Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Kan man inte egentligen se aktiviteten på detta forum som en typ av föreningsdeltagande? En förening som delar kunskap inom husbygge?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kan man inte egentligen se aktiviteten på detta forum som en typ av föreningsdeltagande? En förening som delar kunskap inom husbygge?
Fördela kunskaper absolut. Fast det mesta är nog ängsligt övertänkande

Som denna tråden, för över 7000 inlägg sedan konstaterades det att facket är skit och fortfarande håller vi på.
Jag märker iofs en stor skillnad här sommar vs vinter
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Fördela kunskaper absolut. Fast det mesta är nog ängsligt övertänkande

Som denna tråden, för över 7000 inlägg sedan konstaterades det att facket är skit och fortfarande håller vi på.
Jag märker iofs en stor skillnad här sommar vs vinter
Lite som att sitta och fika och snacka skit i sin lokala syförening 🤣
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skriver ni aldrig anställningsavtal där borta i Finland? 🤔
Muntliga avtal är tyvärr minst lika vanliga som skriftliga.

Fast som han håller på och massproducerar nya avtal det ena konstigare än det andra så tror jag inte att det hade gjort någon skillnad om vi hade haft ett skriftligt avtal.
 
P
Visar på storhet ifrån fackets sida får hoppas att Tesla visar lika i förhandlingarna…
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
richardtenggren
Rejäl skrev:
Visar på storhet ifrån fackets sida får hoppas att Tesla visar lika i förhandlingarna…
Storhet? 😂
Du tänker att Tesla sänker lönerna för att möta fackets nivå? 🤭

Jag önskar att de istället ägnade sig åt att hjälpa de med dåliga villkor och arbetsmiljöer.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
G
Rejäl skrev:
Visar på storhet ifrån fackets sida får hoppas att Tesla visar lika i förhandlingarna…
Vadå storhet dom har väl insätt att det endast drabbar vanligt folk som redan haft otur i sitt liv alternativt att någon fackpamp fru krockat med deras Tesla...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Nissens
G Greger_08 skrev:
Vadå storhet dom har väl insätt att det endast drabbar vanligt folk som redan haft otur i sitt liv alternativt att någon fackpamp fru krockat med deras Tesla...
Tror du på fullt allvar att facket inte begriper vilka som drabbas av en strejk?

I så fall har du en väldigt lång väg att gå…
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skriver ni aldrig anställningsavtal där borta i Finland? 🤔
Vi skriver men om man är en vanlig arbetare på tillsvidareanställning i en bransch med avtal är det inte lika viktigt som i Sverige. Kollektivavtalen är allmängiltiga och du kan aldrig få sämre villkor än dom. Det räcker med att du kan visa att du varit på arbete så anses det föreligga ett anställningsförhållande. Tex att du fått lön från företaget. Problem kan ju uppstå om man är oense om vilken lön man ska ha men dom kan aldrig betala mindre än avtalets lägsta lön.

Däremot så är det ju klokt och rekomenderat att ha ett skriftligt avtal.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
N
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skriver ju i skenet av att jag själv inte riktigt gillar fackföreningarna idag, jag har, kan man säga, drabbats av deras "makt". Inte jättehemskt dock, jag överlevde ganska bra.
Men det kan ju vara bra att ha med sig när man läser vad jag skriver, jag försöker hålla det hela typ objektivt, men visst sticker mina negativa åsikter fram rätt ordentligt mellan varven.

Sen har jag i grunden även en positiv syn på fackföreningar, dels vad betydelsefulla de har varit för att skapa det Sverige som jag(/vi) gillar och vill bo i.
Dels för maktbalansens skull.

Så jag är helt klart lite tudelad. Jag skrev ju en rant tidigt i tråden här:
[länk]
där jag utvecklade det hela lite mer.

Jag är lite fackidiot och lite socialist långt inne i kärnan, men jag skulle vilja se dessa två gamla kolosser i Sverige förändras och förnyas och bli aktörer som ger svar och mål för dagens och morgondagens frågor, ... ådalen 1931 var länge sedan.
Som någon sa, S är bland de mest konservativa partierna idag.
När jag som inte är bosatt i Sverige ser på dom svenska facken så upplever jag det som att dom inte alls hängt med i utvecklingen av arbetsmarknaden och hur internationell den blivit.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
RoTe
D djac skrev:
[länk]
Antagligen en fackpamp som behöver få sin Tesla lagad...
 
  • Haha
  • Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Storhet? 😂
Du tänker att Tesla sänker lönerna för att möta fackets nivå? 🤭

Jag önskar att de istället ägnade sig åt att hjälpa de med dåliga villkor och arbetsmiljöer.
Har facket krävt sänkta löner?
 
  • Gilla
DejvidK och 1 till
  • Laddar…
P
richardtenggren richardtenggren skrev:
Storhet? 😂
Du tänker att Tesla sänker lönerna för att möta fackets nivå? 🤭
De flesta som går under KA har högre lön och villkor än avtalets lägsta nivå inga konstigheter alls…
 
D
RoTe RoTe skrev:
Antagligen en fackpamp som behöver få sin Tesla lagad...
Jag tror det är Tylor Swift som ringt Soros, som kopplades till källaren under pizzerian där Bill Clinton sen ringde till Marie Nilsson!
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.