Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
RoTe RoTe skrev:
Jag fascineras av hur trÄkiga svennar stÀndigt mÄste sÀtta etiketten "galen" pÄ folk som inte faller inom ramen för jante.
Lika barn leka bĂ€stđŸ€“
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Jag fascineras av hur trÄkiga svennar stÀndigt mÄste sÀtta etiketten "galen" pÄ folk som inte faller inom ramen för jante.
Det gÀller att utrycka sina kÀnslor och synpunker online, det Àr svensken bra pÄ. IRL not so much!
 
  • Haha
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
RejÀl skrev:
MĂ„nga i trĂ„den som ser Musk som en frĂ€lsare, visst alla fĂ„r tycka som dom sjĂ€lva vill men mig övertygar ni inte om att han Ă€r en bra och klok ledare utan tvĂ€rtom en galen en

Men Àr det verkligen sÄ mÄnga i trÄden som Àr Musk-fans? Tycker de flesta, mig sjÀlv inrÀknad, brukar vara tydliga med att det inte Àr Musk personligen vi stödjer i frÄgan utan Tesla och deras möjlighet att inte bli pÄtvingade kollektivavtal. För min del hade det hÀr kunnat handla om precis vilket företag som helst.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Ec1 och 8 till
  • Laddar…
P
Dan1891 Dan1891 skrev:
Även jag funderar pĂ„ varför Musk tycks vara sĂ„ poppis och cool bland mĂ„nga.
Han verkar ju helt galen i de flesta frÄgor tycker jag.
För att komma dit han kommit behöver man vara lite egen, han Àr ju urtypen för en self made man, kommer frÄn en helt vanlig familj, inte född med nÄgon guldsked i mun och han har invandrat först till Kanada och sedan till USA. Han har ju gjort en entrepenörsresa vi andra bara kan drömma om inte en gÄng utan Ätskilliga gÄnger först zip2, dÀrefter Paypal och nu SpaceX, Tesla mfl bolag. Men det Àr klart bara avfÀrda honom som galning, det Àr ju enklast nÀr man inte begriper sig pÄ nÄgonting och inte ens har intresse av att förstÄ.
 
  • Gilla
Nidhogg och 8 till
  • Laddar…
mnils skrev:
För att komma dit han kommit behöver man vara lite egen, han Àr ju urtypen för en self made man, kommer frÄn en helt vanlig familj, inte född med nÄgon guldsked i mun och han har invandrat först till Kanada och sedan till USA. Han har ju gjort en entrepenörsresa vi andra bara kan drömma om inte en gÄng utan Ätskilliga gÄnger först zip2, dÀrefter Paypal och nu SpaceX, Tesla mfl bolag. Men det Àr klart bara avfÀrda honom som galning, det Àr ju enklast nÀr man inte begriper sig pÄ nÄgonting och inte ens har intresse av att förstÄ.
Som sagt, det tycks ju finnas en hel del Musk-fans hÀr....
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Som sagt, det tycks ju finnas en hel del Musk-fans hÀr....
vem Àr din idol, Jan-Emanuel?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Zevv och 6 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Som sagt, det tycks ju finnas en hel del Musk-fans hÀr....
FÄr nog instÀlla mig i ledet. Elon Musk Àr en legend och skapar otroligt mycket med enorm hÀvstÄng. Men som med alla superhjÀltar har dom nÄgon svaghet. Att stÄ upp för yttrandefriheten och kampen mot facket ser jag inte som en nackdel
 
  • Gilla
Nidhogg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
JasÄ? Jag Àr mest emot fackets ruttna metoder

BĂ„da sidor har vĂ€l ”ruttna metoder”. FrĂ„gan Ă€r ju vad alternativet Ă€r. Har du lösningen?
 
Nissens Nissens skrev:
BĂ„da sidor har vĂ€l ”ruttna metoder”. FrĂ„gan Ă€r ju vad alternativet Ă€r. Har du lösningen?
Om du menar vad jag tycker facket borde göra istÀllet borde de strejka vidare och köra sin kampanj utan att offra egna medlemmar och bolag som redan Àr anslutna med KA.

De borde kanske lÀgga ner sina tillgÄngar och kraft pÄ medlemmar som verkligen behöver fackens hjÀlp, dvs de som utnyttjas av ruttna bolag m/arbetsgivare.

Denna fight Àr mer politik , muskelflexning och visar att facket styrs mycket av kÀnslor och ideologi utan konsekvensanalys.
 
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du menar vad jag tycker facket borde göra istÀllet borde de strejka vidare och köra sin kampanj utan att offra egna medlemmar och bolag som redan Àr anslutna med KA.

De borde kanske lÀgga ner sina tillgÄngar och kraft pÄ medlemmar som verkligen behöver fackens hjÀlp, dvs de som utnyttjas av ruttna bolag m/arbetsgivare.

Denna fight Àr mer politik , muskelflexning och visar att facket styrs mycket av kÀnslor och ideologi utan konsekvensanalys.
Nej, jag menar förstÄs vad din lösning Àr för att bÄda sidor skall bete sig bÀttre. Du verkar bara se den ena sidan, men bÄda sidor beter sig pÄ ett trist sÀtt.

Du löser inget genom att ge dig pÄ endast den ena sidan liksom..,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du menar vad jag tycker facket borde göra istÀllet borde de strejka vidare och köra sin kampanj utan att offra egna medlemmar och bolag som redan Àr anslutna med KA.

De borde kanske lÀgga ner sina tillgÄngar och kraft pÄ medlemmar som verkligen behöver fackens hjÀlp, dvs de som utnyttjas av ruttna bolag m/arbetsgivare.

Denna fight Àr mer politik , muskelflexning och visar att facket styrs mycket av kÀnslor och ideologi utan konsekvensanalys.
För organisationer som kÀmpar i frÄgor som rör mÄnga Àr det mer effektivt att ta principiella strider som kan ha positiva inverkan pÄ mÄnga, Àn att försöka rÀdda sina medlemmar en i taget, nu gör ju facket bÀgge men denna principiella frÄga om kollektivavtalens vara eller icke vara Àr ett exempel pÄ de bredare frÄgorna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag menar förstÄs vad din lösning Àr för att bÄda sidor skall bete sig bÀttre. Du verkar bara se den ena sidan, men bÄda sidor beter sig pÄ ett trist sÀtt.

Du löser inget genom att ge dig pÄ endast den ena sidan liksom..,
Eftersom jag tycker att facket gör en höna av en fjÀder enbart för att det Àr just ett Tesla-Àgt bolag ser jag inget som TM Sweden AB kan göra för att fÄ slut pÄ konflikten, förutom att skriva pÄ KA.

Har du nÄgon idé sÄ dela gÀrna med dig.
 
  • Gilla
Nidhogg och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
För organisationer som kÀmpar i frÄgor som rör mÄnga Àr det mer effektivt att ta principiella strider som kan ha positiva inverkan pÄ mÄnga, Àn att försöka rÀdda sina medlemmar en i taget, nu gör ju facket bÀgge men denna principiella frÄga om kollektivavtalens vara eller icke vara Àr ett exempel pÄ de bredare frÄgorna.
Precis, facket ser detta som ett perfekt tillfÀlle att sprida sitt budskap, de trodde kanske att TM skulle vika sig men konflikten verkar bli lÄng.
 
  • Gilla
Nidhogg och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, facket ser detta som ett perfekt tillfÀlle att sprida sitt budskap, de trodde kanske att TM skulle vika sig men konflikten verkar bli lÄng.
Jag tolkar inte detta som att syftet Àr att sprida sitt budskap, annat Àn det som konflikten rör, dvs ska utlÀndska bolag driva verksamhet i Sverige med andra villkor Àn de andra bolagen och pÄ det sÀttet fortsÀtta glidningen mot att underminera nuvarande modell. DÀr har sÄklart denna konflikt ett signalvÀrde men det Àr helt normalt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Eftersom jag tycker att facket gör en höna av en fjÀder enbart för att det Àr just ett Tesla-Àgt bolag ser jag inget som TM Sweden AB kan göra för att fÄ slut pÄ konflikten, förutom att skriva pÄ KA.

Har du nÄgon idé sÄ dela gÀrna med dig.
NÀ, det Àr ju du som beklagar dig. Det Àr ju superlÀtt att ha Äsikter om saker o ting, men utan att ha en lösning sÄ vÀger det lÀtt.

I videosnutten frÄn facket som tidigare lÀnkades i denna trÄden lÀt det inte som bagateller. SÄ, bÄda sidor har sannolikt förbÀttringspotential.

Att bara se ena sidan Àr enögt.

Det pĂ„minner om Putins Ă„sikt: ”om vĂ€st slutar upp med att skicka krigsmateriel till Ukraina, sĂ„ Ă€r kriget snart över..”
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.