Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag killgissar att de verkstäder som påverkats av detta skickat branschorganisationen på Pekka och hans sköna gäng.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Facket började nog känna pressen från sina medlemmar (inte Metall direkt, men exempelvis tjänstemanna facken).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
  • ”När det här fönstret är stängt kommer det vara väldigt besvärligt att få sin bil lagad så man får tänka sig för vilken bil man köper”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Vilken tomte!
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
  • ”När det här fönstret är stängt kommer det vara väldigt besvärligt att få sin bil lagad så man får tänka sig för vilken bil man köper”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

Vilken tomte!
Nu fick du ett gilla från mig, men egentligen är ju tomtar snälla som delar ut klappar, Metall klappar till alla som är helt oskyldiga och råkar köra en Tesla.
Metall och maffiapampen Pekka är mer att betrakta som drakar som sprutar eld och förstörelse i sin iver att pinka revir av rädsla för att makten minskar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Storhet? 😂
Det var bara andra verkstäder i blockad, inte Teslas, som nu skulle få reparera Teslor.
Lite lättnader på sympatiåtgärderna? 30 verkstäder.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Du tänker att Tesla sänker lönerna för att möta fackets nivå? 🤭
Den tyska teslafabriken har 20% lägre löner än andra tyska bilarbetare.
Den ligger dock i ett område med låginkomsttagare så genomsnittslönen för teslaarbetare är ändå högre och drar upp snittet där.

Vi i väst har blivit bekväma, eller som en arbetskamrat 🙄 från ett annat land sade, ~”Ni är lata. Ni måste jobba mera. ”
Det var många år sedan. Nu börjar konkurrensen på fler områden.
Kanske Tesla kan rädda tysk bilindustri?
Få bort 35h veckor, hålla konkurrenskraftiga löner som står emot konkurrensen från kina.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag önskar att de istället ägnade sig åt att hjälpa de med dåliga villkor och arbetsmiljöer.
👍

De som tar strider i facket är nog mer inne på att skaffa facket inflytande och någon sorts karriärmöjlighet(?)

Tesla kommer aldrig att acceptera kollektivavtal och allt vad det för med sig.
Tänk fackliga representanter i bolagsstyrelsen hos tesla?
I ett amerikanskägt företag?
och att facket skulle kunna bestämma att de vill vara med i bolagsstyrelsen?!
Beslutet fattas av fackföreningen
Ett beslut att ha arbetstagarrepresentanter kan fattas av en lokal arbetstagarorganisation som har tecknat kollektivavtal med aktiebolaget eller föreningen. Fackföreningen ska sedan meddela detta skriftligt till företagets styrelse.

[länk]
Det finns många citat/rykten etc om Musk på nätet. Att han sover under skrivbordet, jobbar 120h per vecka.
Avsked om personalen inte gör minst 40h på kontoret per vecka förtydligade han så här.
“The more senior you are, the more visible must be your presence. That is why I lived in the factory so much — so that those on the line could see me working alongside them. If I had not done that, Tesla would long ago have gone bankrupt.”
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Undrar hur det blir med försäkringar. Man ska ju få sin bil reparerad eller inlöst enligt avtal, men när ena alternativet ej är möjligt, blir det inlösen då?
 
O och en till skrev:
Lite off-topic men det handlar om kollektivavtal.

Bakgrund:
Som globalt företag har Spotify behov av bemanning dygnet runt, alla dagar under året. Enligt arbetstidslagen får dock arbete inte utföras nattetid (om de inte är samhällskritiska). Företaget saknar kollektivavtal.

Nuläge:
Spotify har ansökt om undantag från lagen men fick nyligen avslag i Förvaltningsrätten. De åläggs också att betala en straffavgift eftersom de haft personal i beredskap under natten.

Lösning:
Man kan runda lagen om man, Tecknar kollektivavtal!

För att återkoppla till ämnet, Tesla kämpar i motvind. Systemet är ju riggat för att företag ska tvingas teckna kollektivavtal trots att det är "frivilligt". Fackförbunden står på något sätt över lagen tex genom att vägra dela ut brev och paket enligt postlagen eller som här trumfa arbetstidslagen.

[länk]
[länk]
Man kan inte alltid förlita sig på lagen.
Den minsta lagstadgade lönen är för övrigt 0 kronor, det finns ingen minimilön i sverige. Utan facken kommer ag anställa den som säljer sig för lägst lön. Lycka till alla ni som tror ni är värda ett skvatt, det är ni inte. 😆
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Jonasdzm skrev:
Lycka till alla ni som tror ni är värda ett skvatt, det är ni inte. 😆
Och du är inte värd mer än någon annan. 😂😂
 
J Jonasdzm skrev:
Man kan inte alltid förlita sig på lagen.
Den minsta lagstadgade lönen är för övrigt 0 kronor, det finns ingen minimilön i sverige. Utan facken kommer ag anställa den som säljer sig för lägst lön. Lycka till alla ni som tror ni är värda ett skvatt, det är ni inte. 😆
Man är värd det som arbetsgivaren tjänar på ens tillförda värde. Jag är värd jättemycket! 😀
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
N
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man är värd det som arbetsgivaren tjänar på ens tillförda värde. Jag är värd jättemycket! 😀
Absolut men sen är det en helt annan sak hur mycket arbetsgivaren betalar dig.
 
N Niq skrev:
Absolut men sen är det en helt annan sak hur mycket arbetsgivaren betalar dig.
Finns det en bra affär att göra betalar de bra annars tar arbetstagaren ett annat jobb.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
N
S Styrman_jansson skrev:
Finns det en bra affär att göra betalar de bra annars tar arbetstagaren ett annat jobb.
Funkar när det finns gott om jobb
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Funkar när det finns gott om jobb
Personal som är en bra affär i högkonjunktur är ju ännu mer viktiga i lågkonjunkturer.
Det är ju i högkonjunkturer med arbetskraftsbrist man biland får nöja sig med det som erbjuds eller får/kan satsa på att utveckla junior personal.
 
N
I högkonjunktur med arbetskraftsbrist får arbetsgivaren nöja sig med vad som finns och betala bra och lära upp folk. Arbetstagarna kan ganska mycket välja vart dom jobbar.

I lågkonjunktur med arbetsbrist och många arbetslösa så kan arbetsgivaren välja dom mest erfarna och betala lägre löner. Arbetstagarna får ta dom jobb som erbjuds.
S Styrman_jansson skrev:
Personal som är en bra affär i högkonjunktur är ju ännu mer viktiga i lågkonjunkturer.
Det är ju i högkonjunkturer med arbetskraftsbrist man biland får nöja sig med det som erbjuds eller får/kan satsa på att utveckla junior personal.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Funkar när det finns gott om jobb
och det kommer det göra om man tjänar pengar på att anställa någon.
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.