Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D djac skrev:
Jag tolkar inte detta som att syftet är att sprida sitt budskap, annat än det som konflikten rör, dvs ska utländska bolag driva verksamhet i Sverige med andra villkor än de andra bolagen och på det sättet fortsätta glidningen mot att underminera nuvarande modell. Där har såklart denna konflikt ett signalvärde men det är helt normalt.
Det finns fler synvinklar på detta, läs gärna:

https://timbro.se/smedjan/tesla-hot...bkNxdL-hp2vutYr_pqHv64oKjhhkfTm5WZwgfSkOwcWTu
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns fler synvinklar på detta, läs gärna:

[länk]
Timbro kan jag tyvärr inte beakta längre, ser de som helt galna och en röst "från andra sidan"
 
Nissens Nissens skrev:
Nä, det är ju du som beklagar dig. Det är ju superlätt att ha åsikter om saker o ting, men utan att ha en lösning så väger det lätt.

I videosnutten från facket som tidigare länkades i denna tråden lät det inte som bagateller. Så, båda sidor har sannolikt förbättringspotential.

Att bara se ena sidan är enögt.

Det påminner om Putins åsikt: ”om väst slutar upp med att skicka krigsmateriel till Ukraina, så är kriget snart över..”
Jag försöker förstå båda sidor men jag lyckas inte förstå allt, främst inte rädslan att TM ska komma undan och de konsekvenser facket oroar sig för. Verklighetsfrånvänt i min värld.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Sen PM Nilsson är det väl samma sak, sa upp min prenumeration när det blev en Putinpamflett och bara läst sporadiskt sen dess, har de hämtat sig?
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
[länk]
Ja, jo, jag förstår att nyliberala Centerpartiet inte vill ha fackförbund eller rättigheter för arbetare öht men det tycker jag är fel. Tillhör själv inte gruppen som kanske behöver facken men jag anser inte att gruppen ska vara rättslös och utlämnad åt arbetsgivares godtycke för det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, jo, jag förstår att nyliberala Centerpartiet inte vill ha fackförbund eller rättigheter för arbetare öht men det tycker jag är fel. Tillhör själv inte gruppen som kanske behöver facken men jag anser inte att gruppen ska vara rättslös och utlämnad åt arbetsgivares godtycke för det.
Nu fes du väl lite väl högt? Att önska bort facket läste jag ingenstans…
 
  • Gilla
  • Haha
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu fes du väl lite väl högt? Att önska bort facket läste jag ingenstans…
Nej men Centerpartiet är ju en känt parti så jag blandade in min allmänna kännedom om dem.
 
D djac skrev:
Nej men Centerpartiet är ju en känt parti så jag blandade in min allmänna kännedom om dem.
Hehe, jaja. Oavsett utgång av denna konflikt blir det säkert mycket intressant. Lätt att nörda in sig tycker jag. Innan konflikten hade jag ingen åsikt alls.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag försöker förstå båda sidor men jag lyckas inte förstå allt, främst inte rädslan att TM ska komma undan och de konsekvenser facket oroar sig för. Verklighetsfrånvänt i min värld.
Som sagt, båda sidor har förbättringspotential. Tesla försöker komma undan kostnader som konkurrenterna har till förmån för sina anställda. Det är varken bra för de anställda eller konkurrensen (som skall vara på lika villkor).

Grovt förenklat är det så. Man kan ju ifrågasätta det lika gärna som att man ifrågasätter fackets metoder. De är lika goda kålsupare på båda sidor…
 
Mikael_L
D djac skrev:
För organisationer som kämpar i frågor som rör många är det mer effektivt att ta principiella strider som kan ha positiva inverkan på många, än att försöka rädda sina medlemmar en i taget, nu gör ju facket bägge men denna principiella fråga om kollektivavtalens vara eller icke vara är ett exempel på de bredare frågorna.
Mmmm, det där är det nog många som har förstått, även de som är kritiska till IF metalls agerande.
Frågan är väl om IF Metall har "räknat rätt" här. Är detta striden som de kan komma vinnande ur?
Jag tror att fackföreningarna blir förlorare här hur det än avlöper.

Men nu ska man kanske inte vara så jäkla pragmatisk och låta verkligheten stå ivägen för ideologi. :)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Tillhör själv inte gruppen som kanske behöver facken men jag anser inte att gruppen ska vara rättslös och utlämnad åt arbetsgivares godtycke för det.
Bra där.
Men tycker du att fackföreningarna i Sverige kämpar för de som har det sämst ställt på arbetsmarknaden, och för de som har de allra sämsta arbetsgivarna?
För det tycker då jag rakt inte alls.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmmm, det där är det nog många som har förstått, även de som är kritiska till IF metalls agerande.
Frågan är väl om IF Metall har "räknat rätt" här. Är detta striden som de kan komma vinnande ur?
Jag tror att fackföreningarna blir förlorare här hur det än avlöper.

Men nu ska kan kanske inte vara så jäkla pragmatisk och låta verkligheten stå ivägen för ideologi. :)
Kanske, jag har noll erfarenhet av att strategiskt verka för arbetares rättigheter men jag kan inte släppa känslan av att detta inte uppstod ur ingenting och ett beslut taget på en fikastund.

Parterna har rent allmänt goda relationer och ständigt pågående samtal, likaså har fackföreningar i olika länder kontakt med varandra, det är ju lätt att tänka sig att denna konflikt dryftats i de forumen innan den startade.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra där.
Men tycker du att fackföreningarna i Sverige kämpar för de som har det sämst ställt på arbetsmarknaden, och för de som har de allra sämsta arbetsgivarna?
För det tycker då jag rakt inte alls.
Facken har väl löpande genom åren arbetat för att höja miniminivåerna på arbetsmarknaden, det är väldokumenterat, hur tänker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.