715 863 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Ojdå vilka stora ord ifrån en som uppenbart sysslar med personpåhåpp..mnils skrev:
Har inte varit medlem länge men redan sett dig gå på personangrepp i fler trådar ifrån dig, kanske dags för lite självransakan🤔
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 291 inlägg
Vad är det du anser vara icke sunda värderingar som Elon Musk har?Snoppenpåtoppen skrev:
Jag undrar varför du (och en del andra här) är så sjukligt intresserade av Musk att ni hela tiden måste prata om honom, i en tråd som handlar om IF Metalls strejk.Snoppenpåtoppen skrev:
Vi andra diskuterar strejken och IF Metalls och Tesla's förehavanden.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Enkelt förklarat är att hade inte han varit VD för Tesla så hade den svenska delen tecknat kollektivavtal för många år sedan..Mikael_L skrev:
Svårt att bortse ifrån roten av problemet..
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Du skämtar eller? Så du tycker att svenska fackförbund är roten till problemet att Elon Musk ogillar kollektivavtal och har förbjudit Tesla Sverige att teckna kollektivavtal…
Vill påminna om att IF Metall har fört samtal i snart fem års tid med Tesla..
Vill påminna om att IF Metall har fört samtal i snart fem års tid med Tesla..
Det är ju helt klarlagt, och väldigt tydligt att det är endast IF Metalls fel allt detta.Snoppenpåtoppen skrev:
Det är IF Metalls fel att en massa folk får sparken i alla möjliga andra företag (som har kollektivavtal)
Det är IF Metalls fel att Posten har tvingats till att bryta mot lagen.
Det är IF Metalls fel att helt oskyldiga bilägare inte får sina bilar reparerade.
Det är IF Metalls fel att elektrifieringen av fordonsflottan går långsammare
Det är IF Metalls fel att folk får gå och sagga och bli allt okunnigare och oattraktivare på arbetsmarknaden
Det är IF Metalls fel att en del sabotage och andra brott sker.
Innan IF Metall började köra sitt idiotiska vansinnesrace så var ju faktiskt allt bra.
Varför ska IF metall tillåtas få förstöra så mycket?
Kan DU svara mig på det?
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Nej nej och åter nej..Mikael_L skrev:
Det är ju helt klarlagt, och väldigt tydligt att det är endast IF Metalls fel allt detta.
Det är IF Metalls fel att en massa folk får sparken i alla möjliga andra företag (som har kollektivavtal)
Det är IF Metalls fel att Posten har tvingats till att bryta mot lagen.
Det är IF Metalls fel att helt oskyldiga bilägare inte får sina bilar reparerade.
Det är IF Metalls fel att elektrifieringen av fordonsflottan går långsammare
Det är IF Metalls fel att folk får gå och sagga och bli allt okunnigare och oattraktivare på arbetsmarknaden
Det är IF Metalls fel att en del sabotage och andra brott sker.
Innan IF Metall började köra sitt idiotiska vansinnesrace så var ju faktiskt allt bra.
Varför ska IF metall tillåtas få förstöra så mycket?
Kan DU svara mig på det?
Har du hört något som heter strejk rätt..
Återigen det är Tesla som vägrar teckna kollektivavtal…
IF Metall kör efter regelboken om vad som är lagliga åtgärder mot företag som inte tecknar kollektivavtal..
Nä, Marie Nilsson är den ytterst ansvarige för denna samhällsförstörande verksamhet som nu sker.
Hon borde lagföras egentligen.
Om jag tjatade på dig i 5 år om att du faktiskt borde sluta ett avtal med mig, ett avtal som är oattraktivt och olönsamt för dig, och du verkligen inte var intresserad av.
Skulle det vara ett tillräckligt skäl för att jag nu skulle ha rätten på min sida att slå sönder din bil, göra dig arbetslös, se till att posten och sophämtningen körde förbi ditt hus.
MEN VADÅ, jag har ju fört samtal om detta i fem år nu, så nu måste jag ju självklart tvinga dig till detta frivilliga avtal.
Det är precis vad IF Metall plötsligt har gjort.
Hon borde lagföras egentligen.
Om jag tjatade på dig i 5 år om att du faktiskt borde sluta ett avtal med mig, ett avtal som är oattraktivt och olönsamt för dig, och du verkligen inte var intresserad av.
Skulle det vara ett tillräckligt skäl för att jag nu skulle ha rätten på min sida att slå sönder din bil, göra dig arbetslös, se till att posten och sophämtningen körde förbi ditt hus.
MEN VADÅ, jag har ju fört samtal om detta i fem år nu, så nu måste jag ju självklart tvinga dig till detta frivilliga avtal.
Det är precis vad IF Metall plötsligt har gjort.
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Om man resonerar på detta sätt så måste hela våran modell rivas upp, det är inte ok att ett så stort företag som Tesla får spela på en annan plan än tex. Volvo som har avtal..
Då måste man göra om hela systemet iså fall, att bara släppa Tesla gynnar inte Sverige långsiktigt utan kommer att sänka villkoren på marknaden avsevärt kommande år…
Då måste man göra om hela systemet iså fall, att bara släppa Tesla gynnar inte Sverige långsiktigt utan kommer att sänka villkoren på marknaden avsevärt kommande år…
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Att mindre företag inte har det köper jag, men vilket stort bolag om vi pratar om Tesla, Volvo mm. säger du inte har det? Då jämför vi företag med arbetare…
Teslas tillverkning finns inte på svenska marknaden vad jag vet. 130 verkstadsarbetare finns det, men de är inte speciellt många att det kan påverka en hel marknad. Modellen är ohotad och ni i facket verkar leva i en sekt och ha detta som religion, sorgligt.Snoppenpåtoppen skrev:
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
· Sveriges himmelrike
· 165 inlägg
Nytt_användarnamn_2024_12
Bannad
- Sveriges himmelrike
- 165 inlägg
Du tror inte att Tesla kommer bli större än 130 arbetare inom snar framtid?Jonatan79 skrev:
