716 519 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Alla håller med inte med om det. Drygt 1 år gammalt:Jonatan79 skrev:
‘Tesla has no working CEO’: As stock drops 61% from its peak, a major Tesla shareholder calls for Elon Musk’s ouster
Och där står det även om hur aktierna sjunker i värde så leveransen av vinst verkar ju tveksam också.
2018 tvingades han bort från posten som styrelseordförande: https://svenska.yle.fi/a/7-1334092
För att inte tala om den oro som finns bland ägare, styrelse och ledning pga. hans användning av droger.
https://www.vice.com/en/article/dy3eqy/elon-musk-drugs-report
https://www.bloomberg.com/news/arti...ug-use-concerns-tesla-spacex-leaders-wsj-says
https://www.latimes.com/business/st...g-use-is-the-latest-headache-for-teslas-board
Apropå att skriva fakta och inte tyckanden.
Jag kan ju lite snabbt sammanfatta vad jag tycker, sådär på ett ungefär.
- Elon Musk är en rövhatt
- Facken är rena maffiaorganisationerna
- Strejkrätten är fundamental och viktig
- Kollektivavtal är en utmärkt grej - väldigt ofta, men inte riktigt alltid.
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig eller erkänna att jag har fel, om han blir avsatt…BirgitS skrev:
Alla håller med inte med om det. Drygt 1 år gammalt:
‘Tesla has no working CEO’: As stock drops 61% from its peak, a major Tesla shareholder calls for Elon Musk’s ouster
Och där står det även om hur aktierna sjunker i värde så leveransen av vinst verkar ju tveksam också.
2018 tvingades han bort från posten som styrelseordförande: [länk]
För att inte tala om den oro som finns bland ägare, styrelse och ledning pga. hans användning av droger.
[länk]
[länk]
[länk]
Apropå att skriva fakta och inte tyckanden.
Håller med till 100%.Mikael_L skrev:
Jag kan ju lite snabbt sammanfatta vad jag tycker, sådär på ett ungefär.
Jag tycker det är en spännande grej det här, jag ser fram emot upplösningen när båda parter om några år står och hänger på varandra som slutkörda boxare medan hela den Svenska modellen ligger krossad i småbitar och spridd runt omkring de här två giganterna.
- Elon Musk är en rövhatt
- Facken är rena maffiaorganisationerna
- Strejkrätten är fundamental och viktig
- Kollektivavtal är en utmärkt grej - väldigt ofta, men inte riktigt alltid.
Mycket kan komma att ändras:
https://www.di.se/debatt/replik-hog-tid-att-andra-konfliktreglerna/
Det är mycket fram och tillbaka om Teslas villkor men vi är väl förbi detta för länge sedan, Tesla har inte kollektivavtal och det är detta som strejken berör.
Såna görs med jämna mellanrum och då ofta som principfall för att befästa modellen som sådan, det är alltså inte för att Tesla behöver vara "värst", utan för att de förmodligen har ansetts ha ett principiellt värde.
De flesta vill behålla den modell vi har och har därför sedan länge förlikat sig med såna här inslag.
Såna görs med jämna mellanrum och då ofta som principfall för att befästa modellen som sådan, det är alltså inte för att Tesla behöver vara "värst", utan för att de förmodligen har ansetts ha ett principiellt värde.
De flesta vill behålla den modell vi har och har därför sedan länge förlikat sig med såna här inslag.
