt, och väldigt tydligt att det är endast IF Metalls fel allt detta.
Det är IF Metalls fel att en massa folk får sparken i alla möjliga andra företag (som har kollektivavtal)
Det är IF Metalls fel att Posten har tvingats till att bryta mot lagen.
Det är IF Metalls fel att helt oskyldiga bilägare inte får sina bilar reparerade.
Det är IF Metalls fel att elektrifieringen av fordonsflottan går långsammare
Det är IF Metalls fel att folk får gå och sagga och bli allt okunnigare och oattraktivare på arbetsmarknaden
Det är IF Metalls fel att en del sabotage och andra brott sker.

Innan IF Metall började köra sitt idiotiska vansinnesrace så var ju faktiskt allt bra.
Varför ska IF metall tillåtas få förstöra så mycket?
Kan DU svara mig på det?
Vi kan väl ta med fakta, utan vidare känslor.

Tesla ska etablera sig i Sverige och gör sedvanliga förberedelser, det är osannolikt att de inte får veta hur arbetsmarknaden är organiserad i Sverige, speciellt avseende kollektivavtal eftersom det är ett rött skynke för just Tesla, de får säkert ta del av anekdoter som Toys r Us och liknande. Trots detta så beslutar man sig för att köra igång och etablerar sig här, när sen det man visste kunde hända händer, så vill man förflytta skulden till någon annan.

Nu lite spekulation, några år senare blir man den mest framgångsrika billeverantören i Sverige och dessutom ställer man till det för resten av branschen. Detta gör dels att man blir väldigt synlig för facket men också att de andra företagen i branschen, som har kollektivavtal, tittar snett på en, man skapar alltså press på facket att agera, enligt de rutiner som finns i landet. Det skulle vara mycket svårt för facket att förklara för alla sina medlemsföretag, med många medlemmar, varför man anser att just Tesla inte ska ha avtal.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
För att de anställda inte önskar sig det?

Kändes ganska lätt att motivera för mig
 
  • Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
Nu är många av dom anställda skrämda till tystnad av dom juridiskt komplicerade anställningsavtalen om jag har förståt det rätt.
 
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
För att de anställda inte önskar sig det?

Kändes ganska lätt att motivera för mig
Det är en i sammanhanget som jag beskrev helt oväsentlig fråga.
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Enkelt förklarat är att hade inte han varit VD för Tesla så hade den svenska delen tecknat kollektivavtal för många år sedan..

Svårt att bortse ifrån roten av problemet..
Om Musk inte varit VD för Tesla hade Tesla inte funnits och hela elbilsbranchen bestått av några småskuttar utan volym.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nytt_användarnamn_2024_12 Snoppenpåtoppen skrev:
Att mindre företag inte har det köper jag, men vilket stort bolag om vi pratar om Tesla, Volvo mm. säger du inte har det? Då jämför vi företag med arbetare…
Det har givit exempel i tråden, och det var bolag mycket större än Tesla Sweden.
Men det är dock mest vanligt i bolag i tjänstesektorn, som t.e.x Unionen organiserar.

Jag är inte speciellt kunnig här, du får leta i tråden, eller så hoppas vi att de som skrivit förut orkar upprepa några stora bolag som saknar KA.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nytt_användarnamn_2024_12
D Dilato skrev:
Om Musk inte varit VD för Tesla hade Tesla inte funnits och hela elbilsbranchen bestått av några småskuttar utan volym.
Ja han är en egocentrisk affärsman, men man ska inte överskatta en persons nytta.
elektrifieringen hade kommit utan honom med men med lite fördröjning kanske om några år…
Det är inte han som driver och bestämmer om förbudet mot fossila bränslen utan har haft lite flyt med sitt köp av Tesla och tiden när fossilbränslen ska urfasas..
 
D djac skrev:
Vi kan väl ta med fakta, utan vidare känslor.

Tesla ska etablera sig i Sverige och gör sedvanliga förberedelser, det är osannolikt att de inte får veta hur arbetsmarknaden är organiserad i Sverige, speciellt avseende kollektivavtal eftersom det är ett rött skynke för just Tesla, de får säkert ta del av anekdoter som Toys r Us och liknande. Trots detta så beslutar man sig för att köra igång och etablerar sig här, när sen det man visste kunde hända händer, så vill man förflytta skulden till någon annan.

Nu lite spekulation, några år senare blir man den mest framgångsrika billeverantören i Sverige och dessutom ställer man till det för resten av branschen. Detta gör dels att man blir väldigt synlig för facket men också att de andra företagen i branschen, som har kollektivavtal, tittar snett på en, man skapar alltså press på facket att agera, enligt de rutiner som finns i landet. Det skulle vara mycket svårt för facket att förklara för alla sina medlemsföretag, med många medlemmar, varför man anser att just Tesla inte ska ha avtal.
Vi andra lever i en annan värld där ett system inte är så bräckligt som ni inbitna tror/blivit itutade.
 
Nytt_användarnamn_2024_12
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har givit exempel i tråden, och det var bolag mycket större än Tesla Sweden.
Men det är dock mest vanligt i bolag i tjänstesektorn, som t.e.x Unionen organiserar.

Jag är inte speciellt kunnig här, du får leta i tråden, eller så hoppas vi att de som skrivit förut orkar upprepa några stora bolag som saknar KA.
Men KAn är viktigare på arbetar sidan än tjänstesidan det går inte att förneka..
Och speciellt mot utländska bolag som Tesla..
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi andra lever i en annan värld där ett system inte är så bräckligt som ni inbitna tror/blivit itutade.
Det kan jag inte bedöma, ingen vet nog exakt var gränsen går, men jag bortser inte från att de andra, anslutna, bolagen i branschen sannolikt sätter press på facket.

Jag har precis varit i diskussion med säljare på annat bilmärke och Teslas uppförande nämndes flera gånger, i syfte att avskräcka mig från att köpa en sådan. Såklart är detta en gåva till konkurrenterna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.