Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N Niq skrev:
I högkonjunktur med arbetskraftsbrist får arbetsgivaren nöja sig med vad som finns och betala bra och lära upp folk. Arbetstagarna kan ganska mycket välja vart dom jobbar.

I lågkonjunktur med arbetsbrist och många arbetslösa så kan arbetsgivaren välja dom mest erfarna och betala lägre löner. Arbetstagarna får ta dom jobb som erbjuds.
Nja, om de börjar betala lägre löner för den personal som fortfarande är en bra affär kommer den personalen byta jobb. Det finns alltid jobb till rimlig lön för personal som fortfarande är en bra affär.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Nja, om de börjar betala lägre löner för den personal som fortfarande är en bra affär kommer den personalen byta jobb. Det finns alltid jobb till rimlig lön för personal som fortfarande är en bra affär.
Jag är av annan åsikt.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag är av annan åsikt.
Du menar att företag inte vill tjäna pengar?

• Haha
Rabbithole
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Du menar att företag inte vill tjäna pengar?
Jag menar att när det inte kommer in lika mycket pengar till företagen så måste dom spara in på utgifter. Det kan vara allt från indragna förmåner till uppsägningar. Finns det inga jobb för arbetstagarna att byta till så har dom flesta inte så mycket val annat än att stanna.

D
Det är bara att sänka lönerna, hyvla arbetstiden, när lönen inte räcker till så går socialbidraget in, ett toppensätt att driva företag och få skattesubventionerade anställda.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag menar att när det inte kommer in lika mycket pengar till företagen så måste dom spara in på utgifter.
Ja och hålla extra hårt i de personer som fortfarande drar in pengar = bra affär ;)
Utan dem så finns ju inte företaget längre.
N Niq skrev:
Finns det inga jobb för arbetstagarna att byta till så har dom flesta inte så mycket val annat än att stanna.
Nej då är de per definition inte längre en bra affär för arbetsgivaren eftersom de inte längre efterfrågas.
Det var de som fortfarande var en bra affär jag avsåg.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
De flesta har kanske inte har missat att det är rätt tufft i byggbranschen just nu. Det råkar vara i en sektor där jag och min grupp jobbar, och trots tuffa tider har vi mer jobb nu än på flera år och kikar till och med på att anställa viss kompetens. Vi planerar heller inte sänka några löner,( snarare höja) dra in förmåner e.d. eftersom de som jag leder i arbetet fortfarande är en bra affär. Mycket p.g.a. att de själva byggt upp både kompetens, nätverk och affärsmässighet samt funkar bra ihop.

Med det sagt är jag ödmjuk inför att vi denna gång har lyckats träffa rätt både gällande affär, kunder och projekt och det är inte osannolikt att vi kanske kommer tvingas dra ner om ett halvår (vi ser sällan längre än 3månader i min bransch). Men vårt goda situation nu beror inte bara på slump och omständigheter.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Ja och hålla extra hårt i de personer som fortfarande drar in pengar = bra affär ;)
Utan dem så finns ju inte företaget längre.

Nej då är de per definition inte längre en bra affär för arbetsgivaren eftersom de inte längre efterfrågas.
Det var de som fortfarande var en bra affär jag avsåg.
Det finns säkert företag som resonerar på det viset men det är inte vad jag har upplevt och hört om som det vanligaste.

Om folk står i kö för att få arbete är det lätt att byta ut dom som kostar mest.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det finns säkert företag som resonerar på det viset men det är inte vad jag har upplevt och hört om som det vanligaste.

Om folk står i kö för att få arbete är det lätt att byta ut dom som kostar mest.
Det skiljer troligtvis mellan branscher. Men i en bransch där det kan det ta 3-10år att bygga upp någon som är "självgående" är det inte någon investering man slänger ut i första taget. Dessutom brukar de som har 5+år hålla sig flytande med bra beläggning även i tuffare tider. Andra typer av jobb visst, men den som inte anpassar sig i dagens tempo får snart ett rätt bryskt uppvaknande. På gott och ont.

Det finns naturligtvis de som inte gör det och som sätter sig på lådan och tänker att det är någon annans jobb att se till att de har något att göra. De sitter sämre till vid en lågkonjunktur och bör ha en riktigt spetskompetens för att ha en chans att sitta kvar.

Tro mig, det skulle sitta jävligt långt inne för mig att säga upp någon duktig även om det skulle bli en svacka. Som chef har man ju hjälpt till och byggt upp en del jävligt kompetenta personer som man på något sätt blivit van att ha vid sin sida. Det är inget iaf jag ger upp i första taget.

• Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
N Niq skrev:
Jag menar att när det inte kommer in lika mycket pengar till företagen så måste dom spara in på utgifter. Det kan vara allt från indragna förmåner till uppsägningar. Finns det inga jobb för arbetstagarna att byta till så har dom flesta inte så mycket val annat än att stanna.
willcode.jpg

• Gilla
  • Ledsen
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alltså ...
När en konjunktur kraschar, eller en bransch, eller ett företag ...
Då finns det liksom inget som en fackförening, eller kollektivavtal kan gör - utom att möjligen göra de anställda så pass dyra att de måste sägas upp.

Fackföreningarna eller kollektivavtal kan liksom inte reparera en kraschad konjunktur, eller en bransch, eller ens ett enstaka företag. Den enda som kanske är möjligt är att försämra situationen ännu mer.

Så jag har svårt att se vad de ska kunna bidra med, de anställda kommer hur som helst bli av med jobben eller få försämringar i lön, arbetstid eller villkor.

Och när det är det motsatta förhållandet så skriker företagen efter bra personal, men får ofta nöja sig med medelmåttig, och då tillför nog inte facket så mycket heller.

• Gilla
Anonymiserad 671848 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså ...
När en konjunktur kraschar, eller en bransch, eller ett företag ...
Då finns det liksom inget som en fackförening, eller kollektivavtal kan gör - utom att möjligen göra de anställda så pass dyra att de måste sägas upp.

Fackföreningarna eller kollektivavtal kan liksom inte reparera en kraschad konjunktur, eller en bransch, eller ens ett enstaka företag. Den enda som kanske är möjligt är att försämra situationen ännu mer.

Så jag har svårt att se vad de ska kunna bidra med, de anställda kommer hur som helst bli av med jobben eller få försämringar i lön, arbetstid eller villkor.

Och när det är det motsatta förhållandet så skriker företagen efter bra personal, men får ofta nöja sig med medelmåttig, och då tillför nog inte facket så mycket heller.
Du glömmer att Veli-Pekka har monterat SAAB-bilar i över 10 år, snacka om rutinerad. Nästan som Jesus.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du glömmer att Veli-Pekka har monterat SAAB-bilar i över 10 år, snacka om rutinerad. Nästan som Jesus.
Han är någ mer lik dig än Muskovits😉😀

Rejäl skrev:
Han är någ mer lik dig än Muskovits😉😀
Vem är Muskovits?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Det skiljer troligtvis mellan branscher. Men i en bransch där det kan det ta 3-10år att bygga upp någon som är "självgående" är det inte någon investering man slänger ut i första taget. Dessutom brukar de som har 5+år hålla sig flytande med bra beläggning även i tuffare tider. Andra typer av jobb visst, men den som inte anpassar sig i dagens tempo får snart ett rätt bryskt uppvaknande. På gott och ont.

Det finns naturligtvis de som inte gör det och som sätter sig på lådan och tänker att det är någon annans jobb att se till att de har något att göra. De sitter sämre till vid en lågkonjunktur och bör ha en riktigt spetskompetens för att ha en chans att sitta kvar.

Tro mig, det skulle sitta jävligt långt inne för mig att säga upp någon duktig även om det skulle bli en svacka. Som chef har man ju hjälpt till och byggt upp en del jävligt kompetenta personer som man på något sätt blivit van att ha vid sin sida. Det är inget iaf jag ger upp i första taget.
Visst jobbar man i en bransch där det tar minst 3år att få en nyanställd självgående så lär man ta ganska mycket innan man säger upp någon.
Men om det står 10 snickare, bilmekaniker eller motsvarande yrke med 5år eller längre erfarenhet med mössan i handen och söker jobb så behöver inte arbetsgivaren anstränga sig hemskt mycket för att hitta någon som är i stort sett självgående efter några veckor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.